واضح آرشیو وب فارسی:آرمان پرس: ماجرای رفتنِ سالار عقیلی به استودیوی یک شبکه سلطنت طلب، انتشار یادداشتی از سوی او، حذف و البته بازگشت دوباره اش به جشنواره موسیقی فجر درس های بسیاری و حرف هایی باورناپذیر داشت.آرمان پرس : همه چیز از رفتنِ سالار عقیلی به استودیوی شبکه سلطنتی «من و تو» آغاز شد. بعد از آن در روز دوشنبه 5 بهمن 1394 سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هفتگی اش، درباره تصمیم این وزارت خانه در قبال اقدام سالار عقیلی، گفت: نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که هر گونه تصمیم در این باره باید به بازگشت عقیلی به ایران و شنیدن توضیحات او موکول شود. با این حال مسئولان سی ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر منتظر بازگشت عقیلی به ایران نماندند و تنها دقایقی پس از صحبت های سخنگوی وزارت ارشاد به استقبالِ حذفِ عقیلی از صحنه موسیقی فجر رفتند. در همان روزِ 5 بهمن 1394 و تنها دقایقی پس از نشستِ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش رئیس سی ویکمین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد که سالار عقیلی را از جشنواره موسیقی فجر حذف کرده اند. پرسش خبرنگاران از حمیدرضا نوربخش این بود که «چرا وقتی وزیر ارشاد تصمیم گیری درباره عقیلی را به بازگشت او به ایران موکول کرده ، مسئولان جشنواره موسیقی فجر خیلی زود نام این خواننده را از جدول جشنواره حذف می کنند» که او در این باره گفت: ما در شورایی که برای بررسی گروه ها در جشنواره تشکیل داده ایم، مسئله ی سالار عقیلی و حضور او در شبکه ضد انقلاب «من و تو» را مطرح کرده و این شورا نظر به حذف او داد. مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر نشان دادند که علی رغم تاکید های وزیر ارشاد مبنی بر تصمیم گیری درباره سالار عقیلی پس از شنیدن توضیحاتش؛ از حذف این خواننده استقبال می کنند. ساعاتی پس از این که حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره موسیقی فجر با جدیت تمام از حذف سالار عقیلی از سی ویکمین جشنواره موسیقی فجر دفاع کرد، مصاحبه ای از نوربخش منتشر شد که در تعارض با مواضع قبلی اش جلوه می کرد؛ نوربخش در این گفت وگو نسبت به حذف عقیلی از جشنواره اعتراض داشت! خانه موسیقی که نوربخش همزمان با ریاستش بر جشنواره موسیقی فجر، مدیرعامل اش است هم در اطلاعیه ای نسبت به حذف عقیلی از فجر انتقاد کرده بود. دو موضع گیری متفاوت از یک فرد در عرض کمتر از چند ساعت. در واقع نوربخش به عنوان رئیس جشنواره موسیقی فجر خبر حذف سالار عقیلی از جشنواره را اعلام و از تصمیم شورای جشنواره حمایت کرد و ساعتی بعد در جایگاه مدیرعامل خانه موسیقی نسبت به این موضوع اعتراض کرد. این تغییر ساعتی دیدگاه ها شیوه ای دوگانه و در نوع خود جالب در عرصه مدیریت برداشت می شد. این پایان ماجرا نبود. هفتم بهمن 1394 سالار عقیلی یادداشتی منتشر کرد و در کنار اظهاراتی قابل توجه و شایسته که بی اعتباری شبکه من و تو را به خوبی فریاد می زد، در موضع گیری عجیب و تا حدی باورنکردنی اعلام کرد که از ماهیت شبکه سلطنتی «من و تو» بی خبر بوده است. انتشار این یادداشت نشان داد که سالار عقیلی همان طور که برای رفتن به شبکه «من و تو» از مشاوران خوبی بهره نبرده، برای انتشار یادداشتش نیز دقت کافی نداشته است. پس از انتشار یادداشت عقیلی، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته پنج شنبه 8 بهمن 1394 در حاشیه ی هفتمین همایش بین المللی ادیان توحیدی گفت: «با این هنرمند در این رابطه صحبت کردم و احساس می کنم به علت عدم آشنایی با این شبکه دچار غافلگیری شده است. او در این باره بیانیه خوبی داد و عنوان کرد که فرد سیاسی نیست و با این شبکه آشنایی نداشته و برای معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و توضیح درباره کنسرتی که در منچستر داشته، با این شبکه مصاحبه کرده است.» این سخن وزیر هم ادامه دیگری از توجیه غیرقابل باور عقیلی تلقی شد. کسی بنای حذف عقیلی از موسیقی را ندارد و اولین بار این موضع را خود مقامات دولتی و دست اندرکاران جشنواره موسیقی فجر اعلام کردند و حالا این پروژه توجیه سازی رسانه ای به شکلی کاملاً آماتور کلید خورده بود که نتیجه آن هزینه های بیشتر برای حیثیت عقیلی محسوب می شد که اقدام چند روز قبل او زمینه ساز و آغازگرش محسوب می شد. شب گذشته و در حالی که ساعت از 22:00 گذشته بود، روابط عمومی سی ویکمین جشنواره موسیقی فجر که نمی خواست از قافله عقب بماند، خبری منتشر کرد که حاوی صحبت های حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره بود. نوربخش در این گفت وگو از بازگشت سالار عقیلی به جشنواره موسیقی فجر خبر داده بود. نوربخش پس از شنیدن و یا خواندن صحبت های وزیر ارشاد، باز هم تغییر رویکرد داد و در تصمیمی سریع و در کمتر از چند ساعت که البته این بار از جایگاه «شورا» در آن سخن به میان نیامد، بار دیگر سالار عقیلی را به سی ویکمین جشنواره موسیقی فجر بازگرداند. رئیس جشنواره موسیقی فجر و روابط عمومی این جشنواره، برای انتشار خبر بازگشت عقیلی به جشنواره، حتی تا صبح امروز جمعه 9 بهمن هم صبر نکردند تا حداقل بعدها بتوانند، توجیهی برای عدم تشکیل شورا و تصمیم گیری سریع دراین باره داشته باشند. آنان با عجله خبرِ بازگشت عقیلی به جشنواره را پس از صحبت های وزیر ارشاد منتشر کردند تا ثابت شود نه حذف و نه بازگشت عقیلی هیچ نیازی به تصمیمِ هیچ شورایی نداشته است. از خطایت گذشتند اما توجیهت باورکردنی نبود نگه داشتن سرمایه های هنری و فرهنگی کاری است که باید در انجامش کوشید. باید حرف هنرمندان را شنید و روزبه روز در راستای تسهیل فضای کاری برای آنان تلاش کرد. جامعه برای پیشرفت و البته شناخته شدن هر هنرمندی هزینه های بسیاری را تقبل کرده است؛ پس حفظ این سرمایه ها وظیفه ی سنگینی است. وقتی هنرمندی به دلیل سهل انگاری خطایی می کند باید عذرش را پذیرفت و آغوش میهن را برای او امن ترین جا قرار داد. برخی معتقد بودند هرچند عقیلی در رفتن به استودیوی شبکه ای سلطنتی سهل انگاری کرد، اما نباید خیلی زود قدم در حذف او گذاشت. همیشه فرصت برای قهر کردن و جریمه کردن و راندن هست اما فرصت برای بخشیدن اندک است. البته این بخشش و پذیرفتنِ سهل انگاری ها باید با صداقت همراه باشد. وقتی ماهیت شبکه ی «من و تو» را بیشتر افراد جامعه می شناسند، باور کردن این بهانه که سالار عقیلی ماهیت این شبکه را نمی شناسد، دشوار است. شاید بهتر بود سالار عقیلی در یادداشتی که منتشر کرده به جای توجیه کارش، اشتباه خود را صریح تر می پذیرفت. شاید بهتر بود وزارت ارشاد هم به جای تلاش برای قبولاندن این مسئله که عقیلی ماهیت «من و تو» را نشناخته، کمی راست تر با این مسئله برخورد می کرد و منطق محکم تری انتخاب می کرد. به هر روی سالار عقیلی خواننده ای است که آثار ماندگاری در موسیقی ایرانی دارد و بسیاری از این آثار هم فضایی میهنی و وطن دوستانه دارند و حتماً او پایبندی اش به وطن را فراتر از شعار هم نشان خواهد داد، چیزی که پیش از این هم اتفاق افتاده است.
شنبه ، ۱۰بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آرمان پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]