واضح آرشیو وب فارسی:صدای شیعه: در شرایطی که بازار غذا و خوراکی ها عملاً به حال خود رها شده و نظارتی بر آن نیست، رئیس پژوهشکده تغذیه ایران از ورود و استفاده از آنزیم ها و طعم دهنده هایی با سرمنشأ حیوانات حرام گوشتی مانند خوک خبر می دهد. به گفته وی حدود 2 هزار افزودنی غذایی با منشأ نامشخص وارد کشور می شود.صدای شیعه: ماجرای خوراکی های ناسالم کم بود که حالا باید خوراکی هایی با منشأ غیر حلال را هم به این فهرست اضافه کنیم. منبع این خبر هم کاملاً موثق است. این بار رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی است که نسبت به واردات مواد اولیه صنعت غذایی به مانند طعم دهنده ها، آنزیم ها و موارد دیگر با منشأ نامشخص هشدار می دهد. رسول کدخدایی با بیان اینکه در حوزه ذبح و صید نظارت های کافی وجود دارد، می افزاید: مشکلی اصلی در ترکیباتی است که به عنوان افزودنی در فرآوری مواد غذایی استفاده می شود. اینها از خارج از کشور وارد می شود و روی منشأ آنها، هیچ نظارتی نیست و هیچ قانونی که دستگاه های نظارتی و حاکمیتی به استناد آن تعیین منشأ بکنند، وجود ندارد. در این زمینه صرفاً به گزارش های تأمین کننده اکتفا می شود در حالی که این گزارش ها همیشه قابل اعتماد نیست . پنیرهایی با آنزیم پنیر خوکی راه یافتن غذاهای حرام مانند خرچنگ و لابستر به منوی برخی از رستوران ها داستان جدیدی نیست. کنسرو خرچنگ و صدف یا سوسیس و کالباس هایی با گوشت خوک را هم راحت تر از آنچه که فکر کنید از بسیاری از سوپرمارکت های سطح شهرهای بزرگ می توان تهیه کرد اما چنین غذاهایی مشتری های خاص خودشان را دارند. در برابر این اما خوراکی هایی مانند پنیر یا فرآورده هایی از جمله سوسیس و کالباس، آبمیوه و رب از جمله خوراکی هایی است که همه مردم از آن استفاده می کنند. این در حالی است که به گفته رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی طعم دهنده هایی که در تمامی صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد با منشأ نامشخص وارد کشور می شوند. وی به طور مثال درباره آنزیمی که برای تولید پنیر استفاده می شود، می گوید: آنزیمی که در صنعت پنیرسازی استفاده می شود به عنوان یک میکروب باید در محیطی کشت شود که این محیط در اکثر موارد محیط غیرحلال مانند خوک است، چراکه برای تولیدکنندگان مهم نیست این آنزیم در چه محیطی به عمل آمده و عمل جداسازی را نیز انجام نمی دهند . بنا به تأکید رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی دنیای غرب هیچ الزامی برای حلال یا غیرحلال بودن این محصولات ندارد، در حالی که وقتی میکروب در این محیط کشت شود و تبدیل به آنزیم شود، بخشی از محیط غیرحلال نیز همراه آن خواهد بود . ابزاری برای بررسی حلال بودن نداریم به گفته کدخدایی 50 درصد مواد غذایی کشور وارداتی است که بخشی از آن به صورت مواد غذایی خام و بخش دیگر به صورت مواد اولیه به کشور وارد می شود. این در حالی است که از بُعد حلال بودن روی مواد اولیه نظارت نمی شود. علاوه بر این در کشور هیچ ابزاری وجود ندارد که منشأ این افزودنی ها مورد بررسی قرار بگیرد . رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در مورد منشأ واردات طعم دهنده ها و مواد اولیه می گوید: طیف وسیعی از کشورها اقدام به صادرات مواد اولیه می کنند و مواد اولیه از مبدأ تا مقصد، مسیرهای مختلفی را طی می کنند به گونه ای که ممکن است بدون اینکه متوجه باشیم از رژیم صهیونیستی واردات صورت بگیرد و بعد از دست به دست شدن های بسیار به ایران برسد . وی در پاسخ به این سؤال که آیا آنزیم ها و مواد اولیه با منشأ نامشخص و احیاناً غیرحلال می تواند حلال بودن یک محصول غذایی را تحت الشعاع قرار دهد، می گوید: من در جایگاه فقهی قرار ندارم که در این مورد حکم بدهم. ما پژوهش های خود را رسانه ای می کنیم تا به گوش فقها برسد و آن گاه آنها نظر خود را طبق دستاوردهای ما ارائه می کنند و مشخص می شود این فرآورده ها حلال هستند یا حرام. در برابر این موضوع خبرنگار اجتماعی «جوان» با سازمان غذا و دارو تماس گرفت تا پاسخ مسئولان این سازمان را هم در برابر این نکات بشنود و منعکس کند اما به دلیل جلسه و در دسترس نبودن مدیران این سازمان بخش پاسخ های مسئولان در این زمینه خالی ماند . از پدافند غیرعامل تا تغییر خلق و خو باغذای حرام لقمه حلال یکی از مهم ترین تأکیدات دین اسلام است و اگر غذای غیرحلال بر سر سفره ما بیاید، بر روی کردار، رفتار و اخلاق تأثیر می گذارد. از سوی دیگر غذاهای حلال به لحاظ سلامت بسیار قابل اعتمادتر هستند به همین خاطر هم هست که «حلال» به یک برند جهانی تبدیل شده و حتی غیرمسلمان ها به دلیل سلامت این خوراکی ها به دنبال مصرف آن هستند. این در حالی است که به گفته رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای جهان اسلام، از گردش مالی 2 هزار میلیارد دلاری صنعت غذای حلال سهم ناچیزی در حدود 300 تا 400 میلیون دلار دارد. دکتر سیدضیاء الدین مظهری، مدیر گروه تغذیه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در گفت وگو با «جوان» درباره اثر خوراکی های حرام بر انسان می گوید: بدیهی است وقتی حیوانی با مواد نجس پرورش یابد طبیعتاً در خوی او نیز این مسئله نفوذ کرده و به طور غیر مستقیم به مصرف کننده نیز منتقل می شود. این عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر فواید دستورات دین مبین اسلام می افزاید: نه فقط انرژی بلکه نیروی دفاعی و مغز و فکر ما هم از غذایی که می خوریم تأمین می شود. بنابراین لقمه ما صددرصد بر مسائل روح و روان مان تأثیرگذار است به گونه ای که افرادی که از غذاهای حلال و متنوع استفاده می کنند، حلیم تر و مهربان تر هستند و کمتر حالت تهاجمی دارند تا کسانی که غذاهای غیرحلال مصرف می کنند. کدخدایی نیز با بیان اینکه در بعد پدافند غیرعامل موضوع حلال بودن غذا، حائز اهمیت است، می گوید: بخشی از واردات ناآگاهانه است، اما دشمنان ما آگاهانه از طریق صادرات غذاهای غیرحلال به ایران، وارد می شوند تا اخلاقیات، ارزش های دینی و فرهنگی را تحت الشعاع قرار دهند و بداخلاقی ها را که یکی از پدیده های این روزهای جامعه است، ترویج دهند . فضولات حیوانات در خوراکی های قاچاق محصولات و خوراکی های قاچاق هم برای خودشان در سفره مردم کشور ما جا باز کرده اند. این خوراکی ها هم در همه جا توزیع می شوند از زیر میز برخی سوپرمارکت ها گرفته تا دست فروشان مترو و کنار خیابان. این در حالی است که بنا به تأکید رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، محصولات غذایی قاچاق ممکن است از محصولات دامی غیرحلال تولید شده باشد. کدخدایی با اشاره به واردات برخی کالاهای قاچاق مانند ردبول تقلبی با منشأ اسپرم گاو می گوید: بررسی ها نشان داده که مواد غذایی قاچاق که حتی گاهی از کشورهای اسلامی وارد شده اند، منشأ غیرحلال داشته و نمی توان آنها را مصرف کرد. به گفته وی از گوشت و خون گرفته تا حتی فضولات حیوانات در محصولات خوراکی قاچاق استفاده می شود . منبع : روزنامه جوان
شنبه ، ۱۰بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: صدای شیعه]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]