تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821151858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گلیم«شریکی پیچ»و گره‌های کور مشکلات/ سیرجان در آستانه ثبت جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش می‌دهد؛
گلیم«شریکی پیچ»و گره‌های کور مشکلات/ سیرجان در آستانه ثبت جهانی

گلیم شریکی پیچ سیرجان


شناسهٔ خبر: 3032750 - شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
استانها > کرمان

کرمان - این روزها در حالی خبر از پیگیری ثبت جهانی گلیم «شریکی پیچ» سیرجان می‌شنویم که مشکل تأمین مواد اولیه، بافت آن را در کرمان کاهش داده و بافندگان این گلیم را نیازمند حمایت جدی کرده است. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – اسما محمودی: صدای گلیم‌بافی در کوچه‌ها و محله‌های قدیمی شهر سیرجان و روستاهای این دیار همچنان به گوش می‌رسد، هنرمندان این منطقه هرچند موانع و مشکلات زیادی جلوی راه خود می‌بینند اما هنوز هم‌نفسشان به نفس هم بند است و گرد هم جمع می‌شوند و گلیم‌های زیبا و رنگارنگ شریکی پیچ را می‌بافند و با هر تاروپودشان سعی می‌کنند از این هنر اصیل مردمان سیرجان گرد فراموشی را دور کنند و تازگی و پویایی به آن بدهند. حتی نام برخی روستاهای سیرجان بانام این گلیم‌ها عجین شده است، روستای «دارستان» یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید گلیم‌هایی است که حالا رفته‌رفته نام پایتخت گلیم جهان را نصیب سیرجان کرده است و میراث فرهنگی سعی دارد این شهرستان را با این عنوان در جهان شهره کند. گلیم‌های هنرمندان این سرزمین با قیمت‌های قابل‌توجه هم‌اکنون در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رسند و بازار بسیار خوبی دارد اما هنرمندان این سرزمین همچنان با گره‌های کوری در زمینه تأمین مواد اولیه و بازاریابی این محصول مواجه هستند اما با این شرایط، امیدوارند با برداشتن تحریم‌ها بازار کارشان بار دیگر رونق گیرد.

طرح‌هایی که بر دل گلیم سیرجان جان می‌گیرد محمد شول یکی از فعالان این رشته است و کارگاه بزرگی با مشارکت زنان دارستانی راه‌اندازی کرده است و هرسال محصولاتشان را راهی بازارهای اروپایی و آسیایی می‌کنند. این هنرمند به خبرنگار مهر می‌گوید: سابقه این روستا به حدود ۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد و گلیم نیز در تمام طول این سال‌ها جزئی از زندگی مردم بوده است و هنوز هم مهم‌ترین کار مردان و زنان این روستا بافت گلیم است. وی دلیل اینکه اسم این گلیم شریکی پیچ نامیده شده است را نوع بافت و همچنین همکاری چند نفر با یکدیگر برای بافت این گلیم می‌داند. این هنرمند سیرجانی می‌گوید: در روستا ده‌ها کارگاه بزرگ گیلم بافی وجود دارد و در روستاهای اطراف هم همین کار انجام‌ می‌شود. وی می‌گوید: پشم این گلیم‌ها از دام‌های محلی تأمین می‌شود و در نهایت پس از فصل پشم‌چینی این محصول به کارگاه‌های ریسندگی می‌رود و بعدازآن در کارگاه‌های رنگرزی با رنگ‌های محلی و گیاهی رنگ‌آمیزی می‌شود و در نهایت به گلیم‌بافان می‌رسد. شول در خصوص نقش‌های گلیم نیز می‌گوید: نقش‌ها برپایه طرح‌های قدیمی که از پیشینیان به ما رسیده شکل می‌گیرد و راهی بازار می‌شود.

به نام سیرجان به کام ترکیه بافت این گلیم‌ها که به دلیل بافت و طرح کاملاً متفاوت از نمونه‌های دیگر در کشور است و باقیمت‌های مناسبی نیز در بازار جهانی به فروش می‌رسند ظرفیت‌های قابل‌توجهی را در بازار جهانی ایجاد کرده است اما گران شدن مواد اولیه ازجمله پشم و رنگ و استفاده از مواد اولیه نامرغوب به‌وسیله برخی افراد غیربومی در مکان‌های دیگر و همچنان نبود تعریف برند جهانی این هنر را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ به‌گونه‌ای که گلیم شریکی پیچ سیرجان به نام ترکیه به بازارهای اروپایی صادر می‌شود و سود افزوده آن به جیب ترک‌ها می‌رود. محمد ارزنده صادرکننده گلیم نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: استان کرمان یکی از قطب‌های تولید بافت‌های مختلف در کشور است به‌گونه‌ای که قالی کرمانی و گلیم‌های این استان در بازارهای جهانی اعتبار خاصی دارند و با قیمت‌های زیاد به فروش می‌رسند اما در بیشتر موارد این سود به جیب دلالان می‌رود. وی ادامه می‌دهد: این‌یک آسیب در صنعت دستبافت‌های کشور است که هنرمند سهم کمی از ارزش‌افزوده بافته دارد و بافندگان گلیم «شریکی پیچ» نیز همین مشکل را دارند در حالیکه بافندگان چرخ اصلی این صنعت را می‌گردانند که حمایت خاصی ازجمله دستمزد مناسب و بیمه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. ارزنده می‌افزاید: مشکل اصلی ما در خصوص این گلیم عدم برندسازی است بطوریکه بیشتر این گلیم‌ها پس از انتقال به کردستان، عراق یا ترکیه به نام این کشورها به اروپا صادر می‌شوند، در حالیکه هنرمندان سیرجانی هستند که این اثر هنری زیبا را خلق کرده‌اند و در نهایت ارزش‌افزوده این هنر به جیب کسانی می‌رود که به عمر خود حتی دار بافت این گلیم‌ها را ندیده‌اند.  

کمای دارهای گیلم بافی سیرجان این صادرکننده گلیم می‌گوید: عملاً بیش از نیمی از دارهای گلیم شهرستان تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند و باید این ظرفیت بالقوه را بار دیگر احیا کنیم. وی افزود: این گلیم در کنار استفاده از نقش اصلی‌، برای ساخت تابلو، رویه صندلی، کیف و کفش نیز به کار می‌رود و مشتریان قابل‌توجهی در بازارهای جهانی دارد. داشته‌های این گلیم و موقعیت جهانی‌ آن باعث شده است اسم سیرجان به‌عنوان پایتخت جهانی گلیم در جهان پیشنهاد شود و معاون سازمان میراث فرهنگی چند ماه قبل با مطرح کردن این پیشنهاد گفت همان‌طور که اصفهان پایتخت صنایع‌دستی ایران است سیرجان باید پایتخت گلیم شود. اما حالا این شهرستان از این نام کمی فاصله گرفته و باید با همکاری و همراهی مسئولان و هنرمندان این سرزمین گام‌های محکم‌تری در راستای ثبت جهانی آن برداشته شود.

سیرجان قدم در مسیر جهانی‌شدن می‌گذارد معاون میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: باید زیرساخت‌های لازم را برای ثبت جهانی گلیم سیرجان مهیا کنیم . غلامرضا فرخی می‌افزاید: موارد ضروری در این زمینه با مسئولان محلی در میان گذاشته‌شده است و باید همت کرده و موارد خواسته‌شده را اجرایی کنند . در این صورت ابتدا این شهر را ثبت ملی می‌کنیم و سپس به سمت ثبت جهانی شهر گلیم می‌رویم. وی گفت: تعریف المان‌های شهری، پایه‌گذاری رشته گلیم‌بافی در مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های این شهرستان و ایجاد بازارچه‌های تخصصی می‌تواند از مهم‌ترین این گام‌ها باشد. فرخی برگزاری جشنواره بین‌المللی گلیم را نیز در این خصوص بسیار تأثیرگذار دانست و ادامه داد: باید با استفاده از فضای مجازی این محصول را به زبان‌های زنده دنیا به بازارهای جهانی معرفی کنیم. فرماندار سیرجان نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: هم‌اکنون ۱۲ هزار بافنده گلیم در سیرجان داریم و با وجود تمام مشکلات اما یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اشتغال در شهرستان بافت گلیم است و هرسال حداقل ۴۰ هزار مترمربع گلیم به بازارهای مختلف ارائه می‌شود و مشتریان قابل‌توجهی نیز داریم. منصور مکی آبادی می‌گوید: هم‌اکنون میراث فرهنگی در سطح استانی و ملی بانامگذاری سیرجان به نام پایتخت گلیم جهان موافق است و باید پرونده ثبت جهانی آن به خوبی تهیه شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن