واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امام جمعه نصیرشهر:
اگر انقلاب اسلامی رهبری دینی نبود، سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا میکرد
امام جمعه نصیرشهر گفت: مشروطیت به جایی رسید که رضاخان قلدر، فردی که ضد همه آرمانهای مشروطهخواهی بود، به حکومت رسید، اگر انقلاب اسلامی ما هم تحت رهبری دینی نبود، سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا میکرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران، حجتالاسلام صادق خدایی، امام جمعه نصیرشهر ظهر امروز در نماز جمعه شهرنصیرشهر با اشاره به عوامل ماندگاری و بقای انقلاب اسلامی ابراز کرد: دو ویژگی از خصوصیات استثنایی این انقلاب را مطرح میکنم که همین دو خصوصیت، بیشترین تأثیر را در وجهه این انقلاب در دنیا داشت؛ همچنان که بیشترین تأثیر را در پیروزی و ماندگاری انقلاب در کشور اسلامی داشت. وی افزود: یکی از این دو خصوصیت، عبارت بود از اینکه مبنای این انقلاب، ارزشهای دینی و اخلاقی و معنوی بود. انقلاب از خانه مذهب - یعنی مسجد و مدرسه دینی - آغاز شد و جهتگیری مذهبی در انقلاب روزبهروز افزایش پیدا کرد و نقش مذهب و ارزشهای معنوی، آنقدر قوی شد که کسانی را به میدان انقلاب کشاند که معمولًا در هیچ انقلابی، اینگونه آدمها به میدان نمیآیند. حتّی افراد مسن و بیخبر از مسائل سیاسی و آدمهایی را که در شهرها و روستاهای دورافتاده زندگی میکنند، به میدان انقلاب و مبارزه کشاند. علاوهی بر این، روحیه مذهبی در این انقلاب کاری کرد که در دوران انقلاب، کمترین ضایعه بهوجود آید. امام جمعه نصیرشهر ادامه داد: دین، خصوصیت انقلاب بود و ماند. اینطور نبود که روزی دین خصوصیت انقلاب باشد و پس از چندی، این خصوصیت از انقلاب گرفته بشود و به چیز دیگری تبدیل بشود. این یک خصوصیت، در هیچیک از انقلابها نبود. وی با تأکید بر مردمی بودن انقلاب و تکیه بر نقش مردم، ابراز کرد: خصوصیت دیگر این بود که انقلاب بر پایه اراده و خواست مردم در تشکیل و اداره حکومت باقی ماند، یعنی پس از پیروزی انقلاب، اهمیت نقش مردم از آنها سلب نشد و بهعنوان یک عنصر برای انقلاب باقی ماند. حجت الاسلام خدایی ادامه داد: معروف است که بقای هر چیز، با همان عواملی تأمین میشود که حدوث آن شیء، با آن عوامل تأمین شده است. فیالجمله این حرف، حرف درستی است، یعنی اگر مثلًا برای تداوم و بقای انقلاب اسلامی ایران، دنبال عاملی میگردیم، باید نگاه کنیم و ببینیم شروع و حدوث این انقلاب، با چه عواملی شد. اگر آن عوامل را در جامعه تأمین کنیم، انقلاب تداوم پیدا میکند.انقلاب عوامل گوناگونی داشته است، اما آنچیزی را که انسان میتواند بهعنوان روح و رقیقه موجود در همه این عوامل، معرفی و به آن اشاره کند، توجه به خدا، انجام تکلیف الهی و قیام لله - برای خدا قیام کردن - است. درست است که ممکن بود انگیزههای گوناگونی در ذهن بعضی از افراد باشد - فرض بفرمایید مبارزه با دیکتاتوری رژیم طاغوت و مبارزه با فساد - همه اینها درست است. این انگیزهها در ذهن همه بود و جزو مؤثّرات این انقلاب هم بود، لیکن علت کارآیی همین عوامل و مؤثّرها هم این بود که با روح دینی و با احساس تکلیف همراه بود.اگر روح دینی باشد، این عوامل بهصورت فراگیر در میان همه اقشار مردم، آنهم بهصورت عمیق، بهوجود میآید، لذا این انقلاب تمامشدنی نبود و نیست. اگر عامل دینی نباشد، چند صباحی حرکتی میشود، عدّهای معیّن و قشر مشخّصی، کاری میکنند؛ بعد هم خسته میشوند. وی رهبری علمای دین و رهبری دینی را عوامل بسیار مهمی در پیروزی انقلاب در دوران های مختلف دانست و گفت: مسلماً دینیبودن انقلاب و رهبری علمای دین و رهبری دینی نگذاشت که انقلاب از مسیر صحیح خود منحرف شود؛ کمااینکه در بعضی کشورهای دیگر هم انقلابهایی شده بود، ولی به مرور منحرف گردید، مثلًا پیش از این، در کشور خود ما، انقلاب مشروطیت بود. اما بعد از پیروزی، هنگامی که علما را کنار زدند، از مسیر منحرف شد و مشروطیت به جایی رسید که رضاخان قلدر، فردی که ضد همه آرمانهای مشروطهخواهی بود، به حکومت رسید. اگر انقلاب اسلامی ما هم تحت رهبری دینی نبود، سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا میکرد. وی ادامه داد: هر انسان هوشمندی، وقتی توجه میکند که اولًا شروع این نهضت و پیروزی آن، ثانیاً بقای جمهوری اسلامی و مضمحلنشدن آن و ثالثاً مستقیم حرکتکردن جمهوری اسلامی و انحرافنشدن آن، به برکت دین و رهبری دینی است، پشت سر آن، یک نکته دیگر را هم میفهمد و آن نکته این است که دشمنان انقلاب اسلامی، چه در خارج و چه در داخل، سعی میکنند دین و رهبری دینی را از این انقلاب بگیرند. این، یک امر قهری است.
94/11/09 - 13:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]