تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816308812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افراد حسود خطرناک و غیر قابل پیش بینی


واضح آرشیو وب فارسی:ناب نیوز: یکی از انفعال های روانی که معمولاً غالب مردم دچار آن هستند، حسد است. حسادت، تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد، یعنی حسود دوست دارد نعمت ها از طرف مقابل گرفته شود، خواه آن نعمت به حسود برسد یا نرسد.به گزارش ناب نیوز یک استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: یکی از گناهان بزرگ و مهم در اسلام گناه حسد است. حسد در لغت به معنای بد خواهی و خواستن زوال نعمت دیگری است و در اصطلاح به کسی حسود می گویند که آرزویی این چنینی برای شخصی که استحقاق نعمتی را دارد، داشته باشد. نخستین حسد، حسادت قابیل نسبت به برادرش هابیل بود. حجت الاسلام ناصر فروهی افزود: حسادت می تواند در حوزه اخلاق فردی و اجتماعی بازتاب ها و واکنش های متضاد و خطرسازی را بیافریند. قرآن به صراحت در جاهای مختلف به این مسئله توجه داده و با بیان مصادیق عینی و تأثیرات مخرب و زیانبار آن کوشیده تا شخص را برای رهایی از این رذیلت اخلاقی و نابهنجاری زشت به تلاش و تکاپو وادارد. وی خاطرنشان کرد: نخستین حسد، حسادت قابیل نسبت به برادرش هابیل بود، آن هم به جهت اینکه خداوند قربانی هابیل را پذیرفت ولی قربانی قابیل را نپذیرفت و این موضوع برای قابیل انگیزه ای برای کشتن برادرش شد. فروهی با استناد به آیه ۲۷ سوره مائده افزود: در قرآن کریم در خصوص اولین حسد آمده است :”وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ ” “و داستان دو پسر آدم را به درستی بر ایشان بخوان هنگامی که هر یک از آن دو قربانیی پیش داشتند پس از یکی از آن دو پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد قابیل گفت حتما تو را خواهم کشت هابیل گفت خدا فقط از تقواپیشگان می پذیرد”. این استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز یادآور شد: حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در این باره می فرمایند: منشأ و ریشه رذایل، حسادت است. وی خاطرنشان کرد: حسود تمام یا بیشتر نیرو و انرژی بدنی و فکری خود را صرف حسادت می کند، بنابراین این کار منشأ نابسامانی های اجتماعی است. فروهی با اشاره به آیه ۱۰ سوره حشر ادامه داد: در قرآن کریم آمده است که ” وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ” کسانی که پس از مهاجرین و انصار به دنیا می آیند، می گویند : پروردگارا! ما را و برادران ما را که در ایمان آوردن بر ما پیشی گرفته اند بیامرز و کینه ای نسبت به مؤمنان در دل هایمان جای مده، پروردگارا! تو دارای رأفت و رحمت فراوانی هستی. وی حسد را عاملی برای بسیاری از گناهان دیگر دانست و تاکید کرد: گناهان نسبت به هم رابطه دارند حسد نیز از جمله آنهاست که موجب بسیاری از گناهان دیگر از جمله کینه ورزی، غیبت، در برخی موارد تهمت و بسیاری از گناهان دیگر -که سزاوار است در جامعه اثری از آنها وجود نداشته باشد- می شود. همچنین حجت الاسلام یعقوب قاسمی خویی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا ادامه داد: از نظر قرآن کریم حسد صفت زشتی است که هم به شخص و هم به جامعه ضرر می زند. وی با اشاره به آیه ۵ سوره فلق خاطرنشان کرد: خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: “بگو از شرّ حسود آن گاه که حسد کند، به خدا پناه می برم”. وی افزود: در حقیقت کسانی که حسادت می ورزند به جهت مخفی بودن کینه و عداوت ایشان همانند ابلیس، خطرناک و غیر قابل پیش بینی هستند و به انسان از پشت خنجر می زنند. قاسمی خویی گفت: مشکلی که در مساله حسادت وجود دارد این است که رفتارها و نابهنجاری های شخص قابل شناسایی و رویت است ولی انگیزه های آن مخفی است. این استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز گفت: زشتی حسادت تا بدان جاست که خشم خداوند را برمی انگیزد و به کسانی که کفر و ناسپاسی شان برخاسته از حسادت است هشدار می دهد که از ایشان بسیار خشمگین است و به شدت آنان را به خاطر آن که تنها به جهت حسادت، کفر پیشه کردند عذاب می کند. حسد ایمان را می خورد. قاسمی خویی گفت: از نظر قرآن ناآگاهی و نادانی نسبت به نقش مشیت و اراده الهی، عامل مهمی برای ایجاد حسادت در بسیاری از مردمان حتی در امور دینی است. وی از حسادت به عنوان خاستگاه کفر نسبت به خدا یاد کرد و افزود: خاستگاه کفر و ناسپاسی نسبت به خدا و حتی کسانی که به آنان محبت می ورزند می تواند حسادت باشد و شخص تنها به این جهت حاضر به پذیرش حق و اسلام و ایمان و شکر نیست که نسبت به شخصی که وی را به این امور دعوت می کند حسادت می ورزد. از این رو کفر برخاسته از حسادت که تنها انگیزه روحی و روانی دارد از نظر قرآن بدتر و زننده تر است و باید شخص را عذابی سخت کرد. این استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز از فرموده امام محمد باقر(ع) در مورد حسد گفت و ادامه داد: حسد ایمان را می خوررد همانگونه که آتش هیزم را. قاسمی خویی با اشاره به راه های پیشگیری از حسادت تاکید کرد: اراده خود شخص، یادآوری نعمت ها، از بین بردن عوامل حسد و یاد مرگ و گذرا بودن دنیا از راه های درمان حسد است. بر اساس این گزارش، قرآن کریم حسادت را از شرها و امور زشت و نابهنجاری می شمارد که از نظری، خاص و ویژه است و از بدی ها و زشتی های دیگر به جهاتی مهم تَر و قابل درنگ تَر است. شاید یکی از علل ویژه بودن این شر و زشتی، ویژگی مخفی بودن آن است که امکان تحلیل و داوری و بازپروری را از مربیان و جوامع می گیرد. قرآن در تحلیل خویش به ابعاد هنجاری آن بیشتر توجه می دهد و آیات بسیاری به این مساله اختصاص دارد. زیرا ابعاد هنجاری و رفتاری آن نه تنها شخص را دچار خطر می سازد، بلکه دیگری و حتی جوامع را تهدید می کند. پنهان بودن علل رفتارهای نابهنجار برخاسته از حسادت، این امر را تشدید می کند و توان مقابله را از شخص و یا دیگری می گیرد و امکان بازسازی را از میان می برد. از این رو قرآن حسادت را از صفات نکوهیده و زشتی بر می شمارد و از همگان می خواهد تا خود را از این حالت یا صفت رهایی بخشند.


پنجشنبه ، ۸بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ناب نیوز]
[مشاهده در: www.nabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن