تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820398627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام بلند داووس برای افزایش حضور زنان در آی‌تی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: گام بلند داووس برای افزایش حضور زنان در آی‌تی فناوری اطلاعات > ارتباطات - ایران نوشت: نسبت فعالیت زنان و مردان در مشاغل مرتبط با فناوری، از موضوعاتی است که سال هاست مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و مؤسسه‌های پژوهشی مختلف، گزارش‌های متعددی در این زمینه و راهکارهای ایجاد توازن منتشر کرده‌اند.

این موضوع امسال نیز در کانون توجه مجمع جهانی اقتصاد داووس قرار داشت و باز هم فعالان فناوری از حضور کمرنگ زنان در این حوزه،ابراز نگرانی کردند.
در این مجمع گزارشی منتشر شد که در قالب آن، پیش بینی می‌شود در 5 سال آینده به موازات وقوع انقلاب چهارم صنعتی و رشد و توسعه فناوری در رشته‌هایی مانند علم روباتیک و پرینت سه بعدی،7میلیون شغل در بزرگ ترین اقتصادهای جهان در معرض خطر قرار می‌گیرد. در عین حال انتظار می‌رود بیشترین شغل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و پس از آن، مدیا و سرویس‌های تفریحی ایجاد شود و با توجه به اینکه زنان رغبت کمتری به چنین شغل‌هایی نشان می‌دهند پس این قشر تعداد بیشتری شغل را از دست می‌دهند. این گزارش که با مطالعه در 15 اقتصاد برتر جهان یعنی استرالیا، برزیل، چین، فرانسه، آلمان، هندوستان، ایتالیا، ژاپن، مکزیک‌، ‌آفریقای‌جنوبی، ترکیه، بریتانیا و امریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که در نتیجه این انقلاب، بیشترین تعداد شغل در حوزه سلامت و پس از آن،انرژی و سرویس‌های مالی از بین می‌رود.
فراخوانی برای افزایش حضور زنان
با توجه به پیش بینی‌های موجود برای آینده شغلی زنان، سازمان ملل متحد نیز بیکار ننشسته است و در اجلاس داووس در قالب کمپین HeForShe که برای نسبت جمعیت زنان شاغل تلاش می‌کند از 10کمپانی برتر جهان در حوزه‌های مختلف ازجمله توئیتر، PwC و گروه وودافون برای رسیدن به هدف نهایی یعنی ایجاد توازن جنسیتی در مشاغل تا پایان سال 2020 دعوت به همکاری کرد. مدیران این کمپانی‌ها که همگی مرد هستند می‌گویند توازن جنسیتی در مشاغل مختلف ازجمله آی تی دغدغه ما مردان نیز هست و به این موضوع اهمیت می‌دهیم.
گزارش این فراخوان نشان می‌دهد در حالی که 5 مورد از این کمپانی‌ها در کل نیروهای خود توازن جنسیتی را رعایت کرده و بین 40 تا 60درصد کارمند زن دارند ولی وقتی به شغل‌های مدیریتی رده بالا می‌رسیم این نسبت اصلاً مناسب نیست، بنابراین همه این کمپانی‌ها راه درازی پیش رو دارند.
«فومزیل ملامبو» معاون دبیر کل سازمان ملل و مدیر اجرایی زنان سازمان ملل معتقد است با رسانه ای شدن این تعهد در داووس که رهبران تجاری جهان گردهم جمع شده بودند می‌توان به ایجاد تغییرات امیدوار بود. وی ادامه داد:این فراخوان، بخشی از تلاش‌های حوزه امور زنان سازمان ملل برای رسیدن به هدف مشارکت، سرمایه‌گذاری و افزایش حضور زنان تا سال 2030 است، هرچند ما معتقدیم تا این تاریخ می‌توان به توازن جنسیتی دست یافت ولی این، موضوعی نیست که زنان به تنهایی بتوانند آن را انجام دهند.
ناکامی کمپانی‌های بزرگ
این، تنها گزارشی نیست که در زمینه نسبت زنان شاغل در حوزه‌های مختلف بویژه آی تی ارائه شده است و در گزارش جدید مؤسسه پژوهشی امریکایی Deloitte نیز پیش بینی شده است که در پایان سال 2016میلادی، حتی در کشورهای توسعه یافته، کمتر از 25درصد شغل‌های مربوط به صنعت آی تی به زنان اختصاص خواهد داشت که این رقم تقریباً مشابه سال قبل است و حتی در پاره ای موارد شاید بتوان گفت این حضور کمرنگ تر از سال قبل نیز شده است. این گزارش نشان می‌دهد کمپانی‌های بزرگ فناوری نیز در این زمینه موفقیت چندانی نداشته‌اند به عنوان مثال درحال حاضر نسبت کارمندان مرد به زن سایت آمازون، 63 به 37درصد است و این رقم در کمپانی اپل، توئیتر، یوتیوب، گوگل و DELL به نسبت70 به 30 می‌رسد. همچنین در این گزارش آمده است نسبت زنان شاغل درکمپانی ebay نیز 42 به 58 درصد است،در فیس بوک نیز 31درصد کارمندان زن هستند در حالی که این رقم برای مردان به 69 درصد می‌رسد. این نسبت در فلیکر نیز 63 به 37 درصد است. نسبت کارمندان زن دراینستاگرام نیز چندان مناسب نیست و تنها 31درصد جمعیت شاغل این شرکت را زنان تشکیل داده وسهم 69 درصدی آن به مردان اختصاص دارد. این نسبت در اینتل نیز 75درصد مردان در مقابل 25درصد زنان شاغل است ودر لینکدین نیز این رقم به61 به 39درصد می‌رسد.نسبت زنان شاغل در شرکت پینترست نیز 40 درصد نسبت به سهم 60 درصدی مردان است و این رقم در تامبلر و یاهو نیز 37 به 63درصد است که این موضوع نشان می‌دهد در هیچ یک از این کمپانی‌های فناوری، زنان وضع مناسبی ندارند.
در این گزارش همچنین آمده است در مایکروسافت نیز شاهد کاهش تعداد کارمندان زن بوده‌ایم که این موضوع، در نتیجه کاهش نیرو در کارخانه‌های خارج از امریکا که بیشتر آنها زن بوده‌اند اتفاق افتاده است. زنان در سال 2015حدود 16.9 درصد از کل شغل‌های مرتبط با فناوری را در مایکروسافت در اختیار گرفتند که این رقم از 2014 نیز کمتر بود.
وضع نابسامان بریتانیا
نبود توازن جنسیت در اشتغال حوزه آی تی از سال 2005 به عنوان یک موضوع اساسی به چشم آمد و برای تغییرات اساسی تلاش‌هایی انجام شد که این روند از سال 2010 سرعت گرفت و مقالات متعددی در این زمینه منتشر شد. هرچند این، یک موضوع جهانی است و شاهد نابرابری جنسیتی در حوزه اشتغال آی تی هستیم ولی به نظر می‌رسد در بریتانیا شرایط سخت تری برای اشتغال زنان در این حوزه رقم خورده است چرا که آمار مؤسسه پژوهشی امریکایی Deloitte نشان می‌دهد هرچند در مدت 8 سال یعنی در فاصله سال‌های 2005 تا 2013میزان اشتغال زنان در عرصه فناوری در سوئد از 23 درصد به 22 درصد کاهش داشته ولی این رقم در بخش‌های ارشد و مدیریتی از 16 به 21 درصد افزایش داشته است.
در ایالات متحده امریکا نیز که 5 میلیون شغل مرتبط با حوزه آی تی وجود دارد، تعداد کارمندان زن شاغل در بخش‌های مختلف آی تی از25درصد در سال 2010 به 24درصد در سال 2014 تنزل داشته است ولی حضور زنان در موقعیت‌های ارشد و مدیریتی در سال 2014 به 27درصد رسیده است. این در حالی است که در بریتانیا با وجود 1.2میلیون شغل مرتبط با حوزه فناوری و آی تی،درصد زنان شاغل در این عرصه در سال 2015 تنها به 18درصد رسیده است.
در این گزارش آمده است تبعیض جنسیتی و متعادل نبودن میزان حضور زنان و مردان در این حوزه، علاوه بر اینکه موضوعی اجتماعی محسوب می‌شود در اقتصاد کشورها نیز می‌تواند نقش داشته باشد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد حضور زنان در کنار مردان در قالب تیم‌های تحقیق و پژوهش خلاقیت و تصمیم‌های درست و بهره‌وری بهتری دارد و به کار گرفتن بیشتر زنان در حوزه فناوری، می‌تواند به شکستن چرخه غالب بودن مردان کمک کند.بنابراین تلاش برای برابری جنسیتی و اختصاص یافتن50درصد شغل‌های آی تی به زنان، هدفی منطقی و ضروری به نظر می‌رسد.ولی چرا رقم اشتغال زنان در حوزه آی تی در پایان سال 2016 کمتر از نصف مورد انتظار است و چرا شاهد پیشرفت سریع و مناسبی در این زمینه نیستیم؟
طبق آمار و محاسبات این گزارش،مشکل حضور کمرنگ زنان در حوزه آی تی و شغل‌های مرتبط با آن به دوران مدرسه بازمی گردد. آمار نشان می‌دهد در بریتانیا تنها 17درصد از دختران دانش آموز در طول دوران مدرسه خود با کدنویسی برای کامپیوترها آشنا می‌شوند در حالی که این رقم برای پسران دانش آموز به 33درصد می‌رسد که این رقم تقریباً دو برابر دختران است.
البته برخی در بحث و گفت و گوهای متعدد اعتقاد دارند که دختران از همان سنین پایین و از مدارس ابتدایی از علوم و ریاضیات فاصله می‌گیرند و عملاً چندان به سوی آن هدایت نمی‌شوند.
در گزارش کمپانی Fujitsu UK & Ireland نیز که یک شرکت فناوری بزرگ ژاپنی است و بیش از 40درصد زیرساخت‌های پهنای باند بریتانیا را فراهم می‌کند به نقل از«رجینا موران» مدیرعامل این کمپانی آمده است: نبود توازن جنسیتی بین افراد شاغل در حوزه فناوری خبر بدی برای بریتانیاست. ازآنجا که زنان بخش عمده ای از مشتریان ما را به صورت تخصصی و حرفه ای یا آماتور تشکیل می‌دهند پس غفلت از حضور زنان در چرخه اشتغال حوزه آی تی اشتباهی بزرگ و پرهزینه خواهد بود. ما باید با این مشکل مقابله کرده و آن را رفع کنیم نه اینکه با بی‌توجهی از کنار آن عبور کنیم. این وظیفه همه فعالان و دست اندرکاران این حوزه ازجمله سهامداران دولتی و غیردولتی، کسب و کارهای کوچک و... است تا دختران را در مدرسه و دانشگاه به حضور و فعالیت در مفاهیم و موضوع‌های STEM یعنی علوم، فناوری،مهندسی و ریاضیات تشویق کنیم.
در این گزارش همچنین از زبان مدیرعامل این کمپانی بزرگ آی تی آورده شده است برای تشویق و ترغیب زنان جوان یا سالمند برای ورود به این عرصه و علاقه‌مند کردن آنان به مفاهیم آن، باید به آنان یادآور شویم فناوری با هر بخش و جنبه از زندگی بشر در ارتباط است و برای موفقیت‌های آینده این حوزه و به تبع آن رفاه بیشتر جامعه بشری، باید دوستدار این حوزه باشیم.
5656  

کلید واژه ها: آی تی -




پنجشنبه 8 بهمن 1394 - 09:55:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن