تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816577053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پایان نمایشگاه یار مهربان در اهواز / افزایش مساحت، ریزش مخاطب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر از نمایشگاه کتاب خوزستان
پایان نمایشگاه یار مهربان در اهواز / افزایش مساحت، ریزش مخاطب

نمایشگاه کتاب شاهرود


شناسهٔ خبر: 3035108 - چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
استانها > خوزستان

اهواز - نمایشگاه کتاب خوزستان در حالی به پایان رسید که امسال با وجود افزایش مساحت نمایشگاه، شاهد کاهش مخاطبان و فروش کتاب بودیم. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها،قاسم منصور آل کثیر:  فضای نمایشگاه کتاب امسال به دو برابر توسعه یافت اما استقبال از نمایشگاه نسبت به پارسال به گفته غرفه داران به نصف رسیده است. نظرات متفاوت بود، برخی از غرفه داران از پایین بودن توان خرید مردم می گویند و بعضی نیز معتقدند نمایشگاه محل فروش کتاب نیست و تنها برای نمایش کتاب است.
 
باوجود اینکه امروزه کتاب‌های زیادی در کشور چاپ می‌شوند اما آمارهایی به طور غیررسمی وجود دارد که حکایت از نبود فرهنگ مطالعه در جامعه دارد. این آسیب به حدی است که حتی گریبان حوزه‌ها و محافل نخبه‌ای و علمی کشور را هم گرفته است؛ بنابراین نکته اصلی این است که چرا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ما آنگونه که باید و شاید نهادینه نشده و عمق و گسترش نیافته است. با این حال مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان معتقد است که اهواز می تواند حتی پایتخت کتاب جهان شود. امری که به عقیده ناظران تنها در حد گفتار است و گره ای از وضعیت فرهنگ استان را باز نمی کند.
 
دو برابر نسبت به پارسال
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بخش های جنبی امسال جزو بخش های مهم نمایشگاه کتاب و محلی برای معرفی و رونمایی کتاب و تحلیل از نویسندگان و بزرگان شده است، گفت: این دهمین دوره نمایشگاه کتاب در استان است و امیدوارم بخشی از نیاز افراد را در بخش کتاب و حوزه فرهنگ تأمین کند. همایون قنواتی افزود: با تنوعی که امسال در حوزه کتاب و دعوت از ناشران صورت گرفته امیدوارم نیاز گروه های مختلف را در حوزه های دینی، ادبیات علمی، هنری، آموزشی و همچنین کودک و نوجوان را تأمین کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه با سیصدمین دوره نمایشگاه کتاب استانی در کشور تقارن پیدا کرده و معاون وزیر ارشاد نیز در مراسم افتتاحیه حضور پیدا کرد. قنواتی بیان کرد: سال گذشته فضای اختصاص داده شده به نمایشگاه کتاب استان دو هزار و ۸۰۰ متر بود ولی امسال پنج هزار متر برای این نمایشگاه اختصاص دادیم. وی بیان کرد: خوشبختانه نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته دارای رشد چشمگیر و خوبی است. غرفه های نمایشگاهی نیز افزایش پیدا کرده و امسال ۳۰۰ غرفه آثار ناشران را ارائه می دهند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: نزدیک به ۴۵۰ ناشر استانی و کشوری در این نمایشگاه به ارائه آثار خود پرداخته اند. همچنین ۱۸ ناشر بین المللی در حوزه کتب عربی برای اولین بار حضور پیدا کردند که امیدوارم سال آینده نیز بتوانیم گروه های دیگر ناشران بین المللی را برای حضور در نمایشگاه کتاب خوزستان دعوت کنیم. قنواتی با اشاره به انجام دو تجلیل بزرگ در نمایشگاه کتاب خوزستان گفت: تجلیل از صفدر تقی زاده مترجم با سابقه خوزستانی و پرکار در حوزه رمان و همچنین یادمان کاظم برگ نیسی که یکی از مترجمان و بزرگان ادبیات خوزستان بوده و چند سال قبل درگذشت نیز از دیگر برنامه های جانبی نمایشگاه کتاب استان است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تأکید کرد: معرفی نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس، دینی و قرآنی، کودک و نوجوان و سایر حوزه های مختلف چاپ را در دهمین نمایشگاه کتاب استان خوزستان داشتیم. وی اظهار کرد: یک جلسه ای هم در حاشیه نمایشگاه با عنوان بررسی و جایگاه ترجمه آثار ادبی فارسی و عربی با حضور مترجمان فعال دراین زمینه برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: یکی دیگر از جلسات بسیار خوبی که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، جلسه با حضور چیستا یثربی در حوزه فضای مجازی بود. نمایشگاه برای شو است نه فروش
 
پس از سخنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان، سراغ خریداران و غرفه داران می رویم. آنها نظرات متفاوتی دارند اما اغلب می گویند امسال استقبال نسبتاً کم بود. اما یکی از ناشران اهوازی معتقد است باید فروش بالا یا پایین را نسبت به شاخص های معینی تعیین کرد و نمی توان به سادگی اظهار نظر کرد.
 
مسئول انتشارات تراوا که یکی از پرمخاطب ترین ناشران اهوازی است ضمن انتقاد از همراهی نکردن صداوسیما و رادیو برای پوشش نمایشگاه کتاب گفت: گویا رسانه هایی همچون رادیو با کتاب قهر هستند. هادی مدرس نیا با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه توضیح داد: به نظرم روز پایانی نمایشگاه نباید جمعه باشد. چون از روز نخست تا پنج شنبه مردم خبر نمایشگاه را به همدیگر اطلاع می دادند و روز جمعه استقبال باید بهتر باشد و نباید در اوج استقبال نمایشگاه را به پایان رساند. مدرس نیا افزود: بسیاری با فلسفه نمایشگاه کتاب غریبه هستند. من در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کردم و دیدم که ناشران تنها برای به نمایش در آوردن آخرین آثار خود شرکت کردند اما اینجا نمایشگاه را بازار فروش کتاب می بینند. وی همچنین یادآور شد: بسیاری از ناشران کتاب های قدیمی می آورند و انتظار بالا بودن فروش را دارند اما اگر توجه شما به فروش است باید بگویم که فروش روز نخستم ۷۵ هزار تومان و بیشترین فروشم در یک روز ۵۰۰ هزار تومان بود.
 
ناشر یا بازاری؟
 
جمانه باوی دانشجوی ارشد حسابداری یکی از بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب است و در خصوص کیفیت نمایشگاه می گوید: فکر می کنم برخی ناشران مطرح که پارسال حضور داشتند متاسفانه امسال نبودند. همچنین استقبال به نظرم پایین است. باوی افزود: درخواست می کنم مسئولان برپایی نمایشگاه توجه ویژه‌ای بر غرفه‌ها داشتنه باشند چون اغلب غرفه داران، فروشنده هستند و اطلاعات چندانی از کتاب‌های خودشان هم ندارند. اصولا در نمایشگاه‌های مطرح خود ناشران حضور دارند تا مخاطبان مستقیم با انها گفت وگو و تبادل نظر کنند.
 
قطع حمایت ارگان‌ها
 
کتاب‌های درسی همواره بیشترین آمار فروش را در نمایشگاه های کتاب دارند. موسسه آموزشی فرهنگی انتشاراتی پردازش یکی از انتشاراتی هایی است که اغلب در نمایشگاه اهواز حضور داشته است. مسئول غرفه این انتشارات توضیح می دهد: با اینکه قیمت کتاب هایمان با پارسال تغییر نکرده است اما فروشمان از نصف هم کمتر شده است.
 
مهدی نقاش افزود: تاریخ برگزاری نمایشگاه همزمان با پایان ترم دانشجویان بود. همچنین به نظر می رسد توان خرید مردم پایین تر آمده است. نقاش یادآور شد: اصولا هرساله ارگان‌های دولتی و دانشگاه‌ها از غرفه ما خرید می کردند اما امسال همین ارگان‌ها می‌گویند هیچ بودجه ای برای خرید نداریم. تک فروشی هم برای ما سود آنچنانی ندارد.
 
سال آینده نمی‌آییم
 
حضور ناشران و توزیع کنندگان کتاب های عربی در این نمایشگاه از ویژگی‌های شاخص دهمین نمایشگاه کتاب استان بود. انتشارات «ویژه نشر» از معتبرترین انتشارات در حوزه فروش کتاب های عربی است که پس از چهار سال، امسال به نمایشگاه دعوت شدند. امیر دهلگی مسئول این غرفه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استقبال نسبت به چیزی که متصور بودم پایین تر بود. به نظرم مردم زیاد مطلع نبودند که انتشارات ما در نمایشگاه حضور دارد. دهلگی همچنین افزود: انتشارات ویژه نشر چهار سال در این نمایشگاه دعوت نمی شد. این انتشارات کتاب های ناشران مصر و لبنان را در ایران توزیع می کند.

وی در خصوص گران بودن قیمت کتاب های عربی گفت: این کتاب ها را به دلار می خریم و نوسان قیمت دلار باعث بالا بودن قیمت کتاب های عربی می شود. هزینه های سنگین گمرک برای کتاب نیز افزون بر علت شده و کشور ما تنها کشوری است که بابت کتاب گمرک می گیرد. مسئول غرفه ویژه نشر گفت: فروش کتاب عربی در کشور بیشتر در استان‌های هرمزگان و کردستان است. این استانها بیشتر علاقه به کتاب های مذهبی دارند اما در خوزستان بیشتر مخاطبان ما علاقمند به کتب ادبی عربی بودند.
 
وی همچنین افزود: با این وضعیت احتمال زیاد سال آینده در نمایشگاه شرکت نمی کنیم. امسال هم چون سیصدمین نمایشگاه کتاب بود خیلی اصرار داشتند که حضور داشته باشیم.  استقبال دانشجویان هم متاسفانه کم بود.  
 
بیشتر و بزرگتر بهترین نسخه حل مشکلات  بیشتر و بزرگتر کردن مساحت و تعداد کتاب همواره تنها نسخه‌ی دم‌دست مسئولان رسیدگی به بهبود وضعیت مطالعه و کتاب است. اما چرا با اینکه مساحت نمایشگاه امسال نزدیک به دو برابر شده و آمار ناشران نیز افزایش یافته چرا همچنان استقبال و فروش چشمگیر و قابل توجه نیست؟ آیا وضعیت پایتخت کتاب ایران راکد مانده است؟ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب تاکید کرد که ایده‌ها و برنامه‌هایی که برای پایتخت کتاب ایران معرفی می‌شوند نباید در حد ایده باشند و باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط ضمانت‌های اجرایی داشته باشند. هدف دیگر ما تاکید بر گستره مشارکت‌ها است چون هر قدر که دستگاه‌های عمومی و خصوصی هر شهر بیشتر مشارکت می‌کردند آن شهر نمره بالاتری برای انتخاب داشت. با این حال در این نمایشگاه دیدیم که برخی ارگان ها خرید کتب را از برنامه خود خارج کردند. به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه کتاب خوزستان که از اول بهمن آغاز به کار کرده بود شب گذشته به کار خود پایان داد.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن