واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: رییس مرکز پژوهش ادیان جهان گفت: پیروان ادیان توحیدی رقبای یگدیگر نیستند و از این رو فرهنگ و تمدن های سنتی را باید از حالت نمایشی خارج کرد.به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، عبدالرحیم گواهی روز سه شنبه در پنجمین دور از گفت وگوی دینی ایران و کره جنوبی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد افزود: با توجه به اجرای برجام و وضعیت جدیدی که در فضای بین الملل ایجاد شده می توان در حوزه های مختلف توسعه پیدا کرد. وی اضافه کرد: توسعه علمی و صنعتی بر اساس فرهنگ و تمدن شکل می گیرد و گفت و گوی ادیان کمک می کند به اینکه گفت و گوی فرهنگی و بعد از آن صنعتی رشد پیدا کنند. گواهی افزود: بحث هایی از جمله جنگ تمدن ها در سال های اخیر مطرح شد که هیچ اصالتی ندارند، چون در ایران و کره و بسیاری از کشورها و مناطق دنیا همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام مختلف را شاهد هستیم. بنابراین طرح مسایلی همچون جنگ تمدن ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. وی اظهار کرد: زمان این نزاع ، تخاصم و مناقشات گذشته است و امروز شاهد حضور توأمان ادیان مختلف از جمله اسلام و مسیحیت، در آفریقا و آسیا و همه جای دنیا هستیم. گواهی خطاب به طرف های کره ای حاضر در جلسه گفت: به عنوان پیروان اسلام و مسیحیت، دشمنان مشترک بسیاری داریم، دشمنانی مانند سکولاریسم، لیبرالیسم، لائیسیته و غیره، پس معقول نیست که دنبال رقابت با هم باشیم، چه رسد به اینکه بخواهیم با هم مبارزه کنیم. رییس مرکز پژوهش ادیان جهان همچنین در خصوص اهمیت گفت وگوهای فرهنگی، بیان کرد: گفت وگوهای فرهنگی می تواند مفید باشد اگر از همه ابزارها استفاده کنیم و با پیشنهادات درست، مواجه شویم. در زمان گفت وگو به جای متقاعد کردن طرف برای حضور در این سو، باید تأکید کنیم که در کنار یکدیگر قرار گیریم و با احترام به هم، فرهنگ ها و تمدن های سنتی را از حالت نمایشی خارج کنیم. وی اظهارکرد: همه به یک خدا اعتقاد داریم و معتقدیم که خدا یکتاست و خدا را می پرستیم. چه مسیحی چه مسلمان و چه یهودی، نباید از یاد برد که همه در مسیر خدای یکتا گام برمی داریم. گواهی با انتقاد از نزول جایگاه علم پس از دوران رنسانس که در اروپا اتفاق افتاد، گفت: علم از زمان افلاطون و ارسطو، دارای دو شکل متریال و متافیزیک بود، اما در حال حاضر علم خالی از معنویت است و به علم ماتریالیستی، تنزل پیدا کرده است. وی تأکید کرد: باید تلاش کرد تا معنویت ارتقا پیدا کند، در این صورت خداوند هم ما را یاری خواهد رساند و نباید فراموش کرد که ما پیروان ادیان توحیدی، رقبای هم نیستیم ، بلکه دوستان یکدیگر هستیم. گواهی افزود: من دو سال پیش سفری به کره جنوبی داشتم و حدود 10 سال قبل هم سفیر ایران در ژاپن بودم. در این دو کشور دیدم که علی رغم رشد و توسعه صنعتی، به سنت های کشور احترام گذاشته می شود و در هزاره سوم هم می توان روح کره ای را در تمام کره احساس کرد. ** دین مهم ترین ابزار هدایت انسان به صلح است مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: دین مهمترین ابزار هدایت انسان و موجب سعادت، صلح، امنیت و آرامش جوامع است. حسن بلخاری افزود: در آموزه های دینی و یا به عبارتی در هر دین و مشربی حتی در مشارب فلسفی و فکری، صلح به دو وجه صلح درون و صلح برون، تقسیم می شود. وی اضافه کرد: صلح درون به این معناست که انسان ابتدا باید در خود به امنیت و آرامش برسد و اگر به آن دست نیابد، یقیناً صلح برون اتفاق نخواهد افتاد، چون عصاره عالم در انسان است و اگر انسان در آرامش باشد، دنیا در آرامش است. بلخاری گفت: صلح درون بر سه مبنا استوارست؛ نخست صلح با خدا که ادیان مکلف به این صلح هستند، صلح با عالم که حفظ محیط زیست محصول آن است و صلح با انسان ها سومین بخش آن است. وی بیان کرد: مهم ترین ابزاری که انسان را به صلح درون هدایت می کند، دین به معنای کامل و حقیقی کل آن است. بلخاری با اشاره به حضور اندیشمندان دینی کره ای در این نشست، گفت: در این نشست دوستانی از شرق (هرچند مسیحی) هستند. شرق قلمرو تعالیم و کتب مقدس و مهمی است. در قلمرو شرق قرائت های مسیحی می تواند تابعی از قرائت اوپانیشادها باشد. وی بیان کرد: آیه 12 از فصل پنج بهگودگیتا (کتاب مقدس اوپانیشادها) را وقتی با آیه ای از قرآن مرتبط می کنیم، خواهیم دانست که انسان در تمامی ادیان و مکاتب، صلح درون می خواهد. وی با اشاره به آیه 12 از فصل پنج بهگودگیتا گفت: روح وقف شده ای که در راه عشق و عبودیت استوار است، به صلح و آرامشی حقیقی دست پیدا می کند ؛ زیرا نتایج و ثمرات تمامی اعمال خود را نثار من می کند. وی افزود: این کلماتی است که کریشنا عنوان می کند و بیانگر خلوصی است که تمام ادیان به آن تأکید می کنند، به ویژه مسیحیان که هر عملی را برای خدا انجام می دهند. مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران گفت: حالا به سخنان قرآن گوش فرا می دهیم که می فرماید کسانیکه برای رضایت حق صبر می کنند و ستایش می کنند حق را و آنچه خداوند به آنها روزی داده در راه خدا پنهان و آشکار از برای مردمان دیگر انفاق می کنند و هر که با آنها بدی کرد، اینان با آنها نیکی می کنند و بدی را با نیکی پاسخ می دهند، سرای آخرت از برای آنان است. آن جناتی که وارد آن می شوند آنانی که از پدارنشان و همسرانشان و فرزندانشان شایسته هستند و ملائکه از هر بابی وارد می شوند و می گویند، سلام بر شما به واسطه آنچه صبوری کردید. وی تأکید کرد: تفاوت ماهوی به لحاظ معنا در مفهوم بین این آیه قرآن و آنچه در آیه 12 از فصل پنج بهگودگیتا آمده، وجود ندارد. بلخاری گفت: دین آمده تا درون انسان را به نور صلح و آرامش مصفا کند و اگر چنین شود، جهان مملو از صلح و امنیت خواهد شد.
سه شنبه ، ۶بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]