تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829952860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا رسول اکرم(ص) تا این حد به فراگیری علم و توسعه دانش توصیه می کردند؟


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: رسول اکرم (ص) در روایتی بصراحت فرمودند، به دنبال کسب علوم و دانش باشید و علم بیاموزید، حتی اگر در چین باشد.وارث : علومی که در انحصار مسلمین بود و آنان را در حوزه تمدن سازی سرآمد همه جهانیان کرد. چنانکه دانشمندان بسیاری از محضر درس امامان معصوم(ع) بهره برده و در توسعه علوم اسلامی نقش آفرینی کردند و گواه این نکته بخصوص در دانشگاه امام صادق(ع) به روشنی مشهود است و ما در این دوره اوج توسعه علوم اسلامی را شاهدیم که در دوران سایر ائمه(ع) پس از ایشان نیز به اشکال گوناگون ادامه یافت. توسعه علوم اسلامی و رسیدن به تمدن غنی دینی که دغدغه ائمه هدی(ع) برای هدایت بشر بود، یکی از مطالبات جدی است که بارها از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مورد تأکید واقع شده است. برای تبیین جایگاه تولید علوم اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی، استاد اخلاق و معارف اسلامی گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.  جناب آقای دکتر رفیعی! یکی از مباحث مهمی که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشته و دارند، توسعه علوم اسلامی و تولید علم است، از نگاه شما چه آرمانی پشت این همه تأکید وجود داشته است؟ همان طور که می دانید، توسعه علوم و رسیدن به تمدن و فرهنگ مبتنی بر دین، هدفی است که از سوی همه انبیای الهی مورد توجه بوده و این رویه تا ظهور اسلام نیز دنبال شده است، چنانکه می بینیم پیامبر اکرم(ص) از ابتدای صدر اسلام همواره بر علم آموزی و توسعه علم در میان مردم جامعه تأکید داشته اند و آن حضرت در روایتی بصراحت فرمودند، به دنبال کسب علوم و دانش باشید و علم بیاموزید، حتی اگر در چین باشد.  چرا رسول اکرم(ص) تا این حد به فراگیری علم و توسعه دانش توصیه می کردند؟ به نکته خوبی اشاره کردید؛ زیرا پایه های یک تمدن الهی و اسلامی در زمان حیات آن بزرگوار چیده شد و ایشان توسعه علوم اسلامی را به عنوان رکن تمدن سازی می دانستند که همه آحاد بشر را به سمت و سوی معنویت، اخلاق مداری و زندگی همراه با تعقل رهنمون می شود. در چنین شرایطی، جامعه سرشار از بالندگی و ترقی خواهد بود و همواره در برابر هرزگی های وارداتی جوامع دیگر، استوار و پایدار می ماند و مردم آن جامعه به سمت تعالی در حرکت خواهند بود. اندیشه الهی حضرت رسول(ص) و تأکید ایشان بر تولید علوم اسلامی نشان دهنده این است که جامعه اسلامی باید از تجدد، بی هویتی و مدرنیته های بی محتوا دور باشد و این مهم میسر نمی شود، مگر اینکه مردم جوامع اسلامی با تولید علم به سمت استقلال فکری پیش بروند و وابسته دشمن نباشند.  رسیدن به تولید علوم ارزشمند دینی و حرکت در مسیر تمدن غنی اسلامی، نیازمند چه پیش فرض هایی است؟ خودباوری و نوآوری دو پیش فرض و شاخصه تولید علوم دینی هستند و همه مسلمانان باید با خودباوری و درک عمیق از توانایی ها و داشته های فکری خود، به سمت تولید علم و نوآوری در علوم دینی بروند و این مهم محقق نمی شود، مگر با همفکری و وحدت و روحیه جمعی و در چنین شرایط تمدن غنی اسلامی در جامعه دینی محقق می شود. تمدنی که از صدر اسلام تا امروز، مرزهای جهانی و سرزمین های گوناگون را درنوردیده و نام اسلام را در نقاط دور و نزدیک بر سر زبان ها نگه داشته است. جالب اینکه دشمنان اسلام از زمان بعثت نبوی تا امروز، همواره در پی مأیوس کردن مسلمانان بودند، اما ما امتی هستیم که همواره با اتکای به خدا و خودباوری تمدن دینی خود را حفظ کرده ایم و تحقیر، فریفتگی و مادی نگری دشمنان تأثیری در اندیشه دینی مان نداشته است. چنانکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران اسلامی، همواره آماج تحریم ها، نیرنگ ها و تنگناهای دشمنان بوده، اما این همه فشار نه تنها عزم راسخ ملت را کمرنگ نکرد، بلکه ما در زمینه تولید علم در برخی علوم باز هم از سایر کشورهایی که طعم تحریم را نچشیده اند نیز جلوتریم و این یعنی خودباوری دینی و ایستادن در برابر خواسته و مطالبه.  برای تبیین نوآوری علمی در حوزه علوم اسلامی توجه به چه نکاتی ضروری است؟ نوآوری یعنی دنباله رو دیگران نبودن و ایده های جدید ارایه کردن. لازمه تولید علم و نوآوری در علوم اسلامی، چشم بستن بر ایده های دیگران است؛ یعنی با اتکا به تفکر و تلاش خودمان دست به تولید علم بزنیم. اما اینکه نوآوری در چه گستره ای باید اتفاق بیفتد، تابع این نکته است که ما مقصد خود را چگونه تعریف می کنیم. اگر به دنبال این باشیم که در درون مفاهیم و فرهنگ حاکمی که ناشی از تمدن غربی است، جایگاه خود را افزایش بدهیم، بی تردید راه به جایی نخواهیم برد، زیرا باز هم مصرف کننده و دنبال رو هستیم. ما باید مانیفست علمی برای همه جهان داشته باشیم و نگاه تازه ما در تولید علم مورد توجه همه جهانیان قرار بگیرد، چنانکه دانشمندان مسلمان در قرن های متمادی این مسیر را طی کردند و هنوز هم دانشگاه های غربی از دستاوردهای علمی دانشمندان مسلمان تغذیه می کنند. امروز آثار علمی دانشمندان مسلمان در زمینه طب، نجوم، ریاضی و... در دانشگاه های غربی به عنوان مرجع علمی مورد استفاده قرار می گیرد و این افتخار بزرگی برای جامعه اسلامی است. اگر بخواهیم نوآوری های جدید علمی مبتنی بر دین را عرضه کنیم، توجه به چه شاخصی ضروری است؟ چند شاخص مهم در این زمینه وجود دارد، اول اینکه توسعه علمی ما جهت داشته باشد؛ یعنی بندگی و تعبد الهی در آن حاکم باشد. نکته دوم اینکه قاعده و قانون نوآوری مشخص باشد و همه اهل علم از بلاد اسلامی بر سر آن موضوع علمی توافق کنند، به عبارت دیگر همه وحدت فکری داشته باشند و اگر نقایصی بود، با اشتراک نظر و بحث علمی دقیق آن نقایص را برطرف کنند. نکته سوم اینکه توسعه علم نیازمند نگاه تخصصی در همه حوزه هاست، بنابراین باید بنیان های تخصص گرایی علمی را توسعه دهیم تا متخصصان در تبادل نظر با یکدیگر آزادی عمل داشته باشند. نکته چهارم، ما را به این مسأله مهم رهنمون می شود که در خلق علوم نوآورانه به کارآمدی و فایده مند بودن آن توجه کنیم. توسعه علمی که هیچ فایده ای برای بشر ندارد، ارزشی نخواهد داشت ضمن اینکه سیاهچاله ای خواهد بود که ابنای بشر را به سمت گمراهی هدایت می کند.  در نهایت اینکه افق توسعه علوم اسلامی را در گستره جهانی چطور ارزیابی می کنید؟ علوم اسلامی همان طور که از ابتدای بعثت نبوی جایگاه ارزشمند اسلام را در میان سرزمین های گوناگون معرفی کرد، باز هم در افق جهانی، این علوم اسلامی است که تا همیشه می درخشد و دانشمندان برجسته جهان از میان مسلمانان خواهند بود، چنانکه در گذشته های دور هم بودند. دانشمندانی چون ابن سینا، جابر بن حیان، ملاصدرا و... که علم، تعقل و دین را در هم آمیختند و پرچم اسلام به واسطه اندیشه های ناب آن ها به اهتزاز درآمد. /1102101305


دوشنبه ، ۵بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن