تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837645364
چرا آمارهای بدحجابی با واقعیات جامعه نمی خواند؟
واضح آرشیو وب فارسی:پارس نیوز: آیا وضعیت حجاب زنان ایرانی مؤید این پژوهش است؟ آیا معیار عملی مردان در انتخاب بین زنان و دختران با پوشش چادر و مقتعه و دیگر پوشش ها، انتخاب زنان چادرپوش است؟ اگر انتخاب و تمایل مردان به چادر، مطابق نظرسنجی اخیر، بیش از دیگر انواع پوشش است، چرا پوشش دختران در اماکن عمومی به شکل دیگر انواع پوشش در این پرسشنامه است؟ آیا می توان نتیجه گرفت انتخاب و ذائقه مردان در پوشش، اهمیتی برای زنان نداشته و آنان به شیوه ای که خود می پسندند، عمل می کنند؟به گزارش پارس به نقل از مشرق، به نظر می آید نتایج نظرسنجی اخیر مرکز ایسپا در خصوص حجاب با واقیعت جامعه امروز ایرانی و یا حداقل با وضعیت زندگی شهری قابل تطبیق نیست؛ به طوری که بسیاری از کسانی که در شبکه های اجتماعی در معرض اطلاعات این نظرسنجی قرار گرفتند، نمی توانستند نظرات این نظرسنجی را بپذیرند و گمانه زنی های بسیاری برای تحلیل این نتایج حاصل شد؛ از این که جامعه آماری این پژوهش یحتمل مربوط به جغرافیایی خاص است، تا این که پژوهش گران سوگیرانه به این نتایج دست یافته است. در نظرسنجی اخیر مرکز ایسپا در خصوص حجاب نتایج قابل توجهی به دست آمده است. در این پژوهش نزدیک به 50 درصد از پرسش شوندگان، حجاب چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کرده اند. نتایج شایان توجه دیگر در این نظرسنجی به قرار زیر است: 49 درصد مردان و 43 درصد زنان پوشش چادر را ترجیح می دهند. 40 درصد جوانان 18 تا 29 ساله کشور، 45 درصد افراد 30 تا 49 ساله و 58 درصد افراد بالای 50 سال، پوشش چادر را ترجیح داده اند. 44 درصد جوانان پسر و 35 درصد جوانان دختر، پوشش چادر را ترجیح داده اند. 51 درصد متأهلین و 36 درصد مجردین پوشش مورد علاقه خود را چادر اعلام کرده اند. 54 درصد مردان متأهل، 40 درصد پسران مجرد، 47 درصد زنان متأهل و 30 درصد دختران مجرد، پوشش مورد علاقه خود را چادر اعلام کرده اند. 43.5 درصد افرادی که تحصیلات دیپلم و پایین تر دارند، پوشش چادر را ترجیح داده اند، این در حالی است که 34 درصد از کسانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، تمایل به پوشش چادر نشان داده اند. 40 درصد از مردان دارای تحصیلات آکادمیک و 28 درصد از زنان دارای تحصیلات آکادمیک، به پوشش چادر تمایل نشان داده اند. 41 درصد شهروندان ساکن در مراکز استان ها، 45 درصد شهروندان ساکن در شهرهای درجه 2 و 61 درصد از روستانشین ها به پوشش چادر تمایل نشان داده اند. در ادامه نظرسنجی سؤالی در خصوص پوشش زنان خانواده از پاسخ گویان با این مضمون پرسیده شده است: «در خانواده شما خانم ها بیشتر مانند کدام یک از تصاویر در جامعه حضور پیدا می کنند؟» بر اساس نتایج نظرسنجی، 24.1 درصد پاسخ گویان اعلام کرده اند که در خانواده آن ها زنان بیشتر با چادر مشکی و مقنعه در جامعه حضور پیدا می کنند. 21.2 درصد نیز معتقدند چادر مشکی و روسری پوشش غالب زنان در خانواده شان است. در مجموع 45 درصد پاسخ گویان پوشش غالب در خانواده را چادر اعلام کرده اند. در مجموع می توان گفت اغلب مردان به ویژه متأهلان با تحصیلات بالا، پوشش چادر را برای زنان انتخاب کرده اند؛ اگرچه بیشترین تمایل به پوشش چادر در میان روستانشنیان است، اما ازآن جاکه افراد تحصیل کرده اغلب در شهرها حضور دارند، بنابراین می توان گفت پوشش انتخابی غالب مردان شهری، چادر با روسری یا مقنعه است. اما آیا در واقعیت اجتماعی نیز چنین اتفاقی در حال رخ دادن است؟ آیا وضعیت حجاب زنان ایرانی مؤید این پژوهش است؟ آیا معیار عملی مردان در انتخاب بین زنان و دختران با پوشش چادر و مقتعه و دیگر پوشش ها، انتخاب زنان چادرپوش است؟ اگر انتخاب و تمایل مردان به چادر، مطابق نظرسنجی اخیر، بیش از دیگر انواع پوشش است، چرا پوشش دختران در اماکن عمومی به شکل دیگر انواع پوشش در این پرسشنامه است؟ آیا می توان نتیجه گرفت انتخاب و ذائقه مردان در پوشش، اهمیتی برای زنان نداشته و آنان به شیوه ای که خود می پسندند، عمل می کنند؟ درصورتی که بتوان به این سؤال پاسخ مثبت داد، نتایج تحقیقات فراوان در همبستگی مثبت میان نرخ بالای جراحی های زیبایی زنان و سلیقه مردان در زیبایی را چگونه باید توضیح داد؟ با توجه به این که اتفاق و رخ داد جدیدی در جریان پوشش زنان ایران در فاصله چندسال گذشته اتفاق نیفتاده است، کدام نظر می تواند نتایج این نظرسنجی را توجیه کند؟ به نظر می آید نتایج این نظرسنجی با واقیعت جامعه امروز ایرانی و یا حداقل با وضعیت زندگی شهری قابل تطبیق نیست؛ به طوری که بسیاری از کسانی که در شبکه های اجتماعی در معرض اطلاعات این نظرسنجی قرار گرفتند، نمی توانستند نظرات این نظرسنجی را بپذیرند و گمانه زنی های بسیاری برای تحلیل این نتایج حاصل شد؛ از این که جامعه آماری این پژوهش یحتمل مربوط به جغرافیایی خاص است، تا این که پژوهش گران سوگیرانه به این نتایج دست یافته است. البته تحلیل هایی نیز بیان گر آن بود که محجبین در انظار حاضر نمی شوند؛ لذا صحت این داده ها درست و صحیح است، ولی آن چه در نتایج این نظرسنجی می توان گفت، این است که اتفاقاً این پژوهش در گستره ملی صورت گرفته و پژوهشگران به دلیل آن که پژوهش به روش کمی صورت گرفته است، نقش کمتری در پژوهش داشته اند و صحت داده ها بیشتر مورد وثوق است. فاصله میان عینیت اجتماعی و ذهنیت کنشگران در مسئله حجاب فاصله میان عینیت اجتماعی در مسئله حجاب با ذهنیت کنشگران در این پژوهش، واضح ترین تفسیری است که می توان در مورد آن صحبت کرد. چرا میان آن چه به عنوان انتخاب حجاب و نوع پوشش در این پژوهش می بینیم، با آن چه که افراد به عنوان پوشش موردنظر و پسند خود انتخاب می کنند، فاصله است؟ تحلیل گران اجتماعی به دیالتیک عینیت و ذهنیت قایل اند و معتقدند که ذهنیت ها بر عینیت های اجتماعی مؤثرند و برعکس. اگر این ایده تحلیل گران اجتماعی را بپذیریم، چرا در جامعه ایرانی میان دوگانه ذهنیت و عینیت (ارزش و عمل) در مسئله حجاب، فاصله وجود دارد؟ موارد ذیل از جمله پاسخ هایی است که در جواب این پرسش می توان پذیرفت: 1. جامعه ایرانی در همیشه تاریخ، جامعه ای مستور و پوشیده بوده است. بنابراین دور از ذهن نیست که نتایج این نظرسنجی ناشی از تاریخچه و حافظه تاریخی و تمدنی افراد باشد. 2. بحث پوشش مبنای اندیشه ای دارد. ایرانیان با اعتقادات دینی خود جهان را جلوه قدرت و ظهور خداوند می دانند و این موجب دین باروری و پذیرش ارزش های دینی است. برخلاف تاریخ تمدنی غرب که طبیعت را عرصه آشکارسازی خود و عقاید خود می دانستند. برهنگی عنصری تاریخی و اندیشه ای در غرب است؛ درحالی که بررسی پوشش ایرانیان، اعم از زنان و مردان، حکایت از دربرداشتن لباس کامل بوده است. لذا این گرایش به چادر به عنوان حجاب کامل، حکایت از ریشه و قدرت عقاید اسلامی میان مردم است و این خلاف این نظر است که تصور کنیم که انتخاب این پوشش، مربوط به جغرافیای خاص است؛ هر چند که میزان گسترش هر چه بیشتر مدرنیته در کلان شهرها و مناطق توسعه یافته به انتخاب کمتر این مدل پوشش منجر می شود. امروزه با جایی که رسانه های داخلی و بیگانه در دوردست ترین و محروم ترین مناطق باز کرده اند، دیگر حتی روستاها به معنای مکان و فضایی که بعضاً گفته می شود در چنبره سنت قرار دارند، از تأثیرات فرهنگ جمعی و عامه متأثر می شوند. نمایش تصاویر شهری، روستاها و نحوه زندگی آنان را نیز تحت تأثیر قرار داده است، اما با این وجود، پوشش و به ویژه چادر، بیشترین انتخاب این گروه از مردم جامعه ایرانی است که همین امر مؤید این ادعاست که ارزش ها در جامعه ایرانی ریشه دارند. چرا ذهنیت ها و نگرش ها به انتخاب پوشش احسن منجر نشده است؟ همان طور که گفته شد دوگانگی در اندیشه و عمل افراد، حکایت از آن دارد که عمل افراد در جامعه ایرانی در حوزه پوشش، با انتخاب آنان متفاوت است. این تفاوت را می توان بیان گر نوعی تشویق و اعوجاج در تصمیم گیری دانست. مرد ایرانی همچنان زن پوشیده و محجبه را می پسندد؛ به ویژه اگر آن زن همسرش باشد. چنان چه بیش از 50 درصد مردان متأهل پوشش چادر را برای زنان پسندیده اند، اما در عمل این اتفاق نمی افتد. شاید یکی از دلایل این دوگانگی بالارفتن قدرت و میزان عاملیت زنان است که به عرضه انتخاب خود فارغ از نظر همسران خود، می پردازند؛ چنان چه نتایج پژوهش نیز در همه حالات موافقت کمتر زنان در انتخاب چادر را به همراه داشته است. مسئله دیگری که در این جا ممکن است تبیین کننده باشد، برجسته شدن امر جنسی در جامعه ایرانی است، که از نتایج آن وضعیت فعلی حجاب است؛ مردان ایرانی معیارهای زیبایی شناسانه خود را برای پذیرش زنان، به جامعه زنان تحمیل می کنند؛ هرچند ممکن است آن مردان در ذهنیت خود حیا را به عنوان یک ویژگی زنان ارج بنهند. در این موارد با توجه به پیشینه نظری موجود، ممکن است گمانه زنی های بسیاری صورت بگیرد که می بایست صحت سنجی شده و مورد پژوهش قرار گیرند. این پژوهش صرفاً به بیان ارزش ها و نگرش های حاکم بر جامعه ایرانی در مسئله حجاب پرداخته است. نکته پایانی آن که این پژوهش گام اول است. پژوهش های این چنینی را چنان چه محل اعتبار وثیق و پایایی بدانیم، باید به دقت در نظر داشته باشیم که مبنای سیاست گذاری قرار نگیرد؛ چنان چه این نوع پژوهش ها بخواهند مبنای نتیجه گیری و سیاست گذاری شوند، لازم است به دلایل این انتخاب توجه ویژه داشته باشند. چه بسا در پرسش از چرایی انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر در میان پاسخ گویان و همچنین تحلیل فاصله میان ارزش و عمل توسط کارشناسان، دلایلی ذکر شود که همان دلایل بتواند به روشن شدن پیچیدگی وضعیت پوشش در جامعه کمک کند. به نظر می رسد این پیمایش نه نتیجه گیری، بلکه خود به عنوان یک پرسش بزرگ و جدی، باید مقدمه پژوهش های جدی دیگر قرار گیرد.
یکشنبه ، ۴بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پارس نیوز]
[مشاهده در: www.parsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]
صفحات پیشنهادی
گزارش فارس از متن و حاشیه نشست علنی امروز «خانه ملت» «چرا کسی به آلایندگی بنزینهای وارداتی توج
گزارش فارس از متن و حاشیه نشست علنی امروز خانه ملتچرا کسی به آلایندگی بنزینهای وارداتی توجه نمیکند پاسخهای فانی دولت را ۱۸ کارته کردخانه ملت امروز در جلسه علنی خود شاهد دریافت دومین کارت زرد وزیر آموزش و پرورش و ۱۸ کارته شدن دولت یازدهم بود به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاچرا گفت و گو های صلح سوریه براساس برنامه پیش نمی رود؟
قرار بود گفت وگو های صلح سوریه از فردا آغاز شود با این امید که رایزنی طرفین در ژنو به آتش بسی پایدار حل وفصل سیاسی بحران و پایان 5 سال جنگ و خونریزی منتهی شود اما از آن جا که قدرت های بزرگ حاضر در این گفت وگو ها همچنان با یکدیگر بر سر ترکیب مخالفانی که باید در ژنو حضور یابندچراکسی دیگرازطنزهای تلویزیونی نمی خندد؟
اگر می بینیم که در سالهای اخیر کمدی های خوبی در رسانه ملی یا شبکه خانگی تولید نمی شود دلیل اصلی اش را باید در فاصله گرفتن از طنزنویسان مولف از این رسانه بدانیم به گزارش پایگاه 598 طنزپردازی مقوله ای است سهل و ممتنع یعنی به همان اندازه که آدمهای با قریحه ای طنازانه قادرند به راحخوابتان نمیبرد؟ از صدای آب و موج دریا استفاده کنید/چرا صدای طبیعت باعث آرامشتان میشود؟
خوابتان نمیبرد از صدای آب و موج دریا استفاده کنید چرا صدای طبیعت باعث آرامشتان میشود دانش > پزشکی - دیگر همه میدانند که به صورت غریزی گوش کردن به صداهایی مانند امواج دریا رودخانه یا بادی آرام باعث آرامش میشود محققان اما برای افراد که در خوابشان دچار مشکل هستندبیر کل جامعه روحانیت مبارز: شورای نگهبان عادل است و افراد مسئله دار را تایید نمی کند
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا" آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در حاشیه همایش انجمن اسلامی پزشکان که عصر امروز در انستیتو پاستور برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان لیست مشترک می دهند تصریح کرد همت این استچرا دلار ارزان نمی شود؟
حبیب نیکجو economic khorasannews com آیا با برداشته شدن تحریم ها می توان امید داشت که دلار ارزان شود پاسخ برخی از مردم به این سوال بلی است و این گونه استدلال می کنند که چون در زمان وضع تحریم ها دلار گران شده است اکنون که تحریم ها برداشته شده است باید شاهد ارزان شدن آن باشیمچرا نمی توانیم خود را قلقلک دهیم؟!
آیا تا بحال فکر کرده اید که چرا انسان نمی تواند خود را قلقلک دهد و چرا با قلقلک دادن خودش نمی خندد قلقلک دادن بدنتقریباً همه با حس قلقلک آشنا هستند و میدانند در صورتی که نقاط حساسی از بدن توسط فرد دیگری تحریک شود باعث خنده میشود بیشترین نقاطی که در بدن باعث ایجاد غلغک در انیک سؤال ساده: چرا نمی توانید خودتان را قلقلک دهید؟!
حتماً همیشه تفاوت میان قلقلک یا به صورت درست آن غلغلک توسط دیگران یا خودتان را دیده اید اما چه مسئله ای باعث می شود که کسی بسیار سخت بتواند خودش را قلقلک دهد تقریباً همه با حس قلقلک آشنا هستند و می دانند در صورتی که نقاط حساسی از بدن توسط فرد دیگری تحریک شود باعث خنده می شود بیجای تعجب است چرا جلوی فسادها گرفته نمی شود
در زمانی زندگی می کنیم که ابزار گناه فراوان است و از درو دیوار فساد می ریزد و آمارهای زیادی از فساد در رسانه داده می شود جای تعجب است که چرا جلوی این فسادها گرفته نمی شود حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار کاروان زیارتی فرهنگی اساتید حوزه علمیه البرز که در مدرسه علمیه امیچرا رئیس جمهور حق الناس شورای نگهبان را به رسمیت نمی شناسد؟/ بازگشت به دوگانه تعهد-تخصص بنی صدر با ترسیم دوگان
یک روز پس از حمایت قاطع رهبر انقلاب از حق نظارت شورای نگهبان حسن روحانی مجددا به روند تایید نامزدها توسط این شورا حمله کرد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل فارغ از اینکه چرا یک هفته پس از انتقادات به مخالفت استاندار فارس با تشییع شهدا در این استان آقای روحانی انتصاب زیاد-
گوناگون
پربازدیدترینها