تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820213676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملکرد 9 دوره مجلس شورای اسلامی از نگاه نمایندگان ادوار


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: عملکرد 9 دوره مجلس شورای اسلامی از نگاه نمایندگان ادوار
نمایندگانی از ادوار مختلف در نشست بررسی 9 دوره مجلس شورای اسلامی به بررسی انتخابات آینده، جایگاه خانه ملت، موضوع رد صلاحیت برخی داوطلبان و عملکرد مجالس گذشته پرداختند.
به گزارش نامه نیوز، در این نشست که در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه امروز - یکشنبه - در روزنامه اطلاعات برگزار شد، عملکرد 9 دوره مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
لاله افتخاری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ذائقه مجلس هفتم با مجلس پیش از آن در مساله هسته ای، زنان و مسائل سیاسی تفاوت های مهمی داشت.
وی ادامه داد: در این مجلس اکثریت اصولگرا و اقلیت اصلاح طلب وجود داشت که خط کشی پررنگی میان آنها بود.
این فعال اصولگرا افزود: در مجلس هشتم تلاش شد تا در میان کسانی که در چهارچوب نظام هستند و خواهان پیشرفت این نظام بودند همگرایی ایجاد شود و آن صف بندی پررنگی که در مجلس هفتم وجود داشت و گاهی باعث سر و صداهایی هم می شد به همکاری با رعایت چارچوب ها تبدیل شد.
افتخاری اظهارداشت: در مجلس هفتم تلاش های خوبی صورت گرفت که بخشی از دستاوردهای فعلی برجام نتیجه کار آنها بود و اولین مصوبه این مجلس طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای بود؛ این مصوبه خوب مجلس بود که امروز دغدغه تمام افراد و جناح هاست.
وی در عین حال با یادآوری رد صلاحیت ها خاطرنشان کرد: تقاضای ما از شورای نگهبان این است که بر اساس شاخص های فردی و بایدها و نبایدها درباره افراد رفتار کنند که البته همیشه همین گونه بوده تا مجلس پویا ، فعال و در خدمت مردم باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در تولید ملی و رفع موانع تولید رقابت پذیر کار اصلاح قانون نظام جامع مالیاتی انجام شد که دستاوردهای آن کم کم مشخص می شود.
افتخاری یادآور شد: باید از تمام توانمندی ها با شناسایی ظرفیت ها برای دفاع از اسلام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب برای پیشرفت کشور و این که در جهان نمونه باشد در هر عرصه ای استفاده کنیم.

**سخت گیری کمتر در تایید صلاحیت ها، مجلس قوی تر
حجت الاسلام هادی غفاری عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام و نماینده دوره نخست مجلس شورای اسلامی هم با بیان این که بحث عمده درباره مجلس اول همان است که رییس جمهوری گفت، اظهار داشت: صحبت آقای روحانی را می خوانم هرچقدر در تایید صلاحیت ها سخت گیری کمتر شده، مجلس قوی تر بوده است.
وی افزود: در زمانی که همه گروه ها در مجلس حضور داشتند، قوی ترین مجلس بود، بنابراین باید به تصمیم مردم احترام گذاشت، حال هم باید این گونه باشد تا خدای نکرده بوی استبداد به مشام نرسد.
غفاری خاطرنشان کرد: مردم در سرنوشت خود مسلط بر خود هستند و می توانند تصمیم بگیرند.
وی همچنین به عملکرد مجلس اول اشاره کرد و گفت: در آن مجلس هیچ تجربه ای نداشتیم، در آن زمان، موج انقلاب وجود داشت و روحیه انقلابی زنده بود و همه توقع داشتند در کادر تصمیم گیری مجلس حضور داشته باشند.

**مجلس نخست از قوی ترین مجالس بود
حسن غفوری فرد رییس خانه احزاب و نماینده سابق مجلس هم اظهارداشت: مجلس اول یکی از قوی ترین مجالس بود و بزرگانی مانند امامی کاشانی و هاشمی رفسنجانی در آن حضور داشتند.
وی افزود: این مجلس از حیث حضور شهیدان رجایی و باهنر مجلسی قوی بود و نه این که نظارت شورای نگهبان وجود نداشته باشد بلکه مردم به اینها اعتماد داشند و رای دادند.
غفوری فرد ادامه داد: در مجلس اول به دلیل احساس مسئولیت همه مسئولان بزرگ نظام پا به عرصه انتخابات گذاشتند و مردم به آنها رای دادند.
وی همچنین با ابراز مخالفت خود با رد صلاحیت علی مطهری گفت: وظیفه نظارت بر انتخابات طبق قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است؛ خوشحالم که علی مطهری گفت اگر رد صلایت شوم اعتراض می کنم اما التماس نه؛ این بهترین شیوه برخورد با شورای نگهبان است.
غفوری فرد ادامه داد: در مجلس اول حضور چهره های مهمی که در شورای انقلاب بودند وزن سنگینی به این مجلس داد؛ اگرچه هیچ کدام از ما تجربه قانونگذاری نداشتیم اما به دلیل حضور بزرگان یکی از قوی ترین مجالس بود.
وی افزود: این بزرگان کم کم به مسئولیت های دیگری رفتند و در نتیجه سطح مجالس بعدی کمی کاهش پیدا کرد، البته به مرور چهره های جوان و اساتید دانشگاه وارد مجالس شدند که تاثیر خوبی در کار گذاشت.

**بالاترین رشد اقتصادی مربوط به مجلس سوم بود
مرتضی الویری نماینده دوره سوم مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق تهران نیز در این نشست تاکید کرد: مجلس اول قوی ترین مجلس بعد از انقلاب اسلامی بود که اقدام های مهمی در آن مجلس رخ داد؛ در این مجلس اکثریت با جریان خط امام بود و جمعیت محدودی به نام لیبرال ها نیز در آن حضور داشتند.
وی این را هم گفت که بالاترین رشد اقتصادی مربوط به برنامه اول توسعه و با 7.3 دهم درصد رشد در مجلس سوم بود.

** مردم کسانی را انتخاب می کنند که بررسی شده است
محسن یحیوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و نماینده سابق مجلس هم گفت: مجلس عصاره ملت است با توجه به حضور نمایندگان در مجلس می توان ارزیابی کرد که از دیدگاه های مختلف در انتخابات کسانی را انتخاب کرده اند که باب میل آنهاست.
وی افزود: مردم به طور قطع کسانی را انتخاب می کنند که بررسی شده است و بهتر از دیگران می توانند این وظیفه را ایفا کنند که مجلسی قوی تر خواهیم داشت.
یحیوی گفت: تا مجلس پنجم مجلس با اصولگراها بود از مجموعه روحانیون و روحانیت؛ مجلس ششم هم باز نشان دهنده دیدگاه مردم از آن زمان نیست چرا که ارزش ستیزی ها شروع شد؛ مجالس هفتم، هشتم و نهم هم با اصولگرایان بود، مجلس دهم هم مجلسی خواهد بود که مردم رای خواهند داد.

**مجالس اول، ششم و نهم تکرار نخواهد شد
الهه کولایی فعال سیاسی و نماینده مجلس ششم نیز گفت: هیچ یک از مجالس اول، ششم و نهم تکرار نخواهد شد و تاریخ به عقب برنمی گردد اما متاسفانه برخی به تغییرات داخلی و بین المللی توجه نکرده و تلاش می کنند جامعه را به عقب برگردانند که این عده نمی توانند داعیه خیرخواهی مردم را داشته باشند.
وی همچنین از مجلس ششم به عنوان یکی از دوره های افتخارآمیز مجلس یاد کرد و اظهار داشت: هرکدام از دوره های مجلس در گذشته ضعف هایی داشته اند و مجلس ششم هم از این قاعده مستثنا نیست؛ این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: برای ارزیابی عملکرد این مجلس انسان منصف باید پیش داوری جناحی را کنار بگذارند؛ اما با هر نگاهی که ببینیم نمی توان نقش دو دوره مجلس را نادیده گرفت، این دو دوره مجالس اول و ششم هستند که نمی توان نقش آنها را در قانونگذاری نادیده گرفت.
کولایی در عین حال با بیان این که مجالس قانونگذاری نه در خلا که بر اساس اقتضائات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان خود شکل می گیرند گفت: اجرای برنامه اصلاحات در فضای انقلابی کار ساده ای نیست.
وی افزود: پشتوانه خوبی در مجلس ششم وجود داشت و بسیار تاثیرگذار بود و امکان حرکت بر اساس برنامه و انسجام را فراهم کرد.
کولایی ادامه داد: برجسته کردن فعالیت های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجس ششم به کنشی مقابل جبهه مقابل تبدیل شد؛ بعد نظارتی مجلس ششم بسیار قوی بود و در برابر اشتباهات دولت سکوت نکرد.
وی این را هم گفت که اصطلاحات تنها مسیری است که می تواند نظام را در مسیر تغییرات پیش ببرد و امید است جامعه ایران در مسیر تغییرات ارتقا یابد.

**دمکراسی مورد قبول قانون اساسی با این نوع رد صلاحیت ها محدود شده است
علی مطهری نماینده مردم تهران در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به روند رد صلاحیت ها تصریح کرد: دمکراسی مورد قبول قانون اساسی با این نوع رد صلاحیت ها محدود شده است و بخشی از انتخاب مردم به عهده مرجع قانونگذار قرار گرفته و این آسیبی است که به نظام وارد شده است.
وی افزود: این ترس که مردم رشد اجتماعی کافی ندارند و افرادی را انتخاب می کنند که ممکن است مقابل نظام و ولایت فلقیه بایستند باعث انحراف شده است.
مطهری گفت: اگر مردم آزاد باشند رشد ایده آل نخواهد بود؛ تصور من از مجلس هفتم یک مجلس اصولگرا بود و با این دید وارد مجلس شدم اما معتقدم که اصولگرایی واقعی وجود ندارد.
وی یادآور شد: از مشکلات اساسی اصولگرایان برداشت غلط از اصل ولایت فقیه است به همین دلیل بسیاری از وظایف خود را انجام نمی دهند در حالی که اصل ولایت فقیه هیچ وظیفه ای را ساقط نمی کند.

**احمدی نژاد یک رجل سیاسی نبود
حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی نماینده سابق مجلس نیز گفت: با زمینه ای که در مجلس ششم ایجاد شد خودبه خود مجلس هفتم هم ساخته شد در مجلس هفتم مجلس از در راس بودن خارج شد و به مجلس تابع تبدیل شد.
وی افزود: آقای احمدی نژاد اصلا یک رجل سیاسی نبود الفبای سیاسی را هم نمی دانست و آنچه بر سر مردم آمد نتیجه دروغ هایی بود که گفته شد.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: در مجلس هفتم نسبت به عملکرد دولت سکوت و بی تفاوتی وجود داشت و بسیاری از مشکلات را از طریق رهبری حل می کردند و فریادهای «یا رهبری» شروع شد.
طباطبایی افزود: آداب سیاسی نداشتیم و هر چه بود من درآوردی بود و تغییرات سیاسی کشور از مجلس هفتم بود.
وی یادآور شد: آنچه احمدی نژاد بر سر مردم آورد تا 10 سال دیگر هم این خلاء ها پرنخواهد شد.

**قضاوت دوره های مختلف مجلس با مردم است
فاطمه کروبی عضو حزب اعتماد ملی هم گفت: قضاوت دوره های مختلف مجلس با مردم است حرف های ضد و نقیضی در مورد مجالس و مجلس ششم گفته شده که قضاوت آن را به عهده مردم می گذاریم.
وی افزود: فتنه 88 را همه مردم مستحضرند برای گروهی فتنه 88 نردبان ترقی شده است.

**حواشی نشست بررسی ادوار نخست تا نهم مجلس
هادی غفاری در تذکر مجری نشست نسبت به طولانی نشدن سخنانش اظهارداشت: ما روحانی هستیم و گرفتن تریبون از دست ما کار حضرت فیل است ولی من رفاقتی با شما کنار می آیم و کمتر از یک ساعت حرف نمی زنم.
وی در پاسخ به محسن یحیوی که گفت تا مجلس پنجم همه نماینده ها اصولگرا بودند گفت: اما من هیچ وقت اصولگرا نبودم که یحیوی پاسخ داد: الحمدالله، البته اسم مهم نیست، مهم این است که چه کسانی به اصول انقلاب پایبند هستند.
غفاری این را هم خطاب به یحیوی خاطرنشان کرد: اگر اشاره ای هم به آن 170نماینده ای که(در مجلس نهم) پول گرفتند، می کردید خوب بود.
غفوری فرد هم در تمجید از علی مطهری در نحوه برخوردش با رد صلاحیت شدنش از او به عنوان نماینده ای خوب یاد کرد.
حجت الاسلام طباطبایی هم پس از صحبت های الهه کولایی در خصوص مجلس ششم خطاب به او گفت: خوب از مجلس ششم دفاع کردید.
وی در پایان سخنانش هم گفت: فتنه 88 محکوم است و کسی سوء استفاده نکند.
حجت الاسلام طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: اگر به آقای احمدی نژاد یک بنگاه معاملاتی هم داده بودند نمی دانست چه کار کند.
در ادامه این نشست از کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» نمایندگان پایتخت در پارلمان ایران با مقدمه علی مطهری رونمایی شد.


منبع: ایرنا


۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن