محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830018162
چرا کسی دیگر از طنزهای تلویزیونی نمی خندد؟
واضح آرشیو وب فارسی:دزنیوز: به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، نسیم آنلاین نوشت: طنزپردازی مقوله ای است سهل و ممتنع یعنی به همان اندازه که آدمهای با قریحه ای طنازانه قادرند به راحتی و در کمترین زمان به خلق موقعیتهای طنزآلوده بپردازند اگر کسی قریحه اش را نداشته باشد نمی تواند به راحتی طنزپردازی کند. شاید به همین […]به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس ، نسیم آنلاین نوشت: طنزپردازی مقوله ای است سهل و ممتنع یعنی به همان اندازه که آدمهای با قریحه ای طنازانه قادرند به راحتی و در کمترین زمان به خلق موقعیتهای طنزآلوده بپردازند اگر کسی قریحه اش را نداشته باشد نمی تواند به راحتی طنزپردازی کند. شاید به همین دلیل باشد که برخی از فیلمسازان و بازیگران ایرانی می توانند حتی در سطحی ترین آثار خود نیز به طور مرتب از مخاطب خنده بگیرند و از آن طرف برخی حتی نمی توانند در ساعتها سریال برای یک دقیقه هم که شده مخاطب را از ته دل بخندانند. آنچه در بررسی کارنامه سالهای اخیر تلویزیون پیش روی ماست این است که جز معدود برنامه هایی مانند “خندوانه” و برخی سریالها مانند “پایتخت” تقریبا هیچ کدام از سریالهای ما نتوانسته اند آن طور که باید و شاید مخاطب را بخندانند. *در شبکه خانگی هم اوضاع بهتر نیست سری به شبکه خانگی هم که بزنیم اوضاع چندان تفاوتی نمی کند. سریالهایی مانند “عطسه” و “سیگنال موجود است” که اخیرا به اسم سریال طنز وارد شبکه خانگی شدند، بیشتر از آن که وجه طنازانه آنها مورد توجه قرار گیرد اینکه در یکی از سریالها به کوروش توهین شده بود و کارگردان سریالی دیگر سر از شبکه ای ماهواره ای درآورده بود در کانون توجه قرار گرفت. اینها همه نشان دهنده آن است که در طنزپردازی سالیان اخیرمان هیچ حرکت روبه جلویی را نداشته ایم. حتی چهره ای چون مهران مدیری وقتی بعد از مدتها دوری از تلویزیون نوروز امسال با “در حاشیه” آمد نه تنها نتوانست سریالش را به عنوان یک کمدی خوب عرضه کند که انتقاد پزشکان بهترین بهانه شد برای آن که خیلی زود تولید فصل اول به پایان برسد و کارگردان با فاصله ای چند ماهه فصل دوم را روی آنتن بفرستد. اما افسوس که این فصل دوم هم از همان قسمتهای اول با انتقاد مخاطبان مواجه شده و البته این بار دیگر اعتراض پزشکان هم وجود نداشته که به واسطه آن سریال به تعطیلی کشیده شود! *مشکل در متن است و نه در کارگردانی اگر نیک به آثار طنزی که در سالهای اخیر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند بنگریم یک نکته مهم دستگیرمان می شود. همین “خندوانه” یا “پایتخت” چه دارند که بعد از قسمتهای متوالی پخش باز هم مخاطب را به وجد می آورند؟ مسأله حضور یک مولف یا خالق لحظات طنازانه در پشت صحنه است. اگر “خندوانه” می تواند چندی ماه هر شب مخاطبان را سرگرم کند به خاطر امتحانی است که رامبد جوان پیشتر در همین تلویزیون و سینما پس داده است. رامبد جوان سعی و خطاهایش را در سریالهای چون “مسافران” و فیلمهایی چون “ورود آقایان ممنوع” انجام داده است و حالا که به تلویزیون آمده از آن تجربیات به بهترین شکل در جهت خلق برنامه ای مفرح سود می جوید. در موردی مانند “پایتخت” هم از یک طرف کارگردانی باتجربه به نام سیروس مقدم و از آن طرف نویسنده ای به نام محسن تنابنده حضور دارد و تیمی که این دو شکل داده اند است که باعث تولید محصولی سرگرم کننده شده است. مقدم با تجربیاتش خیلی اصولی ایده های تنابنده را هرس می کند و سعی می کند آن بخش از بدعتهایی که ممکن است سوءتفاهمات غیراخلاقی داشته باشد را کنار گذارد و مابقی را در اختیار گروه نویسندگان قرار می دهد تا متن بنویسند. پس تجربه در تألیف طنز یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت یا عدم موفقیت آثار کمدی است. *طنزنویسی قریحه طنز می خواهد طنزنویسی نیز بیشتر از آن که وابسته به اصول آکادمیک باشد، وجهی غریزی دارد. یک نمونه اش پیمان قاسم خانی است که سالهاست می نویسد و ۹۹ درصد آثارش هم رگه های طنز دارند. او کلا آدم طنازی است و خیلی خوب طنزپردازی غریزی را با اصول آکادمیک سناریونویسی طنازانه همراه کرده و نتیجه اش هم آثاری شده است چون “سن پطرزبورگ” یا “مرد هزار چهره” که فارغ از مدیوم مخاطب را می خندانند. طنزپردازی پیمان را بگذارید کنار برادرش مهراب که بیشتر به واسطه رشد برادرش وارد این حیطه شده تا همه چیز دستتان بیاید. در کارنامه پیمان حتی یک اثر هم پیدا نمی کنید که زیر حد استاندارد باشد و از آن طرف وقتی می خواهد به تنهایی وارد گود شود و طنز بنویسد تجربه هایی چون “شرف خانواده فاضل” را رقم می زند که شکستی مطلق در طنزپردازی به شمار می رود. چرا؟ چون پیمان مولف طنز است و مهراب، نیست. *طنزپردازی با دقت فراوان رضا عطاران دیگر مولف طنز است؛ او نیز چه به عنوان نویسنده چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان بازیگر خیلی خوب توانایی خلق لحظات کمدی را آموخته است. کافی است نگاهی بیندازیم به سریالی چون “خانه به دوش” که عطاران یک دهه قبل نوشته و کارگردانی کرده بود با یکی از همین مثلا کمدی هایی که این شبها روی آنتن است. عطاران تک تک اپیزودهای سریالش را به مانند یک فیلمنامه کامل می دید و سعی می کرد حتی از نابازیگرانی که وارد کار می کرد نیز در خدمت متن بهره گیرد اما این شبها سریالی روی آنتن است که نام بزرگی را هم در تیتراژ دارد اما حتی نمی تواند از بازیگران سرشناس طنز بازی بگیرد. اینها همه نشان دهنده فقدان مولف در آثار است. با تجربه کردن و تحصیل می توان کارگردانی شد که گاف تکنیکی ندارد اما برای نویسنده خوب شدن در کنار این دو به قریحه هم نیاز است. *حتی جوزانی هم برای ساخت یک کمدی خوب به سراغ یک مولف امتحان پس داده رفت مسعود جعفری جوزانی نوروز امسال یک کمدی-سیاسی به نام “ایران برگر” را روی پرده داشت. این کمدی در عین وامدار بودن به اصول ژانر به نوبه خود می کوشید بخشی از ویژگیهای اخلاقی ایرانیان را نیز به چالش بکشد. “ایران برگر” یک ویژگی ممتاز داشت و آن هم عاری بودن از شوخیهای اروتیک برای خنده گرفتن از مخاطب. بسیاری از آنها که کارنامه جعفری جوزانی را می دانستند از اینکه او توانسته بود یک کمدی با اشارات سیاسی بسازد شگفت زده شده بودند چون او را به عنوان خالق آثاری جدی چون “شیر سنگی”، “در مسیر تندباد” و این اواخر “در چشم باد” می شناختند. چطور شد که جوزانی توانست یک کمدی خوب بسازد؟ دلیلش را باید در استفاده او از یک مولف توانا دید. جوزانی با هوشمندی کامل می دانست اگر بخواهد خودش طنز بنویسد نخواهد توانست مانند یک مولف باتجربه این کار را انجام دهد این شد که به سراغ محمدهادی کریمی رفت؛ چهره ای که فارغ از تجربیات روزنامه نگاری اش سالهاست هم نویسندگی می کند و هم کارگردانی و حتی جدی ترین آثارش نظیر “برف روی شیروانی داغ” هم رگه هایی از طنز فلسفی دارند. حضور این مولف که تجربه نگارش یک طنز فلسفی کامل به نام “ساکن طبقه وسط” را هم داشت در کنار جوزانی باعث شد وی بتواند سوژه ای که به نظر تکراری می آید را به بهترین شکل بارور ساخته و از درون آن فیلمنامه ای را بیرون بکشد که بی توهین به مخاطب هم او را می خنداند و هم آینه ای از خلق و خوی زشتش را پیش رویش قرار می دهد. البته که در اجرا نیز جوزانی کم نگذاشت و همان محصولی را خلق کرد که از او انتظار می رفت. یدا.. صمدی دیگر مولف طنز سینمای ماست. او نیز اخیر یک درام اقتباسی به نام “پدر آن دیگری” را روی پرده داشت که پر بود از موقعیتهای طنازانه. صمدی نیز سالهاست سابقه طنزنویسی دارد و از “مردی که زیاد می دانست” تا “آپارتمان شماره سیزده” و “دو نفر و نصفی” توانسته بود مخاطبان را با لحظاتی پر از شادی در آثارش روبرو کند. *اعتماد به امتحان پس داده ها اگر می بینیم که در سالهای اخیر کمدی های خوبی در رسانه ملی یا شبکه خانگی تولید نمی شود دلیل اصلی اش را باید در فاصله گرفتن چنین مولفانی از این رسانه بدانیم. برای تولید کمدی های سرگرم کننده لازم نیست نویسنده خارجی وارد کنیم(!) همین که به چنین امتحان پس داده هایی اعتماد کنیم کافیست. مطلب فوق مربوط به سایر رسانه ها می باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی
جمعه ، ۲بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دزنیوز]
[مشاهده در: www.deznews.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
چرا کسی دیگر از طنزهای تلویزیونی نمیخندد؟
چرا کسی دیگر از طنزهای تلویزیونی نمیخندد اگر می بینیم که در سالهای اخیر کمدیهای خوبی در رسانه ملی یا شبکه خانگی تولید نمیشود دلیل اصلیاش را باید در فاصله گرفتن از طنزنویسان مولف از این رسانه بدانیم به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس نسیم آنلاین نوشت طنزپردازی مقوله ایگزارش فارس از متن و حاشیه نشست علنی امروز «خانه ملت» «چرا کسی به آلایندگی بنزینهای وارداتی توج
گزارش فارس از متن و حاشیه نشست علنی امروز خانه ملتچرا کسی به آلایندگی بنزینهای وارداتی توجه نمیکند پاسخهای فانی دولت را ۱۸ کارته کردخانه ملت امروز در جلسه علنی خود شاهد دریافت دومین کارت زرد وزیر آموزش و پرورش و ۱۸ کارته شدن دولت یازدهم بود به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاچرا کاخ سفید به توصیه جمهوریخواهان گوش نمی دهد؟
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از رویکرد جمهوریخواهان در انتقاد از رئیس جمهور و پیشنهادهای آنان درخصوص تفنگداران دریایی که در آب های ایران بازداشت شدند گفت اگر قرار بود ما به توصیه های منتقدان جمهوریخواه دولت گوش بدهیم اکنون به خاطر ملوانانمان درگیر جنگی خونین با ایران شارزنده: نمیگذارم المپیک ریو از دستم برود / نصف دیگران برای ما هزینه کنند
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۲ ۴۹ ملیپوش پرش طول ایران گفت برای المپیک لندن در مسابقههای با کیفیتی شرکت نکردم و اگر این امکان رخ می داد نتیجه بهتری میگرفتم نمیخواهم تجربه تلخ لندن تکرار شود و این فرصت بار دیگر از بین برود محمد ارزنده در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویپیش بینی کرده ایم اقتصاد در سال آینده رشد 5 درصدی داشته باشد/ نرخ مالیات کارمندان و دیگر حقوق بگیران و کسبه در
به گزارش ذاکرنیوز موضوع بودجه کل کشور در سال 95 با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 27 دی ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت پیش بینی کرده ایم اقتصاد از سال آینده رشد 5 درصدی داشته باشد نوبخت در ابتدای برنامه در پاسخ به اچرا داعش انفجارهای ترکیه را بر عهده نمی گیرد؟
به نوشته یک روزنامه عربی حملات اخیر تروریستی در ترکیه و اندونزی پیش بینی ها درباره آینده داعش را تحت تاثیر قرار داده است به گزارش گروه بین الملل آناج به نقل ازمشرق "رأی الیوم" در یادداشتی پیرامون حملات استانبول و جاکارتا نوشت با گذشت حدود 48 ساعت از حمله انتحاری که تتمام تخلفات ثامن الحجج در یک نگاه / چرا بانک مرکزی به ثامن الحجج مجوز نمی دهد؟
تمام تخلفات ثامن الحجج در یک نگاه چرا بانک مرکزی به ثامن الحجج مجوز نمی دهد اقتصاد > اقتصاد کلان - بانک مرکزی طی اطلاعیه ای نوشت تعاونی اعتبار ثامن الحجج دانش آموختگان سبزوار از سال 1380 با عنوان تعاونی اعتبار صنفی تاسیس و بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی شروع به فمدیر عاملی که هوادار نباشد دلش برای هوادار نمی سوزد/چرا عباسی با هواداران تراکتور رو راست نیست؟
آنچه از رفتار عباسی بر می آید عدم توانایی او در برقراری ارتباط با هواداران است چیزی که در فوتبال ایران از ملزومات اداره یک باشگاه پر هوادار است خصوصا باشگاهی که همه آن را با هوادارانش می شناسند تراکتورسازی از گذشته با هواداران خود شناخته شده است اما در سال های اخیر و همزمان باجای تعجب است چرا جلوی فسادها گرفته نمی شود
در زمانی زندگی می کنیم که ابزار گناه فراوان است و از درو دیوار فساد می ریزد و آمارهای زیادی از فساد در رسانه داده می شود جای تعجب است که چرا جلوی این فسادها گرفته نمی شود حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار کاروان زیارتی فرهنگی اساتید حوزه علمیه البرز که در مدرسه علمیه امیمجری سابق برنامه هفت در گفتگو با دانا: برخی با پول های نامشروع وارد سینما می شوند/ سینمای امروز نیازهای جامعه
خیلی ها علاقه مندند که وارد کار بازیگری شوند اما نمی دانند از چه سیستمی وارد بازیگری شوند اکثر آن ها دنبال فردی می گردند که برایشان پارتی بازی کند این کار اشتباهی است و نشان می دهد که سیستم غلط است این افت متاسفانه وجود دارد این را به خانواده ها هم اعلام می کنم که به راحتی فر-
گوناگون
پربازدیدترینها