واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی:
تواضع در برابر ملحدان نشان از فرومایگی انسان است
نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تواضع در برابر ملحدان نشان از فرومایگی انسان است، گفت: برخی از افراد تا یک نفر از اروپا میآید در برابرش خاضعاند، ولی در مقابل مومنان درشتی میکنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجتالاسلام سید مهدی قریشی ظهر امروز در چهل و سومین جلسه درسهایی از نهجالبلاغه با اشاره به خطبه همام و اوصاف متقین، اظهار داشت: انسانهای متقی بر اساس فرمایش امام علی (ع) همواره به یاد خدا هستند و در راه شکر نعمات الهی مدام در تلاش هستند. وی افزود: امام علی (ع) ترس را در دل انسان مومن دارای جایگاه میداند و تلاش شبانهروزی مومن را در مسیری میداند که مانع از غفلت او و فراموش کردن عالم آخرت شود، بنابراین ما باید بر این اساس همواره به یاد آخرت باشیم و از غفلت بپرهیزیم. نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی با اشاره به کلام الهی گفت: خدای متعال برای اهل کفر و عناد از جن و انس عذاب جهنم را مهیا کرده است، چون آنها از قوه و قدرتهای الهی که به آنها داده شده مانند؛ نعمت چشم، گوش، عقل و درک برای فهمیدن حقایق استفاده نمیکنند و مانند حیوانات بلکه بدتر از آنها زندگی میکنند. وی قرآن را کتاب ادب معرفی و اضافه کرد: خدای متعال در قرآن کریم مباحث را به شکل کاملا مودبانه بیان میفرماید، خدای متعال برای نشان دادن جایگاه انسانهایی که تنها به تمایلات مادی اهمیت میدهند و در طول عمر حتی یکبار هم متوجه نعمت دهنده نیستند، بدتر از حیوان معرفی میکند. این مسئول غفلت از منعم و پروردگار را بزرگترین عامل فراموشی آخرت دانست و گفت: غفلت انسان را بیچاره میکند و امیر مومنان (ع) ویژگی مومنان را پرهیز از غفلت میدانند و در قرآن کریم هم مومنان به پرهیز از غفلت و ارتباطی که فضل و رحمت الهی را جذب کند سفارش شدهاند. وی ادامه داد: اگر انسان از فضل الهی برخوردار شود خوش به سعادت چنین فردی، اما اگر کسی از فضل و رحمت الهی دور شود انسان از زندگیاش هیچ بهرهای نمیبرد و به فرموده الهی ابزار شیطان شده و در آلودگیها غرق میشوند. قریشی شادی مومنان را در رسیدن به فضل و رحمت الهی عنوان و ابراز کرد: خدای متعال در سوره حدید میفرماید که برای رسیدن به مغفرت و بهشت الهی که عرض آن به اندازه آسمانها و زمین است و برای مومنان آماده شده است سبقت بگیرید؛ هر کس در دل خود احساس کند که میل به احسان و نیکوکاری دارد بداند که مصادیق رحمت الهی شامل حال او شده است. وی گفت: بر اساس بیانات الهی اگر ما وادی ایمان را ترک کنیم و با مومنان درشتی کنیم خدای متعال عاجز از آوردن قومی که خیلی بهتر و بیشتر از ما ایمان بیاورند و با مومنان دوستی کرده و در مقابل دشمنان با شدت برخورد کنند نیست. این مسئول ادامه داد: امام علی(ع) مومن را بر نفسش غالب معرفی میکنند و راه کنترل نفس را مانع از خواستههایش و به بند کشیدن آن میدانند؛ به طور مثال نفس مایل به بیداری و راز و نیاز شبانه با خدای متعال نیست، ولی مومن نفس خود را با روزه گرفتن و یا منع کردن از چیزی که خوشایند نفس است، منع میکند. وی اصل آزادی را در به بند کشیدن نفس دانست و گفت: انسانهای آزاده نه در برابر نفسشان و نه در برابر انسانهای ظالم سر خم نمیکنند. قریشی بر اساس بیانات امام علی(ع) پیروی از نفس و آرزوی طولانی را آفت مومنان و سبب غفلت از آخرت عنوان و اضافه کرد: در قرآن کریم خدای متعال غافلان از آخرت را کسانی معرفی میکند که هوای نفسشان را خدای خود قرار دادهاند و به عنوان معبود از آن اطاعت میکنند. وی مومن و متقی را در بند فرامین الهی دانست و گفت: مومن همه کردارش بر حسب رعایت رضای الهی است ولی انسان غافل همواره علت کردارش هوای نفس او است و هر کاری را از روی هوای نفس انجام میدهد، به طور مثال برخی خانمهایی که به بیحجابی از سر پیروی از هوای نفس روی آوردهاند و توان ترک این مساله را ندارند. امام جمعه ارومیه ابتلا به گناهان را نتیجه پیروی از هوای نفس و چشم گفتن به خواستههای درون طغیانگر اعلام و عنوان کرد: بر این اساس است که امام علی (ع) ویژگی مومنان را به بند کشیدن نفس و نپرداختن به خواستههای آن میدانند تا از این طریق نفس در دست صاحبش رام شود. وی غرور و تکبر را یکی دیگر از اثرات اطاعت از هوای نفس دانست و گفت: برخی از افراد با وجود نداری و کمبود مالی اقدام به تعویض وسایل منزل میکنند و این نشان از گرفتاری به هوای نفس است. استاد حوزه و دانشگاه سبک زندگی امام متقین را نمود بارز زندگی انسان آزاده خواند و ادامه داد: امام علی (ع) میفرماید که "اگر میخواستم میتوانستم از هر نعمتی بهتریناش را در اختیار بگیرم، اما هیهات که علی بخواهد از هوای نفس اطاعت کند و طوری زندگی کند که فقیر به آن نگاه کرده و حسرت بکشد". قریشی با اشاره به اینکه سخن هر فردی نشان از دانش و منش او است، گفت: بیانات امام علی(ع) به شکل ناخودآگاه انسان را در برابر بزرگی و کرامت این امام بزرگوار خاضع میکند و مقام و منزلت ایشان را در برابر دیدگان انسان مجسم میسازد. وی دنیاطلبی را نشانه بیارزش بودن افراد دانست و اضافه کرد: کسی به ظالمان ارزش و اهمیت حقیقی را قائل نیست و تواضع و محبتی که به مومنان دارند در مورد ستمگران و دنیاطلبان برعکس است. نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی مومنان را گریزان از لغزشگاهها معرفی و خاطرنشان کرد: مومن و متقی شخصیتی دارد که اجازه نمیدهد هوای نفس و هر نوع لغزشگاه دیگری او را به بند کشد و در نیایشهای امام علی(ع) ما شاهد بیزاری حضرت از اطاعت از هوای نفس و افتادن به کمین لغزشگاهها هستیم.
94/11/01 - 13:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]