تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817141914
یادداشت/ سعدالله زارعی چه کسی انقلابی، چه کسی ضد انقلاب است؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ سعدالله زارعی
چه کسی انقلابی، چه کسی ضد انقلاب است؟
انقلاب اگر از یک جایگاه معنوی برخوردار باشد، مقدس خوانده میشود و طبعاً کسانی که به دلیل مخالفت با اصول و ارزشها و آرمانهای انقلاب، «ضد انقلاب» خوانده میشوند، دارای هویتی «ضد ارزشی» خواهند بود.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: «انقلاب» و «ضد انقلاب» یک حوزه «گفتمانی» است که در عین حال دارای عینیت اجتماعی است و در هر جایی که از این دو سخن به میان آورده شود، خواه ناخواه وضعیتی مستمر و جاری به تصویر درمیآید و در بستر زمان ممکن است یک جابجایی هم اتفاق بیفتد یعنی فردی انقلابی به جرگه ضد انقلاب بپیوندد و یا فردی که مخالف انقلاب است به مدافع انقلاب تبدیل شود. البته تجربه تاریخی نشان میدهد که به ندرت اتفاق میافتد که فردی که در گذشته ضد انقلاب بوده است، انقلابی شود و فراوان پیش میآید که یک عنصر انقلابی، ضد انقلابی شود. این میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.
انقلاب اگر از یک جایگاه معنوی برخوردار باشد، مقدس خوانده میشود و طبعاً کسانی که به دلیل مخالفت با اصول و ارزشها و آرمانهای انقلاب، «ضد انقلاب» خوانده میشوند، دارای هویتی «ضد ارزشی» خواهند بود و دقیقاً این دسته برای اینکه ضد ارزشی دیده نشوند، منکر معنوی بودن انقلاب یا نظام برآمده از آن میشوند اما از یک منظر دیگر انقلاب اگر دارای جایگاه معنوی بود، مخالفت با آن در واقع مخالفت با آرمانهایی است که اکثریت جامعه آنها را قبول دارند و خواهان حاکمیت آنها در صحنه اجتماعی میباشند. با این وصف ضد انقلاب در انقلابهای ارزشی، ضد مردم نیز محسوب میگردند.
انقلاب اسلامی ایران در قرون اخیر تنها انقلابی است که دارای هویتی معنوی و در نتیجه ارزشی است و مخالفت با آن یک اقدام ضد ارزشی و مذموم است کما اینکه نظام برآمده از این انقلاب، تنها نظامی است که در جهان امروز دارای هویتی معنوی است. بسیاری از گروههای راستگرا و یا چپگرا- در معنای متداول در ادبیات سیاسی- از ابتدای انقلاب تلاش کردند تا از انقلاب اسلامی، هویتزدایی ارزشی کنند این اقدام در ابتدای انقلاب در قالب برجستهسازی برخی از وجوه سیاسی که مثلاً انقلاب ما را با هر انقلاب ضد سرمایهداری مشابه میگرداند و یا با برجستهسازی بعضی از جنبههای اجتماعی- نظیر مبارزه با فقر- به عنوان علتالعلل شکلگیری انقلاب اسلامی دنبال میشد و مارکسیستها مهمترین گروهی بودند که در این مسیر گام برمیداشتند که البته به جایی نرسید و مارکسیستها از گردونه توجه اجتماعی خارج شدند. پس از مدتی از درون بعضی از گروههایی که درست یا نادرست در جبهه نیروهای مذهبی هوادار انقلاب اسلامی دیده میشدند، خط چپگراها را در یک قالب جدید بازتولید کردند. روزنامه سلام و مجلاتی نظیر ماهنامه کیان از شاخصترین نشریاتی بودند که در دهه 1370 وارد میدان شدند تا از انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن «ارزشزدایی» نمایند. آنان ادعا میکردند که «حکومت یک مقوله اجتماعی است که براساس نیاز و تمایل شهروندان شکل میگیرد و قواعد آن براساس نظر و رأی مردم و نمایندگان منتخب آنان انتخاب میگردد» در این میان دکتر سروش و سایر شبه روشنفکرانی که براساس یک نقشه راه مشخص تغییر هویت انقلاب اسلامی را دنبال میکردند با صراحت میگفتند: «تمام تار و پود حکومت و همه اجزا و اصول راهنما و معیارهای اندازهگیری آن از مردم است». سروش با کتمان آیاتی که با صراحت از وظیفه پیامبران در تأسیس حکومت و جهاد برای ایجاد و حفظ آن سخن به میان آورده است، مدعی بود «پیامبر از سوی خداوند برای تأسیس حکومت مأموریتی نداشته و تبیین و تبلیغ دین تنها وظیفه پیامبر بوده است اما مسلمانان به گمان اینکه نداشتن دستور برای تأسیس حکومت یک نقص در دین بوده و نباید باشد، پیرایههایی بر این بستند و آن را واجد چیزی دانستند که از اساس فاقد آن بود» این داعیه برای آن صورت میگرفت تا پنداشته شود دین مقولهای است و حکومت مقولهای دیگر و در واقع این همان داعیه استعماری جدایی دین از سیاست بود که اساس فلسفه سیاسی حکومتها را در غرب تشکیل میدهد.
این خط را در آن موقع روزنامه سلام و نویسندگان آن به صورت پررنگتر و عملیاتیتر دنبال میکردند. این روزنامه در یکی از شمارههای خود نوشت: «حکومت برآمده از جمهوری اسلامی مثل سایر حکومتهاست که در چارچوب رأی و نظر مردم پدید آمده و حکم مخالفت و موافقت با آن از حکم مخالفت و موافقت با سایر حکومتها جدا نیست. این کوتهبینی و قداستتراشی است که همراهی با انقلاب و دولت برآمده از آن را مستوجب «ثواب» و مخالفت با آن را شایسته عذاب الهی تلقی نماییم». بر این اساس قداستزدایی و در واقع دینزدایی از حکومت دینی، مقدمه از میان برداشتن بنیان جمهوری اسلامی بود کما اینکه روزنامه سلام حدود 8 سال پس از تأسیس شورش خیابانی تیر ماه 1378 را با سردمداری کسانی نظیر تاجزاده که در حلقه کیان و سلام رفت و آمد داشتند و حالا به مناصب مهمی در نظام هم رسیده بودند، کلید زد و نیز ده سال بعد فتنه بزرگی را با ورود اتهام تقلب به نظام به راه انداختند و در واقع با بکارگیری همه شیوهها و با کمک گرفتن از بدنامترین افراد و گروهها و کشورهای معاند درصدد براندازی نظام بودند که در هر دو مورد توسط مردمی که انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را «مقدس» و «معنوی» میدانند، شکست خوردند. پس کاملا واضح است که جداسازی نظام از هویت معنوی مقدمه روی آوردن به اتهامات و اتهامات مقدمه دست زدن به اقدامات ویرانگر علیه نظام بود و چه کسی است که نداند، براندازی نظام اسلامی بزرگترین آرزوی آمریکا و صهیونیسم است و هر کس که در این خط باشد از سوی آنان حمایت جدی و علنی و غیرعلنی میشود.
پس مقولهای بنام «ضدانقلاب» وجود دارد و ضدیت با انقلاب اگر از یک نقطه ضعیف شروع شود حتما در نقطه ضعیف متوقف نمیشود و رو به گسترش میگذارد ما نباید کسانی را که ضعفی دارند به ضدیت با انقلاب متهم کرده و به تعبیری که رایج است افراد را به سمت جبهه مخالف هل دهیم ولی واقعیت این است که انقلابی ماندن یا ضد انقلاب بودن خیلی دست ما نیست. آنانکه به سمت ضدیت با انقلاب سوق پیدا میکنند وقتی در مسیر مخالف قرار میگیرند لامحاله تا آخر راه میروند و ما معمولا قادر به نگه داشتن آنان نیستیم، در استفاده از واژه «ضدانقلاب» درباره آنان نیز اگرچه باید تا میتوان اجتناب کرد ولی در نهایت این خودداری مشکلی را از آنان حل نمیکند. شما ببینید کسی که فتنه 88 را دیده و پیامدهای سنگین آن را ملاحظه کرده و در عین اینکه خود را جزء خانواده انقلاب و نظام میداند، حاضر به محکوم کردن فتنه و عوامل آن نیست و در این مواقع معمولا با بکارگیری عبارتهایی مثل لزوم وحدتگرایی که در اینجا به معنای پذیرش دوباره عوامل فتنه است، در کنار عوامل فتنه و در واقع براندازان نظام قرار میگیرد. خب با چنین فرد یا افرادی چه میتوان کرد؟ آیا این که مواضع آنان همراهی با براندازان است قابل کتمان میباشد و اگر ما کتمان کردیم آنها واقعا کنار براندازان قرار ندارند؟ در مثال دیگر میتوان به فرد یا افرادی از خواص اشاره کرد که در عین علم داشتن به مجرمیت و خیانت اطرافیان خود از آنان حمایت کرده و در گوش آنان دعای سلامت میخوانند و در حالی که صدها سند از فساد اقتصادی و اختلاس سنگین اطرافیان خود دیدهاند، آنان را مظلوم جلوه میدهند و در واقع نظام را متهم به ظلم میکنند که خود نوع دیگری از فتنهانگیزی علیه نظام اسلامی است. خب ما با چنین افرادی چه میتوانیم بکنیم. ما دوست نداریم در مورد اینها از واژه «ضدانقلاب» استفاده کنیم و بقول آقایان نمیخواهیم آنان را به این سمت هل بدهیم اما آیا واقعا اینگونه عملکردها ضدانقلابی نیست و آیا میتوان ذرهای احتمال داد که چنین افرادی پس از سالها ظلم به نظام و مردم توفیق توبه پیدا کرده و عاقبت به خیر شوند؟!
ما میدانیم که عاقبت به خیری دست خداست چنانچه دائما باید زمزمه کنیم که خدایا عاقبت ما را ختم به خیر بگردان ولی در عین حال این سوال وجود دارد که چرا مخالفان پیامبر(ص) - چه کسانی که از اول مخالف بودند و چه کسانی که بعدا به صف مخالفین او پیوستند - هیچکدام موفق به توبه نشده و با کفر و بیایمانی از دنیا رفتند. همینطور این سوال وجود دارد که چرا هیچکدام از مخالفان قبلی و بعدی حضرت امیرالمومنین علیهالسلام موفق به توبه نشده و عاقبت به خیر از دنیا نرفتند؟ این در مورد انقلاب اسلامی هم صدق میکند ما به تجربه دیدیم که تنها آن دسته از مخالفانی که بدون علم به واقعیت نظام در برههای به مخالفت با نظام برخاسته بودند، بعضا - مثل احسان طبری - توفیق توبه پیدا کردند ولی هیچکدام از علمایی که با وجود درک حقیقت و هویت امام و انقلاب اسلامی به مخالفت با آن برخاستند، توفیق توبه پیدا نکردند. دلیل آن این است که - براساس آنچه از آموزههای دینی فرا گرفته ایم - خداوند امکان هدایت را از آنان میگیرد و در واقع به آنان غضب میکند و این غضب راه بازگشت آنان را سد مینماید.
«انقلاب» و «ضدانقلاب» در پهنه انقلاب اسلامی خط فارق و جداکننده حق از باطل و ایمان از کفر است و خدای متعال در زمانه ما آن را به مثابه ترازویی فراروی بندگان و عاصیان قرار داده است کما اینکه خداوند متعال برای تمییز و جداسازی خبیث از طیب همیشه شاقولی قرار داده است. دعا کنیم تا آخر انقلابی بمانیم و به سرنوشت کسانی که در نیمه راه به دلیل هواهای نفسانی و اغواهای شیطانی از راه روشن انقلاب جدا شدند، مبتلا نشویم. مطلب فوق مربوط به سایر رسانهها میباشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی
94/10/30 - 08:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
عکسی قدیمی از دیدار هنرمندان با رهبر انقلاب
تراز تصویری قدیمی از دیدار هنرمندان با رهبر معظم انقلاب را از نظر میگذرانید به گزارش تراز تقی دژاکام یکی از روزنامه نگاران باسابقه کشورمان تصویری از دیدار هنرمندان و اهالی رسانه با رهبر انقلاب در اوایل دهه 80 را منتشر کرد و نوشت «گاهی بعضی لحظات در تمام زندگی تو تکرارنباید به دلدادگان آمریکا رای داد/ کسی را انتخاب کنیم که ضامن تحقق آرمان انقلاب باشد
امام جمعه موقت نیر در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت امروز وظیفه ما انتخاب هوشمندانه کسانی است که پشتوانه محکم و ضمانت تحقق آرمان های امام و انقلاب باشند به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح تفت نماز جمعه این هفته نیر به امامت حجت الاسلام وکیل امام جمعه موقت درعکسی از دیدار قرمانان پاراالمپیک با رهبر انقلاب
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۶ دوشنبه هفتهای که گذشت تعدادی از قهرمانان پاراالمپیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا خانم زهرا نعمتی و آقای سیامند رحمان از جمله قهرمانان پاراالمپیک هستند که با حضرت آیتالله خامنهای دیدار و گفتوگو کردند و کعکسی از دیدار قهرمانان پاراالمپیک با رهبر انقلاب
عکسی از دیدار قهرمانان پاراالمپیک با رهبر انقلابتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ۵۲ دوشنبه هفتهای که گذشت تعدادی از قهرمانان پاراالمپیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند خانم زهرا نعمتی و آقای سیامند رحمان از جمله قهرمانان پاراالمپیک هستند که با حضرت آیتاللهماکسیم گورکی، نویسنده انقلابیِ شوروی
ماکسیم گورکی نویسنده انقلابیِ شوروی ماکسیم گورکی این شمایل نویسندگان انقلابی دوران شوروی کسی که در طی زندگی و مرگش مورد تحسین مقامات شوروی بود برترین ها- محمودرضا حائری ماکسیم گورکی این شمایل نویسندگان انقلابی دوران شوروی کسی که در طی زندگی و مرگش مورد تحسین مقامات شومدیر شبکه بهداشت ریگان خبر داد آغاز طرح واکسیناسیون قطره فلج اطفال در ریگان
مدیر شبکه بهداشت ریگان خبر دادآغاز طرح واکسیناسیون قطره فلج اطفال در ریگانمدیر شبکه و مرکز بهداشت ریگان گفت طرح واکسیناسیون قطره فلج اطفال از امروز به مدت سه روز در شهرستان ریگان اجرا میشود فردین حشمتی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت در طرح واکسیناسیمدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری ساری: 2700 تاکسی در ساری فعالیت میکنند/ تأکید بر ناامن بودن مسافربرهای شخصی
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری ساری 2700 تاکسی در ساری فعالیت میکنند تأکید بر ناامن بودن مسافربرهای شخصیمدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری ساری گفت نظارت بر مسافربرهای شخصی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد که حل این معضل مستلزم همکاری مسئولان ذیربط است به گزارش خبرگزاری فارسمدیرعامل تاکسیرانی کرمانشاه: تاکسیرانان جدید کرمانشاه بیمه شدند
مدیرعامل تاکسیرانی کرمانشاه تاکسیرانان جدید کرمانشاه بیمه شدندمدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر کرمانشاه از برقراری مجدد پوشش بیمه برای رانندگان تاکسی جدیدالورود خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر کرمانشاه سنوبخت به فراکسیون رهروان ولایت می رود
نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت از حضور نوبخت در جلسه شورای مرکزی این فراکسیون جهت توضیح درباره جزئیات بودجه 95 خبر داد حجت الاسلام حسین سبحانی نیا اظهار کرد شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت فردا میزبان محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریتکپی قابلیت محبوب آیفون 6 اس در گالکسی اس 7
کپی قابلیت محبوب آیفون 6 اس در گالکسی اس 7 سامسونگ با هدف افزایش محبوبیت در میان شرکتهای سازنده گوشیهای هوشمند قصد دارد قابلیت لایو فوتو را به گوشی جدید خود موسوم به گالکسی اس 7 بیفزاید به گزارش فرهنگ نیوز این قابلیت در ابتدا توسط شرکت اپل طراحی شده و در گوشی آیفون 6 اس در دس-
گوناگون
پربازدیدترینها