واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیر اسبق مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری یزد:
امروز بسیاری از شاخههای هنری «لهو» تلقی نمیشود
مدیر اسبق مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری استان یزد گفت: با توجه به نیازی که در دنیای امروز به هنر وجود دارد، بسیاری از شاخههای هنری از منظر فقهی دیگر «لهو» تلقی نمیشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجتالاسلاموالمسلمین زکریا اخلاقی شامگاه سهشنبه در همایش «فقه هنر» که در آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) برگزار شد، اظهار داشت: برخی شاخههای هنری مانند شعر، نوازندگی، خوانندگی، مجسمهسازی و هنرهای تجسمی در زمان ائمه اطهار و صدر اسلام وجود داشتهاند اما هنرهایی مانند «نمایش» یا «سینما» مستحدثه هستند. این شاعر آیینی و انقلابی که بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تشویق واقعشده ادامه داد: روایات، منبع اصلی فقه هنر محسوب میشوند که در مورد هنرهای قدیمی معدود هستند و در مورد برخی از هنرهای مستحدث نیز با توجه به آنکه در زمان ائمه موجود نبوده روایتی نداریم. اخلاقی خاطرنشان کرد: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در موردبحث فقه هنر، مکاسب محرمه شیخ انصاری (ره) را به اتفاق برخی دوستان حوزوی مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم در بحثهای مختلف هنری به چه مواردی دست پیدا میکنیم. وی بیان کرد: یکی از مواردی که از قدیم وجود داشته و پایه انواع شعر بوده «تشبیب» یا عاشقانهسرایی در وصف یار است و در مکاسب شیخ باب این موضوع باز شده اما عمدتاً به عمومات و اطلاقات پرداخته و پس از تحذیر در لزوم حفظ کرامت زن مسلمان و پرهیز از اشاعه فحشا، در نهایت عاشقانهسرایی رد یا تائید قطعی نشده است. این شاعر آیینی ابراز داشت: با این اوصاف قلت منابع دست اول در باب فقه هنر، کار فقها را با دشواری مواجه ساخته که باید بنشینند و شاخههای مختلف هنری را بهصورت جزئی بررسی و احکام را استخراج کنند. وی متذکر شد: گاه از مجموع آنچه در تاریخ اسلام توسط علما و فقها بیانشده چنین برمیآید که اسلام نظر مثبتی به هنر نداشته که در بسیاری موارد از قبیل مجسمهسازی، تلبس، نقاشی، حرکات موزون، موسیقی و ... حکم به حرمت کردهاند و از این نظر فقهای ما کار مشکلی در پیش دارند که در این بین اقتضائات زمان را مدنظر قرار داده و احکام روز را استخراج کنند. این مدرس حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: فقهایی که بنا دارند در بحث فقه هنر ورود کنند چنانکه در بیانات مقام معظم رهبری بیان شده باید ابتدا یک کار دقیق و وسیع موضوعشناسی انجام دهند، چراکه گاه در برخی کتب موسیقی تحت عنوان کلی بحث شده درحالی که انواع و اقسام و مراتب دارد و ممکن است برخی مراتب موسیقی مشمول احکام حرمت با آن شدت و غلظت نشود. این شاعر آیینی همچنین یادآور شد: محور دوم فقه هنر، لزوم بررسی دقیقتر ادله است چنانکه بهعنوانمثال تا قبل از علامه حلی (ره) فقها میفرمودهاند افتادن حیوان در چاه مستلزم کشیدن حجمی از آب است اما علامه حلی تمام ادله را از ابتدا بررسی و تنها از منظر احتیاط، حکم به استحباب کرد و بعد از علامه غالب فقها حکم به استحباب کردند. اخلاقی ادامه داد: از این منظر جز در موارد خاص، عمده دلیلی که در باب حرمت رشتههای هنری ذکر میشود لهو بودن آن است درحالیکه با توجه به شرایط فرهنگی روز، بسیاری از هنرها نیاز جدی جامعه است و زندگی انسان امروز بدون هنر متصور نیست و از این روی یا باید هنر را لهو ندانست یا حداقل لهو مضل تلقی نکرد که مقام معظم رهبری با هوشمندی فقها را به تدبر در باب این مسائل فراخواندند چرا که هنر در دنیای امروز بهترین ابزار انتقال مفاهیم دینی است.
94/10/29 - 23:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]