تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810449801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیر اسبق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد: امروز بسیاری از شاخه‌های هنری «لهو» تلقی نمی‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیر اسبق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد:
امروز بسیاری از شاخه‌های هنری «لهو» تلقی نمی‌شود
مدیر اسبق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان یزد گفت: با توجه به نیازی که در دنیای امروز به هنر وجود دارد، بسیاری از شاخه‌های هنری از منظر فقهی دیگر «لهو» تلقی نمی‌شود.

خبرگزاری فارس: امروز بسیاری از شاخه‌های هنری «لهو» تلقی نمی‌شود



به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین زکریا اخلاقی شامگاه سه‌شنبه در همایش «فقه هنر» که در آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) برگزار شد، اظهار داشت: برخی شاخه‌های هنری مانند شعر، نوازندگی، خوانندگی، مجسمه‌سازی و هنرهای تجسمی در زمان ائمه اطهار و صدر اسلام وجود داشته‌اند اما هنرهایی مانند «نمایش» یا «سینما» مستحدثه هستند. این شاعر آیینی و انقلابی که بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تشویق واقع‌شده ادامه داد: روایات، منبع اصلی فقه هنر محسوب می‌شوند که در مورد هنرهای قدیمی معدود هستند و در مورد برخی از هنرهای مستحدث نیز با توجه به آن‌که در زمان ائمه موجود نبوده روایتی نداریم. اخلاقی خاطرنشان کرد: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در موردبحث فقه هنر، مکاسب محرمه شیخ انصاری (ره) را به اتفاق برخی دوستان حوزوی مورد بررسی قرار دادیم تا ببینیم در بحث‌های مختلف هنری به چه مواردی دست پیدا می‌کنیم. وی بیان کرد: یکی از مواردی که از قدیم وجود داشته و پایه انواع شعر بوده «تشبیب» یا عاشقانه‌سرایی در وصف یار است و در مکاسب شیخ باب این موضوع باز شده اما عمدتاً به عمومات و اطلاقات پرداخته و پس از تحذیر در لزوم حفظ کرامت زن مسلمان و پرهیز از اشاعه فحشا، در نهایت عاشقانه‌سرایی رد یا تائید قطعی نشده است. این شاعر آیینی ابراز داشت: با این اوصاف قلت منابع دست اول در باب فقه هنر، کار فقها را با دشواری مواجه ساخته که باید بنشینند و شاخه‌های مختلف هنری را به‌صورت جزئی بررسی و احکام را استخراج کنند. وی متذکر شد: گاه از مجموع آنچه در تاریخ اسلام توسط علما و فقها بیان‌شده چنین برمی‌آید که اسلام نظر مثبتی به هنر نداشته که در بسیاری موارد از قبیل مجسمه‌سازی، تلبس، نقاشی، حرکات موزون، موسیقی و ... حکم به حرمت کرده‌اند و از این نظر فقهای ما کار مشکلی در پیش دارند که در این بین اقتضائات زمان را مدنظر قرار داده و احکام روز را استخراج کنند. این مدرس حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: فقهایی که بنا دارند در بحث فقه هنر ورود کنند چنانکه در بیانات مقام معظم رهبری بیان شده باید ابتدا یک کار دقیق و وسیع موضوع‌شناسی انجام دهند، چراکه گاه در برخی کتب موسیقی تحت عنوان کلی بحث شده درحالی‌ که انواع و اقسام و مراتب دارد و ممکن است برخی مراتب موسیقی مشمول احکام حرمت با آن شدت و غلظت نشود. این شاعر آیینی همچنین یادآور شد: محور دوم فقه هنر، لزوم بررسی دقیق‌تر ادله است چنان‌که به‌عنوان‌مثال تا قبل از علامه حلی (ره) فقها می‌فرموده‌اند افتادن حیوان در چاه مستلزم کشیدن حجمی از آب است اما علامه حلی تمام ادله را از ابتدا بررسی و تنها از منظر احتیاط، حکم به استحباب کرد و بعد از علامه غالب فقها حکم به استحباب کردند. اخلاقی ادامه داد: از این منظر جز در موارد خاص، عمده دلیلی که در باب حرمت رشته‌های هنری ذکر می‌شود لهو بودن آن است درحالی‌که با توجه به شرایط فرهنگی روز، بسیاری از هنرها نیاز جدی جامعه است و زندگی انسان امروز بدون هنر متصور نیست و از این روی یا باید هنر را لهو ندانست یا حداقل لهو مضل تلقی نکرد که مقام معظم رهبری با هوشمندی فقها را به تدبر در باب این مسائل فراخواندند چرا که هنر در دنیای امروز بهترین ابزار انتقال مفاهیم دینی است.

94/10/29 - 23:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن