تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827539429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوسن بانو؛ مادر امام حسن عسکری (ع)، وصی امام زمان (عج)


واضح آرشیو وب فارسی:شبنم ها: این زن بزرگوار به جده معروف شد؛ ولی تنها «جده بودن» سبب شهرتش نشد، مقامی دارد، عظمتی دارد، جلالتی دارد.به گزارش شبنم ها به نقل از مهرخانه، امامان شیعه گاه همسرانی نیکوکار و صالحه داشتند که می توانند در عین معصوم نبودن، الگویی برای زنان هر عصر و دورانی باشند؛ و گاه همسرانی داشتند که مانند جعده، امامشان را به شهادت می رساندند.  زندگی سیاسی امام هادی علیه السلام در خفقان و فشار شدید عباسیان بود و در دوره متوکل عباسی این فشار بر شیعه بسیار شدید و سخت تر هم شد. با این وجود امام علیه السلام از نعمت حضور و همراهی همسری نمونه و آگاه برخوردار بودند که نه تنها در این شرایط سخت، همراه و هم قدم امام بود، که بعد از شهادت امام نیز این وظیفه را بر دوش می کشید. مادر امام عسکری علیه السلام که بود؟ به روایت تاریخ امام هادی علیه السلام تنها یک همسر ام ولد داشته اند. (1) نام ایشان در منابع مختلف با عناوین متفاوتی بیان شده است؛ شیخ مفید از ایشان با نام حدیثه (2) و در دیگر منابع با نام هایی چون حُدیث، سلیل، سمانه و سوسن یاد شده است. (3) تعدد نام در میان عرب ها، خصوصاً کنیزان، امری رایج بود؛ در حقیقت ورود کنیز به خانه و شرایط جدید و در حضور مالک جدید، از عوامل نام گذاری و تغییر اسامی متناسب با وضعیت تازه و شرایط مکان جدید بود. ازاین رو به ام ولد بودن ایشان اشاره شده است. (4)  ایشان بعد از تولد امام حسن عسکری علیه السلام نیز با کنیه «ام الحسن» و «ام ابی محمد» نامیده می شدند. بعد از میلاد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز از ایشان با کنیه «جدّه» یاد می شد. (5) نسب و دودمان سوسن علیهاالسلام چندان مشخص نیست؛ اما از تعابیری چون «ام ولد» می توان نتیجه گرفت که او به عنوان «کنیز» در مدینه زندگی می کرده و شاید همراه خانواده و اقوامش در یکی از جنگ های عصر حکومت بنی عباس به سرزمین مقدس مدینه آمده است؛ همان گونه که برخی منابع گفته اند: او در ولایت و کشور خودش، پادشاه زاده بود. (6)  ویژگی های ام الحسن سلام الله علیها از قول امام هادی علیه السلام روایت شده است که زمانی ایشان نزد امام رسیدند و امام فرمودند: «سلیل»، از هر آفت و هر پلیدى و نجاست بیرون کشیده شده است. (7) علمای بزرگ، در توصیف ایشان، هر یک از واژگان و عبارات خاصی استفاده کرده اند. به نقل از ریاحین الشریعه شیخ صدوق می نویسد: این نهایت شرف، جلال، فضل و کرامت است که وی واسطه بین امام عج و امت بوده و شایستگی حفظ اسرار امامت و وصیت را داشته است.  علامه مجلسی می گوید: وی درنهایت ورع، تقوا، عفاف و صلاح بود. (8) شیخ عباس قمی نیز بیان می کند: او از زنان بامعرفت و صالحه بود... در فضل او کافی است که پس از شهادت امام عسکری علیه السلام پناه شیعیان بود. (9) شهید مطهری درباره شخصیت والای این بانو، می فرماید: «این زن بزرگوار به جده معروف شد؛ ولی تنها «جده بودن» سبب شهرتش نشد، مقامی دارد، عظمتی دارد، جلالتی دارد، شخصیتی دارد که نوشته اند بعد از امام عسکری علیه السلام «مَفْزَعُ الشّیعه» بود؛ یعنی ملجأ شیعه، این بزرگوار بود. قهراً در آن وقت ـ چون امام عسکری علیه السلام 28 ساله بوده اند که از دنیا رفته اند، علی القاعده مطابق سن امام هادی علیه السلام هم حساب بکنیم ـ زنی بین پنجاه و شصت بوده است. این قدر زن با جلالت و باکمالی بوده است که «شیعه» هر مشکلی برایش پیش می آمد، به این زن عرضه می داشت.» ایشان بعد از نقل فرمایش حکیمه خاتون علیهاالسلام می گوید: «... وصی امام عسکری علیه السلام در باطن، این فرزندی است که مخفی است؛ ولی در ظاهر که نمی شد بگوید وصی من اوست؛ در ظاهر وصی خودش را این زن با جلالت قرار داده است.» (10) دوران همسری در زمان زندگی مشترک ایشان، دستگاه حکومتی حاکم، برای کنترل دقیق تر رفت وآمد شیعیان و ایجاد محدودیت در فعالیت برای امام هادی علیه السلام، متوکل عباسی، امام را به سامرا فراخواند و دوران زندگانی امام در محوطه ای نظامی و تحت کنترل شدید امنیتی، آغاز شد و تا پایان عمر امام عسکری علیه السلام ادامه یافت. (11) دوران زندگی پس از امام هادی علیه السلام این بانوی بزرگوار در زمان ولادت حضرت حجه علیه السلام حضور نداشتند و نامی از ایشان در این ماجرا به میان نیامده و عمه امام عسکری علیه السلام در پاسخ به برخی از شیعیان در مورد ولادت حضرت مهدی علیه السلام این گونه بیان کردند که امام عسکری علیه السلام به مادرش نامه نوشت و او را از ولادت امام مهدی علیه السلام خبردار کرد. (12) اما در مهم ترین برهه های سیاسی تاریخ حضور داشتند و همچنان امین امام عسکری علیه السلام بودند؛ به طوری که امام عسکری علیه السلام قبل از شهادتشان، جهت ایمن ساختن خانواده و استمرار ولایت، اقدامات مهمی را به واسطه مادرشان به انجام رساندند. امام در سال شهادتشان، مادر را به حضور خواستند و ایشان را از شهادت خود مطلع ساختند و به همراه امام زمان علیه السلام راهی سفر حج ساختند. ایشان بعد از حج، در مدینه بودند که خبر شهادت امام علیه السلام رسید و باعث شد که آن ها به سرعت به سامرا بازگردند؛ (13) و آتش فتنه ای که می رفت پررنگ تر شود را خاموش کنند.  ایشان بعد از رسیدن به سامرا، در برابر پسرشان جعفر کذاب، که ادعای امامت داشت، ایستادند و تمام قد از ولی حاضر الهی حمایت کردند و گفتند: «من، وصی پسرم حسن بن علی هستم و به عنوان وارث، می خواهم حقم را بگیرم.» جعفر و پیروانش برای باطل کردن این ادعا، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. متقابلاً آن بانوی خردمند و شجاع هم برای اثبات حق خود (در ارث و وصایت)، مدارک کتبی و شفاهی را به دادگاه تقدیم کرده و درنتیجه، قاضی القضات پایتخت نیز به نفع وی حکم صادر کرد. (14) از این زمان بود که شیعیان، امیدوارانه به امام غایبشان ایمان پیدا کردند. شیخ صدوق در کمال الدین از احمد بن ابراهیم نقل می کند : بر حضرت حکیمه دختر امام جواد علیه السلام و عمه امام حسن عسکری علیه السلام وارد شدم؛ و از پشت پرده مسائل خود را با ایشان مطرح کردم. از امامان پرسیدم، یکی یکی را شمرد تا رسید به نام حجت امام زمان علیه السلام. پرسیدم: شما ایشان را دیده اید یا خبرش را شنیده اید؟ فرمود: شنیده ام، زیرا ابومحمد (امام عسکری) در نامه ای به مادرش به دنیا آمدن حجت خدا خبر داد. پرسیدم: اکنون آن کودک کجاست؟ گفت: مخفی شده است. گفتم: پس شیعیان به کجا پناه ببرند؟ فرمود: به جده، مادر امام حسن عسکری. پرسیدم: یعنی به کسی اقتدا کنم که وصی او یک زن است؟ فرمود: آری. شما در این امر به امام حسین علیه السلام اقتدا می کنید که در ظاهر حضرت زینب علیها السلام را به عنوان وصی انتخاب کرد، و آن چه از امام سجاد علیه السلام از دانش و کرامت ظهور می کرد، به حضرت زینب نسبت می دادند. (15) وفات وصیت این بانوی مخدره آن بود که در کنار همسر و پسر بزرگوارشان به خاک سپرده شوند، اما پس از رحلت ایشان و در روز خاک سپاری، جعفر کذاب ادعا کرد اینجا خانه من است و اجازه خاک سپاری ایشان را نمی داد. در این میانه بود که امام مهدی علیه السلام از میان جمعیت ظاهرشده و در برابر عموی خود ایستادند و گفتند: »یا جَعْفَر! دارُکَ هِیَ أمْ داری؟» ای جعفر! آیا این جا، خانه تو است یا خانه من؟ و سپس در میان چشمان نیروهای امنیتی که به دنبال امام بودند، از انظار مخفی شدند. (16) پی نوشت 1. خزعلی، موسوعه الإمام الهادی (ع)، ج ۱، ص۵۰. 2. شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص301. 3. بحارالانوار، ج50، ص 236 و 237. 4. علامه مجلسی، جلاء العیون/ ریاحین الشّریعه، ج3، ص24. 5. محدث قمی، الانوار البهیّه.  6. منتهی الآمال، ج2، ص 449/ زندگانی عسکریین(ع)، ج2، ص13. 7. شیخ عباس قمى ، منتهى الآمال فی تواریخ النبی و الآل، ج ۳، ص۱۹۰۶ / موسوعه الإمام الهادی (ع)، ج ۱، ص50. 8. ریاحین الشریعه، ج3، ص25. 9. منتهی الآمال، ج2، ص701. 10. شهید مطهری، سیری در سیره ائمه، ص218. 11. مسند الامام العسکری(ع)، ص13/ زندگانی عسکریین(ع)، ج2، ص7/ دایره المعارف تشیع، ج2، ص370/ منتهی الآمال، ج2، ص432. 12. اکمال الدین، ترجمه کمره ای، ج2، ص178. 13. منتهی الامال، ج2، ص411/ کمال الدّین، ج2، ص178. 14. بحارالانوار، ج50، ص331/ کمال الدّین، ج2، ص149/ حیاة الامام العسکری(ع)، ص434 و 435. 15. بحارالانوار، ج5، ص363. 16. کمال الدین، ج2، ص115 و 116 انتهای پیام/ج


سه شنبه ، ۲۹دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبنم ها]
[مشاهده در: www.shabnamha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن