تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816197150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعیت امروز شعر چندان خوشایند نیست


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه ستاره صبح: به روال معلوم و به عنوان سوال نخست، از نخستین جرقه هایی بگویید که در نوجوانی یا جوانی، علاقه به شعر را در شما ایجاد کرد. در واقع من قبل از آن که از دانشگاه انصراف بدهم، علاقه زیادی به ادبیات نداشتم. گرچه از اول کتابخوان بودم و کتاب های تاریخی پدرم را در دوران دبیرستان کم و بیش خوانده بودم، ولی بیشترین علاقه من به فیزیک و ریاضی بود. وقتی دانشگاه را ترک گفتم تنها راهی که پیشِ رویم بود همین ادبیات معاصر بود و اولین کتاب جدی ادبی که خواندم رمان «بیگانه» آلبر کامو بود. سوای آثاری که در گذشته خوانده بودم، بیگانه ی کامو تاثیر بسیاری بر من نهاد و شاید از آنجا بود که ادبیات برایم بسیار جدی شد. اگر ممکن است از فعالیت های ادبی و کتاب هایی که تاکنون منتشر کرده اید بگویید. اولین مقاله من که نقدی بود به رمان طاعون، اثر آلبر کامو در بهمن ماه سال 1379 در بخش ادبیات روزنامه همشهری چاپ شد و از این سال تا اوایل سال 1383 حدود 20 مقاله ادبی و فلسفی از من در روزنامه های ایران و همشهری و اغلب در بخش های ادبیات و اندیشه این روزنامه ها به چاپ رسیده است. آخرین مقاله ای که از بنده چاپ شده نقدی است بر نمایشنامه «گوشه نشینان آلتونا» که در فصلنامه زنده رود چاپ شد. در ضمن در سال 1385 رمانی از من به نام «بیمار مقیم» توسط انتشارت ققنوس به چاپ رسید که جزو پنج کاندیدای نهایی جایزه ادبی گلشیری بود. از فضای ادبی مراغه بگویید، آیا محافل و مجامعی هست که فرصتی برای شعرخوانی و ارائه آثار فراهم کند. راستش را بخواهید من آدمی انزواطلب هستم و از حلقه های شعری و از فضای ادبی شهر و استان مان چندان اطلاع محصلی ندارم. شرایط امروز شعر ایران را به خصوص در بین شاعران جوان چگونه می بینید؟ حقیقتا من خودم را در موقعیتی نمی یابم که بتوانم نظر و نقدی قرین به حقیقت از وضعیت شعر در ایران بیان کنم. این کار به نظرم کار منتقدان حرفه ای ادبیات معاصر ایران است و من چندان خودم را صاحب نظر در این باره نمی دانم. با توجه به انبوه کتاب های شعری که این روزها منتشر می شود، به نظر شما چاپ یک مجموعه شعر چقدر می تواند در تثبیت یک هنرمند به عنوان شاعر موثر باشد؟ در حال حاضر وضعیت امروز شعر چندان خوشایند نیست و خواننده زیادی هم ندارد، از طرفی ناشران هم کمتر علاقه ای به چاپ شعر از خود نشان نمی دهند. با این همه من گمان نمی کنم با چاپ یک یا دو مجموعه شعر شخصی بتواند موقعیت خودش را به عنوان یک شاعر مطرح در عرصه شعر ایران تثبیت کند. درباره مجموعه شعر «مانیفست خانوادگی» و وجه تمایزش با دیگر مجموعه شعرهایی که این روزها منتشر می شود، آنچه بیش از همه حائز اهمیت است، به نظر من توجه به زبان است. در شرایطی که اغلب مدعیان شعر و آنان که اقدام به انتشار آثارشان می کنند، حرف تازه ای در زبان ندارند و شعرشان فاقد هرگونه خلاقیت فرمی و زبانی است، به نظر می رسد شما به وجه فرمالیستی شعر توجه دارید. اگر ممکن است در این باره اندکی توضیح دهید. وقتی من شعرهای کتاب مانیفست خانوادگی را برای دوستانم می خواندم همه نظرشان این بود که این شعرها به شعرهای براتیگان خیلی شبیه هستند. اگر شعرهای براتیگان را نوعی ادبیات پست مدرن بتوان به حساب آورد، لابد شعرهای بنده نیز واجد یک چنین عنوانی می تواند باشند. هر چند اظهارنظر شاعر درباره مجموعه اش بنابر نقد ادبی مدرن چندان خوشایند نیست، با این حال از نگاه خودم وجه تمایز شعرهای من نخست در زبان ژورنالیستی آن هاست و ثانیا توجه و تأکید بر موضوعاتی که اصولا در شعر مدرن به حاشیه رانده می شوند. هنرمند مدرن خود را در مقام و موقعیتی می بیند که سلیقه ادبی مخاطب هایش را تعیین کند و به این وسیله خط پر رنگی بین فرهنگ متعالی و فرهنگ عامیانه می کشد و به اصطلاح برای ذائقه مردم نسخه می پیچد. اما در ادبیات پسامدرن، هنرمند در خود آن قدرت سلطه جویانه ادبی و آن نبوغ هنرمند مدرن را نمی بیند و وظیفه هنر را ارائه الگوی زندگی و شیوه فکری به مردم نمی داند. در پست مدرنیسم هنرمند دیگر آن برج عاج نشینی نیست که به خود این حق را بدهد که خویش را در مرتبه والاتری از مخاطب هایش بنشاند. اگر شعر را تعادلی بین فرم و محتوا بدانیم و اگر بپذیریم که افراط و تفریط از هر دو سو، به مرگ شعر می انجامد، نگاه تان به این مقوله چگونه است. من نیز به فرم علاقه دارم و اگر شاعری خیلی به فرم اهمیت بدهد، به نظرم خود فرم تبدیل به محتوا می شود. نمی دانم در شعرهای من هم یک چنین اتفاقی افتاده است یا نه، این بر عهده منتقدین ادبی است، ولی زبان ژورنالیستی شعرهای من با هجوی که این شعرها در خود نهفته دارند کم و بیش همخوانی دارد. شاید بتوان گفت که محتوا و فرم در این شعرها به نوعی تعادل رسیده باشند. به نظر شما آگاهی شاعر از تئوری شعر چقدر می تواند به درک بهتر او از شعر و خلق تجربه های نو یاری رساند. این که شاعر تئوری ادبی بداند، البته که خوب است. آگاهی نسبت به فرایند آفرینش هنری نمی تواند چیز بد و منفی ای باشد مگر آن که کسی بخواهد از روی تئوری، شعر یا داستان بنویسد!؟ به عنوان یک دوستدار شعر که خود نیز شاعر است، تجربیات خود را به کدام جریانات شعری نزدیک می بینید و علاقمند به کدام سبک و سیاق شعر معاصر ایران هستید. در نظرم همه شاعران نامدار ایران تا آن جایی که من آثارشان را مطالعه کرده ام در من تأثیر گذاشته اند و اعتقاد دارم اسم بردن از شخصی به معنای نادیده گرفتن کار و تأثیر هنرمند دیگری است. در میان نسل شاعران امروز، اشعار کدام شاعر را واجد کیفیتی منحصر به فرد می دانید. واقع این است که من نظری که قرین به حقیقت باشد، ندارم. چون همیشه بسیار دور از پایتخت و محافل ادبی معاصر بوده ام. به عنوان کار بعدی، آیا قصد انتشار مجموعه دیگری را دارید؟ بله، در همین ماه مجموعه شعر دیگری به نام «بیابان در باغ» توسط نشر ناصرالدین در تبریز به چاپ خواهد رسید. و حرف آخر؟ از این که به بنده این فرصت و امکان را داده اید که با مخاطبانم سخن بگویم از شما و همکاران محترم تان سپاسگزارم. این جا بر خود لازم می دانم که از همه کارکنان و به خصوص از مدیر محترم انتشارات پیام امروز جناب آقای محمدعلی مرادی، کمال سپاسگزاری را داشته باشم که همیشه با بلند نظری به نوشته های من بها  داده اند.


دوشنبه ، ۲۸دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه ستاره صبح]
[مشاهده در: www.setaresobh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن