تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816653633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«سینمای امید» رویای فراموش شده فیلم فجر


واضح آرشیو وب فارسی:هم اندیشی: آش آن قدر شور بوده که یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره سی و چهارم روی آنتن زنده با صراحت از تلخی اغلب آثار سینمایی جشنواره یاد کرد. این اعتراف بی نظیر و عجیب شاید بیش از هر چیز یک مساله را به ذهن متبادر می کرد؛ شکست مطلق سازمان سینمایی.پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: "رسیدن به اهداف کلان و اجرای تکالیف قانونی و حاکمیتی سازمان سینمایی"، "رونق و توسعه فعالیت های سینمایی و سمعی و بصری"، "اهتمام به متنوع سازی مضامین و گونه های سینمایی"، "افزایش سهم آثار سینمایی در سبد خرید خانوار"، "افزایش نشاط و امید به آینده"، "تقویت نگاه امیدآفرین به امروز و آینده فرهنگ و جامعه ایران"، "خلق و توسعه امید فرهنگی و دسترسی متوازن و عادلانه همگان در سراسر کشور به فرصت تولید و مصرف محصولات سینمایی". هفت سرفصلی که در بالا خواندید، سرفصلهای سخنان یک کارشناس یا منتقد سینما درباره سینمای آرمانی که ایران باید به آن دست یابد، نیست. اینها بخشهایی است از محتویات دفترچه ای به نام دفترچه سیاستهای سازمان سینمایی. دفترچه ای که در اردیبهشت ماه امسال منتشر شد و در آن رویکرد سازمان سینمایی به محصولات سینمایی و تمام جوانب مرتبط با آن شرح داده شده بود. همان طور که می بینید دو نقدی که در سالهای اخیر به سینمای ایران درباره تکراری شدن مضامین و محدودیت گونه اس و البته تلخی گریبانگیر آثار، وارد بود، با هوشمندی کامل در این دفترچه مورد اشاره قرار گرفته و هدف سازمان سینمایی هم رفع این دو مشکل بوده است. اما حالا که در آستانه برگزاری جشنواره سی و چهارم فیلم فجر هستیم سینمای ایران چقدر در دستیابی به این دو هدف موفق بوده است. برای پاسخ دادن به این سوال کافیست نگاهی بیندازیم به فهرست آثاری که در دو بخش اصلی جشنواره فیلم فجر یعنی سودای سیمرغ و نگاه نو حضور دارند. *فقط 4 فیلم هستند که اندکی تنوع ژانری دارند نخست از تنوع ژانر یا گونه شروع می کنیم. به غیر از "بادیگارد" که مایه های سیاسی دارد و البته نماهای اکشن هم در آن گنجانده شده، "آخرین بار کی سحرو دیدی؟" که درام جنایی است، "زاپاس" که در گونه کمدی است و "رسوایی2" که مقداری مایه های فانتزی دارد بقیه فیلمهای سودای سیمرغ آثاری اجتماعی هستند که در آنها بیشتر این تعارضات روابط آدمیان است که به خلق گره منجر می شود و نه عوامل تعلیق برانگیزی که نظیرش را در گونه هایی چون ماجرایی، ترسناک و حتی سینمای علمی-تخیلی می بینیم. در بخش نگاه نو که اوضاع از سودای سیمرغ هم بدتر است؛ به جز "ایستاده در غبار" و "جشن تولد" که در گونه بیوگرافیک و جنگی طبقه بندی می شوند بقیه آثار همچنان آثار اجتماعی هستند که بیشتر کنش و واکنش آدمیان به رفتارهای یکدیگر را به تصور درآورده اند. *آثار امیدآفرین به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد از منظر افزایش نشاط و امید به آینده هم که بخواهید بنگرید تقریبا اغلب آثار جشنواره امسال آثاری تلخ و با درونمایه خاکستری هستند. در تلخی آثار جشنواره همین بس که حتی تهیه کننده ای مانند حسین فرحبخش که کارکشته تولید آثار مفرح است هم با یک درام کاملا جدی با رگه های تلخ به نام "آب نبات چوبی" به جشنواره آمده است!! شاید تنها "زاپاس" برزو نیک نژاد باشد که فضایی مفرح و سرگرم کننده دارد وگرنه در بقیه آثار این وجه منفی تعارضات رفتاری ایرانیان است که رخ می نمایاند. خیانتهای زناشویی، قتل، فساد اقتصادی، تردیدهای درونی، اختلالات روحی، عوارض اعتیاد و مشکلات برآمده از فقر است که هسته اصلی آثار جشنواره سی و چهارم را تشکیل می دهد. آش آن قدر شور بوده که یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره سی و چهارم روی آنتن زنده با صراحت از تلخی اغلب آثار سینمایی جشنواره یاد کرد. این اعتراف بی نظیر و عجیب شاید بیش از هر چیز یک مساله را به ذهن متبادر می کرد؛ شکست مطلق سازمان سینمایی. دو سال از دوران مدیریت حجت الله ایوبی بر سینمای ایران می گذرد و فقط دو سال دیگر از آن باقی مانده است که با رصد جشنواره امسال به نظر می رسد سال 95 هم سال سینمای تلخ ایران است و از هم اکنون باید "سینمای امید" را امید بر باد رفته بدانیم! م


دوشنبه ، ۲۸دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هم اندیشی]
[مشاهده در: www.hamandishi.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن