تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 10 اسفند 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید پرینتر سه بعدی

سایبان ماشین

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

مهاجرت به استرالیا

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

ویزای توریستی ژاپن

قالیشویی اسلامشهر

قفسه فروشگاهی

چراغ خطی

ابزارهای هوش مصنوعی

آموزش مکالمه عربی

اینتیتر

استابلایزر

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1862609082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ و مرگ؛محتوای انسانی جنگ و رویارویی با مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


جنگ و مرگ؛محتوای انسانی جنگ و رویارویی با مرگ وبلاگ > معتمدی، غلامحسین - برخی آمارها نشان می‌دهد که از سال 3500 قبل از میلاد تا اواخر قرن بیستم 14500 جنگ رخ داد و حدود 3 میلیارد نفر کشته شدند و تنها سیصد سال صلح برقرار بود.

لابد در طول صلح نیز جوامع خود را برای جنگ‌های بعدی آماده می‌کردند. بنابراین تاریخ، روایت جنگ است و گویی صلح تاریخی ندارد. شاید از این روست که عده‌ای جنگ را از ویژگی‌های سرشت آدمی می‌دانند و معتقدند که انسان به طور ذاتی و فطری خشن، کین‌توز، متجاوز و زیاده طلب است و این خصوصیات او را به سوی جنگ سوق می‌دهد. پس همان گونه که شوپنهاور از قول اندیشمندان باستان نقل می‌کند" انسان گرگ انسان است". بیهوده نبود که فروید نوشت جنگ را نمی‌توان ریشه‌کن کرد، باید تسلیم آن شد و خود را با آن وفق داد. با این همه برخی دیگر ظهور جنگ را مربوط به دوره میان سنگی می‌دانند که در آن جوامع پیچیده‌تر شد، ساختارهای سیاسی شکل گرفت و رقابت بر سر منافع آغاز گشت. لذا به زعم آنان جنگ به روابط و عملکردهای اجتماعی باز می‌گردد و با تنظیم و مدیریت این عوامل می‌توان از آن اجتناب کرد.

جنگ انسان را به طور مستقیم و بی‌واسطه و در زمینه‌ای گسترده در برابر مرگ قرار می‌دهد. این رویارویی تنها با شیوع بیماری‌های همه‌گیر مرگبار در گذشته قابل مقایسه است. ولی در جنگ مقابله انسان با مرگ به منزله رویارویی او با خود نیز هست، زیرا عامل ایجاد مرگ انسانی دیگر است. این امر جنگ را به موقعیتی ویژه در حیات آدمی تبدیل می‌کند. این جا انکار مرگ یعنی پناهگاه ذهنی همیشگی افراد در برابر مرگ کارآیی خود را از دست می‌دهد و رنگ می‌بازد. هرچند برخی از روانشناسان معتقدند که کشتن دشمن که معمولاً مفهوم آن با بیگانه یکی می‌شود تقویت‌کننده احساس نامیرایی و نوعی انکار مرگ است. ولی وضعیتی که در آن امکان کشتن با کشته‌شدن برابر است مجالی برای مجامله نظری باقی نمی‌گذارد. در جنگ‌هایی که انسان‌ها گروه گروه می‌میرند مرگ دیگر قابل کتمان نیست. شاید بتوان با نگاهی اگزیستانسیالیستی جنگ را یک موقعیت وجودی اصیل دانست که انسان را در برابر خود قرار می‌دهد.

به دنبال جنگ جهانی اوّل با حدود 30 میلیون کشته و جنگ جهانی دوّم با 60 میلیون جان‌باخته شاهد تغییر نگرش عمیقی نسبت به مرگ هستیم. فروید تا پیش از جنگ جهانی اوّل نیروی لی‌بیدو و غریزه زندگی(eros) را به تنهایی مسلّط بر روان آدمی می‌دانست. ولی پس از فجایع وصف‌ناپذیر جنگ جهانی اوّل بود که مفهوم غریزه مرگ (thanatos) را به عنوان منشاء اعمال تهاجمی ارائه کرد و آن را در برابر غریزه زندگی قرار داد. از سوی دیگر به دنبال جنگ جهانی دوّم و کشتار اتمی آن بود که مرگ از حالت تابو خارج شد و مرگ‌شناسی(thanatology) به عنوان معرفتی میان‌رشته‌ای شکل گرفت.

گفتیم تاریخ روایت جنگ است، امّا تاریخ جنگ خود روایت دیگری دارد که با انفجار بمب‌های هسته‌ای در هیروشیما و ناکازاکی بشر را به نقطه‌ای رساند که در وحشت نابودی کامل و هراس از مرگی همگانی، نیم قرن صلح پس از پایان جنگ جهانی دوّم را دوران جنگ سرد بنامد و به یاد داشته باشد در جهانی که جنگ در آخرین ایستگاه تاریخی خود در چند لحظه می‌تواند کره زمین را منفجر کند، صلح رؤیایی ناپایدار است و در حقیقت مرگی در کمین نشسته بر جهان حکومت می‌کند.

تغییر ماهیّت جنگ از جنگ‌های سلحشورانه به جنگ‌های دیجیتال محتوای انسانی جنگ و رویارویی با مرگ را نیز مسخ و تحریف کرده است. جنگ که در گذشته معطوف به قهرمانیگری(heroism) در مبارزه با مرگ و تن سپردن بی‌پروا به آن بود امروزه تا حدّ بازی‌های کامپیوتری تقلیل یافته و شگفتا که بیشترین درصد این قبیل بازی‌ها نیز به جنگ اختصاص یافته است. در جهانی که سرگرمی (entertainment) بر تمام شئونات آن تسلط یافته، جنگ و کشتار واقعی انسان‌ها نیز تا حدّ یک سرگرمی تنزّل می‌یابد تا جایی که حتّی قهرمانان واقعی جنگ نیز بر خلاف آشیل و هکتور ناشناخته می‌مانند و هرگز به جایگاه و مرتبتی که عروسکی مانند لیدی گاگا در کارگاه سرگرمی سازان دارد دست نمی‌یابند.

کلید واژه ها: مرگ -




دوشنبه 28 دی 1394 - 09:23:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن