واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: مقدمه ای مرحوم کلینی در ابتدای کافی دارد که این مقدمه را مرحوم میرداماد جداگانه شرح کرده است آخرین خطّی که مرحوم کلینی در این مقدمه دارد این است که قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است نه علم آن ملت, علم گوشه ای از فرهنگ را تأمین می کند اما عقل آن است که جهل علمی و جهالت عملی را عقال می کند و جلوی هر تجاوزی را می گیرد. به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در درس اخلاق هفتگی خود در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به وظیفه انسان در قبال علم و علم آموزی بیان داشت: در تعبیرات دینی به ما فرمودند نه تنها در هر زمانی ما موظفیم عالم بشویم و به هیچ وجه دوران فراغت از تحصیل برای انسان مطرح نیست، بلکه موظفیم در هر مکانی عالمانه به سر ببریم، عالمانه سخن بگوییم، سخن عالمانه را بشنویم و عالمانه گفتگو کنیم! او ادامه داد:آن گاه به ما فرمودند وقتی در جایی حضور پیدا کردید مطالبی از قرآن و عترت ائمه اطهار(سلام الله علیهم) شنیدید آن را به دیگران منتقل کنید تا فضای جامعه فضای فرهنگی شود. آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به تشریح آیاتی از قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: در همین زمینه گاهی می فرماید: (فَبَشِّرْ عِبادِی الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ)؛ بعد در سوره فصلت فرمود: (وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ) فرمود: اینکه من می گویم «احسن الاقوال»، قول تنها به معنای سخن نیست, به معنای مجموعه سیره و سنّت است, به معنای مجموعه عقیده و خُلق و رفتار و منش و کرنش و گویش است؛ منظور این نیست که چه کسی خوب حرف می زند یا حرفِ خوب می زند, کسی که خوب حرف می زند یا حرف خوب می زند قدم اول است، عمل خوب انجام می دهد و خوب عمل می کند و مانند آن این ها مراحل بعدی است که اهمیت بسیار دارد. او توجه به پرورش عقلانیت را در راستای آموزه های وحیانی انبیاء دانست و خاطرنشان کرد: ما می توانیم به گونه ای زندگی کنیم که تا آخرین لحظه عقل و علم ما با ما باشد این راه برای انسان باز است ، این «أحسن الأقوال» طوری است که شما را به «أحسن الحال» منتهی می کند و به آن جاها می رساند و در کمال عقل و علم زندگی می کنید, در کمال عقل و علم هم رحلت می کنید این راه رفتنی است. این مفسر قرآن کریم خطر نفس مسوله را در به گمراهی کشاندن انسان متذکر شد و اذعان داشت: نفس امّاره قبل از اینکه امّاره بالسوء بشود مسوّله است اما ما می توانیم آن را طرزی هنرمند بار بیاوریم که این خوبی ها را به ما نشان بدهد نه بدی ها را, طرزی آن را تربیت کنیم که به جای امّاره بالسوء بشود امّاره بالحُسن. خیلی ها کارهای خیر را به آسانی انجام می دهند چون یک فرمانروایی در درون آن هاست، چطور بعضی ها کارهای بد را به آسانی انجام می دهند؟ به آسانی دروغ می گویند, به آسانی غیبت می کنند, این چنین نیست که ما فقط نفس امّاره بالسوء داشته باشیم، خیر امّاره بالحسن هم داریم, کار نفس مسوّله این است که آن حرام ها را, آن زشتی ها را, آن سمومات را جمع می کند یک زرورق زیبا رویش می گذارد که این خدمت است, این فرهنگ است این عمل صالح است؛ این زرورق را روی آن سموم می کشد به صورت یک تابلوی زرّین در می آورد و انسان را از این طریق ترغیب به انجام آن کار می کند. او در فراز پایانی سخنان خود با بیان این مطلب که « قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است» اظهار داشت: مقدمه ای مرحوم کلینی در ابتدای کافی دارد که این مقدمه را مرحوم میرداماد جداگانه شرح کرده است آخرین خطّی که مرحوم کلینی در این مقدمه دارد این است که قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است نه علم آن ملت, علم گوشه ای از فرهنگ را تأمین می کند اما عقل آن است که جهل علمی و جهالت عملی را عقال می کند و جلوی هر تجاوزی را می گیرد؛ فرمایش مرحوم کلینی این است که انسان می تواند با داشتن این قطب فرهنگی پشت سر پیغمبر(ص) حرکت کند، در دنیا و آخرت راحت باشد و این راه برای همه مخصوصاً وارثان علوم نبوی هست حوزویان و دانشگاهیان و علاقه مندان به قرآن و عترت و کسانی که در نهادهای علمی و عملی نظام اسلامی کار می کنند «ان شاءالله» مشمول این دعای خیر نبوی خواهند بود. www.fa.shafaqna.com
یکشنبه ، ۲۷دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفقنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]