واضح آرشیو وب فارسی:کورنگ: مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به طرح مباحثی درباره برگزاری آزمون خبرگان رهبری گفت: گواهی اجتهاد منش علمی است و جایگاه درون حوزه ای دارد.به گزارش کورنگ حجت الاسلام فرهاد عباسی، مدرس حوزه و دانشگاه و عضو انجمن حدیث حوزه، در گفت وگو با تسنیم با اشاره به طرح مباحثی در خصوص آزمون احراز صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: همیشه قبل از برگزاری انتخابات به خصوص انتخابات مجلس خبرگان رهبری و اعلام نهایی اسامی تایید صلاحیت ها سؤالات و تشکیکاتی مطرح می شود. به نظر می رسد طرح این سؤالات در سرآغاز انتخابات نشان دهنده دغدغه عده ای برای مؤثر بودن در انتخابات است و نمی توان مبنای دیگری برای آن در نظر گرفت؛ البته زیر سوال بردن یک ساختار و تشکیلات در زمینه منافع شخصی و حزبی نوعی بی مهری است. وی با اشاره به اشکالاتی که برخی درباره مسئله آزمون خبرگان مطرح کردند، گفت: در اینکه شورای نگهبان، جایگاه بسیار خطیری به خصوص در مورد انتخابات خبرگان دارد، شکی نیست. وجود ولی فقیه جامع الشرایط و شورای نگهبان به عنوان متصدی تطبیق قوانین مصوب جمهوری اسلامی با اسلام و منابع دینی نماد و تابلوی اسلامیت نظام جمهوری اسلامی است و همین ویژگی ها نظام ما را در جهان برجسته کرده است. این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خدشه وارد کردن به شورای نگهبان به نوعی خدشه وارد کردن به اسلامیت نظام است، افزود: با این اقدام از یک طرف شورای نگهبان را که مهر اسلامی بودن بر قوانین کشور را می زند را زیر سؤال می بریم و از طرف جایگاهی را که وظیفه تأیید خبرگانی را که وظیفه مجتهدانه برعملکرد فقیه و مجتهد جامع الشرایط را دارند، زیر سؤال برده ایم. وی با اشاره به اینکه احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات خبرگان در دو بخش صورت می گیرد، تصریح کرد: صلاحیت کاندیداها در دو بخش صلاحیت علمی وغیرعلمی باید احراز شود صلاحیت غیر علمی در زمینه تایید فعالیت اجتماعی و سیاسی کاندیداهاست و قابل اغماض نیست، زیرا ستون اصلی این انقلاب ولی فقیه است و اعضای خبرگان رهبری وظیفه تعیین و نظارت بر عملکرد ولی فقیه را دارند، قطعاً اگر کاندیداها از نظر سیاسی و اجتماعی به اصول اساسی نظام پایبند نباشد، نمی توانند رکن نظام را تقویت کنند و جایگاه ولی فقیه را تثبت کنند. **راه تأیید صلاحیت علمی کاندیداهای خبرگان اشتهار و برگزاری آزمون است عضو انجمن حدیث حوزه یادآور شد: صلاحیت های علمی افراد نیز به عنوان کسی که قرار است ناظر و تعیین کننده فقیه جامع الشرایط باشد باید تأیید شود و برای این مسئله اجتهاد کاندیدا قطعاً باید احراز شود. اگر عضو مجلس خبرگان مجتهد واجد الشرایط نباشد چگونه می تواند نظارت مجتهدانه بر عملکرد مجتهد دیگر داشته باشد؟ حجت الاسلام عباسی با اشاره به اینکه راه های تأیید صلاحیت علمی کاندیداهای خبرگان اشتهار و برگزاری آزمون برای سنجش علمی افراد است، تصریح کرد: درباره اشتهار در قانون آمده است فرد باید در زمینه اجتهاد اشتهار داشته باشد در حدی که بی نیاز از سنجش علمی باشد. وی در این زمینه تصریح کرد: این گونه افراد محدود هستند و عمدتا کسانی اند که سال ها سابقه درس خارج داشته و یا مکتوباتی دارند که مجتهدین دیگر اجتهاد آنها را تأیید کردند یا شاگران و فضلایی تربیت کرده که نشان دهنده اجتهاد اوست. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر اشتهار فرد ممکن نباشد باید به یک ملاک محسوسی رسید که بتوان خط تمایزی برای وی تعریف کرد، ادامه داد: در این شرایط شورای نگهبان ناگزیر است آزمون برگزار کند در این مرحله این شورا قبل از اینکه تب انتخابات شروع شود اعلام به برگزار آزمون کرد که امیدواریم با دقتی که در اعضای شورای نگهبان به عنوان مجتهد مسلم وجود دارد بتوانند افراد دارای صلاحیت را شناسایی کنند. وی با اشاره به مطرح شدن مسئله گواهی های اجتهاد و کفایت کردن آن برای احراز صلاحیت کاندیداها افزود: گواهی اجتهاد یک منش علمی، استاد و شاگردی است که در سنتهای حوزه وجود داشته است، طبیعی است که این گواهی اجتهاد کارکردهای خاص خود را دارد و بیشتر درون حوزه ای و به شکلی استاد و شاگردی است. حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه در خصوص انتخابات خبرگان حاضر بحث حوزه ای صرف نداریم بلکه می خواهیم مجتهدی را وارد یک سیستم و تشکیلات کنیم، یادآور شد: قرار است از این طریق فرد وارد حساس ترین بخش تشکیلاتی مانند مجلس خبرگان شود و شکلی حقوقی پیدا کند لذا باید شکل حقوق و تشکیلاتی به خود گیرد. وی گفت: گواهی های اجتهاد کابردهای درون حوزه ای دارند البته کسی منکر این گواهی ها نیست، اما اگر قرار است گواهی اجتهاد کارکردهای تشکیلاتی هم داشته باشد آن زمان تشکیلات هم حق دارد گواهی اجتهاد را صرفاً در مواردی که اشتهار فرد قابل خدشه نباشد، بپذیرید و در غیر این صورت آزمون برگزار کند. این استاد حوزه در پایان گفت: قاعدتا کسی که به درجه علمی اجتهاد رسیده نه تنها باکی از آزمون ندارد؛ بلکه از آزمون هم استقبال می کند چون درد طلبه ها از ابتدا بر مباحثه، حضور در مباحث علمی و پاسخگویی به شبهات است چه رسد به کسی که به اجتهاد رسیده و قاعدتاً باید الگوی دیگران باشد. انتهای پیام/
پنجشنبه ، ۲۴دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کورنگ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]