واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: قم- ایرنا - نشست ملی سلامت معنوی عصر چهارشنبه در سالن آیت الله فاضل لنکرانی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم با سخنرانی چند تن از شخصیت های علمی و حوزوی ادامه پیدا کرد.به گزارش ایرنا، معاون تهذیب حوزه علمیه قم در این مراسم با اشاره به اهمیت موضوع سلامت معنوی درخانواده، اظهار داشت: برای ارتقا معنوی فرزندان روش های تربیتی مختلفی در آئین اسلام توصیه و سفارش شده که والدین بواسطه استفاده از این راهکارها می توانند معنویت را در فرزندان خود نهادینه کنند. حجت الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی ، موعظه را یکی از مهمترین این روش ها برشمرد، و افزود: موعظه به معنای ارشادات و تذکراتی است، که در دل مخاطب اثر می گذارد، و او را منعطف می کند. وی با اشاره به تاکیدات صورت گرفته در آیات قرآن در خصوص موعظه، تصریح کرد: با توجه به ذهنیت عمومی که در خصوص موعظه ناپذیر بودن نسل امروز وجود دارد، این اقدام به شرطی که به صورت صحیح انجام شود، بی شک موثر خواهد بود. وی با بیان اینکه موعظه در صورتی بر روی مخاطب تاثیر خواهد گذاشت، که شخص واعظ و موعظه گر خود نیز به آن عمل کند، خاطرنشان کرد: موعظه باید درخلوت و در غیاب دیگران و با یک لحنی بسیار نرم و صمیمانه صورت بگیرد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این مراسم با بیان اینکه در فقه شیعه کتاب الصلاه از عظمت و جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: کسی که با نماز مانوس است، و با ذکر خدا که نماز است انس پیدا کرده، از سلامت معنوی خاصی برخوردار است، لذا ارتباط نماز با سلامت معنوی نیز می تواند به صورت مستقل مورد تحقیق قرار بگیرد. حجت الاسلام محمد عندلیب همدانی با بیان اینکه فقه شیعه ابواب مختلفی از جمله ایمان و تقوا دارد، یادآور شد: سلامت معنوی بدون تقوی معنا ندارد. وی با اذعان به اینکه بخش عمده ای از دستورات فقهی مکتب تشیع تعبدی است، و محتاج به قصد قربت و نیازمند به نیت خالص است، افزود: تا نیت خالص و قصد قربت نشود، طبق نظر فقهای شیعه عمل باطل است، و ارزشی ندارد. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین اصلاح نیت و انگیزه ها و سلامت و طهارت روح وجود دارد، افزود: به تعبیر امام سجاد (ع) تا نیت ها زیباترین نیت ها نشود، اعمال نیز زیباترین اعمال نخواهد شد، لذا زیباترین اعمال و نیات وقتی است، که متصل به خدای جمیل باشد. عندلیب همدانی همچنین با اشاره به مساله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از ابواب فقه شیعه انجام آن را برای سلامت معنوی جامعه ضروری دانست، و افزود: موضوع جهاد نیز یکی دیگر از ابواب فقه است، که اسلام برای حفظ سلامت روحی و معنوی جامعه در برابر هر گونه حمله دشمن بدان امر کرده است. یکی از اساتید حوزه علمیه نیز در نشست صبح به نظریه های مکاتب مختلف غرب در مورد سلامت معنوی اشاره و برخی از آن ها را تبیین و تعریف کرد. حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی با بیان اینکه در این مکاتب به کارکردهای مختلف سلامت معنوی درجامعه اشاره شده که ضعف هایی نیز دارد،افزود: دراجرای نظریه های برخی مکاتب، احساس رضایتمندی، شادکامی و آرامش و امید حاصل نمی شد و گاهی حتی همه فعالیت ها با نوعی سرخوردگی ناامیدی و اضطراب همراه بود . وی با بیان اینکه احساس معنویت زمانی واقعی است که در رفتار و عمل مشهود باشد، اضافه کرد: از نظر اسلام معنویت جدای از ابعاد دیگر قابل تعریف نیست، بلکه به بینش ها، گرایش ها، امکانات درونی و رفتارهای حاصل از آن مربوط می شود. یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این نشست گفت: در دین اسلام تربیت فرد مهم ترین مساله از مبانی تربیتی است، به طوریکه خانواده و جامعه در خدمت فرد است و اصلاح جامعه و خانواده برای همین منظور تاکید شده است. فریبا علاسوند افزود: خانواده و جامعه قرار است انسانی تربیت کنند که در مقابل خداوند پاسخگو باشد، پس باید به غنی ترین آموزه های دینی و معنوی مجهز شوند. وی با بیان اینکه اصلاح ذهنیت افراد مرتبط با بخش بزرگی از مسائل دینی است، گفت: مبنای اصلی تربیت انسانی، تربیت انسانی خیرخواه است، یعنی انسانی که در ساحت نیت ها اصلاح شده نه در عمل. وی اضافه کرد: ممکن است عملی به ظاهر خوب باشد، ولی خیرخواهانه نباشد و یا ممکن است عملی در ظاهر پسندیده نباشد ولی از روی خیرخواهی صورت بگیرد. علاسوند همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات اجتماعی مربوط به انسان های ناخالص است، گفت: گاهی انسان با چارچوبی که در زندگی خانوادگی او حاکم است تربیت می شود که این آدم با این ویژگی ها و صفات، از نظر معنوی تربیت پذیر نیست. وی کودکی را بهترین زمان تربیت معنوی انسان دانست و افزود: در دوران کودکی، انسان تحت تاثیر گروه های انحرافی نیست و در اختیار خانواده است که این بهترین امتیاز برای تربیت فرزندان است. یکی از پژوهشگران حوزه فلسفه و عرفان نیز دراین همایش با اشاره به نقش عرفان درارتقای معنوی انسان،تصریح کرد:سلامت معنوی در ساحت عرفان به گونه ای انسان را به درون و دل راهنمایی می کند. رضا فیض افزود: چنین سلامتی که جنبه معنوی دارد، یعنی در معنا اتفاق می افتد، امری درونی است، و گاه در برابر نفس و گاه نیز در برابر ظاهر انسان قرار می گیرد، ولی در هر دو حالت مفاهیمی درونی دارد. سومین همایش ملی سلامت معنوی، به همت فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران وابسته به نهاد ریاست جمهوری امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.ک/4 7403/ 6133/
پنجشنبه ، ۲۴دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]