تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821009769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هدايت مستمر امام و غفلت هاي ما (يادداشت)


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: هدايت مستمر امام و غفلت هاي ما (يادداشت)
كيهان / حميد اميدي : 1-«از جمله برترين شعارهاي اين انقلاب، تعلق اين انقلاب به عموم مردم است. هيچ قشري، هيچ طبقه اي، در نسبت به انقلاب بر ديگران ترجيحي ندارد. جوانهاي امروز هم مثل جوانهاي دوران دفاع مقدس، صاحب انقلابند... در طول اين سالهاي متمادي بيست ساله ي بعد از پايان دفاع مقدس، جواناني به صحنه آمده اند كه با شعور خود، با شور فوق العاده اي خود، با علاقه منديهاي خود، با انگيزه هاي الهي خود، با تلاش علمي خود، با تلاش اجتماعي و سياسي خود، بقاء اين انقلاب و نشاط اين انقلاب را تضمين كرده اند. آنها هم فرزندان انقلابند. آنها هم مالكان انقلابند. نسبت آنها با انقلاب، مثل نسبت كساني است كه در صدر انقلاب حضور داشته اند.»

پس از سالهاي متمادي كه از رحلت حضرت امام(ره) مي گذرد، موج جوانان و نوجوانان سياه پوش در درياي بيكران عزاداران امام، كه بسياري از آنان فيض حضور در زمان حيات طيبه آن بزرگوار را نيز درك نكرده اند، خبر از آينده اي روشن كه بر پايه انديشه هاي سرشار از طراوت و نوآوري، تعهد به اسلام و وفاداري به آرمانهاي امام و انقلاب استوار است، مي دهد.

شواهد و اسناد موجود نشان مي دهد كه يكي از توطئه هاي دشمن در سالهاي پس از انقلاب، خصوصاً دو دهه اخير، هجوم به روح و انديشه جوانان اين مرز و بوم بوده است. دينداري، هويت اسلامي و ملي و روح آرمان خواهي جوانان، همواره آماج عمليات رواني و تبليغاتي دشمناني بوده كه با هجمه فرهنگي و عقيدتي درصدد تخريب آن برآمده اند. در كنار اين توطئه و هجوم يكي ديگر از دسايس مخرب دشمن، القاء اين تفكر مسموم بوده است كه به برخي از مسئولان بقبولانند؛ روي جوانان امروز كشور جهت پيشبرد اهداف انقلاب و آرمانهاي امام(ره) نمي توان چندان حساب كرد و شانه هاي جوان امروزي تاب آن را ندارد كه بتوان بار توسعه و پيشرفت ايران اسلامي را بر آن نهاد!

متاسفانه بايد اذعان كرد كه اين توهم پراكني در ميان شماري از مسئولان نيز چندان بي تاثير نبوده است.

سخنان رهبرمعظم انقلاب در مراسم نوزدهمين سالگرد ارتحال امام(ره) در مرقد مطهر آن حضرت كه بخشي از آن را در ابتداي اين نوشته خوانديم، حكايت از نگاه عميق و دورانديش سكاندار انقلاب به مقوله جوانان و آينده كشور دارد. رهبري انقلاب در ابتداي اين سخنراني با اشاره به اينكه ملت ايران سالگرد رحلت امام را مظهر عشق و ارادت به آن بزرگوار قرار مي دهند مي فرمايند: «اكثر ملت ما جواناني هستند كه دوران زندگي پربار امام بزرگوار را درك نكرده اند، يا متولد بعد از وفات آن بزرگوار هستند يا در دوران ده ساله حيات مبارك امام بزرگوار، پسر بچه ها و دختربچه هاي خردسالي بودند؛ اما همين جوان هاي مومن و نوراني در سرتاسر كشور آنچنان به امام و ياد او و نام او عشق مي ورزند كه گويي از هم صحبتي با امام برخوردار بوده اند.»

بايد پذيرفت بخشي از پيكره اصلي ياران واقعي امام (ره) ،جواناني هستند كه علي رغم عدم درك حضور آن حضرت و هجوم گسترده دشمنان داخلي و خارجي به مباني فكري- عقيدتي و آرمان هاي حضرت امام(ره) از يك سو و سكوت معني دار و غيرقابل توجيه كساني كه داعيه دار «خط امام (ره)» بودند از سوي ديگر، راه خود را گم نكردند و همچنان در مسير امام و انقلاب، متعهد و استوار باقي ماندند. جواناني كه عليرغم سن و سال نسبتا كمشان، روزه وفاداري به انقلاب و آرمان هاي امامشان را با قبول سختي ها و مجاهدت ها افطار نكرده و سربلند به پايان برده و مي برند.

2- در منظومه فكري حضرت امام كه برگرفته از اسلام ناب محمدي(ص) است، هر انديشه الهي كه انسان را به تعالي و رشد معنوي و اجتماعي سوق دهد، جزيي از دين است. امام راحل(رض) همواره بر اين نكته تاكيد داشتند كه نبايد دين اسلام را به رابطه بين انسان و خدا محدود كرد و آن را در گوشه مساجد و معابد قرار داد، بلكه بايد اسلام را وارد زندگي انسان ها كرد تا رو به سوي تكامل حركت كنند. در انديشه امام(ره)، اسلام با تمام عرصه ها و ابعاد مادي و معنوي زندگي بشر سر و كار دارد و براي تمام آنها هدف معيني را مشخص كرده است.

وارد كردن اسلام در زندگي، دادن احساس عزت، هويت و كرامت، همواره يكي از مهمترين محورهاي سخنان و بيانات امام(ره) بوده است، به گونه اي كه آن حضرت تلاش مي كرد تا با مخاطب خود طوري صحبت كند كه تمامي استعدادهاي خداخواهي در او زنده شود.

يكي از ضروريات جامعه امروز ما آن است كه مردم و مسئولان تلاش نمايند تا انديشه و آرمان هاي امام خميني(ره) در كشور تداوم يافته و به نمونه هاي عيني و الگوهايي كه دست يافتني بوده و قابليت پياده سازي در سطح تجربي جامعه را دارا باشند، تبدل شوند.

بدون ترديد اين مهم يكي از وظايف اصلي و شاخص دستگاهها و نهادهاي فرهنگ ساز جامعه به شمار مي آيد. بايستي افكار و انديشه هاي امام در موضوعات مختلف فقهي، عرفاني، سياسي، اجتماعي و فرهنگي تبيين شود و خصوصا حوزه و دانشگاه در مهندسي فرهنگي جامعه و تربيت آينده سازان كشور، رسالت خود را با محوريت افكار امام راحل به انجام برسانند.

در حوزه علوم انساني، در دانشگاهها متاسفانه تكيه اصلي بر انديشه متفكران غربي است.به عنوان مثال، هنوز كه هنوز است پس از سي سال، انديشه حضرت امام كه بنيانگذار بزرگترين و اثرگذارترين انقلاب سده هاي اخير در دنيا بوده و با راهبري حكيمانه و خدامحور انقلاب، بسياري از تئوريهاي انديشمندان غربي و يا متأثرين از آنان را در بوته عمل با شكست و يا تغيير اساسي مواجه كرده است، در حوزه انقلابها و بررسي جامعه شناختي آنها تئوريزه نشده و جايگاه شايسته خود را پيدا نكرده است. افكار و نظرات امام در حيطه فلسفه و عرفان نيز تا حدود زيادي دست نخورده باقي مانده و نه تنها در دانشگاهها بلكه در حوزه هاي علميه نيز كه خاستگاه اصلي امام راحل مي باشد، آنگونه كه بايسته است بصورت كاربردي مورد استفاده و بهره جويي علمي قرار نگرفته است.

بايد بپذيريم كه صرف تنظيم چند واحد درس عمومي از وصيت نامه امام خميني(ره) و يكي دو مورد مشابه ديگر، بسترساز ورود انديشه هاي امام در دانشگاهها و ذهن جوان، پويا، آماده و انديشه پرور دانشجويان نيست.

سؤال اينجاست كه آيا وزارت علوم و حوزه هاي علميه به وظيفه و رسالت خود در قبال افكار و انديشه هاي امام و بسط و ترويج آن بين جوانان آينده ساز كشور به خوبي عمل كرده اند؟

آيا صدا و سيما رسالت خويش را در اينكه افكار و انديشه هاي امام (ره) را به زبان رسانه تبديل كند و در قالب هاي هنري و بصري چون فيلم و سريال به جامعه عرضه نمايد، تمام و كمال به انجام رسانيده است؟

آيا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وظيفه خود را در ارائه هنرمندانه ديدگاهها و آرمانهاي امام(ره) در قالب فيلم و تاتر و ساير آثار هنري و تنظيم و نشر مكتوب آنها در شكل كتاب و مطبوعات، بطور كامل انجام داده است؟ وزارت آموزش و پرورش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سازمان تبليغات اسلامي چطور؟ آيا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در فرهنگ سازي و ايجاد زمينه لازم براي ورود و بسط انديشه هاي امام(ره) در خارج از مرزهاي كشور و در ذهن تشنه آزادي خواهان جهان، موفق عمل كرده است؟

و آيا مؤسسه تنظيم، نشر و حفظ آثار حضرت امام(ره) در بسط و گسترش افكار تابناك و آثار ارزنده آن حضرت و ارائه الگويي جامع از شخصيت و منش حضرت امام(ره) به اهداف خود دست پيدا كرده است؟ و مهمتر اينكه آيا به وظيفه شاخص و مهم خود در مقابله با تحريف ها و حملات ناجوانمردانه به انديشه ها و آثار ناب آن امام بزرگوار عمل نموده و يا در اكثر موارد به سكوتي كه هيچ توجيهي براي آن نزد دلسوزان امام و انقلاب ندارد، گذرانده است؟

آنچه در اين گفتار آمد زبان گلايه از چند نهاد و دستگاه فرهنگي نبود، بلكه حكايت غفلت ها و ضرورت بايدها در شرايط كنوني بود كه با گذشت سي سال از انقلاب و آستانه ورود به بيست سالگي ارتحال امام بزرگوارمان براثر عدم توجه لازم و كارساز به مقوله حفظ، تبيين و بسط انديشه و آرمانهاي امام راحل بر ما مي گذرد كه اميد است در سايه همت بلند مسئولان امر و تنظيم نقشه مهندسي فرهنگي كشور، اين درد مزمن، چاره شود.

روح امام همواره حامي ملت شريف ايران و آثار به جا مانده از آن بزرگوار چراغ راه هدايت كشور خواهد بود. رهبر معظم انقلاب چه زيبا فرمودند؛ «امام با سخنان خود، با رفتار خود، يك هدايت مستمري را براي امت خود به جاي گذاشته است. يعني دست امام، انگشت اشاره امام در همه پيچ و خمهاي زندگي ما را راهنمايي مي كند.»
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن