تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820699396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شروع صلح با طالبان از كريدور پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شروع صلح با طالبان از كريدور پاكستان
مذاكرات چهار جانبه صلح افغانستان براي مشخص كردن مسير مذاكره با طالبان با چند ماه تعويق در اسلام‌آباد شروع شد...
مذاكرات چهار جانبه صلح افغانستان براي مشخص كردن مسير مذاكره با طالبان با چند ماه تعويق در اسلام‌آباد شروع شد؛ مذاكراتي كه طالبان در آن غايب است. دولت پاكستان كه افغان‌ها آن را متهم به حمايت از طالبان مي‌كنند، ميزبان اين مذاكرات شده و ظاهراً قرار است فهرست گروه‌هايي از طالبان كه با آنها مذاكره مي‌شود را تهيه و به نقشه راه مذاكرات الصاق كند.
مذاكرات چهارجانبه صلح با طالبان كه به خاطر مرگ ملا عمر رهبر قبلي طالبان از مرداد ماه 1394 تا كنون به تعويق افتاده بود، بعد از چندين ماه كش و قوس از ديروز با حضور نمايندگان امريكا، چين، افغانستان و پاكستان بدون حضور طالبان در اسلام‌آباد شروع شد. اين مذاكرات مورد تأييد ايران نيز هست و در بند (2) تفاهم سفر اخير عبدالله‌عبدالله رئيس اجرايي افغانستان تصريح شده است: « طرف ايران مذاكرات صلح دولت افغانستان با مخالفان را مثبت دانسته، از روند گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني با رهبري دولت افغانستان حمايت نموده و در اين زمينه همكاري لازم را با دولت افغانستان به‌عمل خواهد آورد.»
مذاكرات اسلام‌آباد، اولين دور از مذاكرات چهارجانبه است كه هدف اصلي آن ترسيم نقشه راه مذاكره با طالبان است و قرار است بعد از آن، دو نشست چهار جانبه ديگر نيز ظاهراً بدون حضور طالبان برگزار شود. سرتاج عزيز مشاور امور خارجي نخست وزير پاكستان در آغاز مذاكرات ديروز درباره تصميم‌گيري زودهنگام درباره اينكه كدام گروه‌هاي طالبان آماده مذاكره هستند، هشدار داد و تأكيد كرد كه گفت‌وگوها بايد «مبتني بر انعطاف‌پذيري و چندمرحله‎اي» باشد و در اين روند از تعيين اهداف غيرواقع‌بينانه و ضرب‌الاجل خودداري شود؛ موضوعي كه با توجه به فضاي نه چندان خوشبينانه افغان‌ها به پاكستان، چندان به مذاق آنها خوش نيامده است. سرتاج عزيز گفته كه هدف از اين نشست راضي كردن طالبان افغان به مذاكره با دولت كابل و همچنين تشكيل دستور كاري براي اين مذاكرات است. نماينده پاكستان در مذاكرات معتقد است اعتمادسازي بايد به گونه‌اي انجام شود كه حتي شبه‌نظاميان بي‌تمايل هم راضي به مذاكره شوند. افغان‌ها با اين بحث مخالفت نكرده‌اند ولي تأكيد دارند كه در نشست اسلام‌آباد بايد بين گروه‌هاي آشتي‌پذير و آشتي‌ناپذير تفكيك قائل شد. محمد اشرف غني رئيس جمهور افغانستان روز يك‌شنبه در گفت‌وگو با اعضاي مشران و جرگه گفت كه حكومت افغانستان مي‌خواهد «تعهداتي را به دست آورد» تا آن عده از مخالفان مسلح كه اين بار حاضر به گفت‌وگو‌هاي صلح نيستند درمقابل آنها اقدامات نظامي صورت گيرد؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد خطاب آن طرف پاكستاني باشد.
  
بدبيني كرزاي
معاون سخنگوي وزارت امور خارجه افغانستان ديروز بعد از دور اول مذاكرات گفت كه افغانستان و پاكستان در مورد برنامه مبارزه مشترك با گروه‌هايي كه مخالف گفت‌وگوهاي صلح هستند به توافق رسيده‌اند و طالباني كه به روند صلح نپيوندند و جنگ را ادامه دهند فشار نظامي بيشتري از سوي دولت افغانستان متحمل خواهند شد، با اين حال نگاه‌ها به روند شروع شده چندان خوشبينانه نيست. مقام‌هاي افغان به طور سنتي پاكستان را سد راه مذاكره مستقيم با خودشان با طالبان مي‌دانستند و حامد كرزاي بارها خواستار مذاكره مستقيم بدون دخالت دولت پاكستان با طالبان شده بود. پاكستان هيچ گاه با چنين مذاكراتي به طور علني مخالفت نكرد ولي افغان‌ها همواره گفته‌اند كه دستگاه اطلاعات ارتش پاكستان از طالبان حمايت مي‌كند و در مورد صداقت پاكستان در تأمين صلح افغانستان ترديد دارد. حامد كرزاي رئيس جمهور پيشين افغانستان بارها پاكستان را به حمايت از طالبان حمايت مي‌كرد و در تازه‌ترين موضع‌گيري خود نيز چند روز قبل در مصاحبه با رسانه‌هاي هندوستاني، پاكستان را به حمايت از طالبان متهم كرد و از پاكستان خواست در امر مبارزه با تروريسم با افغانستان همكاري نمايد. كرزاي ديروز هم در آستانه شروع مذاكرات موضوع اختلافي خط مرزي «ديورند» بين افغانستان با پاكستان را طرح كرد، ولي در شرايطي كه دولت اشرف غني رئيس جمهور افغانستان، روند مذاكرات را شروع كرده، افغان‌ها كرزاي را متهم به ايفاي نقش ستون پنجم كردند. به گزارش خبرگزاري جمهور افغانستان، غلامحسين ناصري در نشست ديروز مجلس افغانستان گفت:  «صلح يك ضرورت عاجل و فوق‌العاده مهم براي مردم افغانستان است. با كمال تأسف حامد كرزاي با بلند كردن مسئله خط ديورند نقش ستون پنجم را در اين مذاكرات ايفا مي‌كند... آقاي كرزاي چرا مسئله ديورند را در زمان حكومت ۱۳ ساله خودش حل نكرد؟»
  
ترديد درباره طالبان
سرتاج عزيز مشاور نخست وزير پاكستان در امور خارجي، در نشست ديروز گفت: «مهم اين است كه بدون هيچ پيش‌شرطي طالبان را به پاي ميز مذاكره بكشانيم و اين براي صلح افغانستان ضروري است.» طالبان افغانستان نيز يك‌شنبه شب در آستانه مذاكرات اعلام كرد كه دفتر سياسي اين گروه، سرگرم كوشش‌هاي سياسي است و اختيار مذاكرات با طرف‌هاي مختلف به اين دفتر واگذار شده است. اين گروه در پايگاه اطلاع‌رساني خود گفته كه «ملا اختر محمد منصور» رهبر طالبان نيز در پيام قبلي خود كه همزمان با عيد قربان منتشر شد، تصريح كرد در كنار ساير فعاليت‌ها، تلاش‌هاي سياسي نيز صورت خواهد گرفت. خبرگزاري شينهوا همزمان با شروع مذاكرات اسلام‌آباد از تسليم شدن 12 عضو گروه طالبان در افغانستان خبر داد. با اين حال، در مورد اينكه طالبان تا چه مقداري متعهد به روند شروع شده است، ترديد وجود دارد، به خصوص كه مرگ ملامحمد عمر شكاف‌ها را در اين گروه علني‌تر كرده است. يك مقام ارشد طالبان كه نامش فاش نشده روز گذشته در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفته كه در قدم نخست ما با امريكا وارد مذاكره مي‌شويم نه دولت افغانستان. همزمان طالبان طي روز‌هاي اخير تحركات ميداني خود را تشديد كرده تا جايي كه امريكا در ولايت هلمند وضعيت ويژه اعلام كرد و از تصميم براي اعزام 500 نيروي جديد به افغانستان خبر داد. منابع افغان نيز ديروز گفتند سه شهرستان ولايت قندوز هنوز در اختيار طالبان است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن