تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804313707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلاح روسيه در برابر تركيه چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سلاح روسيه در برابر تركيه چيست؟
ابعاد رفتار تركيه در قبال روسيه و سرنگوني سوخو 24 هر روز در حال افزايش است. روسيه از همان ابتدا با اتخاذ مواضع تند، اعلام كرد كه نسبت به عملكرد تركيه سكوت نخواهد كرد. مسكو از ابتدا مبناي رفتار خود را بر اقتصاد و تحريم عليه آنكارا گذاشت. مسئله اي كه براي تركيه مشكل ساز خواهد بود.

يكي از مهمترين دلايل و زمينه هايي كه سبب شد حزب عدالت و توسعه به رياست رجب طيب اردوغان طي 14 سال گذشته در انتخابات، رقبا را كنار بزند، نتايج و فعاليت هاي اقتصادي اين تيم بوده است. تركيه طي اين مدت با رشد اقتصادي قابل توجه در جرگه كشورهاي نوظهور اقتصادي قرار گرفت. بنابراين اقتصاد، محور بسيار مهمي براي حزب عدالت و توسعه است.

به همين دليل هر گونه پسرفت اقتصادي و اعمال تحريم ها نه تنها مي تواند كشور را با مشكل مواجه كند بلكه مشروعيت سياسي اين تيم سياسي را بيش از گذشته با چالش مواجه خواهد ساخت. روسيه نيز با اشراف به اين مسئله تصميم دارد واكنش ضد اردوغاني را به سمت تحريم هاي اقتصادي پيش ببرد.

البته تركيه بعد از قرار گرفتن در صف كشورهاي نوظهور اقتصادي و ايجاد بسترهاي اقتصادي اجتماعي مناسب، گام به گام به سمتي پيش رفت كه انتقادهاي زيادي را عليه خود برانگيخت. اتخاذ رويكردهاي سياسي - امنيتي رجب طيب اردوغان در حوزه منطقه اي، بزرگ ترين چالش حزب عدالت و توسعه است و مسئله مهمتر از آن اينكه اردوغان برخلاف روند رو به رشد دموكراسي در اين كشور، در حال تبديل كردن تركيه به حكومتي متمركز و بسته است كه آسيب هاي آن در آينده بيشتر نمايان خواهد شد.

همين دو رويكرد چالش ساز باعث شده كه نه تنها با برخي از كشورهاي منطقه در حوزه خاورميانه دچار مشكلات بنيادي شود، بلكه چالش ها به سمت حوزه هاي فرامنطقه اي پيش برود كه روسيه يكي از بزرگ ترين آنها است.


سلاح روسيه در برابر تركيه چيست؟



روس ها از ابتدا با اعلام اين مطلب كه تركيه از پشت به روسيه خنجر زده است، سه اقدام را از جانب تركيه خواستار شدند: 1. عذرخواهي از روسيه براي سرنگوني سوخو 24، 2. جبران و پرداخت خسارت و 3. تعهد به اينكه بار ديگر اين مسئله تكرار نخواهد شد. اما آنكارا در قبال اين درخواست ها،‌ اقدام خود را تاييد و اعلام كرده است كه عذرخواهي نخواهد كرد.

همين مسئله باعث شده تا روسيه تحريم ها عليه تركيه را افزايش دهد و از اول سال ميلادي جديد آنها را عمق دهد. روسيه در اين زمينه دست به چندين لايه تحريمي زده است. از جمله اينكه اجازه فعاليت شركت هاي تركيه را در روسيه گرفته است و استخدام شهروندان تركيه را در كشور خود بسيار محدود كرده است. اقدام ديگر لغو رواديد تركيه به روسيه است كه باعث شده صنعت توريسم تركيه آسيب ببيند. سالانه حدود چهار ميليون شهروند روس وارد تركيه مي شد در واقع 10 درصد صنعت توريسم تركيه را روسيه تشكيل مي داد كه بالغ بر چهار ميليارد دلار مي شد. از سوي ديگر اقدام لغو پروازهاي روسيه به تركيه به همين ميزان ضرر اقتصادي به تركيه تحميل كرده است. روسيه همچنين در اقدامي ديگر از ورود محصولات كشاورزي، غذايي و ... به روسيه جلوگيري كرده است.

مسئله مهم ديگر كه بسيار براي شهروندان تركيه در حوزه اجتماعي و صنعتي مهم است بحث واردات گاز از روسيه است. روس ها حدود 60 درصد گاز تركيه را تامين مي كنند و نقصان در اين زمينه براي تركيه بسيار چالش برانگيز است. مسئله مهمتر در اين زمينه لغو قرار انتقال گاز روسيه – تركيه – اروپا است كه به «تركيش استريم» معروف است و بيش از 11 ميليارد يورو هزينه دارد.

تركيه در هر صورت به دنبال اين است كه به اروپا اثبات كند، محور و بستر اصلي انتقال گاز به اروپا است و در اين زمينه به اتحاديه و ديگر كشورها اطمينان دهد كه تنوع گازي را در اين حوزه افزايش خواهد داد. بخصوص پس از اينكه  بحران اوكراين تشديد شد. تركيه از ابتدا به دنبال اين مسئله بود و به همين دليل بحث لوله گاز نابوكو را مطرح كرد تا گاز جمهوري آذربايجان و ديگر كشورهاي منطقه را تا حد ممكن به اروپا صادر كند.

حال در چنين شرايطي روسيه اين زمينه و پتانسيل اقتصادي – سياسي را از تركيه گرفته است تا آنكارا همچنان در اين آرزو به سر ببرد. تركيه براي جبران اين مشكل و حتي براي تامين گاز داخلي خود كه احتمال مي دهد روسيه آنها را با مشكل مواجه كند به رژيم صهيونيستي پناه برده و خواهان واردات گاز از اين رژيم است. در حالي كه براي ورود حوزه خاورميانه و دوست يابي در اين منطقه از ابتدا دست به اقدامات ضد صهيونيستي زده بود اما شواهد نشان مي دهد كه نمي تواند در اين مسير ثابت قدم باشد.

اين تغيير رويكردي 180 درجه اي محصول اقدامات سال هاي اخير سياست خارجي تركيه است كه بارزترين نمونه آن، شليك به سوخوي روسي بود. اقدامي كه براي تركيه بيش از اين چالش ساز خواهد بود.





منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن