تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802718968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/رسول هادی‌پور هجمه به شورای نگهبان با شعارهای پوپولیستی/جریان ناپاکی به دنبال تطهیر خود است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/رسول هادی‌پور
هجمه به شورای نگهبان با شعارهای پوپولیستی/جریان ناپاکی به دنبال تطهیر خود است
جریانی که از پرونده خود آگاه است از محاسبه باک دارد و بهترین راه برای تطهیر پرونده ناپاک خود را حمله به شورای نگهبان آن هم با شعارهای پوپولیستی می‌بیند.

خبرگزاری فارس: هجمه به شورای نگهبان با شعارهای پوپولیستی/جریان ناپاکی به دنبال تطهیر خود است



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، رسول‌ هادی‌پور مدیر روابط عمومی سازمان بسیج دانشجویی در یادداشتی به پشت پرده هجمه‌ها به شورای نگهبان با شعارهای پوپولیستی پرداخته است که متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است: پوپولیسم از واژه لاتین populus (توده مردم یا عامه) گرفته‌شده است و در فارسی از آن به عوام‏گرایی، مردم‌باوری و همچنین مردم فریبی یاد می‏‌شود. طبق این نظریه راه صحیح و حرف حق آن چیزی است که مردم می‌گویند و می‌خواهند. پوپولیست‌ها کسب رضایت مردم را تنها هدف و مسیر لازم که حاکمیت به هر نحو ممکن باید به آن دست یابد، می‌دانند.

شاخصه‌های بارز پوپولیسم را می‌توان در جلب پشتیبانی مردم با توسل به وعده‌های کلی و مبهم؛ پیشبرد اهداف سیاسی، مستقل از نهادها و احزاب موجود؛ فراخوانی توده مردم به اعمال فشار مستقیم بر حکومت و همچنین بزرگداشت و تقدیس مردم یا خلق، با اعتقاد به اینکه هدف‌های سیاسی باید به اراده و نیروی مردم و جدا از احزاب یا سازمان‌های سیاسی پیش برود، شمرد.

پوپولیست ها در ظاهر خود را متکی بر مردم می‌خوانند اما در باطن این نظریه بر این اساس بنیان گذارده شده است که توده مردم ناآگاه، منفعل و ضعیف هستند. (هربرت شیلر). بر اساس این نظریه تنها با استفاده از چند لقب و جمله در ستایش آگاهی مردم می‌توان آن‌ها را مطیع و فرمان‌بردار ساخت. مسئله‌ای که بعضا در بسیاری از کشورهای جهان آزموده شده و اکثراً هم سیاست‌مداران به نتیجه موردنظر خود دست‌یافته‌اند. بر این اساس که این سیاست با تکیه ‌بر جهل مردم بنا شده است؛ در صورتی که مردم آگاهی لازم داشته باشند پوپولیست‌ها اولین کسانی خواهند بود که مجبور به ترک میزهای خود خواهند شد. جملات پوپولیستی فریبنده و زیبا هستند و با ایجاد یک جنگ روانی تمام عیار قادرند حریف را به‌زانو درآورند. برای نمونه وقتی یک سیاست‌مدار پوپولیست می‌گوید «هرچه مردم بگویند باید همان شود» جریان مقابل به خودی خود جریانی معرفی می‌شود که قصد مقابله با مردم و خواست جامعه را دارد. آیا نظر و خواست اکثریت همیشه با حقیقت و مصلحت یکی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت به هیچ وجه این گونه نیست و هرگز نمی‌توان گفت نظر اکثریت لزوماً با حق و مصلحت جامعه منطبق است. تغییر نظرات مردم در بسیاری از موارد، رفت و آمد دولت‌ها، تغییر ارزش‌ها و بسیاری دیگر از موارد نشانگر آن است که مردم از انتخاب پیشین خود پشیمان شده اند. مردم جوامع بارها با اشتباه بودن رای خود با انتخاب جریان رقیب و غیره به خودی خود پذیرفته اند مرتبه پیش هرچند با نظر اکثریت مسئله ای را پذیرفتند اما اشتباه کرده اند. جریانات پوپولیستی برخلاف آنچه ادعا می‌کنند به رأی مردم احترامی نمی‌گذارند آنها همچنین کسانی هستند که به کودک بازیگوش برای ساکت و مطیع کردنش می‌گویند هرچه تو به گویی، هرجا تو بخواهی می‌رویم. به خوبی می دانیم این شخص نه‌تنها برای قدرت تعقل و نظرات کودک اهمیتی قائل نیست بلکه این جملات (هرچند زیبا و فریبنده) در اصل بیان‌گر اعتقاد بر ضعف قدرت ادراک کودک است. این جملات تنها برای رام کردن کودک بوده است و در حقیقت یک توهین محسوب می‌شود. مردم ایران بر اساس شناخت و برداشتی که از کلمه پوپولیست دارند این خصیصه را مضموم دانسته و جریانات سیاسی تمام تلاش خود را می‌کنند تا طرف مقابل را به جامعه پوپولیست معرفی کنند. یکی از نمونه‌های بارز پوپولیسم در کشور این است که جریانات با حمله به اقدامات مثبت طرف مقابل که در جهت رفاه و آسایش مردم است آن را رفتاری عوام‌فریبانه می‌خوانند. برای مثال وقتی جریان (الف) حداقل حقوق کارگران را افزایش و تورم را کاهش می دهد طرف مقابل (جریان ب) مدعی می‌شود این‌ها رفتارهای پوپولیستی است.

این موضع به جریان (ب) این جایگاه را می بخشد تا هم اقدامات مثبت طرف مقابل را تخریب و هم خود دیگر مجبور به انجام این‌گونه اقدامات یعنی بهبود وضعیت اقتصادی نباشد. هرچند همیشه شعار کلی تقویت و بالابردن سطح رفاه زندگی را جزء اصلی‌ترین شعارهای خود باقی می‌گذارد. پوپولیست با این پیش‌زمینه که با کودکی کم‌خرد هم‌سخن شده‌اند مدعی می‌شوند «وجود شورای نگهبان توهین به شعور مردم است چراکه مردم خود می‌توانند برای خود انتخاب کنند»، «شورای نگهبان یعنی شما نمی‌فهمید و ما می‌فهمیم». همان‌طور که گذشت این جملات بیش از آنکه نشان‌گر احترام به مردم باشد بلکه کاملاً بی‌احترامی به آنان است.

برای مثال ما در جامعه شاهد طلاق‌های بیشمار زوج‌ها هستیم، این در حالی است که می‌دانیم طرفین با توجه به اهمیت و نقشی که ازدواج در طول تمام زندگی هردو طرف دارد هرگز چشم‌بسته به ازدواج تن نمی‌دهند. با این‌حال درصد بالای و بسیاری از ازدواج ها باوجود تمامی تحقیقات پیش از ازدواج با شکست مواجه می شود که اگر اطلاعات و شناخت آن‌ها از طرف مقابل کافی بود این اتفاق نمی‌افتاد.

اقدام به عمل بدون مشورت از افراد مطلع قطعاً نشان‌گر درک نیست و کاملاً برعکس نشان‌گر جهت مخالف آن است. وقتی اکثریت مردم بسیاری از نامزدهای انتخاباتی را حتی از نزدیک ندیده‌اند. وقتی نهادهای امنیتی باوجود تمامی ابزارها سال‌ها تلاش می‌کند تا فردی خائن، جاسوس و نفوذی را از خادم بشناسد مشخص است که مردم هرگز به‌سادگی و تنها بر اساس چند سخنرانی و شعار نمی‌توانند سره از ناسره را بشناسند.

منتقدین شورای نگهبان همچون اشخاصی هستند که برای کار به مغازه طلافروشی رجوع می‌کند. طلافروش از او برگه عدم سوءپیشینه تقاضا می‌کند؛ اما شخص جویای کار خطاب به طلافروش می‌گوید «برگه عدم سوءپیشینه توهین به شعور توست یعنی تو خودت نمی‌توانی خائن و دزد را از غیر آن تشخصی دهی» مبرهن است برگ عدم سوءپیشینه نه‌ تنها توهین نیست بلکه نشان‌گر بلوغ جامعه است.

شورای نگهبان با توجه به ابزارها و استعلام از نهادهای امنیتی و قضای کشور پرونده افراد را بررسی می‌کند و بعضا افرادی مورد دار نیز با وجود تمام این مراقبت ها قادر شدند در مسئولیت های حساس کشور صاحب مسئولیت شوند.

با این حال جریانی که از پرونده خود آگاه است از محاسبه باک دارد و بهترین راه را برای تطهیر پرونده ناپاک خود حمله به شورای نگهبان آن هم با شعارهای پوپولیستی می‌بیند.



94/10/21 - 15:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن