تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816845879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - حفظ محيط زيست درفضا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دانش - حفظ محيط زيست درفضا


دانش - حفظ محيط زيست درفضا

آيا ديگر منظومه‌هاي ستاره‌اي نياز به حفاظت در برابر زمين دارند؟

ديويد شيگا/ مريم جعفراقدمي: يكي از جالب‌ترين دغدغه‌هاي تحقيقات و كاوش‌هاي فضايي حفاظت از محيط و شرايط فضا و سياره‌هايي است كه ماموريت‌هاي فضايي در آنها انجام مي‌شوند. نگراني پژوهشگران فضايي اين است كه با انتقال موجودات زنده ميكروسكوپي مانند باكتري‌ها به جاي ديگري از فضا، باعث اختلال در روند طبيعي آن سياره شوند، حتي باعث شكل‌گيري حيات در آن سياره شود.
تكنولوژي مورد نياز براي فرستادن يك كاوشگر روبوتيك به ديگر منظومه‌هاي خورشيدي، در بهترين حالت در آينده‌اي بسيار دور محقق خواهد شد. اما دانشمندي مي‌گويد براي فكر كردن درباره روش‌هاي اجتناب از انتقال ميكروب‌ها از زمين به سياره‌هاي فراخورشيدي، خيلي زود نيست. سريع‌ترين فضاپيماهاي امروزي براي رسيدن به نزديك‌ترين همسايه خورشيد ده‌ها هزار سال بايد در راه باشند؛ براي اينكه به پروكسيما و آلفا قنطورس برسند كه چهار سال نوري با ما فاصله دارند و ممكن است سياره‌اي شبيه زمين داشته باشند.
اما بعضي تكنولوژي‌هاي پيشنهاد شده مانند موتور پيشران هسته‌اي يا بادبان‌هاي خورشيدي و نيروهاي محرك ضدماده، به طور نظري مي‌توانند در طول حيات انسان فضاپيماهايي را به ديگر منظومه‌هاي خورشيدي بفرستند. اين تكنولوژي‌هاي ممكن در آينده بسيار دور هرچه كه باشند، اما فكر كردن به مشكلات بالقوه آلوده كردن سياره‌هاي منظومه‌هاي ستاره‌اي ديگر توسط زمين، ارزشمند خواهد بود. اين موضوع ايده اصلي مقاله‌اي است كه توسط چارلز كوكل منتشر شده است.
چرا ما بايد به خود زحمت دهيم تا از چنين آلودگي‌هاي بين ستاره‌اي اجتناب كنيم؟ اول اينكه «آرزوي سودانگارانه‌اي وجود دارد براي حفاظت از نمونه‌هاي حيات كه به صورت بالقوه فوايد علمي بيشماري دارند.» چارلز كوكل با اشاره به اين موضوع در مقاله‌هاي قبلي خود نيز نوشته است كه انسان يك مسووليت بزرگ اخلاقي براي پرهيز از آسيب‌رساندن به حيات در منظومه‌هاي ستاره‌اي ديگر دارد. همچنين مباحث حقوقي نيز در اين مورد مي‌تواند وجود داشته باشد. كاسي كانلي، فرمانده حفاظت سياره‌اي ناسا اشاره مي‌كند، معاهده فضاي خارج از زمين در سال 1967 كشورها را موظف كرده‌است كه از آلوده‌كردن و آسيب‌رساندن به ماه و ديگر اجرام آسماني پرهيز كنند. ناسا براي احترام به اين معاهده راهكارهايي را براي حفاظت سياره‌اي دنبال مي‌كند كه توسط گروهي متخصص بين‌المللي در پاريس به نام شوراي تحقيقات فضايي، وضع شده است. اين راهبردها براي سازمان ملل و پيشبرد همكاري‌هاي بين‌المللي در تحقيقات فضايي توصيه‌هاي مهمي دارد.
تابش‌هاي فضايي
به زبان عملي، اين بدان معناست كه ناسا فضاپيماهايي را كه هدف‌شان به سوي مواضع بالقوه قابل سكونت در منظومه خورشيدي است، ضدعفوني مي‌كند. آژانس فضايي، ديگر تجهيزات فضاپيما را قبل از يك ماموريت به مدت چهار ساعت حرارت نمي‌دهد، همان طور كه 30 سال قبل با كاوشگرهاي وايكينگ در مريخ اين كار را انجام داد، زيرا شرايط سطحي و جوي سياره مانند تابش فرابنفش خورشيدي خيلي سريع حيات زميني را نابود مي‌كند. اما همچنان هر گونه ابزاري از اين ماموريت‌ها را كه براي كندن خاك و نمونه‌برداري از آن به كار مي‌روند، قبل از پرتاب حرارت مي‌دهند. تمام اينها براي اين است كه باكتري‌هاي زميني نتوانند در آن محيط تكثير شوند.
بازوي مريخ‌نشين فونيكس ناسا (كه چند روز قبل با موفقيت بر روي سطح مريخ فرود آمد)، به همين روش استريل شده است، زيرا ماموريت دارد از منطقه‌اي يخي در قطب شمال مريخ نمونه‌برداري كند كه با ذوب يخ امكان دارد مكان مناسبي براي زندگي باكتري‌هاي زميني شود.
موضوع حفاظت بين سياره‌اي هنوز در ناسا به نتيجه نهايي نرسيده است. كانلي در اين باره مي‌گويد: «ما در حال حاضر يك سياست كلي مشخص براي آن نداريم.» اما همچنين مي‌گويد همين اصول حفاظت كه در مورد مريخ و ماه و ديگر سياره‌هاي منظومه خورشيدي به كار رفته است، بايد در مورد سياره‌هاي فراخورشيدي نيز رعايت شود. در واقع ممكن است حتي استريل و ضدعفوني كردن ماموريت‌هاي بين ستاره‌اي آسان‌تر از ماموريت‌هاي سياره‌اي داخل منظومه خورشيدي باشند. زمان بسيار زياد اين ماموريت‌ها فرصت مناسبي را براي قرار گرفتن در برابر تابش‌هاي فضايي فراهم مي‌كند كه به تدريج مسافران قاچاق اين پروازها يعني باكتري‌هاي زميني را نابود مي‌كند. اين بايد عامل مهمي باشد در از بين بردن باكتري‌هاي چهار فضاپيماي ناسا كه در خارج از منظومه خورشيدي به ماموريت‌شان ادامه مي‌دهند؛ يعني كاوشگرهاي پايونير 10 و 11 و وويجر 1و2.
اين فضاپيماها به سادگي با همان تكانه باقي‌مانده از ماموريت‌هايشان در سياره‌هاي بيروني منظومه خورشيدي، به راه‌شان ادامه مي‌دهند و با هدف رسيدن به منظومه فراخورشيدي مشخصي برنامه‌ريزي نشده‌اند. كوكل مي‌گويد: «با توجه به فضاي بسيار كمي كه هر سياره در كيهان اشغال كرده‌ است، احتمال بسيار بسيار كمي وجود دارد كه اين فضاپيماها اصلا به سياره‌اي برسند، چه برسد به اينكه آن سياره داراي حيات هم باشد.» اما اگر در آينده فضاپيماها به طور مستقل و اختصاصي براي ماموريت‌هاي خارج از منظومه خورشيدي و به هدف سياره‌هايي با احتمال وجود حيات در اطراف ستاره‌هاي ديگر فرستاده شوند، امكان تخريب‌هاي ناخواسته وجود دارد. رويدادهايي مانند برخورد ناخواسته هنگام فرود يا حوادث ديگر مي‌توانند باكتري‌ها را به آن سياره منتقل كنند.
طبق گفته كوكل با پيشرفت سريع تكنولوژي زمان اين سفرها ممكن است تنها چند دهه طول بكشد كه زمان كمي براي از بين رفتن باكتري‌هاي مقاوم به اشعه در برابر تابش‌هاي كيهاني است. او پيشنهاد مي‌كند بالا بردن دماي فضاپيماها در طول مسيرشان به سمت سياره مورد نظر مي‌تواند به تدريج هرگونه باكتري و موجود زنده‌اي را كه ناخواسته از زمين همراه آن است، با از بين بردن DNA آن باكتري نابود كند. اما همچنان معتقد است بايد تحقيقات بيشتري شامل پژوهش‌هاي آزمايشگاهي براي آزمودن اين گونه ضدعفوني‌ها و يافتن روش‌هاي ديگر انجام شود.
NewScientist.com , May 27,2008
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن