تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835640385
نظام انتخاباتی مقدمه تشکیل دولت اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:دزنیوز: به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس روزنامه «رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود به اهمیت انتخابات و نقش و جایگاه آن در نظام اسلامی پرداخت و نوشت: بخش اول اشاره: گزینش نظام انتخاباتی یکی از مهمترین تصمیمات سیاستگذاران در هر مردمسالاری است و تاثیر عمیقی بر حیات سیاسی یک کشور می گذارد. نظام های […]به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس روزنامه «رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود به اهمیت انتخابات و نقش و جایگاه آن در نظام اسلامی پرداخت و نوشت: بخش اول اشاره: گزینش نظام انتخاباتی یکی از مهمترین تصمیمات سیاستگذاران در هر مردمسالاری است و تاثیر عمیقی بر حیات سیاسی یک کشور می گذارد. نظام های انتخاباتی به ندرت آگاهانه و عالمانه انتخاب می شوند و بیشتر تحت تاثیر امواج زودگذر یا رویدادهای تاریخی خاص و یا برگرفته از الگوهای متداول انتخابات در جهان هستند. تغییر نظام های انتخاباتی همواره با اصطکاکاتی روبه رو است. معمولا انتخاب کنندگان، انتخاب شوندگان، مجریان و ناظران با نظام انتخاباتی که بدان خوگرفته اند، راحت هستند و نظام انتخاباتی جدید را محیط ناشناخته ای می دانند که می تواند برای نظام سیاسی مخاطره انگیز باشد. نگرانی از مشکلات اجرایی، نحوه مواجهه فعالان سیاسی با این سیاست های جدید، بازخوردهای رای دهندگان و … بسیاری از تلاشهای تجدیدنظر طلبانه در نظام های انتخاباتی را ناکام می گذارد. در سلسله مقالات پیش رو بنا بر این داریم در آستانه دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی به برخی ملاحظات و متغیر های ناظر بر نظام انتخاباتی در ایران در آستانه دهه پنجم انقلاب بپردازیم(۱). در نظام مردمسالاری دینی که در زنجیره حرکتی ملت ایران گام دوم (انقلاب اسلامی- نظام اسلامی- دولت اسلامی- جامعه اسلامی- تمدن اسلامی) محسوب می شود، نظام انتخاباتی مقدمه تشکیل دولت اسلامی است. بدیهی است تشکیل چنین دولتی تجانس مقدمه را می طلبد. لذا انتخابات در مردمسالاری دینی به لحاظ ماهیتی و روشی باید مبتنی بر یک الگوی اسلامی – ایرانی باشد. بر این اساس برای ترسیم هندسه “نظام جامع انتخابات اسلامی – ایرانی” در ایران قرار می گیرد به لحاظ روشی باید سه مولفه اساسی را در نظر گرفت: الف): ماهیت و تجربه ۳۷ ساله برگزاری انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ب): تجربه جهانی در امر انتخابات ج): هدف نظام مردمسالاری دینی از برگزاری انتخابات الف): تجربه ۳۷ ساله برگزاری انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی نظام جمهوری اسلامی در ۳۷ سال گذشته با برگزاری بیش از ۳۰ انتخابات سالم و با شکوه تجربه غنی و بی بدیلی از انتخابات مبتنی بر ابزار تحلیل (SWOT) یعنی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها به دست آورده است. بر اساس اصل ششم (۶) قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد. انتخابات مانند سایر مقولات سیاسی و اجتماعی درمردمسالاری دینی بیش از آن که یک امر عرفی باشد، موضوعی ایمانی است. شرکت در انتخابات چه برای کسانی که قرار است انتخاب شوند و چه افرادی که قرار است انتخاب کنند، تکلیف شرعی محسوب می شود. انتخابات برای مشارکت کننده متدین عرصه یک امتحان الهی است و مشارکت گسترده بیعت با ولایت و پذیرش مدیریت اسلام در اداره جامعه است. تعدادی از مردم هم که رای نمی دهند از این واقعیت و تکلیف دینی غافل هستند. چرا که حضور در انتخابات بر خلاف دموکراسی های غربی صرفا یک حق نیست بلکه تکلیفی است که بر دوش متدینین گذاشته شده است.اساسا در اسلام بیعت با امام حاضر یک تکلیف است و اگر کسی بمیرد اما با امام زمان خود بیعت نکرده باشد به مرگ جاهلی مرده است. “مَنْ ماتَ وَلَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهً جاهِلِیَّهً ” حضور گسترده در انتخابات به معنای اعلام “و نحن شیعتک المصابه بمصیبتک، المحزونه بحزنک، المسروره بسرورک السائره بسیرتک المنتظره لامرک “(۲) خطاب به مولای زمان است.حضور گسترده مردم در انتخابات مختلف در ایران اوج ارادت و وفاداری آنها را به ولایت نشان می دهد و یقینا ولایتمداری یکی از دلایل اصلی مشارکت گسترده رای دهندگان ایرانی و تفاوت چشمگیر آن با راندمان دموکراسی های پیشرفته است. ب): تجربه جهانی در امر انتخابات تجربه جهانی انتخابات نیز از نمونه های اولیه آن در بین النهرین، هندوستان و در بخش هایی از ایران(۳) گرفته تا الگوهای مدرن انتخابات به عنوان دستاوردهای بشری یک منبع قابل اعتنا در طراحی نظام جامع انتخاباتی است. برخی پژوهشگران برای سادگی کار نظام های انتخاباتی را به سه دسته کلی تقسیم می کنند: نظام های اکثریتی، نظام های تناسبی و نظام های مختلط. ج): هدف نظام مردمسالاری دینی از برگزاری انتخابات مولفه سوم هدف نظام مردمسالاری دینی از برگزاری انتخابات است. انتخاباتی از نزاهت، طهارت و پاکیزگی که مطلوب اسلام است برخوردار می باشد که در نهایت منجر به انتخاب اصلح از بین صالحین گردد.خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:” إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُم بِهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا “ بدین معنا که “خدا به شما فرمان می دهد که امانتها را به صاحبانشان باز گردانید و، چون در میان مردم به داوری نشینید به عدل داوری کنید، خدا شما را چه نیکو پند می دهد هر آینه او شنوا و بیناست.” (۴) در واقع نظام اسلامی آمده است تا مسئولیت ها را به صالحین و اهل آن بسپارد. و تنها صالحین می توانند کشور را تامین کنند. حضرت امیر المومنین (علیه السلام) در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه می فرمایند: “فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ اَلرَّعِیَّهُ إِلاَّ بِصَلاَحِ اَلْوُلاَهِ، پس رعیت صلاح نپذیرد مگر آنکه والیان صلاح پذیرند.” یکی از انحرافات انتخابات متداول سکولار در جهان امروز الگوها و روندهایی است که منجر به انتخاب ناصالحین می گردد. انتخاباتی که در آن نتیجه انتخاب آزادانه و آنچه از صندوق ها بیرون می آید لزوما اصلح موجود نیست بلکه شخص یا جریانی است که منطبق با امیال نفسانی و مطامع دنیوی انتخاب کنندگان چه در سطح عامه و چه در سطح بازی سازانی است که در برخی مواقع حتی اجازه این نوع انتخاب غیر عقلانی را نیز از مردم می گیرند. بر این اساس در طراحی نظام جامع انتخابات اسلامی- ایرانی می بایست به سئوالات عمده ای پاسخ داد که در عین ملاحظه مشکلات گذشته به مسائل پیش رو نظر دارند. پرسش های مهم و به ظاهر ساده ای نظیر اینکه ما از نظام جامع انتخاباتی در ایران چه می خواهیم؟ قرار است خروجی این مکانیسم چه باشد؟ آیا حد نصاب رای و برگزاری انتخابات دو مرحله ای می تواند به شایسته سالاری کمک کند و یا می بایست به سوی انتخابات تک مرحله ای در تمام انتخابات ها حرکت نمود؟ آیا قائل به تقویت احزاب و جامعه مدنی در چارچوب نظام جامع انتخاباتی هستیم؟ آیا این ساز و کار در مسیر نوسازی نظام سیاسی که یکی از تاکیدات معظم له است(۵) منجر به بستر سازی در مسیر نظام پارلمانی می شود و یا تقویت نظام ریاستی؟ آیا کارگزاران نظام سیاسی که از دل این نظام جامع انتخاباتی برای ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا گزینش می شوند تجانس و سنخیت لازم با مردمسالاری دینی را دارند؟ و پرسشهایی از این دست که تعیین و تنظیم سیاست های کلی نظام در حوزه انتخابات مسبوق به پاسخگویی آنهاست. از سویی برخی دستور العمل های کلی و راهنما نیز وجود دارد که می تواند به سیاستگذاران در طراحی نظام انتخاباتی کمک کند به عنوان نمونه اینکه؛ * نظام انتخاباتی را ساده و روشن نگه دارید * از نوآوری نهراسید * به عوامل محیطی و عوامل زودگذر توجه داشته باشید * رای دهندگان را دست کم نگیرید * نظام انتخاباتی بر شمولیت و حضور تمامی گروه های ذی نفع تاکید داشته باشد * در فرایند انتخاب یک نظام انتخاباتی همه گروه ها مشارکت داده شوند * نظام انتخاباتی را برای تمامی بازیگران کلیدی مشروع و قابل قبول کنید * سعی کنید تاثیر رای دهندگان را به حداکثر برسانید * تاثیر رای دهندگان را به نفع تشویق احزاب سیاسی منسجم متعادل کنید * لزوما ثبات درازمدت و مزایای کوتاه مدت همیشه با هم سازگار نیستند * نظام های انتخاباتی را التیام بخش تمامی مشکلات مپندارید * تاثیر نظام های انتخاباتی را زیاد دست کم نگیرید * به ضرورت موافقت رای دهندگان با انجام دادن تغییرات توجه داشته باشید * تصور نکنید که نقایص را بعدا می توان به سادگی برطرف کرد * اسیر نظام انتخاباتی پیشین نشوید * پیامدهای احتمالی هر نظام انتخاباتی برای منازعات اجتماعی را مورد توجه قرار دهید * حوادث نا معمول و غیر مترقبه را در نظر گرفته و برایشان برنامه داشته باشید(۶) پی نوشت ها: ۱ - این سلسله مقالات با همکاری برادر ارزشمندم آقای ابراهیم محسنی آهوئی در یک دوره مطالعات تطبیقی و نشست های کارشناسی در مرکز تحقیقات استراتژیک تهیه شده که به زودی در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد. ۲ -یعقوبی، احمد بن واضح، تاریخ، ج ۲، ص ۲۲۸ ۳-برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به فیلیپ استیل، تاریخچه انتخابات در جهان، پرویز دلیرپور، سبزان، ۱۳۹۰ ۴ - نساء:۵۸ ۵ - رهبر معظم انقلاب، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴ ۶ -آندرو رینولدز، بن رایلی، آندرو آلیس و دیگران، دانشنامه نظام های انتخاباتی،ترجمه ابوذر رفیغی قهساره، پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ دوم ، ۱۳۹۱،صص۱۵۹-۱۵۲ صالح اسکندری
دوشنبه ، ۲۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دزنیوز]
[مشاهده در: www.deznews.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
سرمقاله «رسالت» نظام انتخاباتی مقدمه تشکیل دولت اسلامی
سرمقاله رسالتنظام انتخاباتی مقدمه تشکیل دولت اسلامیشرکت در انتخابات چه برای کسانی که قرار است انتخاب شوند و چه افرادی که قرار است انتخاب کنند تکلیف شرعی محسوب می شود انتخابات برای مشارکت کننده متدین عرصه یک امتحان الهی است و مشارکت گسترده بیعت با ولایت و پذیرش مدیریت اسلام در ادولت متحد یا اتحادیه کشورهای اسلامی از آرمان تا واقعیت - بخش اول عناصر تشکیلدهنده نظام سیاسی اسلام
دولت متحد یا اتحادیه کشورهای اسلامی از آرمان تا واقعیت - بخش اولعناصر تشکیلدهنده نظام سیاسی اسلامدو رکن تشکیلدهنده نظام سیاسی اسلام امت و امام است اگر بخواهیم نظام سیاسی اسلام را در یک جمله تعریف کنیم باید آن را نظام امت و امامت بدانیم چکیده دنیای امروز دنیای دولت&z«الوفاء الاسلامی» ادعای بحرین در تشکیل بازوی «نظامی» را تکذیب کرد
الوفاء الاسلامی ادعای بحرین در تشکیل بازوی نظامی را تکذیب کردجریان الوفاء الاسلامی بحرین ادعای دولت آل خلیفه مبنی بر تشکیل بازوی نظامی و ارتباط با ایران را تکذیب کرد به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس جریان «الوفاء الاسلامی» از گروههای مخالف نظام بحرین«انتخابات،لیله القدر نظام اسلامی» و «اخلاق انتخاباتی»/ مجموعه نظرات، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درخصوص انتخابا
حوزه هنری استان کردستان در آستانه دو انتخاب مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی دو کتاب انتخابات لیله القدر نظام اسلامی و اخلاق انتخاباتی مجموعه نظرات رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درخصوص انتخابات در نظام مردم سالاری دینی را در بین کاندیداها مدیران و فرهیختگان استارئیس شورای اسلامی شهر شیراز: اگر انتخاباتی در کشور برگزار میشود به برکت خون شهداست
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اگر انتخاباتی در کشور برگزار میشود به برکت خون شهداسترئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت اگر انتخاباتی وجود دارد به برکت خون شهداست و مردم نیز برای تجدید میثاق با شهدا میآیند غلام مهدی حقدل امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشآمادگی حماس برای تشکیل دولت وفاق ملی فلسطین
سرویس خارجی جنبش حماس برای تشکیل دولت وفاق ملی جدید در چارچوب کادر رهبری موقت سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام آمادگی کرد سامی ابوزهری سخنگوی حماس از رهبری تشکیلات خودگردان درخواست کرد شرایط را برای موفقیت این ماموریت از طریق گام های عملی و پایان سیاست تبعیض علیه ساکنان نوار غزه آماالزامات انتخابات در نظام جمهوری اسلامی
وقتی کسی در نظام جمهوری اسلامی پا به عرصه انتخابات می گذارد اولین پیام آن این است که چارچوب ها و مقررات نظام را پذیرفته و حاضر است در همین قلمرو خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهددر نظام جمهوری اسلامی ایران براساس اصل ششم قانون اساسی امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شوعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با فارس: تعطیلی ارتباط سیاسی عربستان با ایران نشانه فرافکنی این دولت خام
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتوگو با فارس تعطیلی ارتباط سیاسی عربستان با ایران نشانه فرافکنی این دولت خاماندیش و کجرفتار استعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تعطیلی ارتباط سیاسی عربستان با ایران را نشانه غرور و جهالت آلسعود دانست و گفت این اقدام عربستان حکایت از شتابزدگی و فرافکدر گفتوگوی ویژه خبری: ابراهیمیان: متأسفانه درباره انتخابات الکترونیکی از جدول زمانی عقب افتادهایم/امیری: هیأ
در گفتوگوی ویژه خبری ابراهیمیان متأسفانه درباره انتخابات الکترونیکی از جدول زمانی عقب افتادهایم امیری هیأتهای اجرایی گلوگاههای استراتژیک نظام انتخاباتی ما هستندسخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه متأسفانه درباره انتخابات الکترونیکی از جدول زمانی عقب افتادهایم گفت ممنوعیت قشهیدان طلایه داران اقتدار نظام اسلامی هستند
شهیدخبر شهیدنیوز فرمانده سپاه روح الله شهید زهره وند که اولین شهید مدافع حرم از اراک است پیامی برای ما دارد و آن اینکه در هر کجای دنیا که باشد حاضریم با جان خود از ارزش ها الهی انقلاب اسلامی و مظلومین دنیا دفاع کنیم و تفاوتی ندارد که این دفاع در مرزهای ایران اسلامی رخ دهد یا-
گوناگون
پربازدیدترینها