تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816936512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدوبررسي چالشهاي آموزش پزشكي درگفت‌وگوبارييس سابق دانشكده پزشكي تهران: محدوديت مالي بيمارستانها و اختلاف تعرفه‌ها ازچالشهاي پيش‌روي طرح تمام وقتي اساتيد‌ است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نقدوبررسي چالشهاي آموزش پزشكي درگفت‌وگوبارييس سابق دانشكده پزشكي تهران: محدوديت مالي بيمارستانها و اختلاف تعرفه‌ها ازچالشهاي پيش‌روي طرح تمام وقتي اساتيد‌ است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

بستر آموزش عالي نوين كشور بر پايه پشتوانه علمي و توان نخبگان دو دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران شكل گرفته است، به نحوي كه به جرات مي‌توان اين دو دانشگاه مادر، را منشاء و پيشروي كليه تحولات و برنامه‌هاي آموزش عالي، تصميم‌سازيها و سياستگذاريهاي مختلف كشور دانست.

در عرصه آموزش پزشكي و بهداشت و درمان كشور نيز، دانشگاه علوم پزشكي تهران جايگاه محوري دارد، با نگاهي اجمالي به تاريخچه اين دانشگاه به ويژه اساتيد و فارغ‌التحصيلان دانشكده پزشكي كه اغلب مسووليتهاي كليدي در وزارت بهداشت و همچنين تهيه و اجراي طرحهاي مختلف علوم پزشكي داشته‌اند، اين نكته بيش از پيش نمايان مي‌شود كه علاوه بر تاثيرگذاري در عرصه بهداشتي و درماني، بررسي و اجراي بسياري از طرحهاي بزرگ و چالش برانگيزي همچون ادغام آموزش پزشكي با وزارت بهداشت بدون همراهي دانشگاهيان علوم پزشكي تهران محقق و ممكن نمي‌شد.

اكنون و در شرايطي كه سياستگذاران آموزش پزشكي بر ضرورت تحول و بازنگري در روشها و محتواي آموزش پزشكي توافق دارند، دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اجراي طرحهايي مانند پذيرش دانشجوي پزشكي از مقطع كارشناسي و يا ادغام افقي و عمودي مباحث پزشكي عمومي و ارايه درسها به صورت تحول يافته به عنوان يكي از پيشگامان اين بازنگري به شمار مي‌رود.

با دكتر حسن امامي‌رضوي پيش از آنكه به سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت منصوب شود و در زماني كه رياست دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران را برعهده داشت، پيرامون دستاوردها و چالشهاي ادغام آموزش پزشكي با بهداشت و درمان و ضرورت تحول و بازنگري آموزش پزشكي به گفت‌وگو نشستيم.

دكتر امامي رضوي در اين گفت‌وگوي ايسنا، با تشريح برخي برنامه‌هاي تحول يافته اين دانشكده در آموزش پزشكي اعلام مي‌كند كه با آينده نگاري، توانمنديهاي مورد انتظار پزشكان فارغ‌التحصيل تدوين و بر اساس آنها، محتوا و برنامه هاي كاملا تحول يافته آموزشي تهيه مي‌شود.

به گفته وي، در اين روش، محتواي آموزشي بر اساس نيازهاي درماني جامعه و وظايف پزشكان فارغ التحصيل خواهد بود.

ماحصل گفت‌وگوي تفصيلي ايسنا با دكتر امامي رضوي رييس سابق دانشكده پزشكي دانشگاه تهران در پي مي‌آيد:

دكتر حسن امامي رضوي در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا ) با اشاره به دستاوردهاي ادغام آموزش پزشكي در وزارت بهداشت اظهار كرد: قطعا ادغام آموزش پزشكي در وزارت بهداري سابق اهداف متعالي داشته و در اين مدت به تعداد زيادي از اين اهداف هم جامه عمل پوشانده شده است. اما اين ادغام چالشهايي هم داشته است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: يكي از چالشهاي الحاق آموزش پزشكي به وزارت بهداشت و درمان، سپرده شدن وظيفه درمان به عهده هيات علمي دانشگاههاي وزارت بهداشت و آموزش پزشكي است. ما نبايد تمام بار درماني مراكز درماني را بر دوش اعضاي هيات علمي آموزشي قرار دهيم تا با فراغ بال در يك مركز آموزشي درماني مناسب و با امكانات كافي، آموزش با كيفيت ارايه كنند اما نبايد به قدري وارد كار درماني شوند كه فرصت پژوهش و آموزش نداشته باشند. اين موضوع مي تواند توليد علم و گسترش مرزهاي دانش را مورد تهديد و غفلت قرار دهد.

ايجاد بخشهاي غيرآموزشي در بيمارستانهاي آموزشي

رييس سابق دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران از ايجاد بخشهاي (sections) صرفاً درماني در بيمارستانهاي آموزشي به عنوان يكي از راههاي كاهش فشار درماني بر اعضاي هيات علمي دانشگاه خبر داد و گفت : در بيمارستانهاي آموزشي دانشگاه بخش هاي درماني ايجاد و از متخصصان مختلف دعوت كرده ايم تا زير نظر اعضاي هيات علمي، منحصرا خدمات درماني ارايه كنند.

وي افزود: در اين بخش كار آموزشي انجام نمي شود و سعي بر اين است كه بار درماني بيمارستان ، به اين بخش وارد شود. اين كار در بيمارستانهاي مختلف دانشگاه‌ها قابل گسترش است. همه اعضاي هيات علمي ما اگر درخواست داشته باشند كه در مراكز آموزشي - درماني ما تمام وقت شوند، از آنها استقبال مي شود.

محدوديت درآمد بيمارستانهاي آموزشي براي پرداخت حقوق تمام وقتي و اختلاف تعرفه‌هاي درماني بخش خصوصي و دولتي از مهمترين مشكلات فراروي تمام وقت شدن اساتيد علوم پزشكي است

دكتر امامي رضوي در ادامه محدوديت درآمد بيمارستانهاي آموزشي براي پرداخت حق تمام وقتي و اختلاف تعرفه هاي درمان بخش خصوصي و دولتي را از مهمترين مشكلات فراروي تمام وقت شدن اساتيد علوم پزشكي دانست و اظهار كرد: يكي از دلايل بي علاقگي برخي از اساتيد به تمام وقت شدن اختلاف زياد تعرفه درماني بخش خصوصي و دولتي است. در حال حاضر با وجود اينكه اعضاي هيات علمي دانشگاههاي علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني ارزنده‌اي ارايه مي‌كنند، اما حقوق تمام وقتي و كارانه‌اي كه با احتساب تعرفه فعلي دريافت مي كنند قطعا جوابگوي نيازهاي آنان نيست.

وي تصريح كرد: تا زماني كه رابطه مالي بين پزشك و بيمار در نظام ارايه خدمات درماني وجود دارد نمي توان از اختلاف درآمد ارايه خدمات در بخش دولتي و خصوص به راحتي چشم پوشي كرد . اگر نتوانيم تعرفه‌هاي خصوصي و دولتي را به هم نزديك كنيم وضعيت فعلي ادامه مي يابد و اين تفاوت تعرفه ها از جيب بيمار پرداخت مي شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران اظهار كرد:در حال حاضر گمان بر اين است كه با بالا نبردن تعرفه‌ها و سرانه بهداشتي و درماني به مردم كمك مي‌شود، در حالي كه اگر حق بيمه به صورت يكجا و يكسان از مردم كسر شود و از طرف ديگر تعرفه ها افزايش پيدا كند، مردم هنگام بيماري با جيب خالي به مراكز درماني مراجعه نمي كنند.

وي افزود: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند ما بايد كاري كنيم كه مردم غير از دغدغه بيماري، دغدغه ديگري نداشته باشند. بنابراين بايد رابطه مالي پزشك و بيمار را قطع و مردم را به طور كامل بيمه كنيم و با پيش‌بيني هزينه واقعي سرانه بهداشتي و درماني، قدرت پرداخت بيمه ها را تقويت كنيم.

روش آموزشي از استاد محوري به دانشجو محوري تغيير كند

رييس سابق دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در آموزش پزشكي گفت: آموزش پزشكي در دنيا و در كشور ما متحول شده است و دليل اصلي اين تحول، بالا رفتن سطح توقعات دانشجويان نسبت به گذشته در نتيجه رشد دسترسي آنان به اطلاعات و منابع آگاهي است.

به گفته وي، در دنيا به تعداد دانشكده پزشكي، روش آموزشي در اين رشته وجود دارد. در كشور ما هم در سالهاي اخير (بخصوص 7-8 سال اخير) فكر و لزوم تغيير روش در آموزش پزشكي به وجود آمده و در برخي دانشگاه‌ها روشهاي مختلفي هم در حال اجراست. اين تحول بايد در ساختار، در منابع، برنامه و امكانات ايجاد شود.

وي افزود: به عنوان مثال در گذشته دانشكده‌ها با 20 كلاس 120 نفري ساخته مي شد تا همه دانشجويان بتوانند در كلاس حاضر شوند و درسها به صورت سخنراني به آنها ارايه شود، اما در حال حاضر بايد كلاسها كوچك شوند تا دانشجويان در جمعهاي كوچكتر و كمتر آموزش ببينند. اين كلاسها با دانش و اطلاعات دانشجو اداره مي‌شوند و در آن ديگر از سخنرانيهاي استاد براي جمع زيادي از دانشجويان خبري نيست. اين روش باعث مي‌شود ذهن دانشجو مدام درگير مباحث آموزشي باشد و كلاسها خسته كننده و خواب‌آور نباشند.

دكتر امامي رضوي تحول در محتواي برنامه‌هاي آموزشي را مهمترين ركن تحول در آموزش پزشكي خواند و اظهار كرد كه برنامه‌هاي آموزشي كه چند دهه پيش براي آموزش پزشكي تهيه شده براي نيازهاي آن زمان بوده و براي نيازهاي فعلي جامعه جوابگو نيست. در حال حاضر ميزان شيوع و شكل انواع بيماريها در مقايسه با گذشته، كه آموزش پزشكي بر اساس آن برنامه ريزي شده ، تغيير كرده و پيشگيري از درمان اهميت بيشتري دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: در قسمت منابع و امكانات آموزشي نيز از نظر سخت افزاري و نيروي انساني نيازمند تحول هستيم. لازمه ايجاد تحول آموزش پزشكي وجود نيروي انساني باسواد، تحول گرا و جوان است. نمي توان با هيات علمي كه رشدي نداشته و ضرورت تحول را درك نكرده است، اين تحول را ايجاد كرد. بنابراين يكي از برنامه‌هاي آموزشي با اهميت در ايجاد تحول در آموزش، تغيير روش آموزشي از استاد محوري به دانشجو محوري است.

رييس سابق دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران در ادامه درباره اقدامات دانشكده در ارتقاي آموزشي، اظهار كرد: با بازنگري در محتواي آموزش پزشكي عمومي با استفاده از استانداردهاي اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، بررسي مشكلات و ضعف هاي داخلي، نظرخواهي از اساتيد، دانشجويان، مقايسه وضعيت با دانشگاه‌هاي خارجي و... مشخص شد كه در برنامه آموزشي وضعيت خوبي نداريم. بنابراين با تشكيل كميته برنامه ريزي آموزشي، چندين برنامه آموزشي كوتاه و بلندمدت تحول يافته را طراحي و تصويب كرده ايم.

با بازنگري در آموزش پزشكي عمومي، ادغام افقي و عمودي و آموزش در گروههاي كوچك دانشجويي در دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام مي شود

راندهاي اخلاق باليني در بيمارستانهاي آموزشي داير شده است و دانشجويان، بيماران مشكل دار را ويزيت و در كلاسهاي اخلاق باليني در مورد آنها بحث مي كنند

وي افزود : در يكي از برنامه هاي كوتاه مدت ، روش آموزش درس اخلاق پزشكي كه به صورت 2 واحد سخنراني ارايه مي شد را مورد بازنگري قرار داديم در روش جديد، بخش كمي از درس به صورت سخنراني ارايه مي شود و پس از آن دانشجويان در گروه هاي كوچك (small group) بصورت عملي با مبحث اخلاق پزشكي آشنا مي شوند.ضمن اينكه منابع اين درس نسبت به گذشته به روز و با نيازهاي دانشجويان تطبيق داده شده است.

مديرگروه اخلاق پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد:علاوه بر ايجاد گروه هاي كوچك، راندهاي اخلاق باليني در بيمارستانهاي آموزشي داير شده است و دانشجويان در راندهاي اخلاق باليني، بيماران مشكل دار را ويزيت و در كلاسهاي اخلاق باليني در مورد آنها بحث مي كنند.

به گفته دكتر امامي رضوي اجراي اين روش تغييرنگرش چشمگيري در دانشجويان ايجاد كرده است. اما هنوز رسيدن به نقطه نهايي، يعني تغيير رفتار و رعايت كامل نكات اخلاقي در آنها نيازمند تلاش و برنامه ريزي بيشتري است.

وي اعلام كرد : مبحث مهارت برقراري ارتباط هم از جمله كورسهايي است كه پس از بازنگري در محتواي آموزشي ايجاد شده است و در آن نحوه برخورد و ارتباط گيري با بيمار و همراهان وي آموزش داده مي شود.

محتواي آموزش پزشكي بطور كلي مورد بازنگري و تحول قرار خواهد گرفت

دكتر امامي رضوي ادغام عمودي دروس پاتولوژي، سميولوژي و فارماكولوژي در دوره فيزيوپاتولوژي، و ادغام افقي مباحث آناتومي، جنين شناسي و بافت شناسي را از ديگر اقدامات و نوآوريهاي آموزشي اين دانشكده اعلام كرد و گفت : در برنامه دراز مدت كميته تحول و بازنگري محتواي آموزشي پزشكي عمومي، محتواي آموزشي بطور كلي مورد بازنگري و تحول قرار خواهد گرفت. يعني با يك آينده نگاري ،توانمنديهاي مورد انتظار پزشك فارغ التحصيل تدوين و بر اساس آنها، برنامه هاي آموزشي تهيه مي شوند. در اين روش محتواي آموزشي كاملا بر اساس نياز جامعه و وظايف پزشكي در جامعه تهيه و تدوين مي شود.

رييس سابق دانشكده پزشكي تهران در پايان افزود: در كنار تهيه محتواي آموزشي جديد، برنامه هاي جانبي ديگري از جمله سنجش كمي و كيفي فعاليت اعضاي هيات علمي دانشگاه دراين دانشكده در حال بررسي و اجرا است.

انتهاي پيام
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 365]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن