واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب دل: دنیا گفتاری می گوید: هنرمند در جامعه باید جایگاه ویژه ای داشته باشد ولی آن چیزی که باید باشد،به نظر نمی رسد و هر روز جایگاهش دستخوش ناملایمتی هایی قرار می گیرد.دیدمان را به هنرمندان تغییر دهیم.به گزارش آفتاب دل ؛ کردپرس نوشت، دنیا گفتاری متولد 1366 در شهرستان سنندج است.او بازیگری را از سال 82 به صورت حرفه ای از تئاتر آغاز کرد. بیش از 18 اثر از قبیل( بڕوا،نیشتمان،سریال مرواری،عکاس خانه بشارت،پایان فصل 3،رستوران بزرگ و...) در کارنامه این بازیگر وجود دارد که در جشنواره های سراسری و منطقه ای حائز جوایز و مقامهایی شده است.وی علاوه بر تئاتر سابقه حضور در فیلم سینمایی بلند،تله فیلم ،کوتاه و ایفای نقش در سریال های شبکه های مختلف استانی را نیز تجربه کرده است.گفتاری در رشته مهندسی شبکه به تحصیل پرداخته و به گفته خویش مشکلی بین این دو برایش وجود ندارد . خبرنگار کردپرس حین تمرین در پیش تولید فیلمی در تهران به سراغ این بازیگر رفته و گفتگویی با وی داشته که از محضر خوانندگان کردپرس می گذرد : شما در فیلم سینمایی(بڕوا)بە تهیە کنندگی آقای مهرداد مجیدی و کارگردانی خانم پرنیان کاظم نیا به ایفای نقش پرداختید،چطور شد برای این فیلم بلند انتخاب شدید . قطعا برای هر فیلمی تهیه کننده و کارگردان از بازیگران مختلف چه از لحاظ توانایی بازیگری و چه از لحاظ فیزیکی تست می گیرند.فیلم (بڕوا)برای من تجربه متفاوتی بود.شخصیت زن داستان با من بازیگر کاملا متفاوت بود،حتی از لحاظ فیزیکی و روانی دو گونه متضاد بودیم و من با شخصیت فاصله زیادی داشتم.به همین خاطر با تمرین و تلاش سعی کردم آنچیزی که کارگردان از من می خواهد را از کار درآورم . در این فیلم نقش اول بودید . در بسیاری از فیلمهای کوتاه نقش اول را ایفا کرده ام،اما این اولین بار بود که در یک فیلم بلند نقش اول را بر عهده گرفتم . در این فیلم نقش یک مادر مقتدر و جدی و در عین حال زجر کشیده را بازی می کنید،چطور این حس را به خوتان منتقل نمودید . فیلم زیادی با محوریت مادر بودن داشته ام.به نظر من بازیگر هیچ وقت نباید تیپ باشد،یعنی باید شخصیت های مختلف را درک کند و به خوبی از کار دربیاورد.خصیصه بازگیر بودن،خو گرفتن و زندگی با نقش است . قدری در خصوص سینمای کردستان،صحبت نماییم.سینمای کردستان را چگونه میبینید . به نسبت بسیاری از شهرهای ایران سینمای کردستان در جایگاه بهتری قرار دارد و انسانهای موفق و بزرگی در این استان در حوزه سینما و فیلم حضور دارند که اگر از آنها پشتیبانی صورت گیرد،خواهند توانست هنر خود را در سطح ملی نشان دهند . مسئله اصلی در توسعه سینمای کردستان را در چه می بینید.چرا هنوز از سطح منطقه ای آنچنان که باید رشد نکرده است . من معتقدم که سینمای کُردی را با جهانشمولی خاص نمی توان جدا نمود ولی دغدغه فیلمساز کُرد را به عنوان ردپایی در فستیوالهای جهان دید که خود مخاطبش را دارد،اما تداوم در تولید اثر فاخر را در خودمان باید جستجو کنیم که باور را در خود میبینیم اما به اطرافیانمان اجازه نمی دهیم که رشد کنند و این حسادتها مسئله بدی است. مسئله اصلی تر این است، که سامانه فاقد حمایت و برنامه ریزی در عرصه سینما و کمبود فضای مناسب رشد نهضت نرم افزاری در این حوزه مانع رشد شده و بودجه و امکاناتی که باید در اختیارمان قرار گیرد تا توانایی های خود را بروز دهیم،وجود ندارد . این محدودیت از ضعف توانایی بازیگران است و یا نگاه سلبی سینماکاران مرکزنشین این باره مقصر است . مشکل از توانایی چه در حیطه بازیگری و چه در حیطه کارگردانی و فیلمنامه نویسی نیست و استعدادهای شکوفایی در استانها وجود دارند اما متاسفانه آن نگاه پایتخت نشینی نتوانسته است از حضور پتانسیلهای منطقه ای بصورت شایسته بهره بگیرد.مثلا در شبکه استانی اگر بخواهید سریالی بسازید،باید با کمترین بودجه و هزینه فیلمی تهیه کنید و این آسیب جدی به سینما و تلویزیون می رساند . سختی بازیگری را در چه می بینید . برخلاف تصور بازیگری حرفه راحتی نیست.بزرگترین درد این است که می دانید توانمند هستی اما راهی برای ابراز وجودت نباشد . هر کسی می تواند بازیگر شود . اصلا اینگونه نیست.بازیگری قطعا تجربه و مطالعه می خواهد . فاکتورهایی بازیگر شدن چیست . استعداد عامل اصلی است.اما فاکتورهایی چون خلاقیت،تجربه،ذهن سیال،فیزیک مناسب،جسم و روان پاک در بازیگر شدن تاثیر بسزایی دارند . چهره چقدر موثر است . قطعا بدون تاثیر نیست . می توانیم بگوییم،چهره از فاکتورهای اصلی است . چهره می تواند بازیگر درست کند اما نمی تواند او را ماندگار کند . رمز موفقیت و ماندگاری یک بازیگر را چه می دانید . فقط بازیگر باشد . توانایی بازیگران در استان کردستان را چگونه می بینید . در کردستان بازیگرهای خوبی داریم ولی متاسفانه تا جایگاهی می توانیم پیشرفت کنیم و بیشتر از آن نمی توانیم خودمان را نشان دهیم،چرا که فضای فعالیت همین قدر است و به نظر می رسد که حمایت از هنرمند مستعد شهرستانی به خروج از لاک سینماگران حرفه ای پایتخت در بها به تنوع فرهنگی و استعدادهای شهرستانی باید صورت پذیرد منظور شما از فضا چیست . ما بازیگرهای توانایی داریم که حتی از لحاظ تئوریک دانش آموخته سینما هستند،اما متاسفانه پایتخت نشینی باعث شده این بازیگران دیده نشوند و تاثیر منفی در رشد بازیگران داشته است و سینما را فقط مختص به مرکز نگه داشته است.
شنبه ، ۱۹دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آفتاب دل]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]