تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816680946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دکتر ناظر زاده : تئاتر در ایران هنر فولک و برای عموم است


واضح آرشیو وب فارسی:گفتمان نیوز: گفتمان نیوز: دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، اولین سخنران سمینار پژوهشی «نقش گروه ها و نهادهای سازمان یافته در شکل گیری و توسعه تئاتر» با نگاهی تاریخ مند به گروه های تئاتری برجسته جهان، سخنرانی اش را آغاز کرد.به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی پیش از سخنرانی، از این که دوستان و شاگردان قدیمی اش را بعد از مدت ها دوباره دیده، ابراز خوشحالی کرد و سخنرانی اش را با معرفی کتابی درباره تاریخ زنده تئاتر، آغاز کرد و گفت : کتاب تاریخ تئاتر نوشته براکت به تاریخ تئاتر با جزییات پرداخته، اما کتاب « the living theater » با یک پیش انگاشت نوشته شده مبنی بر این که تاریخ تئاتر، تجربیاتی از کارگردان است که ماندگار بوده و نسل های بعدی هم در حوزه های جغرافیایی ادامه اش داده اند. یعنی تاریخ تئاتر هر رویداد تئاتری نیست بلکه رویدادهایی که زنده هستند و این که ما در تاریخ باید دنبال تاریخ های زنده باشیم. در واقع این کتاب یک جور نگاه نقادانه به کتاب تاریخ تئاتر براکت دارد. نام این کتاب از یک گروه تئاتری تاثیرگذار گرفته شده است. ناظرزاده با اشاره به این که تئاتر در ایران هنر فولک و برای عموم بوده، گفت: تئاتر به معنی امروز آن در دنیای غرب پدید آمده است. در ایران اما نقالی و روحوضی، هنر فولک بوده و هنری برای عموم مردم کوچه و بازار، و نخبگان هنری چندان کاری به این هنر نداشتند چراکه هنر نخبه گرای مردم بیش تر شعر بوده است. اما تئاتر در عروسی ها و جشن ها توسط هنرمندان که سواد کتابت هم نداشتند، اجرا می شده و به همین دلیل هنرمندان جدی چندان توجهی به آن نمی کردند. او ادامه داد: هنرمندان غرب بودند که تئاتر را جزو فرهنگ روشنفکری قرار دادند. ارسطو بود که پشت هنر نمایش ایستاد و از ارسطو تا سارتر، همه افتخار می کردند که چیزی درباره تئاتر بنویسند. در غرب اتفاق دیگری هم افتاد و آن این که نمایشنامه ابداع شد. ناظرزاده با اشاره به وجود متن در نمایش های ایرانی گفت: در نمایش های ایرانی مثل نقالی، طومار بود، در تعزیه، نسخه که همان معنای نمایشنامه است، البته نه به معنای ادبی اش، مشابه نظر پساساختارگراها که معتقد بودند، کارگردان باید به نمایشنامه به عنوان یک متن نگاه کند نه یک نوشته ادبی. پس این غرب بود که نمایشنامه را به عنوان یکی از سه شاخه ادبیات معرفی کرد. ناظرزاده در ادامه سخنرانی اش، درباره گروه های تئاتری گفت: گروه های تئاتر در اطراف متن و اجرا شکل می گرفتند. در غرب هنرمندان تئاتر باید تحت حمایت شاهان می بودند و همین چشم و هم چشمی ها میان بزرگان، باعث تشکیل گروه ها در آغاز شد. در قرن شانزدهم مولیر کمپانی تئاتر داشت و از ۱۶۸۰ به بعد گروه های تئاتری شکل گرفتند و جالب این که آن گروه هایی که مکانی داشتند، بیش تر ماندند و کارهایشان در همان مکانشان باقی ماند. او با اشاره به تئاترهای سیاسی و شکل گیری گروه ها در آلمان گفت: جنگ جهانی در برلین، باعث تشکیل برخی گروه های تئاتر سیاسی و فعالیت برشت و پیسکاتور شد. پیسکاتور، گروه تئاتری را ایجاد کرد و برشت، برلینر آنسامبل را با همسرش پایه گذاری کرد که این گروه همچنان هم باقی است. ناظرزاده با اشاره به این که گروه های تئاتری اهداف مشترکی دارند، گفت: اول از همه ویژگی های شخصی شان است که آن ها را گرد هم می آورد. بینش اجتماعی و فرهنگی برای یک گروه تئاتری بسیار لازم است چراکه بدون بینش نمی شود رویکرد خاصی داشته باشد. دوم دراماتورژی خوب، سوم این که ما سرگرمی ساز هستیم، باید جامعه را سرگرم کنیمو چهارم این که هنرمندان بزرگ با کل تئاتر جهان و تئاتر مملکت خودشان آشنا باشند. گروه های بزرگ تئاتر معمولاً دنبال نمایشنامه نویسانی هستند که این ۴ ویژگی را داشته باشند. سمینار پژوهشی «نقش گروه ها و نهادهای سازمان یافته در شکل گیری و توسعه تئاتر»، چهارشنبه ۱۶ دی ماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری بکار خود پایان داد.


جمعه ، ۱۸دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: گفتمان نیوز]
[مشاهده در: www.goftemannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن