واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
«احتمال باران اسیدی» در شیراز نقد شد
شناسهٔ خبر: 3019149 - پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
استانها > فارس
شیراز- نویسنده و کارگردان فیلم «احتمال باران اسیدی» گفت: همه باید پای سینمای هنر و تجربه بایستند. به گزارش خبرنگار مهر، بهتاش صناعی ها چهارشنبه شب در نشست نقد و بررسی فیلم «احتمال باران اسیدی» که با حضور محمد شمس لنگرودی، مریم مقدم و منتقد میهمان، یوسف آفرینی در سینمای هنر و تجربه شیراز برگزار شد با ابراز خرسندی از ایجاد سینمای هنر و تجربه در زادگاه خود از مخاطبان این گروه سینمایی در شهر شیراز خواست به معرفی سینمای هنر و تجربه بپردازند، زیرا خوشبختانه آثار ارزشمندی در این گروه از سینماهای کشور به روی پرده می رود. شیراز به اندازه کافی منتقد خوب و ارزشمند دارد/احتمال باران اسیدی تماشایی است کارگردان جوان احتمال باران اسیدی با بیان اینکه شیراز به اندازه کافی منتقد خوب و ارزشمند دارد، فیلم خود را دارای برداشتهای مختلفی ارزیابی کرد و گفت: همچنان که معتقدم مولف نباید پشت هیچ دفاعی بر بیاید، به پرسش های منتقد جلسه گوش سپرد. در این نشست که پس از نمایش فیلم برگزار شد، منتقد نشست با بیان اینکه فیلم گیشه را هدف قرار نداده، گفت: از آنجا که مردم به کلیشه های رایج در سینمای ایران دل نبسته اند، احتمال باران اسیدی به جانشان می نشیند. یوسف آفرینی با برشمردن آیتمهایی از این فیلم، آنرا حاوی ریتمی کُند دانست و اظهار کرد: با اینکه فیلم دارای تمپو پایینی است، هدف آن نشان دادن ملال است گرچه تلاش کرده ملال آور نباشد. وی با جدا عنوان کردن ملال و ملال انگیزی، ادامه داد: این فیلم در تصویری کردن روزمرگی، تنهایی و ملال موفق است در عین حالی که در چاله ملال نغلتیده است. نویسنده کتاب «نیچه و دارم پست مدرن» با اشاره به اینکه احتمال باران اسیدی به تابویی در کشور اشاره دارد که با هوشمندی پرداخت شده، گفت: این فیلم رگه هایی از امید هم با خود همراه کرده و در فضای ابزورد و گروتسک امید را به مخاطب ارایه می کند. آفرینی نگاه فیلمساز در این اثر را جسورانه و باظرافت عنوان کرد و افزود: آنچه در احتمال باران اسیدی باید دیده شود تماشایی شده است. وی با بیان اینکه احتمال باران اسیدی هدفی غیر از ملال انگیزی را دنبال می کند، اشاره کرد: این دست آثار و نمایشنامه ها نتیجه فرو افتادن در مدرنیته هستند. شخصیت های این فیلم ویژگی های قهرمانی ندارند/ مهم بود که مخاطب دلش نخواهد سینما را ترک کند منتقد میهمان جلسه ریتم کُند فیلم را کمکی به تصویری که فیلم از زندگی امروزی داده، دانست و با اشاره به اینکه در این اثر برای نشان دادن ملال با بازیگر منفعل روبه رو نیستیم، ادامه داد: گرچه یکی از ویژگی های انسان امروزی انفعال است و باور به امر قطعی در او نیست که به خاطرش دست به قیام بزند، شخصیت های این فیلم ویژگی های قهرمانی ندارند و این انفعال به روشنی در آن قرار دارد. آفرینی نماهای بلند را نشانی از ملال در احتمال باران اسیدی عنوان کرد و افزود: از سویی بازیگران هم به لحاظ ساخت فضای پسامدرن امروزی اَکتی ندارند. موسیقی هم در فیلم با مخاطب همراهی می کند، البته کارگردان این فضای سرد و بی روح را به عمد بکار گرفته است. وی با تاکید بر اینکه احتمال باران اسیدی گیشه سینما را هدف نگرفته است، یادآور شد: برای ساخت ملال و نشان دادن ملال آور بودن زندگی البته باید جذاب هم بود. از این رو این فیلم با ویژگی های یادشده قدری جذاب بودن را فراموش کرده است. البته کارگردان نیز در پاسخ به منتقد این فیلم با بیان اینکه در احتمال باران اسیدی جذب مخاطب حداکثری هدف سازندگان است، گفت: به شدت برایم مهم بود که مخاطب دلش نخواهد با دیدن این فیلم سالن سینما را ترک کند و ریتم به نحوی باشد که فیلم را رها بسازد. تصمیم آوردن کاراکترهای جوان نیز بدین خاطر گرفته شد. وی درباره ریتم کند فیلم یادآورشد: با پذیرفتن ریسک تدوین فیلم توسط خودم از آنجا پذیرفته است که نیاز داشتم ریتم درونی را القا کنم، از این رو ترسیدم فیلم توسط تدوین گر به آنچه می اندیشم نزدیک نشود. برای اینکه ممکن بود در تدوین اثری اجتماعی صرف از آب در بیاید. صناعی ها ادامه داد: ریتم در احتمال باران اسیدی در پی این است که کنشی ایجاد کند تا مخاطب را به مرور همراه فیلم سازد. در بخش دوم این نشست که به پرسش و پاسخ اختصاص داشت مریم مقدم نویسنده فیلمنامه احتمال باران اسیدی چتر را نمادی از محافظت و اشاره به جامعه خشکی عنوان کرد که در انتظار باران هرچند اسیدی قرار دارد. صناعی ها نیز با بیان اینکه آنچه در فیلم دنبال می شود تلاش بر مبنای دادن اطلاعات اندک است، گفت: سعی کردیم اطلاعات زیادی درباره شخصیت ها ندهیم زیرا مشکل اساسی سینمای ایران زیاده گویی است. چراکه با زیاده گویی فرصت کشف از مخاطب گرفته می شود. شاعر بودن لنگرودی در انتخاب این نقش تاثیری نداشت /در هنر نیاز نیست گریه کرد با اینکه اغلب حاضران در نشست به دفاع از فیلم پرداختند کارگردان فیلم احتمال باران اسیدی انگیزه انتخاب شمس لنگرودی برای بازی در فیلم را توانایی وی در بازیگری و ویژگی فیزیکی مناسب کاراکتر آن عنوان کرد و گفت: وقتی تمرین های فیلم آغاز شد با بازیگری حرفه ای روبه رو شدیم و شاعر بودن لنگرودی در انتخاب این نقش تاثیری نداشت. لنگرودی نیز درباره این انتخاب، توضیح داد: من به شانس و تصادف خیلی اعتقاد دارم یعنی اینکه شانس این را داشتم با گروهی فرهیخته کار کنم. این سناریو را که خواندم از آن خوشم آمد زیرا دقیق و حساب شده بود. در ادامه این نشست بازیگر احتمال باران اسیدی هم با تایید گفته های منتقد میهمان این نشست ملال انگیزی بودن آنرا مانند شعر عنوان کرد و گفت: من نیز در شعرهایم درپی ملال هستم، اما بعضی شاعران در شعرشان ناله می کنند. شمس لنگرودی با بیان اینکه در هنر نیاز نیست گریه کرد، بلکه آنرا باید نشان داد، افزود: وقتی فیلمنامه این اثر سینمایی را خواندم یکی از شرایطم این بود که فیلم غمگین نباشد. بدین ترتیب موضوع احتمال باران اسیدی در ستایش زندگی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]