واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
به گزارش خبرگزاري فارس، محسن قرائتي در اين نامه نوشته است: عمر ما رفت و چيزى نفهميديم. نه مزه قرآن را چشيديم و نه به نسل تشنه چشانديم، اگر ما زيبايىهاى قرآن را به نسل نو مىچشانديم، نسل نو دست از همه چيز بر مىداشت. همانگونه كه زليخا زيبايى يوسف را به زنان نشان داد، آنان دست خود را بريدند و از خوردن ميوهها دست كشيدند. متن اين نامه كه خطاب به علما، ائمه جمعه و جماعات نوشته شده به شرح ذيل است: بسمه تعالى الحمد لله رب العالمين اللهم صل على محمد و آل محمد محضر مبارك ائمه جمعه و علماء بزرگوار دامت بركاتهم. سلام عليكم اين نامهاى است از شاگرد كوچك مكتب و يك يادآورى و شايد زيره به كرمان بردن باشد. چه زيباست كه در آستانه ماه نزول قرآن گامى بلندتر و فراتر برداريم و همتى افزون داشته باشيم. لابد مىدانيد كه در اين سالها مسأله تدبر و تفسير و مقالات قرآنى رونقى پيدا كرده است از جمله: 1- مقام معظم رهبرى در مشهد در جمع روحانيون فرمودند: تفسير قرآن در تمام پايهها درسى رسمى شود. 2 - آيتالله العظمى وحيد خراسانى هر هفته يك روز درس خود را به تفسير اختصاص دادهاند. 3- آيتالله العظمى فاضل لنكرانى (قبل از فوت) اساتيد را به منزل خود دعوت و سفارش تفسير و بودجهاى به اين كار اختصاص دادند. 4- بسيارى از ائمه جمعه يكى از خطبهها را به تفسير اختصاص مىدهند. 5- تفسير آياتى از قرآن وارد متون دروس دانشگاه شد. 6- توجه به مفاهيم و تفسير در مسابقات حفظ، تلاوت و تجويد قرار گرفت. 7- در صدا و سيما رنگ تفسير بيشتر شد و دهها نمونه ديگر كه بنده خبر ندارم، الحمد لله رب العالمين. ولى هنوز سهم قرآن داده نشده است زيرا: 1- قرآن و خداوند داراى يك اثرند، تجلى خداوند كوه را قطعه قطعه كرد (فلما تجلى ربه للجبل) (اعراف، 143) و قرآن نيز اگر بر كوه نازل شود، كوه خاشع مىشود. (لوانزلنا هذا القرآن...) (حشر، 21) 2- رسالت انبياء و وارثان آن بزرگواران خروج از ظلمات به نور است و قرآن نور مبين است و بدون آن راهى براى خروج و اخراج به سوى نور نيست. 3- ما مأموريم كتاب آسمانى را جدى بگيريم. (خذ الكتاب بقوه) (مريم 12) 4- ما مأموريم تدبر كنيم و ترك آن توبيخ دارد (افلا يتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها) (محمد 24) 5- همه ما به شفاعت نياز داريم كه شفاعت قطعى از قرآن و عدل آن است. شافع مشفع. 6- تفقه در دين و تدبر در قرآن دو علمى است كه ترك آن با لحن توبيخ آمده است آيه "فلو لانفر" (توبه 122) براى ترك تفقه با يك توبيخ ولى عدم تدبر همراه با دو توبيخ پى در پى مطرح است (افلا يتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها) (محمد 24) گوشهاى از دلائل مهجوريت قرآن گاهى گفتند: "انما يعرف القرآن من خوطب به" و فهم قرآن را مخصوص اهل بيت دانستند در حالى كه خطاب آيات يا ايهاالناس، يا ايها الذين آمنوا و حتى يا ايها الكافرون است. بنابراين مخاطب، اولياء خدا نيستند. آرى اهل بيت پيامبر(ص) از قرآن مطالبى دريافت مىكنند كه افراد ديگر آن دريافت را ندارند. گاهى گفتند قرآن فوق عقل ما است كه اين فكر با آيه هذا بيان للناس مخالف است. آرى در قرآن آياتى است كه عقل بشر به آن نمىرسد ولى اكثر قرآن براى مردم قابل فهم است، گاهى مىگويند چون در قرآن آيات متشابه است، ما نبايد به سراغ تدبر برويم، ولى مگر وجود آيات متشابه مانع فهم ساير آيات است. آرى زمين هم قلهها و درههاى خطرناك دارد ولى آيا آن قلهها و دره مانع و عمل به سيروا فى الارض (انعام 11) است. گاهى مىگويند در تفسير، خطر تفسير به رأى هست ولى مگر ملاكى براى شناسايى تفسير به رأى و تدبر در كار نيست؟! تفسير به رأى آب در چاه ريختن است يعنى سليقه خود را بر قرآن تحميل كردن ولى تدبر و استنطاق قرآن آب از چاه كشيدن است ميان اين دو فاصله زيادى است. ما به قرآنى كه با صراحت مىگويد من نور مبين هستم نگاه برفكدار و ظنى الدلاله كرديم! ما كتاب مخلوق را سطر به سطر مطالعه كرديم، خوانديم و به مباحثه و تدريس آن پرداختيم ولى كتاب خالق را نخوانديم يا پس از سالها به سراغش رفتيم آن هم با لقب درسى، جنبى و حاشيهاى! با اينكه قرآن سرچشمه علوم دينى و تعليم و تدريس پيوسته قرآن مىداند و مىفرمايد: "كونوا ربانين بما كنتم تعلمون الكتاب و بما كنتم تدرسون" (آل عمران، 79) شما براى پيدا كردن يك نفر كه يك دوره تفسير ديده باشد متحيريد ولى براى پيدا كردن دهها هزار نفر كه دروس ديگر را ديده باشند هيچ متحير نيستيد. حضرات ائمه جمعه و جماعات ماه قرآن در پيش است منتظر اقدامات رسمى و دولتى نباشيم يك بسيج عمومى براى روخوانى در مساجد به پا كنيم كلاسهاى چند نفره بدون مراسم و تشريفات ولى همراه با تشويق و حمايتهاى مادى و معنوى داشته باشيم. هم خود ما شروع كنيم (اگر تا بحال شروع نكردهايم) و هم از فضلايى كه توان تفسير گفتن دارند تقاضا كنيم در اين ماه چند دقيقهاى آيهاى را تفسير كنند. بهتر است در آغاز تفسير از داستانها يا از سورههاى كوچك يا آياتى را انتخاب كنيم و تفسيرى سه يا چهار برابر ترجمه با تكيه بر مطالعه كتب تفسير معتبر بگوئيم. روحانى مثل مادر است كه انواع غذاها را مىخورد ولى آنچه به نوزادش مىدهد شير است يعنى ما بايد اقوال و احتمالات كتب تفاسير را ببينيم ولى آنچه مىگوئيم نظير شير مادر سفيد و ساده و پراثر باشد. نه تنها فضلاى حوزه بلكه بسيارى از اساتيد معارف و فارغالتحصيلان دانشگاهى كه آشنايى با علوم حوزوى دارند مىتوانند با تكيه بر تفاسير فارسى معتبر حداقل براى خانواده و همسايگان و بستگان خود آيهاى را نقل نمايند و اگر مطالب تازهاى را فهميدند پس از عرضه به قرآنشناسان عميق براى مردم بازگو كنند. ما بايد به تعداد هيأتهاى عزادارى كه بحمدالله رونقى دارد جلسات قرآنى داشته باشيم زيرا قرآن و اهل بيت هرگز از هم جدا نيستند "لن يفترقا" هر طلبه بايد چند درصدى از درس و بحث و تبليغ خود را صرف قرآن كند. هر استادى بخشى را براى تربيت مفسر اختصاص دهد. انصاف آنست كه سهمى از شهريهها و موقوفات و تشويقات براساس قرآن باشد و سهمى براى نهجالبلاغه و روايات. بيش از نيمى از سال به عناوين مختلف حوزهها و دانشگاهها تعطيل هستند كه مىتوان براى اين ايام برنامهريزى و دانستنىهاى لازم از تفسير "نهجالبلاغه گرفته تا آموزش كامپيوتر، شنا، تيراندازى و خوشنويسى و راههاى گفتوگو و جدال احسن را فرا گرفت. به گونهاى كه فارغالتحصيلان پس از چند سال با روحيه و اطلاعات، وارد مراكز و با ابتكارات شخصى و آموزشى، مزه اسلام را به نسل نو بچشانند در درسها نبايد شيرينى و لطافت قرآن را در انحصار لغت، ادبيات و اقوال و احتمالات قرار دهيم زيرا ادبيات در آيه و التين و و الزيترن مىگويد حرف واو براى جمع است و ذهن ما را متوقف مىكند ولى در اينكه چرا تين قبل زيتون است و چرا اين كلمه يكبار و زيتون هشت بار آمده و رابطه ميان اين دو ميوه در علم غذاشناسى چيست. ادبيات و اقوال نارسا هستند در هر كلمه و جمله اسرارى است كه در آينده موضوع هزاران پژوهش قرار خواهد گرفت. عمر ما رفت و چيزى نفهميديم. نه مزه قرآن را چشيديم و نه به نسل تشنه چشانديم، اگر ما زيبايىهاى قرآن را به نسل نو مىچشانديم، نسل نو دست از همه چيز بر مىداشت همانگونه كه زليخا زيبايى يوسف را به زنان نشان داد آنان دست خود را بريدند و از خوردن ميوهها دست كشيدند. و السلام عليكم - محسن قرائتى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]