تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814994302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضوی از بدن که عامل اصلیِ ورود به جهنم است!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: گناهان بسیاری از زبان سرچشمه می گیرد و کم نیستند کسانی که به دلیل عدم کنترل این عضو از بدن، راهی جهنم می شوند و شدیدترین عقوبتها را بخاطر ره آورد تلخ و شوم گفته هایشان می چشند.به گزارش قدس انلاین، دروغ به معنای سخن نادرست، خلاف حقیقت و واقعیت، قول ناحق و بمعنای نقل گفتاری از کسی که آن را نگفته است. اصل آن در گفتار است؛ گذشته باشد یا آینده، وعده باشد یا غیر آن. ضد صدق و خبر از خلاف واقع چه بصورت عمد یا سهو،، آمده است. در اصطلاح همان اظهار امر خلاف واقع و سخن بر خلاف حقیقت را دروغ گویند که بی شک یکی از بزرگترین و بدترین صفات انسان دروغ گفتن است. دروغ از جمله گناهان کبیره بلکه قبیح ترین گناهان و زشت ترین آنها می باشد که آدمی با این صفت در دیده ها خوار و در نظرها بی ارزش و بی اعتبار می شود. بر این اساس حضرت محمد (ص) در باره آفات این گناه کبیره فرموده اند: مؤمن هرگاه بدون عذر دروغی بگوید هفتاد هزار ملک او را لعنت می کنند و بوی بدی از قلبش بیرون می آید که تا به عرش می رسد و خداوند به سبب این دروغ، گناه هفتاد زنا را برای او می نویسد. در این راستا امده است که مردی از رسول خدا( ص) پرسید: چه عملی سبب دخول در آتش است؟ حضرت فرمود: دروغ. زیرا دروغ سبب فجور و فجور سبب کفر و کفر سبب دخول در آتش است. همچنین رسول خدا (ص) به حضرت زهرا (س) فرمودند: در شب معراج زنی را دیدم که سرش مانند خوک و بدنش مانند بدن الاغ بود و سبب آن فتنه انگیزی و دروغ بود. در روایتی دیگر نیز پیامبر اکرم (ص) ریشه دروغ را در کمبودها و پستی های انسان چه از لحاظ روحی و یا جسمی بیان فرموده است: دروغگویی از پستی روح ریشه می گیرد. بر این اساس حضرت رسول (ص) درهشداری به ابوذر غفاری می فرمایند: ای ابوذر؛ هرکس مالک و اختیاردار میان دو فکِّ خویش باشد (زبان)، وارد بهشت می گردد. ابوذر، گویا برایش شگفت بود باور این نکته که کسی با کنترل زبان، بهشتی شود، پرسید: ای پیامبر خدا! آیا مگر ما به گفته هایمان هم مؤ اخذه می شویم؟ حضرت فرمودند: ای ابوذر؛ مگر مردم را، چیزی جز دستاورد زبانهایشان، به آتش دوزخ می افکند؟! ای ابوذر؛ گاهی کسی در مجلسی برای نصیحت شما ممکن است چیزی بگوید، امّا با همان سخن، به اندازه فاصله آسمان تا زمین، به ژرفای دوزخ درمی افتد. ای ابوذر؛ وای بر آنکه سخن دروغ می گوید تا دیگران را بخنداند، وای بر او، وای بر او، وای بر او! ای ابوذر؛ هر که سکوت کند، نجات می یابد، پس راست بگو و از دهانت هرگز دروغ در نیاید. ابوذر عرض نمود: ای رسول خدا (ص)! توبه آنکه به عمد، دروغ بگوید چیست؟ حضرت فرمودند : همانا استغفار و نمازهای پنجگانه، آن را می شوید. منابع: 1 -مجلسی، بحارالانوار، ج 69: 263-262. 2-محدث نوری؛ مستدرک الوسائل، ج 9: 50. 3-شعرانی، نثر طوبی: 331. 4-اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن: 704. 5-ابن منظور، لسان العرب: 50. 6-محدثی، مواعظ حضرت رسول (ص) به ابوذر غفاری: 23. 7-امین، آفات زبان: 67.


پنجشنبه ، ۱۷دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن