تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803079067




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به 90 سال فعالیت موسسه واکسن و سرم سازی رازی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


نگاهی به 90 سال فعالیت موسسه واکسن و سرم سازی رازی استان‌ها > البرز - به گزارش ایرنا- موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی یکی از مراکز مهم علمی ، تحقیقاتی و تولیدی ایران و جهان به شمار می رود که در طول 90 سال فعالیت تابلویی بزرگ از دستاوردهای علمی به نمایش گذاشته است.

91 سال پیش، کمیته بهداشت مجمع دولت ها ،تمام کشورها را ملزم به تاسیس واحدهایی برای مبارزه با بیماری های دامی و جلوگیری از تحمیل خسارت های سنگین ناشی از بروز متوالی بیماری طاعون گاوی کرد.
در مهرماه سال 1303، به همت مصطفی قلی بیات (صمصام الملک) معاون وقت وزارت فلاحت، تجارت و فواید عامه، لایحه تاسیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با عنوان: "موسسه دفع آفات حیوانی و سرم سازی" تنظیم و به مجلس شورای ملی (دوره پنجم) ارایه شد که پس از 3 ماه بررسی و کار کارشناسی، اکثریت نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که موسسه مذکور باید همانند انستیتو پاستور زیر نظر وزارت معارف (وزارت علوم) فعالیت کند.
با این که لایحه از سوی وزارت فلاحت، تجارت و فواید عامه به مجلس ارایه شده بود ولی دوراندیشی عبدالحسین تیمورتاش(وزیر وقت وزارت فلاحت) در قبول نظر نمایندگان مجلس، موجب شد در نهایت مجوز تاسیس موسسه در ساعت 12 ظهر روز سه شنبه 16 دی ماه سال 1303، تصویب شود چرا که در غیر این صورت لایحه مورد تصویب قرار نگرفته و کنار گذاشته می شد.
لایحه مذکور اولین لایحه ای بود که در ارتباط با کشاورزی در مجلس ایران به تصویب رسید.
در این لایحه وظایف این موسسه به شرح زیر تعیین و تصویب شد:
- جلوگیری از امراض حیوانات به روش علمی که در تمام دنیا معمول است .
- تهیه واکسن و سرم برای تمام امراض که سرم و واکسن آنها کشف شده است.
- مطالعه امراض نباتی و شناختن حشرات مفید و مضر و به دست آوردن طریقه علمی و عملی برای برانداختن حشرات موذی از قبیل ملخ ، سن و غیره
- سعی در ازدیاد حیوانات اهلی و نباتات مفید از روی قواعد علمی
- بسط و توسعه شعب موسسه در تمام مناطق ایران و توسعه عملیات خود در تمام مملکت
چند ماه پس از شروع فعالیت موسسه مذکور، به دلیل نبود محل مناسب برای نگهداری حیوانات بزرگ در انستیتو پاستور، به دستور مصطفی قلی بیات مقداری از اراضی کمال آباد در مجاورت قریه حصارک کرج در اختیار موسسه قرار گرفت تا به عنوان محل کار و سکونت کارمندان و ساخت طویله های حیوانات (برای تهیه سرم) مورد استفاده قرار گیرد.
از این رو در اردیبهشت ماه سال 1304 موسسه مذکور به کرج منتقل شد.
مسئولیت این موسسه با 22 نفر پرسنل (شامل 14 نفرکادر فنی و 8 نفر کادر خدماتی) بر عهده مرحوم دکتر عبدالله حامدی گذاشته شد.
به دلیل مواجهه با هجوم ملخ به مزارع کشاورزی و نیز فروکش کردن بیماری طاعون گاوی، از سال 1307 تا 1310 موسسه رازی عمده فعالیت خود را بر روی تولید سم ضد ملخ متمرکز کرد و در انجام سایر وظایف مصوب خود چندان فعالیتی نداشت.
در اواخر سال 1309 دکتر لویی پیر دلپی برای دور جدید فعالیت موسسه رازی انتخاب و به عنوان رئیس وقت موسسه رازی منصوب شد.
دکتر دلپی در ابتدای سال 1310 قطعه زمینی را که از سوی وزارت اقتصادملی(اداره کل فلاحت) در نزدیکی قریه حصارک (محل فعلی موسسه رازی) پیشنهاد شده بود، مناسب تشخیص داد. در خردادماه سال 1310 "بنگاه سرم سازی حصارک" در این محل مستقر شد.
در آن زمان تنها 3 ساختمان فرسوده از جمله ساختمان چاپارخانه و قهوه خانه در آن وجود داشت. در سال 1312 اولین آزمایشگاه مرتبط با بیماری های دامی ایران با نام "دارالتجزیه امراض حیوانی" در موسسه رازی تاسیس شد. *** افتخارات کسب شده ناشی از فعالیت موسسه رازی:
- ریشه کنی یا تحت کنترل درآمدن بیماری های بومی کشور از جمله :فلج اطفال- وبا - سرخک-سرخجه- اوریون- دیفتری- کزاز - سیاه سرفه- طاعون گاوی- طاعون اسبی
- تشخیص و مطالعه بر روی عوامل بیماری های مختلف انسانی و دامی برای اولین بار در کشور از جمله :بیماری ویلسن در انسان- انسفالومیلیت مرغان، لارنگوتراکئیت، میلوبلاستوز، پسیتاکوز، نیوکاسل بوقلمون و پاراتیفویید در پرندگان- بروسلوز، انتروتوکسمی، تب کیو، تب برفکی، شبه مشمشه در گوسفندان- شبه سل، ورم بدخیم و IBR در گاو- طاعون اسبی، قانقاریای جلدی و مشمشه در اسب- تریشینوز در گراز، شبه سل جوندگان، شپشه در زنبور عسل و ...
- انتقال تکنولوژی یا کمک به راه اندازی موسسات مشابه در سایر کشورها از جمله: اردن- تونس- کره شمالی- سوئیس- ازبکستان و ...
- در سال 1391 و با انتصاب دکتر حمید کهرام، تشکیل و ثبت شرکت های دانش بنیان جدی تر شد و به منظور تسریع و ساماندهی این امر. در حال حاضر موسسه رازی دارای بیش از 10 شرکت دانش بنیان است.
- در سال 1393، موسسه رازی موفق به کسب مجوز مرکز رشد فناوری از وزارت بهداشت شد و در نظر دارد با کمک بخش خصوصی و دانشمندان داخل و خارج از موسسه، قدم های موثری در جهت توسعه علمی خود بردارد.
بی شک توجه و حمایت دولتمردان، منجر به بالندگی و پویایی بیش از پیش این مجموعه عظیم تولیدی، علمی و پژوهشی کشور خواهد شد. ***نگاهی به آخرین دستاوردها و فعالیت های موسسه رازی در سال جاری
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی به برنامه های این موسسه در سال جاری اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال 10 طرح در دست اقدام است که یکی از مهمترین آن ها تولید مجدد واکسن سیاه سرفه است.
دکتر حمید کهرام افزود: این واکسن پیش از این توسط این موسسه تولید می شد ولی به دلیل ضعف در تولید آن و تکنولوژی قدیم تولید این واکسن، حدود پنج سال تولید آن متوقف شد لیکن با برنامه ریزی انجام شده امیدواریم بتوانیم این واکسن را تا پایان سال جاری دوباره وارد بازار کنیم.
وی کیفیت بخشی به واکسن بروسلوز (تب مالت) را طی دو برنامه از دیگر برنامه های این موسسه در سال جاری دانست و اظهار داشت: بیش از 30 سال از تولید واکسن بروسلوز در کشور ما می گذرد که متاسفانه پس از طی این مدت طولانی هنوز این واکسن با روش های قدیمی تولید می شود که با قدم بلندی که برای فرمانتوری شدن تولید این واکسن داریم علاوه بر اینکه این واکسن با تکنولوژی روز دنیا تولید می شود، کیفیت واکسن و ماندگاری آن بسیار بالا می رود.
کهرام طولانی کردن عمر قفسه ای این واکسن را بخش دوم برنامه تولیدی این واکسن عنوان کرد و گفت: تضمین کیفیت این واکسن پس از تولید حدود دو ماه به طول می انجامد که پس از دریافت این تضمین واکسن فقط فرصت چهار ماهه برای مصرف دارد که عمر قفسه ای نسبتا کوتاهی را دارد.
وی افزود: با تغییر تکنولوژی عمر قفسه ای این واکسن به هشت ماه خواهد رسید ولی هنوز تضمین کیفیت این محصول انجام نشده و به تولید انبوه نرسیده است. ***واکسن فلج اطفال نماد موسسه رازی است
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: تولید آزمایشگاهی واکسن IPV (واکسن فلج اطفال) در دست اجرا است بطوریکه از 40 سال پیش تا کنون این واکسن به صورت قطره ای و خوراکی در کشور مصرف می شود ولی طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی بایستی تا دو سال آینده این واکسن به صورت تزریقی در دنیا تبدیل شود.
وی اضافه کرد: ویروسی که در این واکسن استفاده می شود ویروس زنده و به صورت خوراکی مصرف می شود تا بدن به آن ایمنی پیدا کند بطوریکه از حدود 15 سال پیش تا به امروز ابتلا به فلج اطفال در کشور ما مشاهده نشده است.
کهرام گفت: در حالیکه در کشورهای همسایه شرقی و غربی ایران این بیماری وجود دارد اما سطح ایمنی در کشور ما بالا است .
وی با اشاره به اینکه واکسن فلج اطفال نماد موسسه رازی است، افزود: این واکسن پیچیده ترین واکسنی است که در موسسه تولید می شود و با تبدیل شدن روش استفاده از این واکسن از خوراکی به تزریقی، ویروس این بیماری از زنده به کشته شده تبدیل می شود.
وی گفت: هم اکنون به شدت برای دستیابی به این تکنولوژی در حال کار هستیم و حدود 80 درصد پیشرفت داشته ایم تا بتوانیم آن را به صورت آزمایشگاهی تولید کرده و در سال 95 به سمت تولید صنعتی این واکسن برسیم.
رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی روغنی کردن واکسن تب برفکی را از دیگر برنامه های این موسسه در سال جاری برشمردو افزود: بیماری تب برفکی یکی از خطرناک ترین بیماری ها در دام سنگین است و با تولید این واکسن به روش جدید ایمنی زایی آن در دام طولانی تر می شود.
وی تولید واکسن های آنتروتوکسمی به روش جدید و واکسن prp که واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک است را از دیگر برنامه های موسسه دانست و اظهار داشت: طاعون نشخوارکنندگان در تابستان سال جاری در بعضی از مناطق کشور مقداری شیوع یافت که چون تولید این واکسن توسط موسسه کم بوده و به روش کشت بافت تولید می شود باید به سوی تولید فرمانتوری شدن (تولید انبوه با استاندارد جهانی) برود تا تولید انبوه برای مصرف همگانی دام ها را داشته باشیم.
وی مقاوم شدن این واکسن به گرما را از دیگر طرح ها دانست و بیان کرد: هم اکنون از لحاظ نیاز به این واکسن بازار اشباع شده در حالیکه از لحاظ این واکسن همیشه کمبود داشته ایم.
وی بیشترین نیاز به این واکسن را در دو دوره از بهمن تا اردیبهشت هر سال و از شهریور تا آبان ماه دانست و افزود: با تمهیدات انجام شده حدود شش ماه است که انبارهای ما از این واکسن اندوخته شده است.
کهرام اضافه کرد: همچنین تولید واکسن تب سه روزه در کشور که یکی از بیماری های مهم گاوها است، از طرح های در دست اقدام امسال موسسه رازی به شمار می رود.
***واکسن بروسلوز مورد نیاز کشور در شش ماهه اول سال تولید شد
کهرام یکی دیگر از واکسن های مهم و مورد نیاز در بخش دام کشور را واکسن بروسلوز عنوان کرد و گفت: در سال گذشته این بیماری به نسبت در کشور افزایش یافت که منجر به افزایش تولید این واکسن در کشور شد بطوریکه تمامی واکسن مورد نیاز شش ماهه اول سال توسط این موسسه تولید شده است.
وی افزایش 50 درصدی واکسن گامبرو را از دیگر برنامه های سال جاری دانست و افزود: با این میزان افزایش 30 درصد واکسن مورد نیاز بازار را تولید می کنیم.
وی آخرین دستاوردهای این موسسه را که در هفته پژوهش رونمائی شد، واکسن دوگانه طیور نیوکاسل و برونشیت دانست.
جشن 90 سالگی موسسه سرم سازی رازی امروز/چهارشنبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و چند تن از وزیران در سالن همایش های صدا و سیما در تهران برگزار می شود.
در این آئین از تمبر یادبود موسسه و کتاب تاریخچه موسسه نیز رونمایی می شود.  

کلید واژه ها: استان البرز -




چهارشنبه 16 دی 1394 - 10:18:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن