تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816858413
اسلام تضمین كننده نیازهای فطری انسان
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اسلام " تضمین كننده نیازهای فطری انسان "
دین اسلام به جهت توجهی كه به تمامی مسائل فردی و اجتماعی انسان دارد ، دینكامل و جامعی می باشد.آنجایی كه مسائل مربوط به زنان در این دین از اهمیت بسیاری برخوردار است، در تمامی زمینه ها موارد گوناگونی از آن لحاظ شده است. لذا ما نیز برآنیم تا در این بخش با طرح موضوعات فقهی مربوط به زنان، طی سلسله مقالاتی به معرفی گوشه هایی از این مسئله بپردازیم .و بدین وسیله گامی مثبت در جهت آشنایی با نظرات فقها و محققان اسلامی برداریم و با ارائه چنین تصویری از واقعیات احكام در رفع برخی از شبهات علمی و عملی بكوشیم.حدود، مقررات و قوانین مربوط به بشر ، خواه آنچه نازله از سوی رب العالمین بوده و خواست ابناء بشر ،همگان داعی تامین سعادت و رفاه این جهانی یا هر دو جهانی انسان را دارند . دراین میان آنچه شاخصبرتری و مزیت قوانین بر یكدیگر است . در كنارفراگیری و همه جانبه دیدن انسان و تطابق و همراه بودن این قواعد با خواسته و تمنیات فطری اوست. لذا قانونگذار برای بر خورداری قانون از این ویژگی كه مستلزم آگاهی كافی از اصول و ضوابط لازم در وضع قانون و شناخت همه جانبه مشمولین می باشد. باید شرطها و شرایط شمول قانون و حد بلوغ افراد برای ورود را طوری تعیین نماید تا فردی خارج و غیری وارد نگردد.اسلام به عنوان نهایی ترین رهنمودهای صادره از خالق مطلق ، با اطلاع كافی از همه زوایای این موجود مختار و نگرشی مدبرانه به دو بعد جسم و روح قواعدی بر افعال اختیاری او تعیین كرده كرده و با وضع احكامی حكیمانه مسیر سعادت حقیقی و حیات جاودانه او را هموار نموده است. به نحوی كه بی توجهی بههریك و خارج كردن آن از دایره زندگی انحرافی در سیر صعودی اوست.اسلام با واقع نگری تمام ، نازها و نیازهای دنیایی و آخرتی انسان را یكجا می نگرد و او را در متن زندگی با همه كنشهای انسانی و منشهای فطری طبیعی و نیازمندیهایش می پذیرد و با جمع نگری خاص، كرامت حقیقی این مخلوق تكریم یافته به تاج " كرمنا " را، افق همه رستگاریها دانسته و همه اعمال او را در تامین آن جهت می دهد.احكام این شریعت ، راه رستگاری و خوشبختی را در حوزه رفتارهای اجتماعی نیز، نمایانده است .این شریعت دست انسان را می گیرد و راه را می نمایاند، تا در لغزش طغیان و فساد نیفتد و در غرقاب مالها و میلها فرو نگردد. احكام فردی را مقدمه ای برای آمادگی حضور در اجتماع مقرر نمود و احكام اجتماعی را زمینه ساز تربیت خویش و یافتن راه محبوب تشریع فرمود، كه این وآن هر دو اورا بسازند و در مكانت برین خلیفه اللهی قرار دهند . كه البته یافتن این راز در احكام نیز لحاظی فراگیر می طلبد تا حكم ها در سایه مصلحتها رو نماید و خیرها در كنار شرها تمیز داده شود. چه اگر این مجموعه در نظامی واحد و پویا نگنجد ، هدایت دینی و رهایی بخش نوع بشر بدرستی تحقق نمی یابد.
اسلام ، احكام خود را با منظور داشتن ملاكهایی چون : سن مكلف ، طاقت مكلف، شرایط جسمی، سلامتذهن و روانی ، جبر و اختیار ، ضعف و قوت ، سفر و حضر، عسر و یسر ، امنیت و وحشت تعیین می نماید و فرد را در صورت جمع این شرایط مامور می دارد تا هدف نهایی كه همان حفظ كرامت انسانی است ، دست دهد . بنابراین نیازهای فطری انسان ، اساس شرایط و تشریع احكام می باشد . چنانچه در حال خواب نمازساقط است . با احتمال مرض روزه حرام است. با ترس از مرگ بسیاری از محرمات حلال می گردد. در صورت عدم استطاعت ، حج تعلق نمی گیرد و خمس و زكات با نرسیدن به حد نصاب وجوب ندارد.و بالعكس آنجا كه تامین نیازی ، متوقف بر اجرای حكمی باشد . راه بسته نیست . چرا كه مرز شمول جامع افراد و مانع اغیار می باشد .این امر دراحكام اجتماعی بروز خاصی دارد. مثلا در امر ازدواج و رفع نیاز جنسی ، با توجه به دیگر مصالح ، برای پسران و دختران حداقلی برای سن تعیین شده است تا هر نوجوانی در این سن با داشتن دیگر شرایط اجازه رفع این نیاز را داشته باشد . بلوغ سنی ، مانع عمل در بلوغ فكری و جنسی او نگردد. بدیهی است تحصیل حداقل سن به معنای جواز ازدواج برای هر دختر 9 ساله یا پسر 15 ساله نیست . زیرا چنانچه ذكر شد جمع شرایط ، زمینه اجرای حكم را فراهم می كند . در دیگر قوانین نیز وجدان یك شرط در فرد الزامی بر انجام حكم نمی آورد . مثلا اگر نوجوانی به حداقل سن برای خروج استقلالی از كشور رسید به معنای صدور جواز برای خروج او از كشور نیست . بلكه در كنار دهها شرط دیگر مجاز خواهد بود.اگر در شرع مقدس اسلام سن 9 سال برای دختران آغاز سن ازدوا ج است ، به معنای اجباراو به ازدواج نمی باشد. بلكه برای بهره مندی نوجوانان مستعدی است كه در این سن با داشتن دیگر شرایط، تمكن استفاده از این حق را دارند . چنانچه در دوران ظهور اسلام و دیگر مناطق تاریخی و در بسیاری از مناطق زیستی ، اینگونه افراد كم نبوده اند . شاید در شرایط خاصی نظیر وضعیت كنونی در كشور ما یا برخی كشورهای اسلامی اجرای چنین حكمی ، ظلمی بر نوجوانان تلقی گردد ، لكن با تعمقی فراتر و منظور داشتن كلیه مصالح و مفاسد فردی و اجتماعی ، ژرف بینی و حكمت مداری این شریعت الهی بارز است ، كه نه تنها اجبار و تحمیلی در هیچ یك از احكام آن نیست بلكه همه بایدها و نباید ها با محوریت مصلحت و كرامت انسان نظام یافته است.
گرچه درستی و استواری رهیافتهای اجتهادی نیازمند فراگیری دانشهای تخصصی از آن است لكن وقوف اجمالی بدان لازمه ایمان بیشتر و التزام دقیق مؤمنین می باشد .از جمله مسائلی كه در این روزگار ، سخن ایام و گفتار مدام بوده و بازاری رواج یافته و زینت مباحث جریده ها و مجالس داخل و خارج گردیده، بحث در مسائل زنان و طرح حقوق این قشر در برابر احكام اسلامی است. این امر اینك بیش از آنچه منافع زنان و حقوق آنا ن را استیفا كند ، به صورت حربه ای در دست معاندین و مخالفین اسلام در آمده ، تا هردم با طرح موضوعی از فقه اسلامی ندا ی وا نسا ئا سرداده و جمعی ناآگاه را با خود همراه می كند .و با برپایی نشستها و سمینارها و مقالات پیوسته و طرح سئوالات و نظر خواهی از امثال خود ، خواهان تجدید نظر و كمی بالاتر تغییر قوانین اسلام می شوند . غافل از آنكه فاصله گرفتن از فقه اسلامی نه تنها ارمغانی برای زنان مسلمان به همراه نخواهد داشت كه آنان را د مردابی كه غرب، سالها در آن دست و پا زده و اینك استمداد رهایی زن و خانواده را به مجامع آگاه دنیا دارد خواهد كشاند .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1982]
صفحات پیشنهادی
مبانى فلسفه سیاسى اسلام از ديد رهبرى (3)
وحى از سوى خداوندى که آفریننده آدمى و بیناى نقیصه ها و نیازها و دردها و درمان ... در مى آید که در مجراى نظامى فطرى و الهام یافته از فطرت جهان و انسان قرار گیرد .... شریعت و مجموعه معارف و دستورات اسلامى تضمین کننده سعادت انسان و پاسخگوى ...
وحى از سوى خداوندى که آفریننده آدمى و بیناى نقیصه ها و نیازها و دردها و درمان ... در مى آید که در مجراى نظامى فطرى و الهام یافته از فطرت جهان و انسان قرار گیرد .... شریعت و مجموعه معارف و دستورات اسلامى تضمین کننده سعادت انسان و پاسخگوى ...
هدفمند کردن ازدواج ها
آری، ازدواج پاسخ به عالی ترین نیاز فطری انسان در راه رسیدن به کمال است. ... در مبانی دینی و ارزش های اسلامی هدف نهایی و غایی ازدواج رسیدن به آرامش است. ... پیروی از خواهش های نفسانی، نمی تواند تضمین کننده سعادت و خوشبختی افراد باشد. ...
آری، ازدواج پاسخ به عالی ترین نیاز فطری انسان در راه رسیدن به کمال است. ... در مبانی دینی و ارزش های اسلامی هدف نهایی و غایی ازدواج رسیدن به آرامش است. ... پیروی از خواهش های نفسانی، نمی تواند تضمین کننده سعادت و خوشبختی افراد باشد. ...
شبهه نارسایی اسلام در عصر حاضر
اسلام با توجه به دو چهره ثابت و متغیر انسان دو دسته قانون تدوین کرده است. ... الهی ثابت است، چون برای تأمین نیازهای ثابت فطری انسان وضع شده و در همه زمانها و ... عقاید مسلمانان در زندگی است؛ نه تعیین کننده حیطه قوانین اسلام در احکام عبادیه. ... تضمین کمال و سعادت، احکام و قوانین و برنامههای جامع نیز تدوین کرده است. ...
اسلام با توجه به دو چهره ثابت و متغیر انسان دو دسته قانون تدوین کرده است. ... الهی ثابت است، چون برای تأمین نیازهای ثابت فطری انسان وضع شده و در همه زمانها و ... عقاید مسلمانان در زندگی است؛ نه تعیین کننده حیطه قوانین اسلام در احکام عبادیه. ... تضمین کمال و سعادت، احکام و قوانین و برنامههای جامع نیز تدوین کرده است. ...
نوآوري پيام اصلي انقلاب اسلامي
فطرت انساني با نوآوري شكوفا مي شود و مي تواند گسترش يابد و انسان متعالي را منجر شود. ... نوآوري همان گونه كه در ذات انساني است و يكي از نيازهاي اوست يكي از جلوه هاي .... استقلال يك ملت و كشور با نوآوري تضمين و حفظ مي شود و با نوآوري مي توان ... تسهيل كننده ها و قوانين، سيستم ها و روش هاي لازم بررسي و ايجاد گردد. ...
فطرت انساني با نوآوري شكوفا مي شود و مي تواند گسترش يابد و انسان متعالي را منجر شود. ... نوآوري همان گونه كه در ذات انساني است و يكي از نيازهاي اوست يكي از جلوه هاي .... استقلال يك ملت و كشور با نوآوري تضمين و حفظ مي شود و با نوآوري مي توان ... تسهيل كننده ها و قوانين، سيستم ها و روش هاي لازم بررسي و ايجاد گردد. ...
مباني تطبیق پذيري قوانين اسلامي با تحولات اجتماعى (1)
... اي پويا و مكانيسمي دروني است كه هماهنگي آن را با تحولات زندگي تضمين مى كند. ... ديگري نيازهاي ثانوي كه از نيازهاي اولي ناشي مى شود; مانند نياز به انواع وسايل ... در واقع, در سیستم قانون گذارى اسلام، اصل فطرت و سرشت انسان مورد توجه ... وی آن گاه حيلههاي حقوقى و مداخلة حاكم را نيز از ديگر عوامل هماهنگ كننده به ...
... اي پويا و مكانيسمي دروني است كه هماهنگي آن را با تحولات زندگي تضمين مى كند. ... ديگري نيازهاي ثانوي كه از نيازهاي اولي ناشي مى شود; مانند نياز به انواع وسايل ... در واقع, در سیستم قانون گذارى اسلام، اصل فطرت و سرشت انسان مورد توجه ... وی آن گاه حيلههاي حقوقى و مداخلة حاكم را نيز از ديگر عوامل هماهنگ كننده به ...
اندیشه های علامه طباطبايي (ره) درباره نظم اجتماعي اسلامي (1)
البته اگرچه اين دو ديدگاه در اين نکته مشترکند که نياز موجب تشکيل جامعه مي گردد .... بنابراين انسان استخدام گر (جلب کننده نفع خويش) هر عملي که رافع نيازش باشد به .... اگر قوانين کشورهاي متمدن مي تواند سعادت آدمي را تضمين کند و ضمانت اجرايي مي ... چون فطرت انسان بر پيروي عقل است. هدف اجتماع اسلامي سعادت حقيقي است اما ...
البته اگرچه اين دو ديدگاه در اين نکته مشترکند که نياز موجب تشکيل جامعه مي گردد .... بنابراين انسان استخدام گر (جلب کننده نفع خويش) هر عملي که رافع نيازش باشد به .... اگر قوانين کشورهاي متمدن مي تواند سعادت آدمي را تضمين کند و ضمانت اجرايي مي ... چون فطرت انسان بر پيروي عقل است. هدف اجتماع اسلامي سعادت حقيقي است اما ...
اسلام و راههای شاد زیستن!
مقدمه گفته شد اسلام تفریح و نشاط را از جمله نیازهای غریزی در انسان می داند و ... که خنده نه تنها سبب نشاط افراد می گردد بلکه سلامت آنها را نیز تضمین می کند. ... توجه همیشگی به قدرت لایزال الهی توجه به واژه «ربّ» می تواند کمک کننده باشد. ... که با فطرت انسانی ناسازگاری دارد، سبب می شود انسان با انجام گناه و نافرمانی ...
مقدمه گفته شد اسلام تفریح و نشاط را از جمله نیازهای غریزی در انسان می داند و ... که خنده نه تنها سبب نشاط افراد می گردد بلکه سلامت آنها را نیز تضمین می کند. ... توجه همیشگی به قدرت لایزال الهی توجه به واژه «ربّ» می تواند کمک کننده باشد. ... که با فطرت انسانی ناسازگاری دارد، سبب می شود انسان با انجام گناه و نافرمانی ...
پديده ي فرار از ازدواج
ازدواج، در اسلام، همچنين راه درست خويشتنداري و عفاف، (6) تضمين رزق و روزي (7) و ... فراهم بودن زمينه ي ارضاي نياز جنسي در بيرون از چارچوب خانواده بين فرار از ... شايد بيشتر افرادي که ازدواج را عمل محدود کننده ي آزادي هاي فردي مي ... حتي تحصيلات دانشگاهي، نمي تواند جاي آن را بگيرد، به علاوه، ميل فطري انسان به زندگي ...
ازدواج، در اسلام، همچنين راه درست خويشتنداري و عفاف، (6) تضمين رزق و روزي (7) و ... فراهم بودن زمينه ي ارضاي نياز جنسي در بيرون از چارچوب خانواده بين فرار از ... شايد بيشتر افرادي که ازدواج را عمل محدود کننده ي آزادي هاي فردي مي ... حتي تحصيلات دانشگاهي، نمي تواند جاي آن را بگيرد، به علاوه، ميل فطري انسان به زندگي ...
شادی در اسلام
... دین ما یعنی دین فطرت و طبیعت، پیروان خود را به شادیهای مثبت و سازنده دعوت میکند. ... در بیشتر مجالس عروسی، افراد شرکت کننده برای اینکه رضایت عروس و داماد و ... میانهروی در غم و شادی در زندگی انسان، غم و شادی، هر دو از نیازهای روح هستند و .... را برای فرد تضمین کنند و پیوسته انسان به دنبال شادی جدید و نو است. ...
... دین ما یعنی دین فطرت و طبیعت، پیروان خود را به شادیهای مثبت و سازنده دعوت میکند. ... در بیشتر مجالس عروسی، افراد شرکت کننده برای اینکه رضایت عروس و داماد و ... میانهروی در غم و شادی در زندگی انسان، غم و شادی، هر دو از نیازهای روح هستند و .... را برای فرد تضمین کنند و پیوسته انسان به دنبال شادی جدید و نو است. ...
ياران جوان: عصر ظهور ( قسمت دوم و پاياني)
(2) اسلام به اين روحيه ي جواني توجه تام دارد و براي حفظ و تقويت آن دستوراتي ... به همين جهت نيروي خستگي ناپذير و فطرت حقيقت پذير جوانان تا زماني که با دخالت ... نگشته، تضمين کننده ي سعادت و هدايت جامعه در سايه ي عزت و سرافرازي است . ... عصر ظهور، تنها عرصه بروز و ظهور و پاسخ گويي به اميال واقعي و نيازهاي انسان است. ...
(2) اسلام به اين روحيه ي جواني توجه تام دارد و براي حفظ و تقويت آن دستوراتي ... به همين جهت نيروي خستگي ناپذير و فطرت حقيقت پذير جوانان تا زماني که با دخالت ... نگشته، تضمين کننده ي سعادت و هدايت جامعه در سايه ي عزت و سرافرازي است . ... عصر ظهور، تنها عرصه بروز و ظهور و پاسخ گويي به اميال واقعي و نيازهاي انسان است. ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها