تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816297416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازوکار تغییر سبک زندگی در فرقه ها


واضح آرشیو وب فارسی:ادیان نیوز: اصلی ترین چیزی که اعضای فرقه باید بیاموزند این است که آنها با افراد بیرون از فرقه فرق دارند و لذا پررنگ ترین خط کشی در ذهن هر عضو فرقه خطی فرضی است که بین خود و دیگران رسم می کند و به این ترتیب دنیای فرقه ها به ما و آنها تقسیم می شود.ادیان نیوز : یکی از وجوه بارز تاثیر عضویت در فرقه بر روی فرد تغییر سبک زندگی است. به دیگر سخن پس از اینکه فردی به عضویت یک فرقه درآمد ماهیت زندگی او دچار تحول می شود. در یادداشت حاضر برخی از ابعاد این تحول که سازو کار فرقه آن را به وجود می آورد بررسی شده است. تشخّص فرقه ای اولین و اصلی ترین کاری که هر فرقه انجام می دهد دست و پا کردن نوعی تشخص فرقه ای برای خود است تا از این روش به هویت مستقلی برسد و اعلام موجودیت نماید. نوع خاص لباس، آرایش مو و صورت، انتخاب حرکات نمادین، اصلاحات سمبولیک و نام های جدید فرقه ای از رایج ترین این کارهاست. برخی فرقه ها همچنین از لباس مخصوص یا هر نمود خارجی دیگری به عنوان نشانه های قابل رؤیت در تغییر دادن تازه واردان در جهت روش زندگی فرقه ای استفاده می کنند. اگر شما واقعاً بخواهید افراد را تغییر دهید باید ابتدا به تغییر ظاهر آنان بپردازید. بنابراین از اعضای فرقه خواسته می شود یا به آنها دستور داده می شود که موهای خود را کوتاه یا بلند کنند یا به مدل خاصی درآورند، لباس های متفاوتی بپوشند، اسامی جدید برای خود انتخاب کنند و قیافه ها و یا رفتارهای خاصی را از خود نشان دهند. قطع یا محدود سازی روابط با بیرون از فرقه تقریبا همه روابط قبلی اعضای فرقه حتی با پدر و مادر باید به صورت تعلیق درآید یا به شدت محدود گردد. این مقوله عبارت از کنترل کامل ارتباطات در درون گروه است. مطالعه کتاب در برخی از فرقه ها هدفمند و با نظارت دقیق رهبر فرقه و یا منتصبان او باید صورت گیرد و مطالعه کتاب هایی که علیه تعالیم فرقه نوشته شده باشد ممنوع است. ارتباطات دوستانه در داخل گروه نیز نباید از حد مشخصی فراتر رود. به عبارت دیگر، ارتباط میان دو نفر نباید به حدی برسد که یکی از آن دو بتواند بر دیگری اثرگذار باشد. این کار موجب پیشگیری از خارج شدن افراد از حوزه نفوذ رهبر گروه است. او همواره افراد را کف دست خویش می خواهد و باید همه چیز برایش روشن و آسان و در دسترس باشد. بنابراین ارتباطات دوستانه باید فقط حول محور فرمان های فرقه و شخص اول گروه باشد. در بسیاری از گروه ها ، قانونِ «هرگونه شایعه پراکنی ممنوع» که افراد را از بیان تردید هایشان یا ایراداتشان نسبت به آنچه اتفاق می افتد باز می دارد، اعمال می گردد. این قانون را معمولاً به این صورت توجیه می کنند که گفته می شود شایعه پراکنی بافت گروه را از هم می درد یا اتحاد را تخریب می کند، در واقع این قانون مکانیسمی برای بازداشتن اعضا از ارتباط با یکدیگر درباره هر چیزی غیر از اظهار تائیدات مثبت است. به اعضا آموخته می شود کسانی را که این قانون را می شکنند، لو بدهند. روشی که همچنین باعث می شود میان اعضا جدایی روی دهد و وابستگی آنها به رهبر افزایش یابد. محدود سازی دریافت اطلاعات از خارج از فرقه هیچ اطلاعاتی خارج از فرقه نباید به اعضا برسد خصوصاً آنکه این اطلاعات بر ضد فرقه باشد. پس غالب کانال های ارتباطی با بیرون از فرقه باید قطع شود یا به صورت خیلی محدود و مدیریت شده اطلاعات به صورت قطره ای به اعضا داده شود. برای کنترل کردن اعضای فرقه، رهبر فرقه مجبور است که محیط اطراف اعضا را نیز کنترل کند. گام نخست برای کنترل محیط پیرامون افراد این است که باید ورودی اطلاعات را کنترل کرد زیرا اگر ذهن افراد بتواند هرگونه اطلاعات تازه ای بگیرد، دنیایی که رهبران فرقه در اطراف افراد ساخته اند صدمه می بیند. از نظر رهبران فرقه، حقیقت تنها همان است که خودشان می گویند. اگر گروهی به شما آموزش می دهد که اطلاعات انتقادی درباره گروه را نخوانید، پس نشانی از فرقه بودن دارد. سازمان مجاهدین خلق به عنوان یک فرقة کنترل ذهن، سابقه ای طولانی در کنترل اطلاعاتی بر اعضای خود دارد. گواه این موضوع شهادت های بسیاری از اعضای جدا شده از فرقه مجاهدین است. تقسیم دنیا به «ما» و «آنها» اصلی ترین چیزی که اعضای فرقه باید بیاموزند این است که آنها با افراد بیرون از فرقه فرق دارند و لذا پررنگ ترین خط کشی در ذهن هر عضو فرقه خطی فرضی است که بین خود و دیگران رسم می کند و به این ترتیب دنیای فرقه ها به ما و آنها تقسیم می شود. در اصلِ گروهیِ « ما در برابر آنها» از نظام اعتقادی « همه چیز یا هیچ چیز» استخراج می شود: حق با ماست، آنها (بیرونی ها، غیر عضوها) اشتباه می کنند. آنها شیطانی، ارشاد نشده و ... هستند. هر عقیده یا عملی خوب است یا بد است، خالص است یا شیطانی است. کسانی که عضو می شوند به تدریج در جوهره محیط نقادانه و غیرواقعی فرقه – که تولید کننده ی احساس گناه و شرمساری است - حل می شوند. بسیاری از گروه ها مطرح می کنند که تنها یک شیوه ی فکر کردن، واکنش نشان دادن یا عمل کردن در هر وضعیت به خصوصی وجود دارد و جایی در وسط یافت نمی شود. بنابراین از اعضا انتظار می رود که در مورد خودشان و سایرین به توسط همین معیار «همه چیز یا هیچ چیز» قضاوت کنند. باید افزود تمامی این مباحث تنها بخشی از سبک زندگی عضو فرقه است که پس از ورود به یک فرقه انحرافی تغییراتی در آن به وجود می آید. اما به نظر می رسد مهم ترین آن تحول در شخصیت عضو است که با عنوان تشخص سازی مورد بحث قرار گرفت. در این مرحله شخص دارای یک شخصیت کاذب شده و به واسطه همین شخصیت که غالبا توسط قطب فرقه به او تحمیل می شود قربانی مطامع درون فرقه ای شده و با پیروی کامل از قطب به تمامی دستورات او عمل می کند که گاه با زیر پا گذاشتن مرزهای اخلاقی و انسانی همراه است. منبع: انجمن رهپویان هدایت


یکشنبه ، ۱۳دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ادیان نیوز]
[مشاهده در: www.adyannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن