تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816582783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقطه ضعف یا قوت


واضح آرشیو وب فارسی:اعتماد: به خانواده امام خمینی(ره) انتقاد می کنند که اکثرا به بنی صدر رای داده اند و از او دفاع کرده اند. این نکته را یکی از علمای اعلام در دیدار با تحریریه یکی از هفته نامه های اصولگرا گفته اند: «مردم کسی را با اکثریت قابل توجهی انتخاب کردند که خود امام فرمود من به او رای ندادم. اما یکی از بهترین مبلغین آن فرد از بیت خود امام بود. بچه های خود امام، دخترهای خود امام، دامادهای خود امام...» اتفاقا نکته قابل تامل همین جاست که امام(ره) به قواعد دموکراسی گردن نهادند و با اینکه خود به بنی صدر رای ندادند، نزدیکان خود را آزاد گذاشتند تا به هر که می خواهند رای دهند و برای هر که می خواهند تبلیغ کنند. اصلا گرمی بازار انتخابات هم به همین است که مردم در رای دادن آزاد باشند و در تبلیغ، از کسی و جایی نترسند. امام می توانستند فامیل خود را جمع و محرمانه توصیه شان کنند که از کسی که نظرشان به او نیست حمایت نکنند. همین الان مگر ما با نزدیکان مان همین کار را نمی کنیم؛ خیلی از شوهرها حق شوهری خود می دانند که رای زن شان را تغییر دهند و خیلی از پدرها هم از حشمت پدری خود استفاده می کنند تا اولادشان نافرمانی نکنند و در رای و نظر به حریف متمایل نشوند. سهل است؛ روسایی می شناسم که ارباب جمعی شان را جمع می کنند و سفت و محکم فرمان می دهند که به چه کسی رای بدهند و به چه کسی رای ندهند. در واقع صریح و با صلابت به زیردستان خود امر می کنند که «شما آزادید به هر کسی که من می گویم رای دهید و با هر کی که می گویم مخالفت کنید.» اما شیوه مرحوم امام این بود که رای شان را مخفی نگه دارند و از منتخب ملت تا آنجا که مصلحت کشور اجازه می دهد حمایت کنند. اتفاقا رهبری هم به صراحت همین را فرمودند که کسی از رای شان خبر ندارد. با این حال عده ای از فعالان سیاسی طوری حرف می زنند و به شیوه ای عمل می کنند که انگار آنها از چیزی خبر دارند که ما نداریم. باز تصریح خود مقام رهبری است که بین آنچه علنا می فرمایند با آنچه غیرعلنی فرموده اند فرقی نیست. چیزی که منتقدان درباره ضعف سیاسی خانواده امام می گویند اتفاقا نقطه قوت آن خانواده است که همه شان صاحب عقیده و رایند و مفهوم اطاعت را تا حد رونویسی از دست امام پایین نمی آورند. معنی اطاعت این نیست که آدمیزاد بار عقل و اختیارش را روی دوش «ولی» بی ندازد. خداوند به ما عقل و قوه تمییز داد. می توانیم بین خوب و بد، بلکه بین خوب و خوب تر و بد و بدتر، فرق قائل شویم. جامعه شاداب سیاسی اعتقادی این نیست که ملت عقل و اختیار خود را کنار بگذارند و مطیع محض شوند. و از خود سلب اختیار کنند. اتفاقا فرمایش رهبری که «رای» را حق الناس می نامند ناظر به همین مفهوم است که رای حق مردم است و منوط به آزادی و اختیار است. اگر بنا باشد در رای دادن اطاعت امر کنیم و اراده و اختیار را به بزرگ تر خود تفویض کنیم، پس حق هم منتفی است. نمی خواهم بحث نظری کنم اما همین قدر بگویم که در اینجا حتی حق اشتباه هم باید محترم شمرده شود. یعنی اگر فرض بگیریم رای به بنی صدر اشتباه بوده کسی هم برای این اشتباه بازخواست نمی شود. یعنی هرکجا که با عقل و اختیار سروکار داشته باشد فرصت اشتباه هم جایز است. همان طوری که در استنباط عقلی ممکن است آدم اشتباه کند در رای دادن هم امکان اشتباه وجود دارد اما متعاقب آن مکانیسم هایی وجود دارد که می شود جلوی اشتباه را گرفت اما به هرحال مردم مسوولند و باید یاد بگیرند که پای درست و غلط خود بایستند. اصلا به یک اعتبار معنی دموکراسی همین است که مردم نتوانند از خود سلب مسوولیت کنند. ما متاسفانه عادت کرده ایم که از خود سلب مسوولیت کنیم و بار انتخاب های مان را روی دوش دیگران بیندازیم. اتفاقا وقایع این چند سال گذشته باعث شد تا مردم بفهمند رای دادن به مثلا دکتر احمدی نژاد چه تاثیراتی بر زندگی شان دارد. نمی شود اتفاقات پیش آمده را تبدیل به «گناه» کرد و به گردن دیگران انداخت و چنین وانمود کرد که در جلسات مخفی و پشت درهای بسته تصمیمات مهم گرفته می شود و مردم هیچ نقشی ندارند. نخیر؛ ملت باید بفهمند که اگر انتخاب اشتباه کنند تاوانش را هم باید بدهند و اگر تصمیم درست گرفتند از مواهبش برخوردار می شوند. بدترین اتفاق همین است که طوری وانمود کنیم که امکان انتخاب نیست و این مقامات عالی رتبه اند که تصمیم می گیرند.این حرف تهش به این می انجامد که مردم از حضور در رای گیری دلسرد شوند و فکر کنند کاره ای نیستند و تصمیم شان ارزش ندارد. حال آنکه امام در عمل و قول به ملت نشان دادند که رای آنها را هرچه باشد، حتی اگر مغایر رای خود باشد، محترم می شمرد.


یکشنبه ، ۱۳دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اعتماد]
[مشاهده در: www.etemadnewspaper.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن