تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837631768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ستیزِ جنگ و عقلانیت!


واضح آرشیو وب فارسی:آواپرس (افغانستان): چند روز قبل پنج تن از اعضای شبکه تروریستی داعش توسط مردم ننگرهار سربریده شدند، و سرهای بریده داعشیان در کنار جاده عمومی به دید عموم گذاشته شد. این عمل با واکنش های گوناگون مواجه شد. برخی آن عمل را ستودند و مقابله به مثل خواندند و برخی نیز مورد نکوهش و سرزنش قرار دادند و همه کاسه کوزه ها را بر سر ظاهر قدیر شکستند که افراد مربوط به او به چنین عملی دست یازیده و سران داعشیان را بریده و عمل خشونت ورزانه انجام داده اند. در میان موج واکنشها، مصاحبه خبرنگار«بی بی سی» با ظاهر قدیر دیدنی و شنیدنی بود. دراین مصاحبه چند نکته مطرح شده بود که قابل توجه است . نخست این نکته ای که به دید این قلم عجیب آمد، مصاحبه کننده هدف خود را از مصاحبه فراموش کرده بود که در پی چیست. آنچه در مصاحبه علی القاعده پی گیری می شود واقعیات های نهفته است که خبرنگارها از فرد یا افراد آگاه می خواهند که از جزئیات حادثه مردم را آگاه سازند تا مردم واقعیت های پشت پرده ماجرا را آن گونه که رخ داده است درک کنند تا به داوری درست بپردازند. اما در صحبت های خبر نگار« بی بی سی» هیچ کدام ازاین موارد به چشم نمی آمد بلکه تلاش خبر نگار بیشتر بر این مبنا استوار بود که «ظاهر قدیر» را مقصر حادثه سربریدن داعشیان نشان دهد و او را محکوم کند. دومین مورد،قرارگفتن خبرنگار« بی بی سی»در جایگاه یک آمر و مدیر بود و آقای قدیر را به وظایف و مسئولیت هایی بدوش او است فرا می خواند، این که شما به عنوان نماینده مجلس نمایندگان هستید وظیفه شما رهبری افراد مسلح غیر مسئول نیست و از این قبیل... حال اگر پرسیده شود اگر وظیفه قدیر دفاع از مردم خود نباشد و باید او به وظیفه نمایندگی خود عمل کند،آیا جزیی از وظایف خبرنگاران است که به او تذکر دهد که به وظایف عمل کند یا خود خبرنگار محترم پاک فراموش کرده است که در چه جایگاهی قرار دارد وچه مسئولیتی به عهده دارد و یا اینکه خبرنگار«بی بی سی» در عین زمان خبرنگاری، وظیفه دولت بریتانیا را به عهده گرفته است که که تذکر دهد که افراد به وظایف خود عمل کنند؟ سومین نکته آنست که این خبرنگار با استفاده از کلمات تکراری و کلیشه ای می خواست مصاحبه شونده را تحت تاثیر قرار دهد و او را به عملی که احیانا انجام گرفته محکوم کند. این پرسش و پاسخ های ملال آور این نکته را برملا می سازد که بسیاری،از جمله برخی خبرنگاران به جای آن که به کشف واقعیت های پنهان بپردازند ،تا سویه های مجهول و مهجور یک واقعه را آشکار سازند، تلاش می ورزند تا در جایگاه خون خواهی مقتول قرار گیرند و قاتل یا قاتلان رامحکوم کنند، بی خبر از این که وظیفه داد رسی و اعلام مقصر به دوش خبرنگاران نیست که مقصر یا مقصران را اعلام دارند. آنچه در گفت وشنودهای خبر نگار« بی بی سی» دیده می شود آنست که این جماعت می خواهند جنگ و عقلانیت را در کنار یکدیگر قراردهند، گریز از عقلانیت را مستمسک قرار می دهند و یکجانب را محکوم می کنند بدون آن که به طرف مقابل توجه نمایند. اما تصور نگارنده آنست که گذاشتن این دو مقوله (جنگ وعقلانیت)در کنار یک دیگر جمع متناقض است، هیچگاه شدنی نیست و تلاشی در این زمینه ناکام و نا فرجام خواهد بود . وقتی از ظاهر قدیر پرسیده می شودکه شما چرا به عمل سربریدن اقدام کردید او به سادگی اظهاردا می دارد که وقتی شما ببینید که گروهی از ورای مرزهای کشور به سرزمین شما آمده و بدون هیچ گناهی افراد خانواده شما را سر میبرد، خانوادهایی هایی را به داغ فرزندان خود می نشاند،ی اکودکانی را یتیم می کند، شما اگر به جای فرد آسیب دیده بودید چه کارمی کردید ، از عقلانیت استفاه می کردید، از خون او می گذشتید،فرد قاتل را مورد عفو و بخشودگی قرار میدادید؟ اگر کشتن فردی در شرایط عادی انجام گرفته بود وغیر عمدی بود، غرض و نیتی در کار نبود ممکن بود عفو کردن و گذشتن از خون آن قاتل امر عقلانی بوده و ستودنی ترین کار و عمل بوده باشد. اما وقتی قاتلان، مقتول را نه در ازای جرمی که مرتکب شده بلکه فقط به خاطر ایجاد بیم در دل مردم، می کُشد، در این صورت طبیعی مینماید که عملی بمثل صورت گیرد. در این جا پای عقل در میان گِل احساسات گیر می کند و جز سپردن اِنان اختیار در دست احساست نیست. نکته ای که نگارنده نمی تواند در مورد آن حکم صادر کند آنست که اگر جامعه ای در وضعیتی قرار گیرد که جنگ و خشونت بر آن جامعه تحمیل گردد و طرفداران خشونت سازمان یافته نیز بدون هیچ گونه پایبندی به عقلانیت به جنگ خود ادامه دهند، در این صورت مردم برای دفاع از خود مجاز هستند که از ابزا رخشونت ورزان سود جویند و برای دفاع از خود کاری انجام دهند که خشونت ورزان انجام می دهند یانه؟ در این صورت دو گزینه فراروی مردم قرار می گیرد یا آن که به بهانه ی پایبندی به عقلانیت شاهد کشتار و خشونت بیشتر از سوی خشونت ورزان باشند یا آن که مقابله به مثل بپردازند و از خود دفاع کنند. گر چه پاسخ شرعی این پرسش در حد صلاحیت نگارنده نیست، اما عقل حکم می کند که در برابر خشونت سازمان یافته و کشتار هدف مند به هر نحوی از زندگی خود به دفاع پرداخت ولو به سربریدن افراد طرف مقابل بیانجامد . لذا آنچه در ننگرهار صورت گرفته است نه تنها با عقلانیت نا همگین نیست که عین عقلانیت است. در قرآن کریم هم آیتی به همین مضمون وارد شده است در سوره مبارکه بقره می فرماید:فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم(۲۷۷) کلوخ انداز را پاداش سنگ است ؛ جواب است ای برادر این نه جنگ است. بنابراین در برابر بی عقلی های برهنه و خشونت ورزی های عقل ستیز پاسخی جز عمل به مثل باقی نمی ماند. آنچه خبرنگار« بی بی سی» و برخی رسا نه های غربی انجام می دهند، در واقع دفاع از گروه هایی است که خود شان روزی بر پای داشته اند، وقتی واکنش ها را چنان سخت وسنگین می بینند به انواع حیله توسل می جویند تا مدافعان را از دفاع از حریم خود و کشور خود و ناموس خود بازدارند. اخلاق اگر ادب مقام تعریف شود - کما این که برخی این تعریف را به کار می گیرند- ادب مقام به فرد فرد یک جامعه آسیب دیده حکم می کند که در برابر داعشیان همان عملی را انجام دهند که آنها انجام داده اند. مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) کابل


شنبه ، ۱۲دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آواپرس (افغانستان)]
[مشاهده در: www.avapress.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن