تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803294549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارشی از گروه تروریستی داعش تا پایان سال 2015؛ آسیب‌دیده، ولی شکست‌نخورده


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارشی از گروه تروریستی داعش تا پایان سال 2015؛ آسیب‌دیده، ولی شکست‌نخورده
وبسایت "واکتیو" در گزارشی به بررسی شرایط حاکم بر گروه تروریستی داعش تا پایان سال 2015 میلادی پرداخت.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت "واکتیو" با انتشار گزارشی مبسوط به بررسی وضع گروه تروریستی داعش تا پایان سال گذشته میلادی پرداخت. در این گزارش آمده است: در ماه های پایانی سال گذشته میلادی گروه تروریستی داعش شهرها و برخی از سرکردگان و نیز یکی از منابع اصلی درآمد خود را از دست داد. ولی آیا اینها برای جلوگیری از گسترش جهانی این گروه تروریستی  کافی است؟


هفته گذشته، آزادسازی کمابیش سرتاسری شهر باختری عراق، رمادی، از دست تروریستهای داعش آغازی بود بر یک رشته عقب نشینی این گروه در سرتاسر سوریه و عراق. این گروه پس از ماه ها قدرت نمایی پی در پی وادار شد تا شهرها و مناطقی را به نیروهای عراقی و سوری و کرد واگذار کند. میدان های نفتی سرشار این گروه از دست خارج شده و سرکردگان ارشد آنها یکی پس از دیگری از میان برداشته شدند. 


سرهنگ "استیو وارن،" سخنگوی ارتش آمریکا در بغداد می گوید: «ما سر این مار را کوبیده ایم. ولی هنوز سر این افعی کنده نشده و نیش هایش دست نخورده مانده است. – ما باید در این زمینه روشن عمل کنیم؛ چرا که هنوز راه درازی برای پیگیری مبارزه مانده است.»
در ادامه این گزارش آمده است: در سال 2015 یک رشته لشگرکشی به فرماندهی آمریکا، ضرباتی پی در پی بر بدنه خلافت خودخوانده این گروه تروریستی وارد آورد؛ هرچند چندان از راهبرد ایجاد بهت و هراس برخوردار نبوده است. این ائتلاف در ژانویه هنگامی به نخستین پیروزی دست یافت که جنگجویان کُرد به پشتیبانی هواپیماهای جنگی غرب، تروریستهای داعش را از شهر شمالی کوبانی در سوریه بیرون راندند. این یورش، ضربه نمادینی را بر این گروه آدمکش وارد آورد و آمیزه نیروهای محلی و نیروی هوایی قدرتمند روشی شد برای بازپس گیری بخش های گسترده ای از سرزمین ها از دست این گروه؛ از جمله شهرهایی همچون بیجی و سنجار، و به تازگی، شهر رمادی. 


علیرغم اشغال برق آسای «تدمر» (پالمیرا) به دست عناصر تروریست که شهری باستانی در سوریه است و اشغال شش ماهه رمادی، بر پایه تحلیلی که آی اچ اس جین، شرکت اطلاعاتی و دفاعی مستقر در انگلستان منتشر کرده، این گروه در سال 2015 نزدیک به 14 درصد قلمروهای خود را از دست داد. بنا به ادعای مقامات آمریکایی، با شدت گرفتن تهاجم نیروهای ائتلاف، گروه تروریستی داعش متحمل ضربات کمرشکنی بر سرچشمه های درآمد و کادر رهبری خود شد. 
هفته گذشته، مقامات ارتش آمریکا اعلام کردند باران بمب ها و موشکهایی که در ماه نوامبر تولید نفت گروه داعش را هدف گرفت، 90 درصد عملکرد آنها را مختل کرد. فروش نفت در اوج خود، سالانه 500 میلیون دلار درآمد برای این گروه ایجاد کرده بود. پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد که حملات هوایی ائتلاف 10 تن از فرماندهان «ارشد» داعش را به هلاکت رسانده است. 
پاتریک اسکینر، از کارشناسان تروریسم و افسر پیشین سازمان سیا می گوید: «آنها زیر رگبار هستند و نمی شود انکار کرد که گروه تروریستی داعش امسال را در وضعی به مراتب بدتر از آغاز آن به پایان خواهند رساند.»


نگارنده این گزارش در ادامه میفزاید: بخشی از جاذبه این گروه اکنون رنگ باخته است. صدها تن هفته گذشته در توییتر به صراحت ابوبکر بغدادی را به تمسخر گرفتند؛ چرا که بر پایه گزارش ها این سرکرده گروه داعش رژیم اشغالگر را تهدید کرده و از مسلمانان خواسته بود تا به سازمان تروریستی او بپیوندند. این پیام صوتی که روز شنبه پخش شد، در قیاس با درخواست های پیشین بغدادی برای مسلح شدن با استقبال کمتری مواجه شد. 
ولی در همان حال که این گروه عقب رانده می شود، بدنامی آن در بیرون مرزها گسترش یافته است. جریان بی وقفه اعدام های وحشیانه و پرتبلیغ این گروه، اینترنت و خروجی های خبری سرتاسر جهان را سرشار از تبلیغات خشونت آمیز کرده است. در عین حال، شاخه های تازه جوانه زده آن در نیجریه و افغانستان و دیگر سرزمینهای دورافتاده همچنان پیکارجویانی را به این گروه جلب می کند. برخی از تحلیلگران و مقامات آمریکایی اکنون باور دارند که گروه تروریستی داعش سرگرم ساخت پایگاهی در لیبی است تا اگر شکستهای بیشتری را در سوریه و عراق تحمل کرد، به آنجا پناه ببرند. 


عقب نشینی های گروه داعش در میدان نبرد در سایه توانمندی اثبات شده این گروه در وارد کردن موج خشونت به اروپا و آمریکا کمرنگ شده است. حملات پاریس در نوامبر ثابت کرد که جنگجویان این گروه این توانایی را دارند تا حمله ای چندشاخه را برنامه ریزی و اجرا کنند. کشتار پس از آن در سن برناردینو کالیفرنیا واقعیتی را آشکار کرد که برای برخی به راستی ترسناک است: تروریست هایی همچون تشفین مالک و سید فاروق برای ارسال فرمانهای خود نیازی به این ندارند که با گروه داعش در تماس باشند. آنها برای آشوب و کشتارهای گسترده نیازی به گذرنامه یا آموزش یا حتی بودجه ندارند. 


این دسته از پیروزی های گروه داعش و وحشتی که در دلها افکنده اند روشن می کند که چرا شمار کسانی که باور دارند پیشرفتهایی در برابر این گروه انجام شده اندک است. نظرسنجی «سی ان ان – او آر سی» که هفته گذشته منتشر شد آشکار ساخت که تنها 33 درصد آمریکایی ها روش دولت اوباما را در برخورد با گروه تروریستی داعش تایید می کنند. این آمار در شش ماه گذشته تغییری نکرده است. 
اسکینر می گوید: «شاید مردم هرگز اعتباری برای این پیروزی ها قائل نشوند.  مردم نگران آن چیزهایی هستند که نیروهای آمریکایی نمی توانند شکست دهند.» 





۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن