واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: سیاست/ ملیحه زرین پور: در فتنه 88 مواضع برخی از اصلاح طلبان با مواضع فتنه گران همسو و هم جهت بود، اما فتنه سال 88 با آشوب و بلوایی که در کشور به پا کرد خسارات بسیاری بر ملت وارد ساخت تا جایی که امروز و پس از گذشت چندین سال این خاطره تلخ هنوز در خاطره ملت ایران باقی مانده است. حال که در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار داریم و طبیعتا برخی از اعضای احزاب اصلاح طلب هم برای کسب کرسی های نمایندگی مجلس وارد رقابت با دیگر نامزدها شده اند انتظار می رود برای اطمینان خاطر مردم هم که شده این افراد مواضع خود را در قبال فتنه گران به خوبی شفاف سازند و با اعلام برائت از آنها مسیر خود را در جلوگیری از تکرار حوادثی چون فتنه 88 مشخص کنند. گروه سیاسی «قدس» در همین خصوص با «عباس سلیمی نمین»، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مصاحبه ای داشته است که در ادامه می خوانید. لزوم تعیین نسبت جریان اصلاحات با فتنه 88 و فتنه گران چیست؟ برخی از عناصر شاخص این جریان قانون شکنی کردند که لطمه جدی به کشور وارد آوردند، مسلما اصلاح طلبان می بایست وجه تمایز خود را از این عناصر کاملا و صراحتا روشن کنند چرا که برخی در این فتنه بوده و برخی نبوده اند. این همان چیزی است که ملت می خواهد، برای آنکه مجددا شاهد چنین اتفاقی نباشد. اینکه افرادی در انتخابات شرکت کنند و اگر رأی نیاوردند دست به اعمالی بزنند که نظم عمومی کشور را بر هم بزند و کشور را مخدوش کنند، به نوعی تکرار خطاهای گذشته خواهد بود. برای آنکه جلوی تکرار حوادث گذشته گرفته شود طبیعتا کمترین کار اعلام برائت و دوری جستن از آنگونه کنش های سیاسی است و این مطالبه زیادی از جانب ملت نیست که برخی عناصر جریان اصلاح طلب که مایل هستند در چارچوب قانونمندی کشور فعال باشند و از مزایای این فعالیت سیاسی بهره مند گردند، موضع خود را در قبال فتنه 88 روشن و شفاف کنند که نه تنها آن حرکات را مطلوب نمی دانند بلکه خود نیز هرگز به سمت آن نخواهند رفت و افرادی را هم که اینگونه عمل کردند را از خود طرد می کنند. برخی از جریان های طیف اصلاح طلب موافق این حرکت های غیر منطقی در فتنه 88 نبودند و همان زمان هم از آن فاصله گرفته و به نوعی برائت جستند، برخی با تأخیر ولی برخی هنوز هم این مسأله را به نوعی کوچک کردن خود می پندارند که به خطای خود اعتراف و نیروهای خطا کار را از خود برانند. اصولا جریان اصلاح طلب برخلاف نامش که باید به دنبال اصلاح باشند، طرد کردن یک نفر که مرتکب خطایی چه اقتصادی و چه سیاسی و اخلاقی شود برایشان سخت است در حالیکه در جریان اصولگرایان اینگونه نیست چنانچه تاکنون نشان داده اند به سرعت بر اساس اصول و ارزش های خود نیروهایی که در مسیر خطا قرار گرفته اند را از خود می رانند. بنابر این این انتظار درستی است و آرامشی به ملت می دهد که کسانی که در جریان اصلاح طلب می خواهند وارد عرصه فعالیت سیاسی در مجلس شوند مواضع خود را در قبال فتنه 88 روشن سازند. چرا امروز برخی به دنبال این هستند که فتنه 88 را یک اعتراض معمولی جلوه دهند؟ اینکه برخی می خواهند فتنه 88 را یک اعتراض معمولی جلوه دهند کاملا طبیعی است و یکی از نقاط ضعف سیاسی آنها است. در حالیکه باید برائت بجویند و برائت جستن هم به نظر خودشان، آنها را تنزل می دهد در حالی که به نظر بنده اینطور نیست چرا که کسی که به اشتباه خود واقف باشد نشان از بزرگی او است. تصور آنها این است که اگر بگویند طیف ما خطایی جدی با قانون شکنی و خود محوری مرتکب شده باعث تضعیف جایگاهشان در جامعه می شود. لذا سعی می کنند این مسأله را کوچک نشان دهند در حالیکه این مسأله کوچکی نیست و این افراد با خود محوری و قانون شکنی هم به دشمن زمینه دادند و هم جامعه را تا پرتگاه سقوط پیش بردند. این شاخص ها چقدر با اصول اساسی و مبانی اعتقادی کاندیداهای انتخابات پیش رو سنخیت دارد؟ کسانی که می خواهند وارد جایگاه های قانونی شوند و قانونمندی را در کشور تقویت کنند باید از کسانی که به چارچوب های قانونی خیلی پایبند نبودند دوری کنند و این یک سنت سیاسی است. اظهار نظر صریح اصلاح طلبان نسبت به فتنه 88 و فتنه گران چقدر احتمال بروز فتنه در آینده انتخاباتی مجلس دهم را شکل می دهد؟ قطعا چنین پدیده ای را در مجلس دهم نخواهیم داشت، امروز مردم این موقعیت را برای کسانی که در انتخابات مجلس دهم شکست بخورند و بخواهند قاعده مندی را برهم بزنند فراهم نخواهند کرد. حتی کسانی که به لحاظ فکری با آنها همراه هستند بازی آنها را نمی خورند چرا که جامعه ما تجربه ای در جریان فتنه 88 کسب کرد که شبیه آن دیگر تکرار نمی شود. مگر اینکه در آینده مسائل پیچیده تری را در ارتباط با ضدیت با رشد سیاسی و قانونمندی در کشور از جانب بیگانگان و برخی از عناصر نفوذی آنها در داخل شاهد باشیم؛ وگرنه کسانی که در چارچوب قانون ثبت نام می کنند و بعد قانون شکنی کنند دیگر نخواهند توانست مانند سال 88 یک ظرفیت اجتماعی گرد خود جمع و مسائل را آنچنان غبار آلود کنند که تشخیص برای جامعه سخت شود. امروز تشخیص در جامعه در پی قانون شکنی برخی مشکل نخواهد بود.هر چند برخی می گویند اگر بدعهدی ها و خود محوری ها تکرار شود، احتمال تکرار حادثه ای چون فتنه 88 وجود دارد! امکان بروز چنین حوادثی از نظر بنده در آینده وجود ندارد. در پی تغییر شیوه عمل اصلاح طلبان و راه انداختن زمزمه هایی چون تشکیل شورای رهبری و نظارت بر رهبری در آستانه انتخابات خبرگان، انتظار رخدادی در این حوزه را چطور ارزیابی می کنید؟ کسانی که چنین حرف هایی می زنند خبرگان را نمی شناسند و نسبت به ترکیب و سنخیت خبرگان شناخت زیادی ندارند. چرا که معمولا خبرگان کسانی هستند که یک پایگاه اجتماعی و مذهبی ثابتی دارند، همان جایگاه اجتماعی که سال ها در حوزه های علمیه با مردم در ارتباط بودند و در مسائل مذهبی و در حل و فصل مسائل اعتقادی مردم نقش داشتند. خبرگان خود را وام دار جریانات سیاسی برای راهیابی به مجلس خبرگان نمی دانند و تحت تأثیر جریانات سیاسی واقع نمی شوند لذا این تصور اشتباهی است که احزاب سیاسی بتوانند در حوزه مجلس خبرگان مسائلی را برخلاف مسائل ملی ایجاد کنند. خود مجتهدینی هم که وارد خبرگان می شوند خیلی برایشان مهم است که در چارچوب مسائل ملی و نه احزاب و گروه های سیاسی عمل کنند. حتی اگر کسی هم در این چارچوب به مجلس خبرگان راه یابد خیلی نمی تواند کاری را از پیش ببرد ضمن اینکه این جور زمزمه های ایجاد شورای رهبری خیلی نازل است چرا که این بحث ها قبلا در سال 68 و پس از رحلت امام در خبرگان مطرح شد اما رأی نیاورد. با وجود اینکه در آن زمان فاصله بین امام و شاگردان برجسته ایشان زیاد بود و برخی فکر می کردند این فاصله را با شورای رهبری پر کنند و چند شخصیت در کنار یکدیگر قرار گیرند که وزنشان به شخصیت امام نزدیک شود. ولی از آنجایی که الگوی شورایی در مسائل جامعه خیلی جوابگو نیست چنانچه امروز در خدمات هم بحث شورایی دارای ضعف و نقص های بسیار جدی است و شورای شهر در خیلی از شهرهای کشور به یک معضل و نه یک کمک کننده مبدل شده است؛ امروز کسی نمی پذیرد که رهبری جامعه که می خواهد در خصوص جنگ و صلح و مسائل اساسی کلان به موقع تصمیم اتخاذ کند به صورت شورایی انجام شود. در واقع این یک بحث سیاسی برای تحریک احساسات است و کسانی که چنین بحث هایی را مطرح می کنند فقط به دنبال حاکم کردن احساسات هستند.
شنبه ، ۱۲دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]