تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819145964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا امام زمان (عج) ارتباطی با حکومت های شیعی داشته است؟


واضح آرشیو وب فارسی:دزنیوز: به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالاتی که در مورد حکومت های شیعی که در زمان غیبت تشکیل شده اند این است؛ آیا امام زمان(عج) با این حکومت ها ارتباط داشته است؟ در پاسخ به این سؤال باید به معنای کلمه “ارتباط” دقت شود. که اگر منظور از ارتباط رفت […]به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالاتی که در مورد حکومت های شیعی که در زمان غیبت تشکیل شده اند این است؛ آیا امام زمان(عج) با این حکومت ها ارتباط داشته است؟ در پاسخ به این سؤال باید به معنای کلمه “ارتباط” دقت شود. که اگر منظور از ارتباط رفت و آمد و یا مشاوره و مشورت دادن و حمایت علنی و سیاست گذاری و دخالت در امور سیاسی و نظامی حکومت ها، باشد امکان پذیر نیست، بنابراین ارتباط امام (عج) با حکومت های شیعی به معنی نظارت و هدایت و ارشاد مستقیم و یاری در درگیری ها نظامی غیر ممکن است. امّا اگر منظور از ارتباط حمایت های غیبی و امدادهای غیر ظاهر باشد بعید نیست که امام از شیعیان و حکومت های شیعی حمایت نمایند به دلیل این که روایاتی وجود دارد که حضرتش از حمایت خویش نسبت به شیعیان در دوران غیبت کبری خبر داده است. “… انا غیر مهملین لرعایتکم و لا ناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأواءُ و اصطلمکم الاعداء…” و “… فَانا یحیط علمنا بأنبائکم و لا یعزب عنا شیء من اخبارکم…” بنابراین امام (عج) از تمامی امور مسلمانان باخبر هستند و شیعیان را مورد لطف و دعای خویش قرار می دهند و آنها را مراعات می نمایند و طبیعی است هر حکومتی که در پی فراهم نمودن آمال و منویات حضرتش باشد مورد حمایت های معنوی حضرت صاحب الامر باست، و تنها ارتباطی که می توان درباره حضرتش نسبت به حکومت های شیعه در طول تاریخ تصور کرد حمایت های معنوی است از علمای شیعه که در امور حکومت در طول تاریخ دخالت داشته اند، همان طوریکه علی بن یقطین در خلافت عباسیان مورد حمایت سرّی امام کاظم ـ علیه السّلام ـ بود.(۱) پس ارتباط به معنی دقیق و آمد و شد و دخالت در امور بطور مستقیم امکان نداشته ولی ارتباط به معنای حمایت های معنوی از شیعه متصور است چون در زمان ائمه دیگر نیز چنین حمایتی واقع شده است. در طول تاریخ اگر تمام حکومت های شیعه را در دوران غیبت برشماریم بسیار محدود است که با نام دولت شیعی آل بویه، حکومت شیعی سربداران، و حکومت شیعی صفویان که گسترده ترین و قوی ترین دولت شیعی در طول تاریخ بوده است که شاید سردمداران این حکومت ها مورد تأیید امام (عج) نبوده باشند ولی علمای بزرگی که در این دولت ها مخصوصاً در آل بویه و صفویه به شیعه خدمت کرده اند مورد عنایت و توجّه حضرت ولی عصر (عج) بوده و از طرف آن حضرت حمایت شده اند. پس درباره ارتباط امام عصر (عج) با حکومت ها؛ اولاً باید بدانیم که رابطه امام نسبت به حکومت های شیعه و هر حکومت دیگر نمی تواند مستقیماً و دوجانبه باشد و اساساً ارتباط در این مورد مصداق ندارد. ثانیاً امام تا به حال علاوه بر حکومت های شیعی بطور مستقیم با هیچ احدی ارتباطی نداشته است که شناخته شود (در دوران غیبت کبری) ثالثاً امام حمایت های معنوی خویش را از شیعیان دریغ نمی فرماید و همیشه در حل مشکلات جوامع اسلامی و در کل مشکلات علمای شیعه حمایت و عنایت داشته است. و از روایات معتبر زیادی می توان نتیجه گرفت که امام نسبت به هیچ دولت و حکومتی عهد، بیعت و تبعیت نداشته و نخواهد داشت و تحت هیچ حکومتی زندگی نمی کند و بطور مطلق هیچ حکومتی را مورد تأیید قرار نمی دهد و فقط در انتظار فرج و تشکیل حکومت جهانی عدالت گستر خویش است. روایاتی که بیعت و عهد را از حضرتش نسبت به حکومت ها نفی می کند برای نمونه به چند مورد اشاره می شود: “یقوم القائم و لیس فی عنقه بیعهُ لاحدٍ…”(۲) و “یقوم القائم و لیس لاَحد فی عنقه عقدٌ و لا عهدٌ و لا بیعهُ…” و “… صاحب هذا الامر لیس لاحدٍ فی عنقه عهد و لا عقد و لا ذمّه…” از این روایت می توان استنباط کرد که حضرت صاحب ـ علیه السّلام ـ نسبت به هیچ حکومت و حاکمی تعهد و بیعت برگردن ندارد، لذا ارتباطی با هیچ حکومت بطور مستقیم برای آن حضرت نمی توان تصور و ممکن دانست و تنها می توان معتقد بود که حضرتش در پرده غیبت از انسان های مؤمن و صالح و شیعیان خالص و علمای اسلام و فقهای شیعه حمایت و پشتیبانی می نماید. پی نوشت ها: ۱٫ شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، تحقیق، مصطفوی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، مشهد، ص ۴۳۳، و مجلسی بحارالانوار، ج ۴۸، چاپ سوم، اسلامیه، تهران ۷۳، ص ۱۵۸٫ ۲٫ لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، چاپ هفتم، قم، مکتبه الداوری، بی تاریخ، ص ۲۸۹٫


شنبه ، ۱۲دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دزنیوز]
[مشاهده در: www.deznews.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن