تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805381516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انعكاس 15سال خشونت غرب در 2016


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انعكاس 15سال خشونت غرب در 2016
سال نو ميلادي فرارسيد و بسياري در كشورهاي مختلف منتظر تحويل سال و انجام جشن‌هاي آن بودند اما...
نویسنده : دكترسيدنعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده 
سال نو ميلادي فرارسيد و بسياري در كشورهاي مختلف منتظر تحويل سال و انجام جشن‌هاي آن بودند اما از قبل هم معلوم بود كه شروع سال 2016 با سال‌هاي گذشته تفاوت چشمگيري داشته باشد. حملات تروريستي ماه نوامبر در پاريس باعث شده بود در بسياري از شهرهاي اروپايي، مراسم تحويل سال جديد تحت تدابير شديد امنيتي برگزار بشود. ژان ايو لودريان، وزير دفاع فرانسه يك روز قبل از اتمام سال 2015 از نيروهاي امنيتي و پليس مستقر در پاريس ديدار و بر لزوم هوشياري ويژه و حضور به موقع نيروهاي امنيتي در صورت بروز هر گونه حادثه‌اي تأكيد كرد، به دليل همين تأكيد بود كه مراسم آتش‌بازي‌هاي متداول براي سال نو در شهر پاريس لغو و در شهر برلين آلمان هم اين مراسم با تدابير شديد امنيتي و ايجاد محدوديت قابل توجه براي تردد خودروها انجام شد، گذشته از آنكه اين مراسم در كل بلژيك لغو شد. وضعيت در امريكا هم تفاوت قابل توجهي با اروپا نداشت به نحوي كه حضور سنگين نيروهاي پليس ضدشورش در ميدان تايمز نيويورك حال و هواي جشن سال نو را تغيير داده بود. در هر صورت، شروع سال 2016 به نحوي بوده كه مثل مشهور «سالي كه نكو است از بهارش پيداست» را به ياد مي‌آورد.
هرچند اين مثل از سال نكو مي‌گويد اما سايه نگراني و ترس بر شهرهاي بزرگ اروپا و امريكا و تدابير ويژه امنيتي در ساعات اوليه از شروع سال 2016 دلالتي بر سال نكو ندارد بلكه برعكس، اين سال را بايد سال نگراني و ترس ناميد. اين موضوع تا آن حد جدي است كه برخي پناه به جنبه خرافاتي قضيه برده‌اند و روزنامه ديلي ميل از بابا وانگا، زن پيشگوي اهل بلغارستان نقل كرده كه چندين دهه قبل حملات 11 سپتامبر، سونامي بزرگ 2004 و رسيدن يك امريكايي-آفريقايي به مقام چهل و چهارمين رياست جمهوري امريكا را پيشگويي كرده بود و از حمله بزرگ افراط‌گرايان به اروپا در 2016 گفته بود. جداي از اين جنبه خرافاتي، مركز اقدامات پيشگيرانه وابسته به شوراي روابط خارجي امريكا پژوهشي انجام داده كه در آن موارد تعارض در سال جديد ميلادي را بررسي كرده كه مستلزم اقدامات پيشگيرانه از سوي امريكاست و آنها را بر مبناي سه شاخص از فوريت بالا، متوسط و پايين تقسيم كرده است. موارد ذكر شده تحت شاخص نخست نشان مي‌داده  كه آنها در سه جهت از امنيت امريكا، اروپا و بي‌ثباتي‌هاي موجود در خاورميانه دسته‌بندي شده‌اند. اين نحو تقسيم تعارضات و دسته‌بندي به خوبي حكايت از يك نگراني جدي در مورد وقايع آينده در سال جديد ميلادي دارد كه باعث شده ادامه تفرقه سياسي در ليبي، افزايش بي‌ثباتي سياسي در مصر، تشديد جنگ داخلي سوريه يا ادامه تنش‌ها بين فلسطيني‌ها با رژيم صهيونيستي همسطح با بي‌ثباتي سياسي در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و سيل ورود مهاجران به اين كشورها يا حملات سايبري گسترده به زيرساخت‌هاي اساسي امريكا دانسته شده و بنابر نظر تحليلگران اين بررسي، سياستگذاران امريكايي بايد به فوريت در اين موارد دست به اقدامات پيشگيرانه بزنند. حالا مسئله اين است كه سياستگذاران امريكايي يا اروپايي در برابر اين تعارضات چه برنامه‌اي را در سال جديد ميلادي تدوين و اجرا مي‌كنند. تجربه 5/1 دهه نشان داده كه آنها دست كم طي 5/1دهه گذشته با مبناي خشونت و ترويج آن برنامه خود را پيش برده‌اند و همين نيز باعث شده كار به 2016 برسد كه سالي از نگراني و ترس را به بار بياورد. به عبارت ديگر، غرب از 11 سپتامبر به اين سو منافع خود را در جنگي مي‌ديد كه خشونت را براي كشورهاي خاورميانه به بار مي‌آورد، چه اين خشونت به صورت مستقيم و اشغال افغانستان يا عراق بود يا به صورت غيرمستقيم و با حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه يا حمايت از تجاوز نظامي عربستان به يمن باشد. حالا كه اين جريان شكل معكوس گرفته و غرب خود را در معرض مستقيم همين خشونت مي‌بيند. از اين رو، سال 2016 را مي‌توان نتيجه منطقي اين 5/1دهه گذشته دانست كه اگر غرب هنوز هم بخواهد همين رويه را دنبال كند چه بسا پيشگويي‌هاي بابا وانگا ديگر وجه خرافاتي نداشته باشد و با تحقق پيشگويي او در مورد 2016، به خصوص اروپا درگير جنگي گسترده شود كه وحشت را براي كشورهاي قاره سبز به ارمغان مي‌آورد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن