واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: آیین رونمایی از کتاب فیلمنامه «احتمال باران اسیدی» عصر 10 دی ماه در محلِ شهر کتاب فرشته برگزار شد. به گزارش ایسنا، این فیلم به کارگردانی بهتاش صناعی ها و با بازی شمس لنگرودی که در بخش هنر و توجه اکران شد، فیلمنامه اش به قلم بهتاش صناعی ها و مریم مقدم به نگارش درآمده است. فیلم داستانِ منوچهر، مردی شصت ساله و بازنشسته اداره دخانیات است، که از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند؛ در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته به جز خسرو... بر اساس گزارش رسیده، در ابتدای این مراسم بهتاش صناعی ها از بازخورد مخاطبان از فیلم «احتمال باران اسیدی» ابراز خرسندی کرد و گفت: علاوه بر بازخوردهای خوب مخاطبان از این فیلم، یکی دیگر از اتفاقات خوشحال کننده پیشنهاد آقای رئیس دانا برای چاپ فیلمنامه این فیلم بود؛ در واقع پیشنهادی که از سوی آقای شمس لنگرودی مطرح شده بود و با استقبال ایشان مواجه شد. قاعدتا هیچ چیز برای یک فیلمنامه نویس لذت بخش تر از این نیست که علاوه بر ساخته شدنِ فیلمنامه اش، کتابی نیز از آن چاپ شود. مضاف بر این که امکان این امر ایجاد شد تا عکس های مورد علاقه مان از این فیلم در دل این کتاب بیاید و در کنار فیلمنامه منتشر شود تا به ماندگارتر شدن این کتاب کمک کند. او در ادامه صحبت هایش گفت: در گذشته شخصا دوست داشتم پس از اکران فیلم مورد علاقه ام و تماشای آن به سراغ فیلمنامه آن بروم، اما متاسفانه این عادت از سینمای ایران رفته بود. گفتنی است این کتاب شامل فیلمنامه اولیه است و بدون اصلاحات. از این جهت برای کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند می تواند کمک شایانی باشد. شمس لنگرودی در بخش دیگر این مراسم شمس لنگرودی گفت: من در سال های دهه 50 دوره بازیگری می دیدم اما یکی از لذت بخش ترین بخش کار ما خواندن فیلمنامه های چاپ شده چه ایرانی و چه خارجی بود. تا دهه 60 نیز روند چاپ فیلمنامه ها وجود داشت اما متاسفانه متوقف شد. اما چیزی که در این فیلمنامه برای من قابل توجه بود دیالوگ نویسی آن بود. بسیاری از دیالوگ هایی که در فیلم های به اصطلاح خودمانی می بینیم در واقع کارکردی ندارند در حالی که در فیلم ها همیشه به دنبال دیالوگ هایی هستم که قابل توجه باشند و کارکردی داشته باشند. شمس لنگرودی ادامه داد: یکی از مشکل ترین بخش های یک داستان یا فیلمنامه چگونگی پایان بندی آن است. در واقع باید به گونه ای باشد که پس از آن ذهن مخاطب را درگیر کند. برای کسی که کار ادبی می کند خواندن فیلمنامه بسیار اهمیت دارد چرا که تمرکز بر نوشته بیشتر است. در پایان این مراسم مریم مقدم نویسنده فیلمنامه «احتمال باران اسیدی» درباره نگارش دونفره فیلمنامه گفت: اصلِ نگارش یک فیلنامه به صورت دونفره این است که دو فرد با جهان بینی های یکسان به توافق برسند و به موضوع مورد نظر یک نوع نگاه داشته باشند.
جمعه ، ۱۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]