تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821221484
بیضایی؛ اسطوره شناس سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: تهران- ایرنا- «بهرام بیضایی» در زمینه های مختلف فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی، کارهای پژوهشی و کارگردانی سینما و تئاتر آن قدر از فرهنگ و اسطوره ها سخن گفته که نامش یادآور آنها شده است.بیضایی پنجم دی ماه سال ۱۳۱۷ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. خانواده اش اهل کاشان و آن گونه که خود بیضایی نوشته در کار تعزیه بودند. وی در سال های آخر دبیرستان دو نمایشنامه با زبان تاریخی نوشت. بیضایی بعد از اخذ دیپلم در رشته ادبیات وارد دانشگاه شد اما این رشته را ناتمام رها کرد. در سال ۱۳۴۱ به اداره هنرهای دراماتیک که بعدها به اداره برنامه های تئاتر تغییر نام داد رفت. در این سال پژوهش های نمایش در ایران را در مجله «موسیقی» چاپ کرد. در سال ۱۳۴۸ به عنوان استاد مدعو با دانشگاه تهران همکاری کرد. او یکی از پایه گذاران و اعضای اصلی کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۴۷ بود که درسال ۱۳۵۷ از آن کانون کناره گیری کرد. در سال ۱۳۴۸ به عنوان استاد مدعو با دانشگاه تهران همکاری کرد. در سال ۱۳۵۲ از اداره برنامه های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار تمام وقت نمایش دانشکدهٔ هنرهای زیبا و مدیریت رشتهٔ هنرهای نمایشی انتقال یافت. در سال ۱۳۶۰ پس از بیست سال کار دولتی از دانشگاه تهران اخراج شد. در سال ۱۳۷۵ به دعوت پارلمان بین المللی نویسندگان در استراسبورگ اقامت کرد. در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت و کار بر روی نمایش «بانو آئویی» نوشتهٔ «میشیما یوکیو» را پس از هجده سال دوری از صحنه آغاز کرد. او هم اکنون در ایالات متحده آمریکا اقامت دارد و در دانشگاه استنفورد مشغول تدریس و تحقیق است. در سال ۲۰۱۲ جایزه میراث فرهنگ دانشگاه استنفورد به او اهدا شد و در سال ۲۰۱۳ نیز دانشگاه هاروارد جایزه سینا را به بیضایی اهدا کرد. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش نامه نویسی، در سینما عرصه های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده است. «رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «چریکه تارا»، «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران»، «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» فیلم های بلند سینمایی کارگردانی شده از سوی او هستند. وی از کارگردان های صاحب سبک و معتبر سینمای ایران است و برخی از نمایشنامه های او به انگلیسی و فرانسوی و آلمانی درآمده و در اروپا و آمریکای شمالی چاپ و اجرا شده اند. ***سبک سینمایی بیضایی بیضایی در همه جزییات در آثارش دقت می کند تا جایی که از نظر طراحی صحنه و دکور، انتخاب بازیگر، طراحی لباس، فیلمبرداری، نور و رنگ تا تدوین و صدا این امر دیده می شود. بی شک مهمترین ویژگی بیضایی توانایی اش در فیلمنامه نویسی است. وی در فیلمنامه، ذهن خلاق و دقت خاصی دارد چرا که فیلمنامه هایش دارای ساختار محکم و پر از ایده هستند. همچنین دقت او بر جزییات و ریزه کاری ها دیده می شود و در این میان فضا سازی و شخصیت پردازی فوق العاده و منحصر به فرد در فیلمنامه از نقاط قوت اوست.(1) خلق شخصیت در آثاربیضایی یکی از ویژگی هایی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت. در واقع وی این توانایی را دارد که جایگاه شخصیت ها را چنان تبیین کند که هم ملموس و نزدیک به ذهن باشند و هم دور از دسترس به نظر برسند.(2) همچنین سینمای بیضایی، سینمایی مستندگونه نیست اما انباشته از عناصر مستند و قابل استناد در حوزه معماری و آرایش صحنه است. در واقع یک سازه معماری در تصویرهای بیضایی همان گونه که هست یعنی نه بزرگتر و نه کوچکتر از حد طبیعی اش نشان داده می شود. (3) ***اسطوره در سینمای بیضایی یکی از زمینه های اصلی مورد علاقه بیضایی در آثار قلمی و سینمایی اش بهره گیری از اسطوره های ایران است. بیضایی با تفکر اسطوره ای در نمایشنامه ها و آثار سینمایی اش دست به روشی نو می زند و همین امر باعث می شود که مخاطبان آثارش به اندیشیدن دعوت شوند. بیضایی در امروزی کردن اسطوره و آیین های باستانی روش منحصر به فرد خود را دارد؛ آن ها را تغییر می دهد و تفسیری جدید به نمایش می گذارد.(4) بیضایی با دگرگونی در روایت های خدشه ناپذیر اسطوره ای و حتی تاریخی به اسطوره شکنی دست می زند. اسطوره های ایستا را به تحرک وا می دارد و سپس با ساخت دوباره داستان، اسطوره ای جدید می آفریند که با دغدغه ها و تنش های مدرن دست به گریبان است.(5) در واقع وی با آگاهی بر این نکته که نابودی اسطوره ها، نابودی یک ملت و روان متعادل جمعی آن است آن ها را به شیوه مدرن و امروزی بازسازی می کند. اسطوره ها و البته رویدادهای تاریخی پیش از ورود به ذهن و اندیشه بیضایی، منفعل، یک بعدی و عقیم هستند اما با گذر از این ذهن و اندیشه پویا، فعال، امروزی و زاینده می شوند و از شکل سنتی شان به در می آیند.(6) بیضایی علاوه بر به کارگیری اسطوره های گوناگونی چون سفر، مرگ، آفرینش و قهرمان به مساله جنسیت نیز توجه داشته است. در واقع زن در سینمای بیضایی حضوری چشمگیر دارد به گونه ای که گاه در فیلم هایش دوربین بر شخصیت اصلی زن متمرکز می شود. البته بارزترین مشخصه زنان در آثار بیضایی جنبه های نمادین و اساطیری است. جایگاهی که با عناصر زایندگی، مهر و عاطفه، بخشندگی و یاری کنندگی در ارتباط مستقیم است.(7) ***نقد یکی از نقدهایی که به بیضایی وارد می شود این است که وی دل باخته تاریخ و اسطوره است و بر همین اساس با واقعیت های اجتماعی روز بیگانه است. البته این نقد بیشتر به دلیل شکل ظاهری(فرم) آثار بیضایی است. با این حال برخی معتقدند که چنین نقدی درست نیست چرا که دقت نسبت به درونمایه همان جنبه های تاریخی و اسطوره ای نشانگر آن است که وی از واقعیت های زمانه دور نیست.(8) همچنین برخی معتقدند بیضایی نمایش نامه نویس با بیضایی فیلم نامه نویس فرق دارد. فرهیختگی کلام بیضایی در سینما هم وجود دارد اما به هیچ وجه شبیه متن های نمایشی او برای تئاتر نیست. متن های نمایشی بیضایی به کلام مفاخره آمیز نزدیک تر است تا دنیایی که نشانه ی آفرینشی ادبی باشد اما ادبیات نمایشی او در سینما اگر تفاخری هم داشته باشد، دست کم پیچیده نیست. بر همین اساس فهم متن های نمایشی بیضایی در سینما قابل قبول تر است، تا متن نمایشی که برای صحنه سامان می دهد.(9) یکی از دغدغه های مهم بیضایی توجه به مساله هویت ملی و کنکاش در یافتن و نمایش آن ها است چرا که آثار وی به ویژه کارهای سینمایی اش بهره گیری از زبان بصری برای پرداختن به جنبه های اسطوره ای و ملی است. در پایان باید یادآور شد فیلم های بیضایی تلفیقی از تئاتر و سینما است اما چیرگی روح تئاتر در سینمای وی خیلی قابل لمس است. *پی نوشت ها: 1- نیازی حسن، «نگاهی به سینمای بهرام بیضایی»، تارنمای سینمانگار 2- مهندس، امیرعباس، «مثل قهرمانان اسطوره ای»، سرزدن به خانه پدری، نشر روشنگران و مطالعات زنان، سال1383،ص166 3- فتوحی، مهدی، «سینمای بیضایی و معماری فراموش شده ی ایرانی»، تارنمای انسان شناسی و فرهنگ 4- شامیان ساروکلایی، علی اکبر، افشار مریم، «نقش اسطوره و جنسیت در سینمای بهرام بیضایی»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، سال نهم، زمستان1392، شماره33، ص118 5- باقری، الهام، «از اسطوره تا تاریخ، از تاریخ تا اسطوره در آثار بهرام بیضایی»، نشر رازگو، سال1391، ص27 6- منبع پیشین، ص183 7- شامیان ساروکلایی، علی اکبر، افشار مریم، «نقش اسطوره و جنسیت در سینمای بهرام بیضایی»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، سال نهم، زمستان1392، شماره33، ص119 8- طالبی نژاد، احمد، ، «بیضایی و نگرش اجتماعی»، سرزدن به خانه پدری، نشر روشنگران و مطالعات زنان، سال1383،ص70 9- شاعری مجتبی، «اصیل ترین سکانس سینمای ایران»، تارنمای تبیان *گروه پژوهش و تحلیل خبری پژوهشم**458**2054
جمعه ، ۱۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]
صفحات پیشنهادی
روزی که تابوی مالکیت منورالفکرها بر سینمای ایران شکسته شد
با ورود حزب اللهیها به سینما و مستندسازی به برکت فتنه 88 روزی که تابوی مالکیت منورالفکرها بر سینمای ایران شکسته شد سردار سعید قاسمی پس از تماشای فیلم پی 22 گفت تابوی مالکیت منورالفکرها بر سینمای ایران بعد از فتنه 88 شکسته شد و بعد از فتنه بود که تعدادی از مستندسازان و سینماگجایگاه روابط عمومی در سینمای ایران
مهدی جمشیدی مشاور خانه فیلم پروان - فعالان عرصه هنر و سینمای ایران می بایست نگاه جامع تر و تخصصی تری به نقش و جایگاه روابط عمومی در سینمای ایران داشته باشند که این مهم در ابتدا با تشکیل انجمن مدیران روابط عمومی سینمای ایران به عنوان یک صنف تأثیر گذار محقق خواهد شد روابط عمومی چافخمی: 90 درصد تولیدات سینمای ایران «هنر و تجربه» است/ الوند: سینمای ایران به شوک نیاز دارد
افخمی 90 درصد تولیدات سینمای ایران هنر و تجربه است الوند سینمای ایران به شوک نیاز دارد فرهنگ > تلویزیون - شب گذشته 4 دی ماه دهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی هفت با اجرای با حضور بهروز افخمی و با حضور سیروس الوند کارگردان سینما پخش شد به گزارش خبرگزاری خبرآبازیگر سرشناس سینمای هندوستان درگذشت
بازیگر سرشناس سینمای هندوستان درگذشت کد خبر ۵۵۶۵۶۵ تاریخ انتشار ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۹ - 26 December 2015 سادهانا شیوداسانی بازیگر کهنهکار سینمای هندوستان 25 دسامبر در بمبئی درگذشت او هنگام مرگ 75 سال داشت به گزارش خبرآنلاین سادهانا در دهههای 60 و 70 میلادی از ستارههای مطرح سیکامبیز روشن روان رئیس کانون آهنگسازان سینمای ایران شد
کامبیز روشن روان رئیس کانون آهنگسازان سینمای ایران شد انتخابات داخلی کانون آهنگسازان سینمای ایران در تاریخ دوم دی ماه در محل خانه سینما با حضور برگزیدگان مجمع عمومی و بازرس کانون برگزار شد ۱۳۹۴ شنبه ۵ دي ساعت 11 57 به گزارش سرویس فرهنگی پانا در پایان این جلسه مسئولیت های داخلیمیرزا کوچک خان سینمای ایران درگذشت
ولی الله مومنی بازیگر نقش میرزا کوچک خان در سریال کوچک جنگلی جان به جان آفرین تسلیم کرد به گزارش راک نیوز این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران این روزها در حال ایفای نقش در سریال معمای شاه بود او روز سه شنبه 8 دی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت این بازیگر در سریال معمای شاافخمی: 90 درصد تولیدات سینمای ایران «هنر و تجربه» است/ الوند: سینمای ایران به شوک نیاز دارد
افخمی 90 درصد تولیدات سینمای ایران هنر و تجربه است الوند سینمای ایران به شوک نیاز دارد سیروس الوند در برنامه هفت گفت سینمای ایران امروز یک مراقبت ویژه و شوک نیاز دارد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان شب گذشته 4 دی ماه ده«میرزا کوچک خان» سینمای ایران درگذشت
میرزا کوچک خان سینمای ایران درگذشت روز نو ولی الله مؤمنی بازیگر پیشکسوت آخرین بار در سریال معمای شاه در نقش آژان و مأمور سفارت شوروی مقابل دوربین رفته قرار بود فردا چهارشنبه نهم دی ماه در شهرک سینمایی غزالی مقابل دوربین برود که متأسفانه درگذشت بنا بر این گزارش زنده یاد مبررسی وضعیت سینمای ایران با حضور سیروس الوند امشب در «هفت»
جوان دهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی هفت امشب 4 دی ماه ساعت 23 15 روی آنتن شبکه سه سیما می رود در این قسمت سیروس الوند کارگردان سینما میهمان هفت خواهد شد و در گفتگو با بهروز افخمی به بررسی وضعیت سینمای ایران می پردازد همچنین هفت از این هفته با دو آیتم جدید روی آنتن شبکنظارت کارشناسان نروژی بر انتقال ۶۰ تن اورانیوم خام به ایران
وزیر خارجه نروژ گفت کشورش در روند انتقال ۶۰ تن اورانیوم خام به ایران همکاری کرده است به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " تحلیل ایران " به نقل از گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از بی بی سی بورگه برند وزیر خارجه نروژ اعلام کرد کشورش به درخواست جان کری وزیر امور-
گوناگون
پربازدیدترینها