تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820452228
آییننامه جشنواره ۳۱ موسیقی فجر کجاست؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آییننامه جشنواره ۳۱ موسیقی فجر کجاست؟ وبلاگ > مختاباد، سید ابوالحسن - یکی از ویژگیهای مهم هر ساختار دولتیای، رعایت انصاف و توازن در اعطای امکانات به شهروندان است.
به همین دلیل است که دولتها در هر حوزهای سعی میکنند آییننامهها و قوانین را بهگونهای سامان و انتشار و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند که شائبههای کمتری از جانبداری و گروهگرایی و باندبازی در آن راه یابد. بر اساس همین پیشفرض، نگارنده بعد از خواندن میزگرد خبری سیویکمین جشنواره موسیقی فجر به این صرافت افتاد که اطلاعاتی درباره طرح تازه جشنواره موسیقی فجر به دست آورد. بههمیندلیل نخستین جایی که گمان میکرد چنین طرحی به صورت مکتوب در آنجا موجود باشد، سایت جشنواره بود. اما روی سایت جشنواره (صبح دوشنبه-۳۰ آذر) تنها دو کلمه نوشته شده است: «انگلیسی» و «فارسی». وقتی روی هرکدام از این دو کلمه کلیک میکنید با در بسته روبهرو میشوید. عصر هم تنها جدول برنامهها قابل رؤیت است) حتی خبر کنفرانس جشنواره نیز روی سایت نیامده است. از قرار «اتاق شیشهای» که مدیر جشنواره از آن سخن میگوید، همانند پاسخهای ایشان و مسئولان خانه موسیقی است که تاکنون هیچکدام از منتقدان را قانع نکرده و حتی سبب شده است تا هنرمندی چون سهراب پورناظری، که سهماه قبل در دفاعی تمامقد، منتقدان را به بیانصافی متهم میکرد، اینبار خانه موسیقی را مورد هجمه قرار دهد و حرکتهای صنفی آنها را تماما زیر سؤال ببرد.
به جاهای دیگری هم سر زدم، مثل سایت خانه موسیقی یا سایتهای دیگری که بتوانم نشانی از طرح و آییننامه نظری و اجرائی جشنواره بیابم؛ آییننامهای که در آن هدف از تغییر ساختار جشنواره، اهداف کوتاهمدت و بلندمدتی که طراحان و دستاندرکاران جشنواره قصد دارند به آن برسند، مقدمات و امور اجرائی و اصولا طراحی و مبانی نظری این تغییر در آن آمده باشد. این نکته از آن جهت مهم است که شخص نگارنده بر این باورم که وقتی مجموعهای نتوانند از منظر نظری کار را سامان دهند قطعا در بُعد عملی هم دچار تشتت و چندگانگی خواهند شد. ضمن آنکه برابر قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات باید این کار صورت میگرفت، چرا که این جشنواره از بودجه دولتی استفاده میکندو بخش خصوصی نیست؟ حتی انتخاب آقای نوربخش به عنوان شخص هم جای سوال دارد که معاونت هنری روی چه معیارهایی جشنواره را به ایشان سپردند؟ آیا دیگرانی که شرایطی مشابه ایشان یا از نظر اجرایی توانی بالاتر از ایشان داشتند در این مملکت حضور نداشتند؟
کسی بخل نمیورزد که گروهی از هنرمندان موسیقی از امکانات جشنواره موسیقی فجر بهره ببرند و حتی تماشاگران نیز یک موسیقی خوبی بشنوند و ببینند. حتی اگر کسی بتواند این امکانات را از بیرون از مجموعه بیاورد باز ناز شستش، اما وقتی در چارچوب یک جشنواره دولتی بخواهد حرکت کند، طبیعی است که باید این امکانات را بهگونهای سامان دهد که در توزیع این امکانات، لوازم قانونی کار رعایت شده و این شائبه پیش نیاید که این سفره تنها برای برخی از دوستان و خاصان است و غیرخودیها را راهی به این مجموعه نیست. شاید بگویند ما به همه اطلاع دادیم، باید پرسید که مکانیزم اطلاع رسانی شما چگونه بود، این مکانیزم باید عام، شفاف، غیررانتی، دارای توازن،قابل دسترس برای همه، دارای فاکتورهای دقیق چنین برنامههایی باشد. اما متاسفانه تا انجایی که نگارنده جست وجو کرده است هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است. مثل همان افزایش دوره هیات مدیره خانه موسیقی از دو سال به ۴ سال که سال ۱۳۹۱ در روزنامه رسمی منتشر شد و دو سال بعد به اطلاع مجمع عمومی و اهالی موسیقی رسید آقای نوربخش و دکتر سریر و دیگران علاوه بر این دو سال ،دو سال دیگر هم به مدت یاد شده اضافه کردند و فعلا به شش سال رساندنش. یا مثل همان شورای داوری برای کانون سازسازان که بدون آییننامه و تنها یکبار برگزار شد برای آنکه دستور یک بزرگ و آقای خاص موسیقی را اجرا کنند و بعد تعطیل شد و دیگر خبری از آن نیست؟ وقتی پاسخها افکار عمومی را قانع نکند طبیعی است که احقاق حق را از کانالهای دیگری پی گیری کنند. کاه مدیرعامل، کوه منتقدان/ پرسشهایی از خانه موسیقی
برای نمونه نگارنده متوجه نمیشود که چرا هیچ نامی از بسیاری از چهرههای معروف موسیقی کشور نیست و این افرادی که حضور دارند بر اساس چه ملاک و معیاری دعوت شدهاند؟ اگر بگویید شهرت و اعتبار، باید این سؤال را از مدیر جشنواره و معاون هنری محترم پرسید که تعریف شما از شهرت و اعتبار چیست؟ شما که این دو مقوله را تعریف نکردید و آییننامهای هم منتشر نکردید؟ پس چگونه این اجازه را دارید که در یک جشنواره دولتی هر آدمی را که خودتان دوست دارید دعوت کنید و هر که را دوست ندارید کنار نهید؟ درواقع همان سنتي که در خانه موسیقی به راه افتاده بود، در سطحی وسیعتر و اینبار با امکانات دولتی ساری و جاری شده است.
آقای نوربخش در چندماه اخیر مدام این سخن را مطرح کرده است که جشنواره موسیقی فجر بیحضور بزرگان برگزار شده است. نکته جالبتر سکوت تأییدآمیز آقای مرادخانی است که این سخنان آقای نوربخش عملا زیرسؤالبردن تلاشهای ایشان در دورههای گذشته جشنواره موسیقی فجر است. از قرار آقای نوربخش فراموش کردهاند که چهرههایی چون سراج، مختاباد، قربانی، سالار عقیلی، سینا سرلک و بسیاری از خوانندگان و نوازندگان معروف این روزها در همین جشنواره موسیقی فجر بالیدند و معرفی شدند؟ جهت اطلاع ایشان و تمامی اهالی موسیقی، تمامی هنرمندان موسیقی کشور از خرد و کلان در دورههایی از جشنواره حضور داشتهاند و برنامه اجرا کردهاند و جشنواره موسیقی فجر سکوی پرتاب آنها بوده است برای حضور در مکانهای دیگر. جدول برنامه و آرشیو آن حداقل در برخی از کتابخانههای معتبرتر در دسترس است و میتواند چنین لاپوشانی آشکاری را برملا کند. آقای نوربخش و دیگر دستاندرکاران جشنواره گمان میکنند تاریخ ده سال گذشته را بسیاری فراموش کردهاند.
حتی آقای شجریان هم در یکی از برنامههای جشنواره موسیقی فجر در اوایل دهه ٨٠ بهعنوان تماشاگر حضور پیدا کرد که همین حرکتش نیز تأییدی بر این جشنواره بود.
علاوه بر همه اینها آنچنانکه از سخنان و فرش قرمز پهنشده نشست رونمایی از طرح برمیآید، این طرح قبلا هم از سوی یک نهاد خصوصی به نام سایت موسیقی ما با بودجه و هزینهای احتمالا دههابرابر کمتر اجرا شده است و حتی به گمان نگارنده این طرح ابترشده طرحی است که در سال ۱۳۸۶ در مجمع عمومی خانه موسیقی و از سوی آقای رامین جزایری ارائه شد و مورد تصویب قرار گرفت و متأسفانه همانند بسیاری از طرحها و مصوبههای خانه موسیقی پشت گوش انداخته و اجرائی نشد. شاید خود آقای جزایری که هم ایشان و هم کانون سازسازان به شکل غیرقانونی از سوی آقای نوربخش و خانه موسیقی از فعالیت صنفی محروم شدهاند، بتواند در زمینه این طرح توضیح دهد.
مخلص کلام این که طرحهایی که تحت عنوان ابتکار و خلاقیت و فیل هوا کردن به خورد اهالی موسیقی داده میشود تازگی و طراوتی ندارد و پیش از این هم اجرا شده بود. به قول مولوی:
تو ملاف از مشک کهآن بوی پیاز / میکند مشکوف از بوی تو راز توضیح: این نوشته روز پنج شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ در صفحه ۱۲ روزنامه شرق منتشر شد. یادداشت حدود ۱۰ روز قبل نوشته شد و لذا اتفاقات بعد از این یادداشت از جمله سخنان آقای تهمورث پورناظری خود نیاز به مطلب و پاسخی جدا دارد.
کلید واژه ها: سیدابوالحسن مختاباد -
جمعه 11 دی 1394 - 09:39:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
بهداد بابایی در نشست خبری: بداههنوازی حلقه مفقوده موسیقی ماست/ نگاه کیفیتگرا در جشنواره موسیقی فجر حاکم شده
بهداد بابایی در نشست خبری بداههنوازی حلقه مفقوده موسیقی ماست نگاه کیفیتگرا در جشنواره موسیقی فجر حاکم شده استبهداد بابایی نوازنده مطرح سهتار گفت بداههنوازی در موسیقی امروز ما حلقه مفقوده است این فرم جزء رئوس اصلی موسیقی ماست که عوامل زیادی به مهجوریت رفتن این فرم کمک کردهخبر گزاری فارس - گفتوگوی تفصیلی فارس با تهمورس پورناظری جشنواره موسیقی فجر ورشکسته بود/نگاه ملی به منفعت ثان
گفتوگوی تفصیلی فارس با تهمورس پورناظریجشنواره موسیقی فجر ورشکسته بود نگاه ملی به منفعت ثانیهای تبدیل شده است هیچ وقت عضو خانه موسیقی نبودمتهمورس پورناظری گفت اسم این ورشکستگی است که تمام بار مالیِ جشنواره روی دوش موسیقی پاپ افتاده بوده است جشنوارۀ موسیقی فجر تا امسال در واقعهوشنگ کامکار عنوان کرد دورههای قبل جشنواره موسیقی فجر حرفهای نبود/ اصحاب رسانه مچگیری کنند
هوشنگ کامکار عنوان کرددورههای قبل جشنواره موسیقی فجر حرفهای نبود اصحاب رسانه مچگیری کنندسرپرست گروه موسیقی کامکارها گفت جشنوارههای دورههای قبل موسیقی فجر حرفهای نبوده است برای آنکه هزاران نفر در آن شرکت میکردند به هر صورت فستیوال با مسابقه فرق میکند به گزارش خبرنگارهمزمان با دهه فجر؛ جشنواره موسیقی سنتی فجر همدان برگزار میشود
همزمان با دهه فجر جشنواره موسیقی سنتی فجر همدان برگزار میشود مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند گفت همزمان با دهه فجر هجدهمین جشنواره موسیقی سنتی فجر استان همدان در نهاوند برگزار میشود ۱۳۹۴ سه شنبه ۸ دي ساعت 03 05 به گزارش پانا از استان همدان محمود مصباح اظهارهمزمان با دهه فجر جشنواره موسیقی سنتی فجر همدان برگزار میشود
همزمان با دهه فجرجشنواره موسیقی سنتی فجر همدان برگزار میشودمدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند گفت همزمان با دهه فجر هجدهمین جشنواره موسیقی سنتی فجر استان همدان در نهاوند برگزار میشود محمود مصباح امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد ادارهکل فراولین نشست خبری گروه های موسیقی جشنواره موسیقی فجر
اولین نشست خبری گروه های موسیقی جشنواره موسیقی فجر نشست خبری کنسرت گروه اردشیر کامکار و بهداد بابایی در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز چهارشنبه با حضور اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد مجید حق دوست ۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۵ ۱۶ برچسبها سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نشست خبری کامانتقاد کامکار از جشنواره موسیقی فجر
انتقاد کامکار از جشنواره موسیقی فجر جشنواره موسیقی فجر در سالهای گذشته حرفهای نبود و هر کسی میتوانست در آن شرکت کند در حالی که معنای فستیوال این است که با اهمیتترین اتفاقات در آن رخ دهد سرپرست گروه موسیقی کامکارها گفت جشنواره موسیقی فجر در سالهای گذشته حرفهای نبود و هراجرای دانشپور و کاویانی در جشنواره موسیقی فجر حذف شد/نوینافروز با مارک استیونسون بتهوون مینوازد
علی رهبری در گفتوگو با ایلنا اجرای دانشپور و کاویانی در جشنواره موسیقی فجر حذف شد نوینافروز با مارک استیونسون بتهوون مینوازد علی رهبری میگوید براساس برنامهریزیهای مسئولان جشنواره ارکستر سمفونیک تهران دو اجرا خواهد داشت و اجرای خانم لیلی دانشپور و آریالای کاویانی به همراه«کامکارها» با شادمانه ها می آید/ جشنواره موسیقی به اعتبار فیلم فجر برسد
خبرگزاری شبستان هوشنگ کامکار با ابراز امیدواری از برنامه هیئت مدیره جشنواره موسیقی فجردر دعوت ازگروهای شاخص در این جشنواره گفت امیدوارم سال آینده این فستیوال اعتباری به اندازه فیلم فجرکه اغلب هنرمندان صاحب نام کشور در آن شرکت می کنند برسد به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستاناین بار استان همدان میزبان جشنواره موسیقی سنتی فجر
این بار استان همدان میزبان جشنواره موسیقی سنتی فجر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت همزمان با دهه فجر هجدهمین جشنواره موسیقی سنتی فجر استان همدان در نهاوند برگزار میشود به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان فاضل عبادی افزود این جشنواره در س-
گوناگون
پربازدیدترینها