تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816514112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدای پای بردستان


واضح آرشیو وب فارسی:مطاف24: به گزارش "مطاف24"، به نام خداوند سبحان بردستان دیاری است تاریخی که هر جایش قدم بگذاری صدای ناله گونه ی پدران و مادران گذشته بلند است که دعوت به شناختن وشناساندن می کنند و فریاد استغاثه ی آنها بگوش می رسد زیرا می دانند که در گوشه گوشه ی ایران پهناور آنهایی که همزادش بوده اند قد برافراشته و خود نمایی می کنند از سیراف خودمان گرفته تا بم کرمان ، سبزوار خراسان ، قلعه ی الموت لرستان ، شوش دانیال خوزستان و دهها آبادانی تاریخی و آبادستان امروز ، ولیکن این دیار آشنای تاریخ ، اما نا آشنای امروز و فرداها ، با بی زبانی فریاد می زند من هم هستم ، در گذشته ها جوابی نشنیده و امروز هم جوابی به آن داده نمی شود هان ای فرزندان بردستان امروز بیائید تا ( رچ پایی ) از تاریخ مشاهدات باقی مانده است با زبان علمی و هنری با آن ها گفتگو کنیم . از زبان آن ها بنویسیم ، مکتوب کنیم ، چون ابنیه ها کم کم محو می شوند. پدران دیروز به دیار حق رفتند و پدران امروز مو سفید شده اند . مادران دیروز دیگر نیستند اما مادران امروز از گذشته ها بوسیله مادران خود بیاد دارند . تا از شعرها متل ها، مثل ها داستانها و لالایی ها بگویند . اینک بر آن شده ایم تا بپاس ملیت بردستانی خود در هر کجا باشیم از بحرین ، قم ، تهران ، خوزستان و شیراز و ... هر چه می دانیم بگوئیم بنویسیم که امروز بیش از دیروز نیاز به اسناد معتبر داریم و به شکلی این ریش سفیدهای محل خود ، اسناد زنده ای هستند که می توانند به ما هویت بردستانی ببخشند باور کنید و باور کنیم که ما در تاریخ معاصر ایران جای پایی داریم که نیاز است آن را کشف کنیم . قلعه ی بردستان ، خود محل جولانگاه خواستن ها و نخواستن ها بوده است و بزرگترین سندی است که اگر مکتوب نشده ولیکن وقایع تاریخی در سینه ها ، خود کتاب زنده ای است که می شود آن را مکتوب کرد تا در دنیای تمدنی امروز حداقل صفحه ای از صفحات تاریخ تمدن بشر قلمداد گردد . پدران ومادران بردستان دیروز ، مادران و پدران بردستانی امروز و فرزندان آینده ی بردستان باور کنیم که ما می توانیم باز جایگاه خود را بدست آوریم . لذا موضوع بردستان شناسی با زیر مجموعه های زیر به شما معرفی می گردد تا هر کس هر چه دارد و تا می تواند برای حفظ هویت خود و افتخار نسل آینده از بردستان بگوید . تا شاید حداقل آنچه که بوده ایم به منصه ی ظهور برسانیم و جایگاه گذشته ی تایخ خود ، مجددا بدست آوریم : 1- باتوجه به اینکه جزیره ی بحرین با عربستان سعودی (جزیره العرب) کمترین فاصله ی مکانی داشته و از جزیره بحرین تا بردستان در مسیر آبی کمترین مسافت دارد و گفته می شود که اسلام از جنوب ایران وارد شده ، آیا می شود اثبات کرد علاوه بر خوزستان این دیار نیز جزء راههای موا صلاتی ورود دین مبین اسلام به کشور ایران باشد ؟ این سئوال نیاز به کنکاش و پژوهش در اسناد مکتوب و غیر مکتوب دارد 2- بردستان ریشهر هرمز و سیراف بنادر آبادی در کناره خلیج فارس بوده ، هرمز و سیراف و تا اندازه ای ریشهر بوشهر در اسناد مکتوب صفحاتی به خود اختصاص داده اند ولیکن ا ز بردستان خبری نیست آیا می شود جدی شد ، خوب جستجو کرد حتما از کتاب های تاریخی در کشورهای حاشیه بویژه قطر و بحرین استفاده نمود تا اثار مکتوب آن مکشوف گردد ؟ 3- با توجه به اینکه در کشور عزیزمان ایران لهجه های لری کردی گیلکی که زیر مجموعه ی زبان اصیل فارسی دری هستند و به نحوی شناسایی شده و بعداً در علم زبان شناسی بخوبی مدون گردیده اند ولی لهجه ی بردستانی طبق تحقیقاتی که سرکار خانم انیس دیّری و حاج عبدالحسین بحرینی نژاد انجام داده اند و از آثار مکتوب موجود بهره برده اند شباهتهای زیادی با لهجه ها و زبان های مرسوم دیگر مناطق ایران دارند از جمله در لهجه های کردی ،لری ،و همچنین با توجه به اینکه بخش اعظم زبان مادری مردم جنوب استان فارس ومجموعه ی استان هرمزگان شباهت بسیار نزدیکی با لهجه بردستانی دارند آیا این حقیقت به واقعیت تبدیل می شود که لهجه ی بردستانی جزء لهجه های بنام ایران باشد زیرا هنوز درشنبه ی دشتی بخاطر سنگینی لهجه و عدم یادگیری آن بجای بردستان (بدلسان ) می گویند چون مراوادات خوبی بین مردم شنبه و بردستان وجود داشته و حتی مساله ازدواج ، تبادل اقتصادی و تجاری و....... تا همین اواخر نیز بخوبی به چشم می خورد . 4- حضور هدایتگرانه ی امامزاده ی عظیم الشان سید جمال الدین کراماتی و فرزند دانشمندش سید ابراهیم که از اسلاف سادات بردستان فال و بنا به نقل مردم از زبان اجداد خود که با سه واسطه به امام علی النقی (ع) امام دهم شیعیان می رسد در این دیار بردستان بخاک سپرده شده اند وامروز با توجه نبود نام مبارک آنها در کتب انساب شناسی به شکلی غریب واقع شده اند هر چند سادات کراماتی بردستان و فال در این زمینه تلاش کرده و بعضاً از طریق آستان قدس رضوی نیز اطلاعاتی کسب کرده اند ولی جای تحقیق و تفحص دارد که با توجه به قدمت تاریخی این دیار وحضور دین آسمانی زردتشت در این آبادی و وجود آتشکده در زیر مسجد جامع بردستان خود می طلبد که باید انسان بزرگی از نظر علمی و شخصیت اجتماعی برای هدایت مردم در آن روزگار به این محل قدم بگذارد و هادی و مرشد مردم گردد . لذا میطلبد تا همگان بصورت خاص بویژه روحانیون بنام استان در این زمینه وقت خود را مصروف تا اگر ثابت گردد که سه واسطه این امامزاده ی عظیم ایشان به امام معصوم (ع) منسوب می باشد جای بسی افتخار برای مردم جنوب ایران بویژه مردم ولایت مدار استان بوشهر بوده که مرقد شریف یکی از نواده های امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) خاک استان را متبرک نموده است . چهار موضوع فوق نیاز به کنجکاوی تحقیق و پژوهش کتابخانه ای و میدانی دارد امید است مورد عنایت بردستانی ها که در هرجای این کره ی خاکی ساکنند ، مکتوب نمایند تا بعنوان یک سند تاریخی در تاریخ کشورمان ضبط و ثبت گردد . امّا موارد ذیل نیاز به تحقیق میدانی است و می شود با مشاهدات خود و ضبط و ثبت آثار و فیلمبرداری و عکاسی و همچنین استفاده از نیاکان باز مانده آنها را بدست آورده و دسته بندی نمود انشاءالله در آینده به کتاب تبدیل شود یا درسایت ویژه ای به نام بردستان درج گردد : ۱- آثار و ابنیه های تاریخی بردستان ۲-  خور بردستان و نقش آن در زمانی که در مناطق جنوب اسکله وجود نداشت ۳-  متل ها و مثل ها و داستان ها و قصه ها که هنوز در ذهن و خاطره ی مادران نقش بسته اند ۴- اشعار باقی مانده از گذشتگان چه با لهجه بردستانی و چه با زبان فارسی ۵-  شناسایی شخصیتهای ادبی بردستان از گذشته تا امروز ۶- شناسایی و معرفی حاکمان بردستان در قالب امیر ُ کدخدا و خان ۷ -  نوع لباس و پوشش مردم بردستان زنانه ، مردانه در ایام گذشته ۸- چگونگی پیدایش مکتب خانه های قدیم و آغاز بکار مدارس جدید با ذکر نام ملاها ، روحانیون ، معلمان و مدیران مدارس ۹- شناسایی مکان های مذهبی و امامزاده ها وپیرهای مقدس که هنوز در گوشه گوشه ی محل قداست خود را ، نشان می دهند . ۱۰- بررسی ایام سوگواری امام حسین (ع) در دوران گذشته با توجه به اینکه حسینیه ی اعظم فعلی سومین حسینیه بوده و حسینیه حاج شهرو که اختصاص به زنان در دوران گذشته داشته است ۱۱- تعطیلی عزاداری امام حسین (ع) در دوران رضاخان و خلع لباس روحانیون و مردم محل و همچنین تعطیلی عزادراری محرم در سال ۱۳۵۷ ۱۲- معرفی مؤذنین ، روضه خوان ها – مرثیه خوان ها – ذاکرین پشت بام حسینیه ها - صبحدم خوان ها قبل از پیدایش بلندگو مناجات خوان ها در اطلاع رسانی اوقات شرعی و نقش آنها در ترویج مراسمات مذهبی و دینی ۱۳- بررسی وضیعت علماء بردستان که مرحوم مدام دیری در اشعار خود شعری را به شیخ محمد بردستانی تقدیم نموده است در گذشته و حال ۱۴- بررسی علل مهاجرت مردم بردستان به خوزستان شیراز بردخون خورموج و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مثل بحرین قطر و ... ۱۵-  نقش مردم بردستان در نهضت ملی شهید رئیس علی دلواری و حضور مردم این دیار در آن واقعه ی بزرگ تاریخ معاصر ایران ۱۶- بررسی فامیلهای موجود در بردستان و علل نامگذاری آن ها مثل ،اندرز  ، اندخیده ، اندربای ، اندرواژ ، اندایشگر ، انداده اندیده ، ادیو و ... که همه آن ها ریشه ی فارسی دارد . ۱۷-  بررسی علل نامگذاری طایفه ها مثل نودین ، شیوه کش ، نیل گر ، چوپ تراش و .... ۱۸- بررسی نقش زنان در حاکمیت شهر قبل از انقلاب اسلامی که کدخدا و خان بوده و یا عضو انجمن و خانه ی انصاف محل بوده و بعضا خدماتی نیز داشته اند. ۱۹- نقش زنان در کار کشاورزی و خانه داری خیاطی آرایشگری و همچنین قابله ها و ماماها در دوران گذشته ۲۰- وجود زنان عالمه ای در بردستان که پاسخگوی مسائل شرعی بانوان بوده اند و بعنوان معلم قران و احکام در آن دوران وجود داشته اند و مورد احترام و وثوق جامعه بوده اند ۲۱-  شناسایی بازیهای محلی و مطابقت آن با نوع بازیهای محلی که در همسایگان ما قرار گرفته اند .مثل بوشهر دشتی دشتستان و بعضا در فارس و هرمزگان و خوزستان ۲۲- بررسی مناطق تفریحی مثل خور – جنگل حرا، کموتردو کلات اوشه(دارنگ ) لنگ سره تنگ گرا ۲۳-  عمران و آبادای بردستان قبل از انقلاب ۲۴-  شناسایی درختان چه تنومند با عمر بلند مثل گز نخل خرما.... ودرختان با عمر کوتاه مثل توله – دانیر شودر و ... و بررسی خواص دارویی و غذایی آن ها در اطراف بردستان ۲۵- بررسی جایگاه سه عالم برجسته در بردستان از مرحوم حجه السلام شیخ عبدالله انصاری که قبر شریف آن مرحوم در کتابخانه فعلی می باشد و همچنین شیخ زادی که باید پذیرفت ایشان فردی عارف و زاهد بوده و در کنار منزل مرحوم حاج سید ابوالقاسم پوزش دفن گردیده است و مدخان که قبرش در مسجد جامع می باشد . ۲۶-  فرهنگ ورسوم بردستان در عزاداریها جشن ها و میلاد ائمه (ع) ۲۷- بررسی فرهنگ عروسی ها و عزاداری ها در بردستان ۲۸-  بررسی وضعیت هنر در بردستان همانند خوشنویسی شعر تئاتر و تعزیه * موضوعات زیر مربوط به دوران انقلاب و بعد از بروز و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد . که اکثریت مردم می دانند و مکتوب کردن آن لازم است ۱-  نقش مردم بردستان در دوران انقلاب ۲- چگونگی استقبال مردم از مرحوم حجه السلام مغیثی و مجالس سخنرانی او در جوار منزل مرحوم شیخ احمد امینی در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۷ ۳- چگونگی حضور مردم بردستان در راهپیمایی روز سوم محرم سال۵۷و مجروح شدن تعدادی از شرکت کنندگان در راهپیمایی و دستگیری و زندانی شدن پنج تن از جوانان و مردم بردستان ۴- مقایسه ی آمار جمعیت قبل از انقلاب و بعد از آن وهمچنین آمار دانش آموزان و باسوادان ، دانشجویان و.... ۵-  رشد و عمران بردستان و احداث ساختمان مدارس و بهداری و برق رسانی و.... بعد از پیروزی انقلاب ۶-  چگونگی به ثمر رسیدن خواسته ی بحق مردم بردستان بعنوان یک شهر که می رفت در جغرافیای کشور و نقشه ی ایران محو گردد و کسانی که در این رویداد بزرگ شرکت داشته اند. ۷-  بررسی تلاش ها و فعالیتهای شورای اسلامی بردستان که از بدو پیدایش در سال 59 تاکنون و معرفی اعضاء شورا و دهیاران و شهردار ۸-  چگونگی حضور مردم در انتخابات و آمار و ارقام حضور ۹-  بررسی گرایش های سیاسی بعد از انقلاب ۱۰- بررسی چگونگی ورود اندیشه ی مارکسیستی در بردستان و علل گرایش نسل جوان آن دوران به این تفکر و ضرباتی که به عده ای از خانواده ها وارد شد وتا هنوز نیز ادامه دارد ۱۱-  نقش مردم بردستان در جنگ تحمیلی وحضور رزمندگان درمیدان جنگ بامشخصات فردی ۱۲- نقش شهداء و خاطرات ، عکس ها و دست نوشته ها در دوران دفاع مقدس . با استفاده از خاطرات رزمندگان ۱۳-  چگونگی پیدایش مهدیه ی مرحوم سید محمد رفیع موسوی کراماتی و فرزندان شهیدش و نقش آن در هدایت نسل جوان و پیشنهاد چگونه بهتر شدن برنامه های این مکان معنوی جهت جذب حداکثر ی جوانان به اندیشه ی دینی و مذهبی ۱۴- نوشتن مقتل شهداءجنگ تحمیلی (چگونگی) به شهادت رسیدن شهیدان با استفاده از مشاهدات و خاطرات همرزمان آنها ۱۵- نوشتن خاطرات آزاده های سرافراز بردستان که نزدیک به هشت سال در اسارت دشمن بوده که خاطرات هر نفر کتابی بیش از ۱۰۰۰صفحه خواهد شد . فرزندان بردستانی ام . بزرگان هم سن و سالان ، موضوعات فوق و دهها موارد دیگری می تواند به ما هویت ببخشد وسهم خود را در تاریخ وفرهنگ ایران به شکلی مشخص نماید ، حال این سوال پیش می آید که چه باید کرد ؟، از دست ما چه ساخته می شود ؟ هر کس به اندازه همت خود دارای توان ویژه ای است ، دانش آموزان ، دانشجویان و دبیران ادبیات فارسی می توانند در این جهاد فرهنگی و هویتی ُ نقش اساسی وعمده ایفاء نمایند . سایتهای اینترنتی که امروز به برکت علم تکنیک در دسترس همه است می تواند به پهنه ی تلاش گذشته گانمان ، اهداف ما را در خود ثبت و ضبط نماید عکاسان و فیلمبرداران و شاعران و هنرمندان می توانند همکاران خوبی برای نویسندگان ودست اتدرکاران وبلاگها و سایتهای اینترنتی که به نام بردستان ثبت شده اند به شمار آیند به فرزندانم توصیه می کنم هنوز از وجود منابع انسانی در بردستان امثال حاج عبدالرضا زائری که در قید حیات هستند بخوبی استفاده نمایند پیشنهاد می کنم که کانونی تحت عنوان کانون بردستان شناسی یا هر عنوان دیگر توسط شورای محترم شهر و شهرداری تأسیس ودر آن ، کمیته های مختلف با حضور دبیران ، دانشجویان و افراد مطلع تشکیل گردد و وظایف کمیته ها مشخص و در یک دوره حداقل یک ساله موارد عنوان شده تهیه و بعد از برسی های علمی و ویرایش های ادبی ، کتابهایی تحت عنوان صدای پای بردستان چاپ و در اختیار نسل آتیه قرار گیرد تا آیندگان بدانند که ما دیگر پایمال کننده ی حق خود در تاریخ مکتوب نخواهیم بود و هویت بردستانی بودن خود را دوباره احیاء و زنده کرده ایم و اینجانب بعنوان یک کوچک بردستانی زاده آمادگی دارم در این زمینه و در حد توان فکری خود خالصانه همکاری نمایم . ۱۳۹۱/۹/۱ - بندر بوشهر اکبر اندایشگر


جمعه ، ۱۱دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مطاف24]
[مشاهده در: www.motaf24.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن