واضح آرشیو وب فارسی:مشکین رسا: مشکین رسا: کارشناس تاریخ و تمدن ملل مهمترین مقابله با فتنه را نصیحت، مدارا و جنگ عنوان کرد و گفت: تنها راه خروج از فتنه بصیرت است یعنی روشن بینی و توانایی تطبیق مفاهیم با مصادیق است و عشق با معرفت است.فرهاد قاسمی کارشناس تاریخ و تمدن ملل در گفتگو با خبرنگان مشکین رسا با بیان اینکه فتنه در ادبیات علوم سیاسی برای حرکت های دسته جمعی اصطلاح های به کار برده می شود که بارهای مثبت و منفی دارند و واژه های مثل قیام، نهضت، جنبش و انقلاب از بار مثبت برخوردارند و فتنه،آشوب ، شورش و کودتا بار منفی دارند افزود: هر حرکتی طرفدارانی و مخالفانی دارد که هر کدام برای معرفی آن از کلمات مثبت و یا منفی استفاده می کنند و واژه فتنه یا جنبش سبز نیز بعد از انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد 88 از جمله اصطلاح های پرکاربرد محافل سیاسی،جراید و رسانه هاست. وی افزود: از آنجا که بصیرت راه خروج و مقابله با فتنه محسوب می شود لذا به همین دلیل در سالنامه ایران اسلامی 9 دی روز بصیرت نامیده شده است تا با مرور آن چنین فاجعه ای در کشور تکرار نشود. وی در تشریح فتنه و علل بروز آن گفت: فتنه به معنی آزمایش الهی است که ریشه در ادبیات دینی دارد به عبارتی فتنه بروز علمی شبهه است (شبهه سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی) که درآن حق و باطل مخلوط شده است و از کلمه حق اراده باطل می شود. وی با اشاره به خطبه 156 امام علی (ع) در نهج البلاغ گفت: در این خطبه آمده است که؛ از پیامبر اکرم (ص) سوال کردم که این فتنه که خداوند به تو خبر داده است چیست؟ پیامبر فرمود: یا علی! امت من بعد از من مورد آزمایش قرار می گیرند، یعنی آن امتحانی که حق و باطل را به سختی می توان تمیز داد. آیا مردم مرتّد می شوند؟ نه فریفتگی؛ ولی به طوری مردم خودشان می خواهند فریفته شوند. امام علی (ع) می پرسد: یا پیامبر موقعیت من چگونه هست؟ یا علی شما شهید می شوید. وی شروع فتنه از دو بعد نفسانی (خودخواهی، منفعت طلبی، قدرت طلبی) و دوم اینکه بدعت نظری در مفاهیم است؛ یعنی تغییر دادن اصول یا تحریف آن است به طوری که در جریان سقیفه بنی ساعده (شورای شش نفره)، قتل عثمان ، جنگ های سه گانه (جمل، نهروان،صفین)،صلح امام حسن و واقعه عاشورا نمونه های از فتنه های تاریخی اسلام بعد از پیامبر (ص) است که علی (ع) جنگ جمل را فتنه نامید و پیامد آن شهید شدن امام، تحریف اسلام ، حکومت ظالمان ، بی عدالتی ، قوم گرایی ، فساد جامعه اسلامی است. قاسمی مهمترین مقابله با فتنه را نصیحت، مدارا و جنگ عنوان کرد و گفت: تنها راه خروج از فتنه بصیرت است یعنی روشن بینی و توانایی تطبیق مفاهیم با مصادیق است و عشق با معرفت است. وی راه های ایجاد و تقویت بصیرت را تقوا، مطالعه تاریخ، عالم به زمانه بودن، کسب علوم عقلانی (فلسفه و منطق ، معرفت شناسی، دین شناسی)، حق مداری و دوری از عبرت آموزی از فتنه ها و تجارب میدانی، تسلیم نشدن در برابر عواطف گمراه کننده، توجه به دال ها و نشانه ها عنوان کرد و خاطر نشان کرد: در صورت عدم تشخیص حق، سکوت پیشه کردن واجب است تا حجت پیدا کند (یعنی تبعیت از رهبری صالح). کارشناس تاریخ و تمدن ملل علت لزوم بازخوانی فتنه ها را عبرت آموزی از تاریخ عنوان کرد و گفت: در بصیرت زایی افراد موثرتر است و در صورت عدم بازگویی بازخوانی و بازنگری علل بروز و مقابله و پیامد های فتنه فراموش می شود و یا حقیقت های تاریخ به نسل های بعد انتقال پیدا نمی کند و تاریخ تحریف می شود.
چهارشنبه ، ۹دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مشکین رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]