واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: حسن حسندوست تدوین گر با سابقه سینما با انتقاد از وضعیت اشتغال در این هنر گفت: متاسفانه جزو بیکاران سینما محسوب می شوم. این هنرمند در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره فعالیت هایش در سال جاری توضیح داد: امسال نیز همچون سال گذشته فقط یک فیلم دارم. اوایل سال فیلم «قشنگ و فرنگ» ساخته وحید موساییان را کار کردم که اوایل تابستان به پایان رسید و بعد از آن دیگر فعالیتی نداشته ام. وی اظهار تأسف کرد: البته مسائل بسیاری در این زمینه دخیل است که علاقه ای به بازگویی آن ها و حاشیه سازی ندارم و فقط متأسفم که امور سینما خوب پیش نمی رود. حسندوست که تمایلی نداشت این مشکلات را باز کند، به بیان این نکته بسنده کرد که: دو سال است از بیکاری رنج می برم اما ترجیح می دهم صبر و تحمل کنم و وارد جزئیات نشوم. تدوینگر فیلم های " اجاره نشین ها " و "یه حبه قند" در پاسخ به این پرسش که چرا طرح خانه سینما مبنی بر لزوم همکاری تهیه کنندگان با اعضای خانه سینما اجرایی نمی شود که در جهت امنیت شغلی اعضای خانه سینما مطرح شده است، تصریح کرد: این موضوع هم جزو امنیت شغلی سینماگران است که رعایت نمی شود و متأسفانه اصناف هم آن را رعایت نمی کنند و این چنین است که بسیاری از اعضای خانه سینما به ویژه در زمینه های تخصصی بیکار شده اند. تدوینگر "هامون" خاطر نشان کرد: گفته می شود "تولیدات سینما زیاد شده و چگونه است که سینماگران بیکارند؟" باید در پاسخ بگویم درصد بالایی ازاین تولیدات خارج از اعضای خانه سینما اتفاق می افتد. ما آمار داریم و در این وضعیت امنیت شغلی از بین رفته است و متأسفانه وزارت ارشاد تمایلی ندارد و خانه سینما هم قدرتی ندارد تا برای آن تدبیری بیاندیشند. حسن دوست با اشاره به دیگر مشکلاتی که در این زمینه دخیل است، توضیح داد: خودِ اصناف سینمایی هم ارتباطات صنفی با یکدیگر ندارند. از سوی دیگر مسئله سرمایه گذاری هم مطرح است و اغلب تهیه کنندگان ترجیح می دهند با نیروهای آماتور و تجربی همکاری کنند تا آثارشان با هزینه های کمتری تولید شود. تدوینگر فیلم های"رنگ خدا" و "بچه های آسمان" و "جامه دارن" ادامه داد: این روند غیرحرفه ای باعث می شود کیفیت فیلم ها ضعیف تر شود و سطح استاندارد فیلم های سینمایی کم شود. در نتیجه سینما روز به روز با بحران تماشاگر روبرو خواهد شد و سالن های سینما هم متضرر می شوند. بنابراین مسئله امنیت شغلی به تنهایی معنی ندارد بلکه این زنجیره ای به هم پیوسته است و تا زمانی که حل نشود، شاهد این روند نزولی خواهیم بود. حسندوست ادامه داد: بیش از 30 سال است که افرادی مانند من در سینما کار می کنیم و همواره با از خود گذشتگی سعی کرده ایم، سینمای ایران را تا سطح جهانی حفظ کنیم، اما اکنون ما را بیکار کرده اند و کسانی فیلم ها را تدوین می کنند که مراحل شاگردی و دستیاری را طی نکرده اند. امیدوارم نگاه سینما از وضعیت آماتوری و تجربی به نگاه حرفه ای و درست متمایل شود. رییس هیات مدیره انجمن تدوینگران خانه سینما در بخش دیگری از گفت وگویش در پاسخ به پرسشی درباره روند پیگیری امنیت شغلی در این صنف توضیح داد: این کار قدری کُند پیش می رود، چرا که اصناف خانه سینما باید اساسنامه خود را با الگوی وزارت کار مطابقت دهند و این تطبیق دادن، قدری سخت و زمان بر است. تدوینگر " مهر مادری " اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر اصناف خانه سینما در همین مرحله تطبیق دادن هستند. البته یکی، دو صنف از این مرحله گذر کرده و صنف خود را تثبیت کرده اند. حسندوست با اشاره به رایزنی هایی که میان اصناف خانه سینما با وزارت کار در حال انجام است، یادآور شد: در این گفت وگوها که به طور مرتب انجام می شود، از ما خواسته شده بندها و مطالبی جزئی را که نیاز به اصلاحات دارد، بررسی کنیم و در حال حاضر اساسنامه پیشنهادی ما در حال رفت و برگشت در وزارت کار است که در هر مرحله اصلاحاتی بر آن اعمال می شود. تدوینگر " مادر " در پاسخ به این پرسش که این اساسنامه احتمالا چه زمانی آماده می شود، گفت: هدف ما این است که تا قبل از پایان سال جاری اساسنامه مان را به مرحله نهایی برسانیم. حسن حسندوست همچنین در پایان درباره ارزیابی کلی عملکرد خانه سینما در پیگیری امنیت شغلی سینماگران که یکی از برنامه های اصلی هیئت مدیره پیشین خانه سینما بوده است، تصریح کرد: هیئت مدیره فعلی هم تمام تلاش اش را می کند، جلسات پیوسته خود را برگزار می کند، اما بعضی جاها امور به کندی پیش می رود، مثل صندوق بیکاری که با معضل بودجه روبروست یا بیمه و خیلی مسائل دیگر. اما همه این ها در دستور کار هیئت مدیره است؛ با این حال ارزیابی ثمربخش بودن آن فعلا زود است و باید عملکرد هیئت مدیره فعلی در پایان دوره فعالیت شان بررسی شود.
چهارشنبه ، ۹دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]