واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: مدیر دفتر کل هنرهای تجسمی ارشاد از تحویل آثار استرداد شده از آمریکا به موزه هنرهای معاصر، در 48 ساعت گذشته خبر داد.حوزه تجسمی گروه فرهنگی ذاکرنیوز ؛ مدتی است که پرونده های قدیمی موجود در موزه هنرهای معاصر ایران، در دادگاه بین المللی لاهه با پیگیری های مجدد این مرکز به جریان افتاده و باعث رخ دادن اتفاقات نیکی شده است. در گفتگویی که با مجید ملانوروزی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد داشتیم، وی در خصوص این اتفاق به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی ذاکرنیوز ؛ گفت: بعد از شکایت و پیگیری ها بالاخره رأی ما در این باره غالب شد و آثار دو شب پیش به ایران رسیدند و تحویل موزه شدند. ملانوروزی در خصوص جزئیات این امر اظهار کرد: وقتی ما اسناد را نگاه می کردیم، به این پی بردیم که آثاری در زمینه معماری خریداری شده؛ ولی چون انقلاب شده این کارها به ایران برنگشتند، حتی آن موقع هنوز برخی از کارها خلق نشده بودند. بلکه با هنرمندی قرار داد بسته بودند که ده تا از کارهایش را برای موزه درست کند و البته در طول این 30 سال ایران کمابیش دنبال آن ها بوده؛ ولی شرایط برای انجام این حرکت مهیا نبوده است، چون آن ها جمهوری اسلامی را یهودستیز می دانستند و این را بهانه پوچی برای پس ندادن کارها کرده بودند، تا اینکه در این دوره ما مجددأ شروع به دنبال کردن آن کردیم. *پرونده آیزنمن روی میز دادگاه بین المللی لاهه وی افزود: هنوز هم هنرمندی به نام «پیتر آیزنمن» که معمار خیلی مشهوری است و آثار گران قیمتی هم دارد، کارهایش را طبق قرارداد موجود تحویل نداده است. چون وی هم یهودی است و همان ادعای بیهوده ضد یهودیت را در مورد ما کرده است. اما با توجه به این که یکی دیگر از افرادی که ما در این دوره کارهایش را تحویل گرفتیم، یهودی است؛ فکر می کنیم که دیگر امکان پس گرفتن کارها را از او نیز داریم و پرونده آیزنمن را هم به جریان می اندازیم. این مسئول در خصوص ارزش 14 اثر استرداد شده عنوان کرد: ارزش معنوی این آثار از این جهت که واقعأ در تاریخ معماری جهان و تاریخ معماری معاصر ایران مؤثرند و این که بعد از 38 سال ایرانی ها آن ها را پس گرفتند، بسیار حائز اهمیت است؛ ولی در حال حاضر به طور دقیق نمی شود، ارزش مادی آن ها را گفت. چرا که معمولأ ارزش چنین کارهایی در حراجی ها و فروش ها تعیین می شوند ولی در این سال ها از این هنرمندان کارهایی که به فروش برسد را ندیده ایم. با این وجود می توان از طریق شرکت های معماری و موزه هایی که کارها را می خرند، قیمت آن ها را جویا شد. وی با اشاره به کارشناسی کارها و به نمایش گذاشتن آن ها در موزه گفت: تمام آثار توسط کارشناسان موزه بررسی شده اند و تمامأ همان کارهایی بوده اند که عکس هایشان در بین اسناد موجود بود. حتی در بعضی موارد که عکسی در موزه نبود، نیز تصویر آن ها را از مجلات معماری که آن زمان چاپ شده بود و فریال جواهریان از کتابخانه آمریکا آن را تهیه کرده بود با اثر مطابقت دادیم؛ امیدواریم بتوانیم آن ها را حتما در نمایشگاهی در خصوص معماری، در فاصله زمانی بین دو نمایشگاه موجود در موزه به نمایش بگذاریم. چرا که این رویداد فرصت خوبی برای علاقه مندان است. تاثیرات فرهنگی دیپلماسی دولت یازدهم و آمدن دو هنرمند بنام به ایران ملانوروزی در ادامه راجع به دیپلماسی که در حال حاضر بر هنر کشورمان حاکم است، بیان کرد: اتفاقاتی که الان در حوزه های دیپلماسی هنری و مخصوصأ با حضور دولت یازدهم در سطح جهانی روی می دهد، یک حوزه تعاملی است که باعث شده بتوانیم روابط خوبی را با موزه های دنیا، هنرمندان جهان و بنیادهای هنری در اقصی نقاط دنیا برای برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از کشور برقرار کنیم، همچنین علاقه مندی بزرگترین هنرمندان جهان برای حضور در نمایشگاه های ایران نیز یکی دیگر از نتایج مثبت این دیپلماسی است. در انتهای این گفتگو مدیر دفتر کل هنرهای تجسمی ارشاد از پیگیری هایی که برای تعامل بیشتر با هنرمندان کشورهای دیگر دارند، خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای همان علاقه مندی برخی از نامداران عرصه هنر، برای برگزاری نمایشگاه در ایران با افرادی چون «پیرسولاژ» نقاش بنام فرانسوی و «آنزلم کیفر»، مجسمه ساز معروف بریتانیایی صحبت کردیم؛ آن ها آمادگی دارند تا در موزه نمایشگاه برپا کنند و ما نیز در حال پیگیری کارهایشان هستیم؛ چرا که این فرصت و امکان خوبی است که از شرایط دیپلماسی به عمل آمده، بتوانیم علاوه بر مطرح کردن حقوق مادی و معنوی موزه که طلبکار بوده، هنر ایران را نیز در بسیاری از مراکز مهم هنری معرفی کنیم.
سه شنبه ، ۸دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]